handdator

Visa fullständig version : Öka i muskelmassa OCH gå ner i fett%


Matiii021
2009-01-19, 12:52
Ja, som rubriken säger så vill jag hitta nåt som kan hjälpa mig nå detta resultat. Jag är 19 år och har tränat aktivt i ca 11 månader och 3-4ggr i veckan, tycker dock inte att resultaten blir så bra som jag vill. Har kört med kreatin och har fått en positiv effekt i extra "pump" och uthållighet med det.
Men dock så står jag nästan still i både muskelmassa och vikter, ökar knappt alls nu på slutet. Ligger mest och sliter på samma vikter vecka efter vecka.
Jag är nog helt säker på att jag äter för lite, men då jag fortfarande bor hemma hos föräldrarna så kan jag inte styra över maten hur mycket som helst.
Så efter mycket sökande och läsande här på Kolozzeum så är jag fortfarande ganska osäker.

Tänkte testa att köra Fairing - Rage inför varje träningspass, har kompisar som kör med det och de gillar det. Vill köra nåt som hjälper mig att öka i muskelmassa och i ren styrka. Är det tillräckligt, eller borde man komplettera med protein-tillskott efter träning?

Och sen till fett%-minskningen. Finns det något som kan hjälpa en på vägen mot detta UTAN att man tappar effekten av t.ex. Rage? Och går detta överhuvudtaget att uppnå? Man brukar ju säga "skär ner på maten och träna mer".

Förlåt om denna post är luddigt skriven, men jag har svårt att formulera min/mina frågor på ett bra sätt.

För att förenkla:
- Kommer Rage att hjälpa mig nå ökad styrka samt ökad muskelmassa?
- Kommer jag att behöva komplettera Rage med någon form utav protein-tillskott efter träning?
- Vad rekommenderar ni för att sakta men säkert minska i fett%? Jag kräver inga snabba ändringar, bara jag efter kanske en månad eller liknande kan se någon skillnad till det bättre på magen.

Tack på förhand
/Mathias

C.E.J.
2009-01-19, 15:23
Rage kommer inte hjälpa med muskelmassan om du inte äter tillräckligt. Styrkemässigt kan det hjälpa pga ökad intensitet m.m.

Man behöver inte komplettera Rage med något. Protein efter träningen är mer "optimalt" än att inte ta det, men äter du vanlig mat ganska snart efter träningen är det inte nödvändigt.

För att gå ner i vikt, fort eller långsamt, måste du göra av med mer energi än du tar in. Det uppnår du genom att antingen äta mindre eller träna mer, eller kombinera båda. Se Deffguiden högst upp i subforumet "Diet, Deff & Fettminskning".

Matiii021
2009-01-19, 15:44
Ok, men Rage kommer alltså att hjälpa mig öka i styrka? Det räcker för mig då jag anser att ren styrka är det viktigaste och muskelmassa är en mysig bonus :)
Men kommer jag få bättre resultat om jag kombinerar Rage med proteipulver efter träning?

Jo sant, ganska dåligt av mig att fråga det då jag vet om hur det fungerar för att gå ner i vikt eller minska i fett%. Men tänkte om det fanns nå knep för att öka förbränningen eller liknande. Men tack för svaret :)

Är Rage något du/ni skulle rekommendera eller är det någon annan produkt som är "bättre"?

eXit
2009-01-19, 16:07
Finns ingen andledning att ta rage efter passet. Det är inget mirakelmedel som kan bygga muskler, utan ett tillskott som kan hjälpa dig orka lite mer och kanske klara lite fler rep, minska försurning och få dig lite piggare.

Om du inte ökar i vikt/muskler äter du för lite, det kan inga tillskott ändra på. Det är iaf min åsikt

Scratch89
2009-01-19, 17:17
Du kommer inte att lyckas särskilt bra om du försöker öka i muskelmassa och gå ner i fett samtidigt.

Matiii021
2009-01-19, 21:30
Finns ingen andledning att ta rage efter passet. Det är inget mirakelmedel som kan bygga muskler, utan ett tillskott som kan hjälpa dig orka lite mer och kanske klara lite fler rep, minska försurning och få dig lite piggare.

Om du inte ökar i vikt/muskler äter du för lite, det kan inga tillskott ändra på. Det är iaf min åsikt
Det jag menade så klart var att ta Rage innan och proteinpulver efteråt. Men tack iaf :)

J.Eklund
2009-01-19, 21:57
Borde väll, i all fall teoretiskt, vara möjligt att öka i massa och minska i bf% , dock inte minska i fettmassa ?
Såvitt jag vet så kan man lägga på sig ca 70% muskler och 30% fett om man äter och tränar rätt, i så fall skulle ju andelen fett i förhållande till muskler sjunka, trots att man lägger på sig ett par gram fett här och var?

C.E.J.
2009-01-19, 22:00
Ok, men Rage kommer alltså att hjälpa mig öka i styrka? Det räcker för mig då jag anser att ren styrka är det viktigaste och muskelmassa är en mysig bonus :)
Men kommer jag få bättre resultat om jag kombinerar Rage med proteipulver efter träning?

Jo sant, ganska dåligt av mig att fråga det då jag vet om hur det fungerar för att gå ner i vikt eller minska i fett%. Men tänkte om det fanns nå knep för att öka förbränningen eller liknande. Men tack för svaret :)

Är Rage något du/ni skulle rekommendera eller är det någon annan produkt som är "bättre"?

Ja, men det är fortfarande du som måste ta i.

Ja du kommer få bättre resultat om du kombinerar Rage med proteinintag direkt efter träning; men det har inget med kombinering av just de två sakerna att göra. Rage är Rage, och protein är protein.

Knep? Koffein, grönt te, kryddig mat. Typ det. Men det har inte effekten att fett börjar "rinna av" kroppen, men hjälper gör det iaf.

Finns inget bättre än Rage :D

C.E.J.
2009-01-19, 22:03
Borde väll, i all fall teoretiskt, vara möjligt att öka i massa och minska i bf% , dock inte minska i fettmassa ?
Såvitt jag vet så kan man lägga på sig ca 70% muskler och 30% fett om man äter och tränar rätt, i så fall skulle ju andelen fett i förhållande till muskler sjunka, trots att man lägger på sig ett par gram fett här och var?

Givetvis.

Notera att ju fetare du blir desto större del av viktuppgången kommer bestå av fettmassa, så det där med 70% muskler och 30% fett är inget som bara "flyter på", till slut blir det tvärtom........... typ.

Cerberus
2009-01-20, 02:07
bygger man muskler på underskott naturligt så är de ren tur eller så är det inte underskott man har...

tusenkonstnar
2009-01-20, 14:18
Tänkte fråga nu när ändå RAGE är uppe i diskussionen.
Jag upplever at positiv effekt på träningen men samtidigt känner jag nästan som "stickningar" i kroppen, specieltl där kläder ligger mot huden. Känslan är svår att beskriva men påminner lite om hur det känns när en arm eller ett ben somnad men med den skillnaden att det inte sitter i musklerna utan i huden. Har en bekant som upplever samma sak och är nyfiken på vad andra som använt rage har för erfarenheter?

eXit
2009-01-20, 14:22
Helt normalt med stickningarna.. upplever de flesta, är Beta Alanine som ger upphov till stickningarna

King Grub
2009-01-20, 15:12
bygger man muskler på underskott naturligt så är de ren tur eller så är det inte underskott man har...

Nu överdriver du allt.

Tur? Snarare vet man vad man håller på med.

Cerberus
2009-01-20, 15:50
Nu överdriver du allt.

Tur? Snarare vet man vad man håller på med.

du brukar ju själv säga att man inte bygger på underskott? Något som ändrat det?

Eddie Vedder
2009-01-20, 16:23
du brukar ju själv säga att man inte bygger på underskott? Något som ändrat det?

Det är skillnad på vad som är fysiologiskt möjligt/omöjligt och vad som är olika svårt att genomföra i praktiken.

En period av fettreducering som dessutom resulterat i en öning av kroppens muskelmassa ÄR genomförbart men mycket svårt att lyckas med och skillnaden blir liten. Dock kan man med korrekt träningsupplägg oc mycket bra näringstiming säkerligen kunna deffa ner sig samtidigt som en mätning visar ökning i muskelmassa under samma tidsperiod.

Det är definitivt inte ovanligt i studier på överviktiga t.ex.

King Grub
2009-01-20, 16:23
Jag säger att det inte finns något fysiologiskt hinder för det. Och lyckas man, ja, inte beror det på tur i alla fall.

Cerberus
2009-01-20, 19:53
Jag säger att det inte finns något fysiologiskt hinder för det. Och lyckas man, ja, inte beror det på tur i alla fall.

okej :) lite hopp då