handdator

Visa fullständig version : Ta din benträning till nästa nivå!


Martin Löwgren
2009-01-19, 12:41
Efter att ha testat och utvärderat ett nytt träningskoncept för benmuskulaturen på några av mina kunder tänker jag nu även dela med mig av det till Kolozzeum då resultaten avseende styrka, uthållighet och tvärsnittsyta var över förväntan.

Upplägget är följande.

Pass 1
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Hack-squats
- 10 X 4 Finnen
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Pass 2
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Knäböj (Fullt djup)
- 20 X 4 Halva knäböj
- 10 X 4 Raka marklyft
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Kommentar: Stirra er inte blinda på reps/set-antalet utan lyssna på eran egen kropp - det kommer jag göra. Detta funkade jävligt bra när jag testade de på några kunder men de betyder inte automatiskt att de kommer fungera på mig eller er.

Känns inte Hack squats bekvämt så byt ut dem mot benpress eller liknande. Eftersom jag bara använnt dessa övningar kan jag bara garantera att dessa fungerar men har svårt att se att de skulle bli någon stor negativ effekt av att laborera lite övningarna.

Innan ni testar detta schema så se över eran löpteknik.

Att jogga lite lätt ställer ingen större krav på kordination och skaderisken är minimal (förutom förslitning och överbelastningsskador som drabbar många långdistanslöpare) men ska du ge dig på maximal HIIT löpning där du kommer springa på ditt absoluta max under 30sekunder så är det mycket som ska klaffa om du inte ska ramla eller få överbelastningsskador. Passet ska ta max 60min så det gäller att ha ett jävla tempo.

Dessa punkter bör vara uppfyllda innan du testar:

1) Ha en bra höft/bålstabilitet så du inte kolapsar i frontalplanet med mera (a´la modeller på catwalk).
2) Ha ett drivande intränat och väl genomarbetat löpsteg.
3) Bra och lätta skor som är anpassade efter din anatomiska förutsättning.4) Full rörlighet i sätes, baksida, framsida, ljumsk och underbensmuskulatur.
5) Full rörlighet i hals, bröst och ländryggraden så att ingen del överbelastas eller inskränker din löpteknik.

Detta är inget man skaffar över en natt men med rätt hjälp från idrottskunniga terapeuter och annan personal kommer alla lyckas uppfylla dessa steg och då kommer skaderisken vara minimal trots den enorma påfrestningen.

Detta schema är inget för veklingar då illamående och spya kommer vara en del i vardagen eftersom man först kommer ligga och pressa maximalt med HIIT löpning innan man i direkt anslutning kliver på med styrketräning.

Är det någon muskelgrupp jag märkt svarar på såväl lågrep, medelrep som högrepetionsträning så är det benmuskulaturen.

Lycka till

/Axon

Rahf
2009-01-19, 12:45
Så, vad är intensiteten på styrketräningen då? Hur mycket vikt skall man t.ex. lassa på? 20RM eller mindre?

Martin Löwgren
2009-01-19, 12:57
Så, vad är intensiteten på styrketräningen då? Hur mycket vikt skall man t.ex. lassa på? 20RM eller mindre?Det är mestadels högrepsträning men det ska ändå vara respektabla vikter (relativt tunga) så att det verkligen brinner i låren efter sista repetionen.

Hur mkt av 1RM är svårt att spekulera i men relativt högst ska man ligga och försöka pressa upp de sista repsen i varje set.

jwzrd
2009-01-19, 13:05
Bra konditionsträning. Till 400-meterslöpare?

delta_mats
2009-01-19, 13:11
Hur länge tränade dom efter programmet och hur såg deras utveckling/styrka ut före resp efter programmet?

Martin Löwgren
2009-01-19, 13:17
Bra konditionsträning. Till 400-meterslöpare?400 och 800m men även till en en vanlig styrketränande som fastnat i sin benträning.

Jag ska själv prova på detta med start imorgon och se vad jag upplever.

Har man som jag alltid kört vanlig tradiotionell styrketräning för benen kan nog detta bli en jävla skön omställning :thumbup:

Martin Löwgren
2009-01-19, 13:20
Hur länge tränade dom efter programmet och hur såg deras utveckling/styrka ut före resp efter programmet?
Olika men alltifrån 1-2månader för att sen gå tillbaka tillbaka ordinär vanlig styrketräning.

Det stora skillnaden var förmågan att klara fler reps på vikter man tidigare tränat på.

En körde innan 8 repetioner på 115kg och klarade efter 1månad med detta 13 repetioner på 115kg medans maxstyrkan var marginellt förbättrad så vilka slutsatser man ska dra av det hela och vad som faktiskt skett har jag ännu inte hunnit spekulera i men ska väl göra det nu under våren och sen utarbeta detta koncept ytterligare.

delta_mats
2009-01-19, 13:22
Olika men alltifrån 1-2månader för att sen gå tillbaka tillbaka ordinär vanlig styrketräning.

Det stora skillnaden var förmågan att klara fler reps på vikter man tidigare tränat på.

En körde innan 8 repetioner på 115kg och klarade efter 1månad med detta 13 repetioner på 115kg medans maxstyrkan var marginellt förbättrad.


I vilken övning då?

Martin Löwgren
2009-01-19, 13:25
I vilken övning då?
Knäböj var den vi mätte innan och efter.

Fetknoppen
2009-01-19, 14:54
Efter att ha testat och utvärderat ett nytt träningskoncept för benmuskulaturen på några av mina kunder tänker jag nu även dela med mig av det till Kolozzeum då resultaten avseende styrka, uthållighet och tvärsnittsyta var över förväntan.

Upplägget är följande.

Pass 1
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Hack-squats
- 10 X 4 Finnen
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Pass 2
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Knäböj (Fullt djup)
- 20 X 4 Halva knäböj
- 10 X 4 Raka marklyft
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Kommentar: Stirra er inte blinda på reps/set-antalet utan lyssna på eran egen kropp - det kommer jag göra. Detta funkade jävligt bra när jag testade de på några kunder men de betyder inte automatiskt att de kommer fungera på mig eller er.

Känns inte Hack squats bekvämt så byt ut dem mot benpress eller liknande. Eftersom jag bara använnt dessa övningar kan jag bara garantera att dessa fungerar men har svårt att se att de skulle bli någon stor negativ effekt av att laborera lite övningarna.

Innan ni testar detta schema så se över eran löpteknik.

Att jogga lite lätt ställer ingen större krav på kordination och skaderisken är minimal (förutom förslitning och överbelastningsskador som drabbar många långdistanslöpare) men ska du ge dig på maximal HIIT löpning där du kommer springa på ditt absoluta max under 30sekunder så är det mycket som ska klaffa om du inte ska ramla eller få överbelastningsskador. Passet ska ta max 60min så det gäller att ha ett jävla tempo.

Dessa punkter bör vara uppfyllda innan du testar:

1) Ha en bra höft/bålstabilitet så du inte kolapsar i frontalplanet med mera (a´la modeller på catwalk).
2) Ha ett drivande intränat och väl genomarbetat löpsteg.
3) Bra och lätta skor som är anpassade efter din anatomiska förutsättning.4) Full rörlighet i sätes, baksida, framsida, ljumsk och underbensmuskulatur.
5) Full rörlighet i hals, bröst och ländryggraden så att ingen del överbelastas eller inskränker din löpteknik.

Detta är inget man skaffar över en natt men med rätt hjälp från idrottskunniga terapeuter och annan personal kommer alla lyckas uppfylla dessa steg och då kommer skaderisken vara minimal trots den enorma påfrestningen.

Detta schema är inget för veklingar då illamående och spya kommer vara en del i vardagen eftersom man först kommer ligga och pressa maximalt med HIIT löpning innan man i direkt anslutning kliver på med styrketräning.

Är det någon muskelgrupp jag märkt svarar på såväl lågrep, medelrep som högrepetionsträning så är det benmuskulaturen.

Lycka till

/Axon

Högintensiv konditionsträning har i flertalet studier bevisats kontraproduktivt vad gäller ökad muskelvolym. Det är till och med så tydligt att man i vissa studier sett att resultaten avseende styrka och muskelvolym avtar i takt med utökad konditionsträning. För att nå bästa resultat av styrketräning brukar man därför säga att konditionsträning inte ska bedrivas samma dag som styrketräning. Det du skriver här går tvärt emot resultaten i majoriteten av artiklarna och jag kastar därför lite vågat ur mig att det inte alls är bra.

Kan det vara så att dem du testat programmet på har varit få till antalet och saknat lång träningserfarenhet? På nybörjare och motionärer kan man tänka sig att resultaten kommer lättare och detta skulle förklara varför du sett positiva resultat.

alindvall
2009-01-19, 14:58
Känner mig också en aning tveksam till programmet. När jag gjort intervaller på liknande sett har det skett tvärtom alltså 3 minuter sedan vila i 30sek-1min.

Men det låter teoretiskt oerhört bra för explosivitet+snabbhet men för muskeluppbyggnad får jag nog hålla med föregående talare.

Fetknoppen
2009-01-19, 14:59
Olika men alltifrån 1-2månader för att sen gå tillbaka tillbaka ordinär vanlig styrketräning.

Det stora skillnaden var förmågan att klara fler reps på vikter man tidigare tränat på.

En körde innan 8 repetioner på 115kg och klarade efter 1månad med detta 13 repetioner på 115kg medans maxstyrkan var marginellt förbättrad så vilka slutsatser man ska dra av det hela och vad som faktiskt skett har jag ännu inte hunnit spekulera i men ska väl göra det nu under våren och sen utarbeta detta koncept ytterligare.

Jag vågar på rak hand säga att den ökade uthålligheten beror på ökad kapillärtäthet och fler mitokondrier. Att styrkan inte ökat i någon större utsträckning beror helt enkelt på att få högtröskliga muskelfibrer arbetat (pga många reps) och dem som har arbetat har omvandlats till svagare typ-1-fibrer.

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:01
Högintensiv konditionsträning har i flertalet studier bevisats kontraproduktivt vad gäller ökad muskelvolym. Det är till och med så tydligt att man i vissa studier sett att resultaten avseende styrka och muskelvolym avtar i takt med utökad konditionsträning. För att nå bästa resultat av styrketräning brukar man därför säga att konditionsträning inte ska bedrivas samma dag som styrketräning. Det du skriver här går tvärt emot resultaten i majoriteten av artiklarna och jag kastar därför lite vågat ur mig att det inte alls är bra.

Kan det vara så att dem du testat programmet på har varit få till antalet och saknat lång träningserfarenhet? På nybörjare och motionärer kan man tänka sig att resultaten kommer lättare och detta skulle förklara varför du sett positiva resultat.
Jag är helt på din linje Fetknoppen och brukar generellt vara väldigt restriktiv med att lägga konditionsträning och styrketräning i nära relation med varandra men inte denna gång.

Personerna i fråga har tränat såväl löpning som styrketräning på relativt hög nivå under flera år så jag vill inte kalla dem nybörjare, men heller inte amatörer.

Skulle varit jävligt roligt och gjort en biopsi och sett vad som skett med fibrerna då både de själva och jag märkte en förbättrad uthållighet och styrka hos dem.

Synd bara att jag redan håller på med en c-uppsats på skolan, annars hade jag gärna kollat lite närmare på detta.

Mvh

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:03
Jag vågar på rak hand säga att den ökade uthålligheten beror på ökad kapillärtäthet och fler mitokondrier. Att styrkan inte ökat i någon större utsträckning beror helt enkelt på att få högtröskliga muskelfibrer arbetat (pga många reps) och dem som har arbetat har omvandlats till svagare typ-1-fibrer.Japp de tror jag med och eftersom de klarade fler reps på samma vikt betyder ju det att de blivit starkare och nu har vi iofs hunnit testa vad som sker om man skulle lägga på 10kg på stången och köra också.

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:06
Känner mig också en aning tveksam till programmet. När jag gjort intervaller på liknande sett har det skett tvärtom alltså 3 minuter sedan vila i 30sek-1min.

Men det låter teoretiskt oerhört bra för explosivitet+snabbhet men för muskeluppbyggnad får jag nog hålla med föregående talare.

Vart i artiklen har du sett mig nämna att programmet primärt är till för hypertrofi?

jwzrd
2009-01-19, 15:06
Jag är helt på din linje Fetknoppen och brukar generellt vara väldigt restriktiv med att lägga konditionsträning och styrketräning i nära relation med varandra men inte denna gång.

Personerna i fråga har tränat såväl löpning som styrketräning på relativt hög nivå under flera år så jag vill inte kalla dem nybörjare, men heller inte amatörer.

Skulle varit jävligt roligt och gjort en biopsi och sett vad som skett med fibrerna då både de själva och jag märkte en förbättrad uthållighet och styrka hos dem.

Synd bara att jag redan håller på med en c-uppsats på skolan, annars hade jag gärna kollat lite närmare på detta.

Mvh

Men 13 reps på 115kg är ett uruselt resultat. Mini här på brädan har gjort 10 reps på 100kg i knäböj utan att dö på kuppen, hon är kvinna och väger cirka 60kg. Om dina klienter är män så skulle jag ta bort tråden.

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:12
Men 13 reps på 115kg är ett uruselt resultat. Mini här på brädan har gjort 10 reps på 100kg i knäböj utan att dö på kuppen, hon är kvinna och väger cirka 60kg. Om dina klienter är män så skulle jag ta bort tråden.Det var ett järvt uttalande :thumbup:

Hur många på vältränade på detta forum t.ex gör 13 (ass to the grass) knäböjningar på 115kg i 4 set (förutom aktiva styrkelyftare och andra tävlande) och då är ändå de personer jag testat detta på primärt löpare och fotbollsspelare och inte renodlade "knäböjare"

Nej jag dömer inte mina kunder och stänger trådar utifrån deras resultat men har självklart i baktanke att vi alltid ska sträva mot nya höjder.

Piranha
2009-01-19, 15:19
Ett sätt annars att få en tråd borttagen är indirekt reklam, att vore dina kunder är väl i samtalsämnet helt ovidkommande så varför skall det tas upp?

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:22
Ett sätt annars att få en tråd borttagen är indirekt reklam, att vore dina kunder är väl i samtalsämnet helt ovidkommande så varför skall det tas upp?

Väldigt beklagligt att du anser det vara reklam.

Ändra det till "några personer jag testat ett program på" eller liknande?

Mvh

jwzrd
2009-01-19, 15:24
Det var ett järvt uttalande :thumbup:

Hur många på vältränade på detta forum t.ex gör 13 (ass to the grass) knäböjningar på 115kg i 4 set (förutom aktiva styrkelyftare och andra tävlande) och då är ändå de personer jag testat detta på primärt löpare och fotbollsspelare och inte renodlade "knäböjare"

Nej jag dömer inte mina kunder och stänger trådar utifrån deras resultat men har självklart i baktanke att vi alltid ska sträva mot nya höjder.

13 reps på 115 var det. Ändra inte dina påståenden i efterhand genom att göra det till 4 set. Jag förstår att konditionsatleter inte hur som helst böjer 115kg men av gymtränande som man vill sätta epitetet Vältränade på... som inte böjer 13x115...

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:28
13 reps på 115 var det. Ändra inte dina påståenden i efterhand genom att göra det till 4 set. Jag förstår att konditionsatleter inte hur som helst böjer 115kg men av gymtränande som man vill sätta epitetet Vältränade på... som inte böjer 13x115...Oj jag såg det nu, vart fel.

115 kg X 13 med fullt djup kan jag sticka ut hakan och säga att heller inte gymtränande gör hur som helst. Visst du, styrkelyftare och många kroppsbyggare gör ju det utan problem men de betyder inte att det är ett dåligt resultat av de jag testade de på, vilket du fick det att låta som.

Vi kan väl starta en tråd och fråga?

Jävligt grymt av Mini att göra det du skrev att hon gjorde men hon symboliserar inte hela sveriges gymtränande.

Ungrim
2009-01-19, 15:28
Hur många på vältränade på detta forum t.ex gör 13 (ass to the grass) knäböjningar på 115kg i 4 set (förutom aktiva styrkelyftare och andra tävlande)

Nu vet jag inte hur många på gymen där jag tränar som är medlemmar på detta forum men det hör då till vanligheten att de klarar 13x115 kg "Ass to the Grass" utan problem, och de är inte aktiva styrkelyftare eller andra tävlande´n

jwzrd
2009-01-19, 15:30
Oj jag såg det nu, vart fel.

115 kg X 13 med fullt djup kan jag sticka ut hakan och säga att heller inte gymtränande gör hur som helst. Visst du, styrkelyftare och många kroppsbyggare gör ju det utan problem men de betyder inte att det är ett dåligt resultat av de jag testade de på, vilket du fick det att låta som.

Vi kan väl starta en tråd och fråga?

Jävligt grymt av Mini att göra det du skrev att hon gjorde men hon symboliserar inte hela sveriges gymtränande.

Nu har du backat så långt att detta blir fånigt. Ok, dina fina atleter är vältränade men orkar knappt knäböja en gaffel.

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:32
Nu har du backat så långt att detta blir fånigt. Ok, dina fina atleter är vältränade men orkar knappt knäböja en gaffel.Har varken kallat dem atleter eller superhjältar utan lagt fram objektivt vad som hänt och vad dem upplevt.

Sen hur pass starka de var från början kan jag tyvärr inte påverka förutom att visa på en förbättring efter.

Jag ska själv testa detta och utvärdera under Februari.

Mvh

Thewind
2009-01-19, 15:32
Vart i artiklen har du sett mig nämna att programmet primärt är till för hypertrofi?

då resultaten avseende styrka, uthållighet och tvärsnittsyta var över förväntan.

Nej det är klart att du inte har skrivit att det är primärt, men det kändes liksom lite underförstått när du postar det på den här brädan...

Annars tycker jag att det är kul att du provar dig fram och delar med dig av resultaten av dina undersökningar. Vad sägs om vader? Högreps, lågreps, X ggr/vecka, sprinter, trappor, stående/sittande vadpressar, stopp i botten osv

actiwe
2009-01-19, 15:34
Nu vet jag inte hur många på gymen där jag tränar som är medlemmar på detta forum men det hör då till vanligheten att de klarar 13x115 kg "Ass to the Grass" utan problem, och de är inte aktiva styrkelyftare eller andra tävlande´n


På de gym jag har satt min fot på hör det istället till ovanligheten att folk böjer 13x115kg om de inte är en kroppsbyggare eller styrkelyftare

Langster
2009-01-19, 15:37
Det var ett järvt uttalande :thumbup:

Hur många på vältränade på detta forum t.ex gör 13 (ass to the grass) knäböjningar på 115kg i 4 set (förutom aktiva styrkelyftare och andra tävlande) och då är ändå de personer jag testat detta på primärt löpare och fotbollsspelare och inte renodlade "knäböjare"

Jag gör det, lätt. Och jag är endast en glad motionär.

jwzrd
2009-01-19, 15:39
På de gym jag har satt min fot på hör det istället till ovanligheten att folk böjer 13x115kg om de inte är en kroppsbyggare eller styrkelyftare

Detta är hans beskrivning av urvalet:
"Personerna i fråga har tränat såväl löpning som styrketräning på relativt hög nivå under flera år så jag vill inte kalla dem nybörjare, men heller inte amatörer."

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:39
På de gym jag har satt min fot på hör det istället till ovanligheten att folk böjer 13x115kg om de inte är en kroppsbyggare eller styrkelyftare
Ja för en vanlig tränande (och i mitt fall 800m löpare) så var det ruggigt bra anser jag men de finns ju alltid machokillar :naughty:

115kg ass to the grass 13gånger och upp ned är jävligt tungt och krävande men det är klart, inte för alla.....

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:40
Jag gör det, lätt. Och jag är endast en glad motionär.

Jo jag ser de på din avatar....

jwzrd
2009-01-19, 15:40
Jag gör det, lätt. Och jag är endast en glad motionär.

Jo jag ser de på din avatar....

Tja, han har tränat styrketräning på relativt hög nivå under flera års tid.

Tolkia
2009-01-19, 15:42
Jo jag ser de på din avatar ...
"Glad motionär" är väl iofs inte ett begrepp för vilket det finns utseendekriterier uppställda?

Ungrim
2009-01-19, 15:42
Jo jag ser de på din avatar....

Varför tror du han bara visar överkroppen ;)

(inge illa mot dig Langster)

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:43
Detta är hans beskrivning av urvalet:
"Personerna i fråga har tränat såväl löpning som styrketräning på relativt hög nivå under flera år så jag vill inte kalla dem nybörjare, men heller inte amatörer."

Relativt hög nivå betyder kanske i dina ögon att man böjer 300kg men i min definition ingår att man har bra koll på styrketräning och alla dess element (bålstabilitet, kordination med mera) och primärt inte hur mycket man lyfter.

En löpare vill ju primärt sänka sina varvtider (även om man inte får glömma styrkan).

Du får jättegärna tycka att 115 X 13 är pissdåligt, absolut men de speglar inte verkligheten.

jwzrd
2009-01-19, 15:43
Varför tror du han bara visar överkroppen ;)

(inge illa mot dig Langster)

Eh, Langsters ben är fan inte dåliga...

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:45
"Glad motionär" är väl iofs inte ett begrepp för vilket det finns utseendekriterier uppställda?

Självklart inte även om jag inte tror att andra glada motionärer (Folke 65år står och kör en dubbelbiceps i spegeln och lägger upp på internetforum) så kanske hans definition av glad motionär används för att höja hans prestation?

Ungrim
2009-01-19, 15:45
Eh, Langsters ben är fan inte dåliga...

Nä, det var därför jag skrev inge illa ment mot dig Langster.

Men han hade kunnat ha 2 tändstickor, och vara riktigt glad motionär på ben tränings biten, svårt att se utifrån hans avatar (som martin tittade på). Finns ju en hel del riktiga disco byggare där ute.

joko
2009-01-19, 15:49
Vad fick dig att välja 12 2.5-minuterscykler? (I HIIT-delen)
Är det något du provat dig fram till eller är det ett första testskott?

Tolkia
2009-01-19, 15:50
Självklart inte även om jag inte tror att andra glada motionärer (Folke 65år står och kör en dubbelbiceps i spegeln och lägger upp på internetforum) så kanske hans definition av glad motionär används för att höja hans prestation?
Det här är lite off topic, men jag undrar ju vad du egentligen lägger in i begreppet "motionär". I väldigt många idrottsgrenar där det tävlas är nivån i motionärs- och hobbyklasser hög (om än bredden är större än i elitklasser, d.v.s. skillnaden mellan bäst och sämst är större). Vad jag vet finns det inget som säger att en "motionär" inte kan vara intresserad av att förbättra sin prestation inom sin gren, eller för den delen att en "motionär" inte kan vara åtminstone relativt bra på det han/hon gör. Du får det att låta som om "glad motionär" är en eufemism för "tangentbordsbyggare" eller bara allmänt usel idrottare. Fördomar?

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:51
Vad fick dig att välja 12 2.5-minuterscykler? (I HIIT-delen)
Är det något du provat dig fram till eller är det ett första testskott?Japp.

Från början satte jag dem på 45sek men då lyckades de inte hålla uppe tempot (pulsen) varpå jag fick sänka till 30sek.

30sek är egentligen nästan i överkant för oss vanliga (inte löpare) om vi även ska orka med styrketräningen efter så jag får nog laborera ytterligare innan jag hittar det ultimata :(

Martin Löwgren
2009-01-19, 15:52
Det här är lite off topic, men jag undrar ju vad du egentligen lägger in i begreppet "motionär". I väldigt många idrottsgrenar där det tävlas är nivån i motionärs- och hobbyklasser hög (om än bredden är större än i elitklasser, d.v.s. skillnaden mellan bäst och sämst är större). Vad jag vet finns det inget som säger att en "motionär" inte kan vara intresserad av att förbättra sin prestation inom sin gren, eller för den delen att en "motionär" inte kan vara åtminstone relativt bra på det han/hon gör. Du får det att låta som om "glad motionär" är en eufemism för "tangentbordsbyggare" eller bara allmänt usel idrottare. Fördomar?

Ja jag har väl kanske lite fördomar mot just ordet motionär, inte motionären men de kan vi ta via PM.

Mvh

joko
2009-01-19, 15:58
Japp.

Från början satte jag dem på 45sek men då lyckades de inte hålla uppe tempot (pulsen) varpå jag fick sänka till 30sek.

30sek är egentligen nästan i överkant för oss vanliga (inte löpare) om vi även ska orka med styrketräningen efter så jag får nog laborera ytterligare innan jag hittar det ultimata :(

O ja, sprinta i 45 sekunder är få förunnat. Är de här 30 minuterna till varje del 'heliga' i ditt upplägg?

Jag har absolut ingen lust att testa det här upplägget själv, men om man nu skulle leka med tanken, skulle man inte kunna tänka att man kör mer traditionella 30/30-cykler, och kör inte fullt så många som 12. Sedan återhämtar tiden intervallerna tar fram till en halvtimme har gått, innan man går på böjandet?

Morty
2009-01-19, 15:58
Varför blev det manhunt på Axon? Han postar ett upplägg som han har prövat på folk och som har gett resultat, så blir han flamead för att folk som inte kan böja 13x115kg är svaga som småflickor. Jag hängde så inte med.

Jag gillar iaf idén med HIIT. Det gör ju dessutom att man får bättre insulinkänslighet vilket ökar en persons hälsa.

Martin Löwgren
2009-01-19, 16:02
O ja, sprinta i 45 sekunder är få förunnat. Är de här 30 minuterna till varje del 'heliga' i ditt upplägg?

Jag har absolut ingen lust att testa det här upplägget själv, men om man nu skulle leka med tanken, skulle man inte kunna tänka att man kör mer traditionella 30/30-cykler, och kör inte fullt så många som 12. Sedan återhämtar tiden intervallerna tar fram till en halvtimme har gått, innan man går på böjandet?Som jag alltid säger.

Det går inte att säga vad som är optimalt.

Detta är de jag testat och det har fungerat men sättet du beskriver kanske fungerar dubbelt så bra och då är jag mer än tacksam om du talar om de för mig så jag kan förbättra mitt :thumbup:

Träning är jävligt komplicerat då alla svarar så himla olika på olika stimulering.

Jag gillar din tankegång :D

Martin Löwgren
2009-01-19, 16:04
Varför blev det manhunt på Axon? Han postar ett upplägg som han har prövat på folk och som har gett resultat, så blir han flamead för att folk som inte kan böja 13x115kg är svaga som småflickor. Jag hängde så inte med.

Jag gillar iaf idén med HIIT. Det gör ju dessutom att man får bättre insulinkänslighet vilket ökar en persons hälsa.
Jag väljer att citera min gode vän Arne på den frågan:

"Anonymitet föder ofta en viss kaxighet"

L-Sami
2009-01-19, 16:14
Vad är vitsen med det här upplägget? Varierande träning, det är kul eller att man blir trött i benen? Finns väl mer lämpliga metoder för muskel och styrketillväxt.

Tolkia
2009-01-19, 16:15
Vad är tanken med att placera konditionsträningen före styrketräningen?

Martin Löwgren
2009-01-19, 16:20
Vad är vitsen med det här upplägget? Varierande träning, det är kul eller att man blir trött i benen? Finns väl mer lämpliga metoder för muskel och styrketillväxt.
Om nu det är målet, absolut.

Martin Löwgren
2009-01-19, 16:21
Vad är tanken med att placera konditionsträningen före styrketräningen?Testat både men ingen klarade av att utföra HIIT löpningen efter styrkepasset men tvärtom gick bra.

Mvh

Diggler
2009-01-19, 16:25
verkar hårt och bra, blir en bra "hybrid" mellan bodybuilding och kondition. Inget för Ronnie Coleman, inget för kolesterol-diggler 30, men säkert riktigt bra för halvvältränade.

Och nej jag gör inte 13*115 efter en halvtimmes konditionsträning, jag kommer inte upp från golvet efter en halvtimme på löpband.

L-Sami
2009-01-19, 16:34
Om nu det är målet, absolut.

Vad är meningen då med upplägget?

Yankeee
2009-01-19, 16:35
Det är inte ens en bra hybrid mellan konditions- och styrketräning. Finns betydligt vettigare sätt att lägga upp sin benträning om man vill blanda den med konditionsträning.

Commando1980
2009-01-19, 17:27
Efter att ha testat och utvärderat ett nytt träningskoncept för benmuskulaturen på några av mina kunder tänker jag nu även dela med mig av det till Kolozzeum då resultaten avseende styrka, uthållighet och tvärsnittsyta var över förväntan.

Upplägget är följande.

Pass 1
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Hack-squats
- 10 X 4 Finnen
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Pass 2
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Knäböj (Fullt djup)
- 20 X 4 Halva knäböj
- 10 X 4 Raka marklyft
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Kommentar: Stirra er inte blinda på reps/set-antalet utan lyssna på eran egen kropp - det kommer jag göra. Detta funkade jävligt bra när jag testade de på några kunder men de betyder inte automatiskt att de kommer fungera på mig eller er.

Känns inte Hack squats bekvämt så byt ut dem mot benpress eller liknande. Eftersom jag bara använnt dessa övningar kan jag bara garantera att dessa fungerar men har svårt att se att de skulle bli någon stor negativ effekt av att laborera lite övningarna.

Innan ni testar detta schema så se över eran löpteknik.

Att jogga lite lätt ställer ingen större krav på kordination och skaderisken är minimal (förutom förslitning och överbelastningsskador som drabbar många långdistanslöpare) men ska du ge dig på maximal HIIT löpning där du kommer springa på ditt absoluta max under 30sekunder så är det mycket som ska klaffa om du inte ska ramla eller få överbelastningsskador. Passet ska ta max 60min så det gäller att ha ett jävla tempo.

Dessa punkter bör vara uppfyllda innan du testar:

1) Ha en bra höft/bålstabilitet så du inte kolapsar i frontalplanet med mera (a´la modeller på catwalk).
2) Ha ett drivande intränat och väl genomarbetat löpsteg.
3) Bra och lätta skor som är anpassade efter din anatomiska förutsättning.4) Full rörlighet i sätes, baksida, framsida, ljumsk och underbensmuskulatur.
5) Full rörlighet i hals, bröst och ländryggraden så att ingen del överbelastas eller inskränker din löpteknik.

Detta är inget man skaffar över en natt men med rätt hjälp från idrottskunniga terapeuter och annan personal kommer alla lyckas uppfylla dessa steg och då kommer skaderisken vara minimal trots den enorma påfrestningen.

Detta schema är inget för veklingar då illamående och spya kommer vara en del i vardagen eftersom man först kommer ligga och pressa maximalt med HIIT löpning innan man i direkt anslutning kliver på med styrketräning.

Är det någon muskelgrupp jag märkt svarar på såväl lågrep, medelrep som högrepetionsträning så är det benmuskulaturen.

Lycka till

/Axon

vilket är det primära målet med detta upplägg? ska det köras två ggr i veckan?

om huvudsyftet är att bygga ben så är detta ett mycket dåligt upplägg.

är syftet att 'enbart' träna för allmänhälsan så är det heller inte ett speciellt bra upplägg.

Diggler
2009-01-19, 17:34
Fö är det rätt fascinerande att random gymnisse uppvuxen på BK sportsmag och panpizza, kan sitta i sitt pojkrum och vräka ur sig "det där är ett dåligt program!". Trådstartaren är utbildad PT, och har tränat ett stort antal individer med diverse olika utgångslägen med gott resultat, kanske bara kanske, skulle en del folk vara något mindre kritiska.

Commando1980
2009-01-19, 17:44
Fö är det rätt fascinerande att random gymnisse uppvuxen på BK sportsmag och panpizza, kan sitta i sitt pojkrum och vräka ur sig "det där är ett dåligt program!". Trådstartaren är utbildad PT, och har tränat ett stort antal individer med diverse olika utgångslägen med gott resultat, kanske bara kanske, skulle en del folk vara något mindre kritiska.



han har placerat HIIT vid nästan sämsta tänkbara tidpunkt (i konkurrens med direkt gympasset)

vill man nödvändigtvis köra HIIT då målet är att bygga stora ben då bör man separera passen så mkt som möjligt. personligen skulle jag helt uteslutit HIIT om målet är maximal massa.

sen att stressa igenom benpasset på 30min låter inte smart. 4x20 i knäböj? inte det heller speciellt lyckat.

även för vanlig 'allmänhälsaträning' tycker jag det är onödigt att lägga passen efter varandra.

skaparn
2009-01-19, 17:48
Det är inte ens en bra hybrid mellan konditions- och styrketräning. Finns betydligt vettigare sätt att lägga upp sin benträning om man vill blanda den med konditionsträning.

Såja. Vi har sett dina ben. Vad kommer härnäst - axelträning signerad Håkan Syrén?

Pepz
2009-01-19, 17:56
all träning är bra om den hjälper den tränande att uppnå sina mål.
dvs att träningen är syftesenlig

tror att väldigt många skulle få bra resultat av detta upplägg. främst pga av att det är ett strukturerat program som pressar individen att träna hårt vilket många har svårt med speciellt när det kommer till benträning (mig själv inräknad)
Sen brukar man få bra resultat av de flesta program när man gör något nytt

Initiativet är fint Axon.
Men jag personligen skull lagt upp det på ett annat sätt

har du siffror på resultaten att dela med dig av?
vad var det primära syftet med programmet?

L-Sami
2009-01-19, 18:01
Fö är det rätt fascinerande att random gymnisse uppvuxen på BK sportsmag och panpizza, kan sitta i sitt pojkrum och vräka ur sig "det där är ett dåligt program!". Trådstartaren är utbildad PT, och har tränat ett stort antal individer med diverse olika utgångslägen med gott resultat, kanske bara kanske, skulle en del folk vara något mindre kritiska.

Är du den där randomnissen som växte upp med BK-Sportsmag? För att jag är inte det iaf. Man bör kritisera för att konceptet säger emot vetenskapen. Vad jag vet så har Martin Löwgren inte utvärderat konceptet vetenskapligt.

Jorgen
2009-01-19, 18:15
115 kg X 13 med fullt djup kan jag sticka ut hakan och säga att heller inte gymtränande gör hur som helst. Visst du, styrkelyftare och många kroppsbyggare gör ju det utan problem men de betyder inte att det är ett dåligt resultat av de jag testade de på, vilket du fick det att låta som.

Jag gör.

Och jag är bara en motionär.

mjukglass
2009-01-19, 19:09
Bra konditionsträning. Till 400-meterslöpare?

nja. Är alldeles för mycket vila samt för korta intervaller för att bli någon vettig 400m träning.

pwnyou
2009-01-19, 19:18
är syftet att 'enbart' träna för allmänhälsan så är det heller inte ett speciellt bra upplägg. Varför inte? Bättre än att bara gymma.

Seriöst, varför inte?

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:33
Fö är det rätt fascinerande att random gymnisse uppvuxen på BK sportsmag och panpizza, kan sitta i sitt pojkrum och vräka ur sig "det där är ett dåligt program!". Trådstartaren är utbildad PT, och har tränat ett stort antal individer med diverse olika utgångslägen med gott resultat, kanske bara kanske, skulle en del folk vara något mindre kritiska.
Schh..... tänk på att på Kolozzeum sitter alla experter som testat allt :thumbup:

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:35
Vad är meningen då med upplägget?Kondition, uthållighet, variation, genomblödning och en jävligt jobbig träning som kan läggas in med jämna mellanrum under året för att "avlasta" den tunga knäböjsträningen som alltid är grunden i mina benprogram.

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:36
Är du den där randomnissen som växte upp med BK-Sportsmag? För att jag är inte det iaf. Man bör kritisera för att konceptet säger emot vetenskapen. Vad jag vet så har Martin Löwgren inte utvärderat konceptet vetenskapligt.
Självklart har jag inte det utan jag delade bara med mig av något som gett resultat jag inte själv väntade mig men vid närmare eftertanke borde jag kanske inte gjort det (av flera anledningar)

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:38
Jag gör.

Och jag är bara en motionär.

Grymt.

Fyll i ett JA i den här tråden så kanske resultatet blir det Jwrzd med flera så självsäkert slängde ur sig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124877

Jorgen
2009-01-19, 21:41
Grymt.

Fyll i ett JA i den här tråden så kanske resultatet blir det Jwrzd med flera så självsäkert slängde ur sig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124877

Det har jag redan gjort. :)


Btw, tryck på http://www.kolozzeum.com/forum/images/buttons/multiquote_off.gif. Det blir lättare att följa tråden då. :thumbup:

Pepz
2009-01-19, 21:43
martin löwgren ett tips-

längst ner i högre hörnet finns en multiquote-knapp.
så slipper du göra så många inlägg efter varandra ;)
såg du mitt inlägg?
Finns det siffror du kan dela med dig av?

joriice
2009-01-19, 21:46
Intressant Martin.

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:47
Det har jag redan gjort. :)


Btw, tryck på http://www.kolozzeum.com/forum/images/buttons/multiquote_off.gif. Det blir lättare att följa tråden då. :thumbup:

Aj aj kapten, will do :thumbup:

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:48
martin löwgren ett tips-

längst ner i högre hörnet finns en multiquote-knapp.
så slipper du göra så många inlägg efter varandra ;)
såg du mitt inlägg?
Finns det siffror du kan dela med dig av?Japp jag ska själv utvärdera programmet.

Vi ska även göra ett Vo2 max test och när det är klart jag kan dela med mig av slutresultatet.

Observare att detta lilla test har massvis med felkällor så använd inte de som referens eller liknande.

Mvh

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:50
Intressant Martin.
Det återstår att se :thumbup:

Pepz
2009-01-19, 21:53
Japp jag ska själv utvärdera programmet.

Vi ska även göra ett Vo2 max test och när det är klart jag kan dela med mig av slutresultatet.

Observare att detta lilla test har massvis med felkällor så använd inte de som referens eller liknande.

Mvh

bara intressant att se resultaten i faktiska siffror. gärna med beskrivning av testgruppen.

vad ska du göra för VO2 max test? löpning med andningsapparatur?

Martin Löwgren
2009-01-19, 22:03
bara intressant att se resultaten i faktiska siffror. gärna med beskrivning av testgruppen.

vad ska du göra för VO2 max test? löpning med andningsapparatur?Hade jag haft tillgång till Bosön hade vi gjort så men nu får vi köra Åstrands.

Tricklev
2009-01-20, 01:33
Tråden hade nog fått ett betydligt bättre mottagande med ett annat namn, för dom flesta människor kommer denna träning inte att ta dom till en ny nivå, iaf inte en nivå relevant för deras mål med träningen.

z_bumbi
2009-01-20, 08:30
Varför inte? Bättre än att bara gymma.

Seriöst, varför inte?

Därför att det är på tok för mycket fokus på jobbighet och nämnande att spy vs långsiktiga resultat för styrka och kondition, det finns inte någon större anledning att för en hälsotränande att köra något som liknar det här.

Resultaten som redovisas utan att veta utgångspunkten säger ju inte heller så mycket om vilka effekter man kan förvänta sig, är det en förändring, hur mycket styrka kördes innan, är intervallen ersättning för någon annan intervallform, vad är målet osv.

Martin Löwgren
2009-01-20, 08:57
Därför att det är på tok för mycket fokus på jobbighet och nämnande att spy vs långsiktiga resultat för styrka och kondition, det finns inte någon större anledning att för en hälsotränande att köra något som liknar det här.

Resultaten som redovisas utan att veta utgångspunkten säger ju inte heller så mycket om vilka effekter man kan förvänta sig, är det en förändring, hur mycket styrka kördes innan, är intervallen ersättning för någon annan intervallform, vad är målet osv.

Nej och det är jag noga med att påpeka.

Jag berättade bara att jag själv var förvånad över resultatet.

Mvh

Fredriiik
2009-01-20, 14:32
Ser ut som ett sjujävla tungt program!
Man kommer nog ha träningsverk som ett as efteråt!

Kul initiativ Martin!

pwnyou
2009-01-20, 14:44
Därför att det är på tok för mycket fokus på jobbighet och nämnande att spy vs långsiktiga resultat för styrka och kondition, det finns inte någon större anledning att för en hälsotränande att köra något som liknar det här.


Ifall man kör ett sånt här program så borde man bli stark, snabb och uthållig med längden och jag ser inget fel på det. Ifall man är ute efter att må bra och vill vara mångsidigt vältränad så ser det ut som ett bra program tycker jag. Kanske inte det bästa eller det optimalaste program som finns men jag skulle aldrig vilja påstå att det är dåligt.

Rydell
2009-01-20, 14:52
Pass 1
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Hack-squats
- 10 X 4 Finnen
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Pass 2
* 30min HIIT löpning
- Löpning i maxtempo (fullt max) i 30sekunder.
- Aktiv vila genom snabb gång i 2min.
- Mixtra gärna med lutningen på löpbandet.

*30min styrketräning
- 20 X 4 Knäböj (Fullt djup)
- 20 X 4 Halva knäböj
- 10 X 4 Raka marklyft
- 15 X 4 Benspark superset med 15 X 4 Liggande lårcurl

Det finns en bok som heter Aerob och anaerob träning. Där finns förslag på massa olika former av upplägg för respektive och en diger referenslista till forskning. Den anaeroba - som HIIT faller under - delas upp i snabbhet, produktion och tolerans. Jag har själv använt den boken för löpträning och fått många bra tips. Nu till varför jag nämnt ovanstående.

Det förslag du lämnar ovan blandar ihop tolerans och produktion. Om du skall genomföra HIIT-träning under en period av 30 min enligt schemat ovan så är det toleransträning det handlar om - vilket är submaximal och inte maximal, av den enkla anledningen till att det inte går att upprätthålla adekvat nivå på varje intervall. Att starta med produktion (fullt ös i 30 sek. >90+%) och vila endast två min kommer konsekvensen bli att du drar på dig så mycket mjölksyra att träningsresultatet blir lidande. Bestäm dig för vilken nivå du ska ligga på och håll den genom passet. Det finns inte en chans att du kan hålla samma hastighet på intervallerna passet igenom om du följer schemat du skrivit ovan.
Varför inte variera mellan de olika passen, snabbhet/produktion/tolerans?

Martin Löwgren
2009-01-20, 14:58
Det finns en bok som heter Aerob och anaerob träning. Där finns förslag på massa olika former av upplägg för respektive och en diger referenslista till forskning. Den anaeroba - som HIIT faller under - delas upp i snabbhet, produktion och tolerans. Jag har själv använt den boken för löpträning och fått många bra tips. Nu till varför jag nämnt ovanstående.

Det förslag du lämnar ovan blandar ihop tolerans och produktion. Om du skall genomföra HIIT-träning under en period av 30 min enligt schemat ovan så är det toleransträning det handlar om - vilket är submaximal och inte maximal, av den enkla anledningen till att det inte går att upprätthålla adekvat nivå på varje intervall. Att starta med produktion (fullt ös i 30 sek. >90+%) och vila endast två min kommer konsekvensen bli att du drar på dig så mycket mjölksyra att träningsresultatet blir lidande. Bestäm dig för vilken nivå du ska ligga på och håll den genom passet. Det finns inte en chans att du kan hålla samma hastighet på intervallerna passet igenom om du följer schemat du skrivit ovan.
Varför inte variera mellan de olika passen, snabbhet/produktion/tolerans?Jag har också den boken och valde att utgå från den men göra modifieringar och se vad som passade bäst för dem.

Detta är som sagt inte ett löpschema. Vill jag ha endast löpschema så följer jag mycket av det som står i den boken men detta skulle va ett kombinerat styrke och intervallschema och därför valde jag att gå emot flera valda sanningar med flit för att se vad som hände.

Inte 1a gången i historiern som en redan vald sanning senare blir motbevisad.

Mvh

Rydell
2009-01-20, 15:28
Jag har också den boken och valde att utgå från den men göra modifieringar och se vad som passade bäst för dem.

Detta är som sagt inte ett löpschema. Vill jag ha endast löpschema så följer jag mycket av det som står i den boken men detta skulle va ett kombinerat styrke och intervallschema och därför valde jag att gå emot flera valda sanningar med flit för att se vad som hände.

Inte 1a gången i historiern som en redan vald sanning senare blir motbevisad.

MvhMen är det inte bättre att löpningen håller en så hög nivå som möjligt när du ändå står där på löparbandet?

Martin Löwgren
2009-01-20, 17:28
Men är det inte bättre att löpningen håller en så hög nivå som möjligt när du ändå står där på löparbandet?Nej då finns det enormt mycket bättre löpprogram som jag använder på dem.

Marcs
2009-01-20, 17:51
Martin:

Vad har dina klienter för PBn på 400- respektive 800 m?

Martin Löwgren
2009-01-20, 17:59
Martin:

Vad har dina klienter för PBn på 400- respektive 800 m?Jag vill helst inte ge ut mer info om dem än de jag gett på forumet utan att först fråga dem om lov.

Har du något särskillt intresse så släng gärna iväg ett mail.

Mvh

-AG-
2009-01-21, 10:08
Japp jag ska själv utvärdera programmet.

Vi ska även göra ett Vo2 max test och när det är klart jag kan dela med mig av slutresultatet.

Observare att detta lilla test har massvis med felkällor så använd inte de som referens eller liknande.

Mvh

1. Du har inte presenterat någon bakgrund eller motivering till varför träningen ser ut som det gör. Vilka parametrar syftar programmet förbättra? Vilket stöd ger litteraturen (biologiska, tidigare träningsstudier, etc...) till den utformning du har valt för att uppnå detta?

2. Ser inga resultat, eller utvärdering av programmet, dvs hur väl uppnåddes det som avsågs att förbättras., vilken bakgrund har de som var med i studien, antal...

- Varför skulle någon då använda det som referens?

Jag förväntar mig inte en längre artikel på ett forum som detta, men det blir mer givande med någon form av motivering och kortfattade resultat/slutsatser. Speciellt när du säger att du gjort en studie och att den kan ta folks benträning till en ny nivå. Du får ha i åtanke att det är många på detta forum som tränar på "hög nivå", och ingen av dessa kommer att anamma dina "koncept" om du inte motiverar dessa. Jag gissar att du har en annan målsättning med dina program än vad de som tränar för maxstyrka och maximal muskeluppbyggnad. Därför är det viktigt att vara tydlig med vad man vill åstadkomma.

Martin Löwgren
2009-01-21, 10:21
1. Du har inte presenterat någon bakgrund eller motivering till varför träningen ser ut som det gör. Vilka parametrar syftar programmet förbättra? Vilket stöd ger litteraturen (biologiska, tidigare träningsstudier, etc...) till den utformning du har valt för att uppnå detta?

2. Ser inga resultat, eller utvärdering av programmet, dvs hur väl uppnåddes det som avsågs att förbättras., vilken bakgrund har de som var med i studien, antal...

- Varför skulle någon då använda det som referens?

Jag förväntar mig inte en längre artikel på ett forum som detta, men det blir mer givande med någon form av motivering och kortfattade resultat/slutsatser. Speciellt när du säger att du gjort en studie och att den kan ta folks benträning till en ny nivå. Du får ha i åtanke att det är många på detta forum som tränar på "hög nivå", och ingen av dessa kommer att anamma dina "koncept" om du inte motiverar dessa. Jag gissar att du har en annan målsättning med dina program än vad de som tränar för maxstyrka och maximal muskeluppbyggnad. Därför är det viktigt att vara tydlig med vad man vill åstadkomma.
Efter att ha testat och utvärderat ett nytt träningskoncept för benmuskulaturen
/Axon
Står inget om någon studie eller liknande även om tråden vart sån till slut.

Detta är och kommer aldrig vara en studie. Vad är det som är så j-la svårt att förstå?

Innan någon mer postar ett inlägg i denna tråd så läs för fan igenom tråden ordentligt så man slipper lämna det man gör för att besvara redan besvrade frågor.

Ursäkta att mitt språk.

Mvh

pellepedal
2009-01-21, 10:27
Jag tror Martin hade sluppit mycket tjafs om han had evalt en trådtitel som t.ex. "Ett kul träningsprogram att testa" eller nåt liknande.

Ungrim
2009-01-21, 10:30
Jag tror Martin hade sluppit mycket tjafs om han had evalt en trådtitel som t.ex. "Ett kul träningsprogram att testa" eller nåt liknande.

+1 på det

Martin Löwgren
2009-01-21, 10:30
Jag tror Martin hade sluppit mycket tjafs om han had evalt en trådtitel som t.ex. "Ett kul träningsprogram att testa" eller nåt liknande.

Japp jag börjar inse det nu :cool:

Jag skulle uppskatta om vi höll oss till ämnet nu och diskuterar topic.

Mvh

Tolkia
2009-01-21, 10:36
Står inget om någon studie eller liknande även om tråden vart sån till slut.

Detta är och kommer aldrig vara en studie. Vad är det som är så j-la svårt att förstå?

Innan någon mer postar ett inlägg i denna tråd så läs för fan igenom tråden ordentligt så man slipper lämna det man gör för att besvara redan besvrade frågor.
Jag förstår faktiskt inte. Det första du skriver i trådens första inlägg är att du har testat och utvärderat ett nytt träningskoncept. Det andra du skriver är att resultaten blev över förväntan. Det hela under rubriken "ta din benträning till nästa nivå". Jag tycker inte att det är så konstigt om någon saknar det som -AG- frågar efter i sitt inlägg ovan: En beskrivning av vad som var tanken, hur du väntat dig att det skulle falla ut och hur det sedan föll ut. Tycker du verkligen det själv? Nu kommer du visserligen med sporadisk information om utfallet längre fram i tråden, men det saknas fortfarande en tydlig beskrivning av syfte, resultat och tolkning av resultaten, så det är klart att folk undrar. OK, här kommer ett idé som han tycker att vi skall prova - men vad skall den leda till, då? Att det är jobbigt så man kräks, vilket du gärna framhåller, är ju inte ett resultat i sig, är något jobbigt så man kräks vill man ju ännu hellre veta vad resultatet skall bli innan man utsätter sig för det.

Möjligen hade du lite bråttom med att offentliggöra ditt koncept och hade fått det lite lättare om du väntat med att göra det tills du hade alla delar klara.

Edit, när jag ser inlägget ovan: Det är möjligt att du tycker att detta är off topic. Jag tror dock att många skulle uppskatta en beskrivning av syfte och resultat, nu eller längre fram.

-AG-
2009-01-21, 10:36
1. Du har inte presenterat någon bakgrund eller motivering till varför träningen ser ut som det gör. Vilka parametrar syftar programmet förbättra? Vilket stöd ger litteraturen (biologiska, tidigare träningsstudier, etc...) till den utformning du har valt för att uppnå detta?

2. Ser inga resultat, eller utvärdering av programmet, dvs hur väl uppnåddes det som avsågs att förbättras., vilken bakgrund har de som var med i studien, antal...

- Varför skulle någon då använda det som referens?

Jag förväntar mig inte en längre artikel på ett forum som detta, men det blir mer givande med någon form av motivering och kortfattade resultat/slutsatser. Speciellt när du säger att du testat och utvärderat ett nytt träningskoncept för benmuskulaturen och att det kan ta din benträning till nästa nivå. Du får ha i åtanke att det är många på detta forum som tränar på "hög nivå", och ingen av dessa kommer att anamma dina "koncept" om du inte motiverar dessa. Jag gissar att du har en annan målsättning med dina program än vad de som tränar för maxstyrka och maximal muskeluppbyggnad. Därför är det viktigt att vara tydlig med vad man vill åstadkomma.

Nöjd?

Återigen, det gäller att vara tydlig med vad du vill åstadkomma med ditt koncept, annars blir det en massa missförstånd. Om det nu går mot gängse vetande i ämnet bör du motivera varför just du träffat rätt. Eftersom att du jobbar professionellt med detta (du säger att du testat ditt nya koncept på dina kunder), så ställs högre krav på dig när du marknadsför koncept, jämfört med vad folk gör på random gymmare som ger träningstips.

Martin Löwgren
2009-01-21, 10:39
Nöjd?

Återigen, det gäller att vara tydlig med vad du vill åstadkomma med ditt koncept, annars blir det en massa missförstånd. Om det nu går mot gängse vetande i ämnet bör du motivera varför just du träffat rätt. Eftersom att du jobbar professionellt med detta (du säger att du testat ditt nya koncept på dina kunder), så ställs högre krav på dig när du marknadsför koncept, jämfört med vad folk gör på random gymmare som ger träningstips.Det var aldrig min mening.

Detta var bara ett nytt benträningsprogram jag använnt och utvärderat under hösten - inget mer.

Tycker jag talat om det flertalet gånger i denna tråd men tydligen inte.

Ska tänka på rubrik framöver.

Ha de gott

Martin Löwgren
2009-01-21, 10:43
Jag förstår faktiskt inte. Det första du skriver i trådens första inlägg är att du har testat och utvärderat ett nytt träningskoncept. Det andra du skriver är att resultaten blev över förväntan. Det hela under rubriken "ta din benträning till nästa nivå". Jag tycker inte att det är så konstigt om någon saknar det som -AG- frågar efter i sitt inlägg ovan: En beskrivning av vad som var tanken, hur du väntat dig att det skulle falla ut och hur det sedan föll ut. Tycker du verkligen det själv? Nu kommer du visserligen med sporadisk information om utfallet längre fram i tråden, men det saknas fortfarande en tydlig beskrivning av syfte, resultat och tolkning av resultaten, så det är klart att folk undrar. OK, här kommer ett idé som han tycker att vi skall prova - men vad skall den leda till, då? Att det är jobbigt så man kräks, vilket du gärna framhåller, är ju inte ett resultat i sig, är något jobbigt så man kräks vill man ju ännu hellre veta vad resultatet skall bli innan man utsätter sig för det.

Möjligen hade du lite bråttom med att offentliggöra ditt koncept och hade fått det lite lättare om du väntat med att göra det tills du hade alla delar klara.

Edit, när jag ser inlägget ovan: Det är möjligt att du tycker att detta är off topic. Jag tror dock att många skulle uppskatta en beskrivning av syfte och resultat, nu eller längre fram.
Hade tanken från början varit att prestentera en studie hade jag aldrig gjort på Kolozzeum (no offence). Detta var ett vanligt träningsprogram jag utvecklat.

Jag arbetar regelbundet med att ta fram nya metoder och träningsprogram och detta är ett av dem. Jag la bara upp lite snabbt vad de gick ut på och att jag själv vart överraskad. Sen att de feltolkades kan säkert förklaras av rubriken men de var inget jag hade någon tanke bakom.

Jag ville bara dela med mig av ett program som många haft glädje av.

Jag kan lägga upp flera andra träningsprogram jag använder framöver men då med andra rubriker så man inte behöver avsätta tid från sitt arbete till att försöka förklara syfte med en internettråd.

Mvh

pellepedal
2009-01-21, 10:51
Jag kan lägga upp flera andra träningsprogram jag använder framöver ...

GÖr gärna det.

Alltid kul att få lite nya tips och ideer.

-AG-
2009-01-21, 10:55
Det var aldrig min mening.

Detta var bara ett nytt benträningsprogram jag använnt och utvärderat under hösten - inget mer.

Tycker jag talat om det flertalet gånger i denna tråd men tydligen inte.

Ska tänka på rubrik framöver.

Ha de gott

Ok, fine. Men om du har utvärderat det kanske du skulle ha delat med dig av de resultat du fått. Varför ska jag eller någon annan anamma programmet om vi inte vet vad vi får ut av det? Dvs vad blir man bättre på när man följer programmet. Om jag vill bli bra i spjut vill jag inte ha ett skidåkningsprogram i näven. Jag antar att dina kunder vill veta vad de köper, dvs få någon form av varudeklaration.

Bara ett tips i all välmening.

Martin Löwgren
2009-01-21, 11:30
Ok, fine. Men om du har utvärderat det kanske du skulle ha delat med dig av de resultat du fått. Varför ska jag eller någon annan anamma programmet om vi inte vet vad vi får ut av det? Dvs vad blir man bättre på när man följer programmet. Om jag vill bli bra i spjut vill jag inte ha ett skidåkningsprogram i näven. Jag antar att dina kunder vill veta vad de köper, dvs få någon form av varudeklaration.

Bara ett tips i all välmening.
Detta var något jag gjorde vid sidan om mina yrken.

Jag var knappt närvarande under passen eftersom detta var något jag som sagt gjorde vid sidan om, utan lämnade över schemat (och noggrant gick igenom det och kollade så att de alla uppfyllde de 5 krav jag ställer på löpförmåga vilket man tyvärr inte kan ta för givet att alla klarar bara för att de är löpare i grunden) och utvärderade sedan efter en tid vad personerna hade tyckt och upplevt efter samt gjorde några enkla tester (och några tester är ännu inte gjorda).

Ingen skulle betala mig för att låta mig testa ett nytt program på dem, så dum är ingen. Anlitar någon mig förväntar de sig proffesionella program som är framtagna med fakta och beprövad erfarenhet - inte nåt konceptprogram som lika gärna kunde ha plumpat (eller inte lika gärna, jag hade stor förhoppning på det men du förstår vad jag menar).

Nu gick det bra denna gång (och jag har en enorm tur att personer låter mig testa mina ideér på dem) men lika ofta när man väljer att gå nya vägar så blir det magplask - så är det när man vill bryta mönstret och hela tiden sträva efter perfektion och utveckling.


/Ax

z_bumbi
2009-01-21, 12:04
Jag tror Martin hade sluppit mycket tjafs om han had evalt en trådtitel som t.ex. "Ett kul träningsprogram att testa" eller nåt liknande.

Jag ser inget tjafs? Däremot ser jag en diskussion om ett träningsupplägg där många punkter är väldigt oklara, eftersom det inte framkommer några djupare förklaringar så är det mesta fortfarande oklart men det beror ju inte på trådens rubrik.
I första inlägget så sägs det bl a att det gett bra resultat på flera parametrar uthållighet, volym och styrka. Den ökning i muskeluthållighet som redovisas visar sig sen i en annan tråd vara det bästa utfallet och det gäller bara en person som det fortfarande inte framgår hur han har tränat innan. Styrkan har bara ökat marginellt och konditionsökningar är okända. Att omkretsen ökar kan ju bero på en rad orsaker men utan att veta träningsbakgrund går det inte att gissa vilka eller vilka det är som bidragit mest i det här fallet. Ödem, ökad fett-, protein och/eller kolhydratsinlagring osv.
Ska man köra ett så slitigt program så bör man veta lite mer för att se om det är något som kan vara värt att testa för den egna idrotten/de egna träningsmålen.

Ifall man kör ett sånt här program så borde man bli stark, snabb och uthållig med längden och jag ser inget fel på det. Ifall man är ute efter att må bra och vill vara mångsidigt vältränad så ser det ut som ett bra program tycker jag. Kanske inte det bästa eller det optimalaste program som finns men jag skulle aldrig vilja påstå att det är dåligt.

För friskvård är det dåligt, ett program där spyor är någon vardagligt är nämligen dåligt för det syftet och det utan undantag. Skulle jag skriva ett program för friskvård där laktathalten i kroppen leder till att den tränande spyr och/eller ligger på gränsen till att spy skulle jag ha misslyckats och det ganska rejält. Enstaka undantag kan jag förstå då olika människor reagerar olika på träning men att träna för laktat i sådana mängder är inget jag skulle försöka göra.
Utöver det så är det ett krävande program och det finns mycket enklare sätt att nå bra nivåer på styrka och kondition som är mycket lämpligare för friskvård och hälsa. Däremot säger det inte att programmet är dåligt för ett specifikt syfte t ex en idrott där egenskaperna som tränas krävs (vilket iofs är ganska få) eller om man nu har lust att köra det bara för att det är jobbigt.

-AG-
2009-01-21, 13:45
Detta var något jag gjorde vid sidan om mina yrken.

Jag var knappt närvarande under passen eftersom detta var något jag som sagt gjorde vid sidan om, utan lämnade över schemat (och noggrant gick igenom det och kollade så att de alla uppfyllde de 5 krav jag ställer på löpförmåga vilket man tyvärr inte kan ta för givet att alla klarar bara för att de är löpare i grunden) och utvärderade sedan efter en tid vad personerna hade tyckt och upplevt efter samt gjorde några enkla tester (och några tester är ännu inte gjorda).

Ingen skulle betala mig för att låta mig testa ett nytt program på dem, så dum är ingen. Anlitar någon mig förväntar de sig proffesionella program som är framtagna med fakta och beprövad erfarenhet - inte nåt konceptprogram som lika gärna kunde ha plumpat (eller inte lika gärna, jag hade stor förhoppning på det men du förstår vad jag menar).

Nu gick det bra denna gång (och jag har en enorm tur att personer låter mig testa mina ideér på dem) men lika ofta när man väljer att gå nya vägar så blir det magplask - så är det när man vill bryta mönstret och hela tiden sträva efter perfektion och utveckling.


/Ax

Jag tror att du missar min poäng. Jag har inga synpunkter på vem/vilka du testar och utvärderar dina ideer och koncept på.

mr ruhl
2009-01-21, 16:06
inte läst hela tråden så fråga kanske redan är ställd? men iaf så undrar jag vad som säger att inte dom där 8 repsen som blev 13 reps efter 2 månader träning efter ditt program hade kunnat uppnås med vanlig traditionell träning? ökningen var ju faktiskt inte så märkvärdig på 2 månaders träning tycker jag..

PepzAdept
2009-01-21, 19:52
inte läst hela tråden så fråga kanske redan är ställd? men iaf så undrar jag vad som säger att inte dom där 8 repsen som blev 13 reps efter 2 månader träning efter ditt program hade kunnat uppnås med vanlig traditionell träning? ökningen var ju faktiskt inte så märkvärdig på 2 månaders träning tycker jag..

Resultatet han redovisade var efter 1 månad, och att öka 5 repetitioner och över 50% (från 8 till 13) på den tiden måste väl ändå anses vara ganska bra utveckling?

Martin Löwgren
2009-01-21, 20:06
Resultatet han redovisade var efter 1 månad, och att öka 5 repetitioner och över 50% (från 8 till 13) på den tiden måste väl ändå anses vara ganska bra utveckling?

Inte på Kolozzeum :thumbup:

skeletron
2009-01-21, 20:45
Vad är är tvärsnittsyta för något Martin?

ceejay
2009-01-21, 20:53
tvärsnittytan antar jag att det är själv muskelfibern, hur stor area den har i tvärsnitt :)

Sverker
2009-01-22, 07:31
Träningsidéen är rätt gammal. Vi som läste föregångaren till Joe Weiders Muscle & Fitness, Musclebuilder kommer kanske ihåg någon artikel om Arnold och pojkarna. De upplevde att benträningen blev steriotyp och resten av kroppen fick ta mycket stryk för att låren skulle få sitt i knäböjningen.
De prövade att köra rucher under 20 minuter i den mjuka sanden på stranden innan de gick upp till Gold´s gym och körde knäböj. Nu var pojkarna ner på mindre imponerande vikter men benträningen tog ett steg framåt.

mr ruhl
2009-01-22, 15:27
Resultatet han redovisade var efter 1 månad, och att öka 5 repetitioner och över 50% (från 8 till 13) på den tiden måste väl ändå anses vara ganska bra utveckling?

ja på en månad är det ju inte illa alls, men kör man böjar på 115kg kanske man inte har tränat just stýrketräning så länge och alla vet ju att man ökar rätt bra i början..men visst inte dåliga ökningar, läste lite för snabbt innan då jag trodde det var under 2 månader..

major Pectoralis
2009-01-22, 15:42
Du måste vara en bra "motivator"/säljare om du får det där programmet att fungera i längden Martin. :thumbup: Jag har nämligen svårt att trå att programmet s.a.s skulle sälja i sig själv.

Smml
2009-01-22, 18:13
ja på en månad är det ju inte illa alls, men kör man böjar på 115kg kanske man inte har tränat just stýrketräning så länge och alla vet ju att man ökar rätt bra i början..men visst inte dåliga ökningar, läste lite för snabbt innan då jag trodde det var under 2 månader..

Kör man 8 reps på 115 så har man kommit förbi noob-aas-boosten känns det som.

jwzrd
2009-01-22, 18:17
Inte på Kolozzeum :thumbup:

Vadå inte på kolozzeum?

von huff
2009-01-22, 20:12
Vadå inte på kolozzeum?

Att en ökning från 8 till 13 reps på 115kg inte räknas som en bra ökning på kolozzeum

jwzrd
2009-01-22, 20:14
Att en ökning från 8 till 13 reps på 113,5kg inte räknas som en bra ökning på kolozzeum

Varför tycker du det?

von huff
2009-01-22, 20:15
Varför tycker du det?

Han menade att en ökning från 8rep till 13 rep på 115kg i knäböj inte räknas som ett bra framsteg på kolozzeum.

ceejay
2009-01-22, 20:16
Varför tycker du det?

jwzrd du förstår nog mycket väl vad som menas :smash:

747
2009-01-22, 20:28
Ja men det var ju så urbota dumt att man vill ha en förklaring.

jwzrd
2009-01-22, 20:32
jwzrd du förstår nog mycket väl vad som menas :smash:

Nej men jag ser vad han skriver. Jag undrar bara hur han når den slutsatsen. Det är en jävla massa skitprat i den här tråden och en jävla massa försök att få fram att jag och andra påstår saker vi inte gör.

von huff
2009-01-22, 20:54
Tycker att det ofta blir en massa gnäll om allt Martin skriver.Genast gnälls det om hur man genom att träna vanliga knäböjj kan uppnå samma resultat osv

jwzrd
2009-01-22, 21:04
Tycker att det ofta blir en massa gnäll om allt Martin skriver.Genast gnälls det om hur man genom att träna vanliga knäböjj kan uppnå samma resultat osv

Men om du klev ur Martins kram en smula och istället betraktar informationen som finns i tråden. Det är ett träningsschema, det talas om en studie och det presenteras lite resultat. Det är vad tråden handlar om. Tråden handlar inte om att vi alla bör samlas i en gruppkram utan om just informationen.

Nu visar det sig att det är oerhört svårt att få ta del av informationen, att mycket av resultaten undanhålls och att all debatt är förenad med att trådskaparen blir förbannad och förlöjligar precis alla försök att bena i det som påstås. Se t ex rabaldret kring huruvida 13x115 är svårt eller inte för någon som tränat styrketräning på relativt hög nivå när just den personen gick in i studien med 8x115.

Så en månads träning med vad jag misstänker är frekventa lustar efter papperskorgen ger fem rep till.

Om jag inte missminner mig så dissade trådskaparen Bodypump rätt så jävla hårt. Vad är detta om inte generell mjölksyreskapande träning utan någon sportspecifitet?

Men visst. Göm dig du bakom "Buhuuu, alla hatar Martin" och "Amagad, ja hela kolozzeum tycker att en ökning från 8 till 13 reps på 113,5kg".

Pudzianovski
2009-01-22, 21:09
8 till 13 reps kan jag nog nästan öka bara genom att ha en bra dag då allt stämmer. T.ex. genom att ha haft tur med saker som vila, mat, motivation, ej träningsvärk eller skador som känns osv osv.

Fredriiik
2009-01-22, 21:48
8 till 13 reps kan jag nog nästan öka bara genom att ha en bra dag då allt stämmer. T.ex. genom att ha haft tur med saker som vila, mat, motivation, ej träningsvärk eller skador som känns osv osv.

Skulle vilja ha dina gener....

ja tycker fan 8 - 13 reps är ett bra resultat!

Anders The Peak
2009-01-22, 21:53
Till Martins försvar så är det många som svarar betydligt bättre på högrepsträning just när det gäller benen. Men inte hamstrings som är kroppens snabbaste muskler. Den ska man köra med max 6 reppare på efter uppvärmning.

Pudzianovski
2009-01-22, 22:05
Skulle vilja ha dina gener....

ja tycker fan 8 - 13 reps är ett bra resultat!

Förtydligande: ca 5 reps bli själva ökningen alltså.

ceejay
2009-01-22, 22:07
Till Martins försvar så är det många som svarar betydligt bättre på högrepsträning just när det gäller benen. Men inte hamstrings som är kroppens snabbaste muskler. Den ska man köra med max 6 reppare på efter uppvärmning.

Körde 10or på knäböjen idag, det känns verkligen ordentligt mycket mer till skillnad från om jag skulle kört 5or. Läste dessutom senast idag att 3 set på 70% 10 reps ger mer muskeltillväxt och styrka än om man skulle kört 1or-3or på samma tid, så du har ju rätt:)

Hamstrings, så du tycker att i tex liggande lårcurls att man inte ska köra över 6 reps?

Anders The Peak
2009-01-22, 22:12
Körde 10or på knäböjen idag, det känns verkligen ordentligt mycket mer till skillnad från om jag skulle kört 5or. Läste dessutom senast idag att 3 set på 70% 10 reps ger mer muskeltillväxt och styrka än om man skulle kört 1or-3or på samma tid, så du har ju rätt:)

Hamstrings, så du tycker att i tex liggande lårcurls att man inte ska köra över 6 reps?
Kan kan man ju men de är gjorda för snabba rörelser så man kanske ska explodera kontrollerat i den koncentriska delen och bromsa ordentlig i den excentriska delen.

Martin Löwgren
2009-01-22, 22:40
Du måste vara en bra "motivator"/säljare om du får det där programmet att fungera i längden Martin. :thumbup: Jag har nämligen svårt att trå att programmet s.a.s skulle sälja i sig själv.

Detta är bara ett koncept program jag testat ett av ett dussintal program jag använder i dagsläget men tack för omtanken.

Tror dock att detta program med lite modifieringar kan bli en jävla hit (kanske inte för kroppsbyggare och styrkelyftare) men siktet är inställt på friidrottsförbundet så det är bara att jobba vidare.

/Axon

ceejay
2009-01-22, 22:44
Kan kan man ju men de är gjorda för snabba rörelser så man kanske ska explodera kontrollerat i den koncentriska delen och bromsa ordentlig i den excentriska delen.

Intressant, tack för infot :)

major Pectoralis
2009-01-23, 11:34
Till Martins försvar så är det många som svarar betydligt bättre på högrepsträning just när det gäller benen. Men inte hamstrings som är kroppens snabbaste muskler. Den ska man köra med max 6 reppare på efter uppvärmning.

Jag tvivlar. För mig har i alla fall bara motsatsen fungerat på hamstrings, dvs. högreppare (12-15)

Detta är bara ett koncept program jag testat ett av ett dussintal program jag använder i dagsläget men tack för omtanken.

Tror dock att detta program med lite modifieringar kan bli en jävla hit (kanske inte för kroppsbyggare och styrkelyftare) men siktet är inställt på friidrottsförbundet så det är bara att jobba vidare./Axon

Tror du ärligt talat att du har något att tillföra dem?
Fast det är klart, den där bulgariske bedragaren på SVT lär ju bl.a. ha coachat det ungerska landslaget till OS-succé (innan han stack med OS-kassan), trots att han själv inte ens var simkunnig...

Dan S
2009-01-23, 12:16
Mina hamstrings växer ingenting utav knäböj, eller benpress med låg? fattning, jag kör både låg och hög fattning varierat. Men då jag väl sätter igång med 3-5 reps på för höga vikter, har en polare som hjälper den koncentriska fasen, då smäller det till i hamstrings och jag har på 1 månad sett den komma fram mer cirkus 1 cm omkrets, vilket jag tycker är jävligt mycket. Så det handlar säkerligen i detta fall om gener.

C.E.J.
2009-01-23, 12:41
Mina hamstrings växer ingenting utav knäböj, eller benpress med låg? fattning, jag kör både låg och hög fattning varierat. Men då jag väl sätter igång med 3-5 reps på för höga vikter, har en polare som hjälper den koncentriska fasen, då smäller det till i hamstrings och jag har på 1 månad sett den komma fram mer cirkus 1 cm omkrets, vilket jag tycker är jävligt mycket. Så det handlar säkerligen i detta fall om gener.

Fast 1cm ökning är insignifikant och kan bero på mycket annat hypertrofi.

Elfsberg
2009-01-23, 14:43
Tänk att det är då precis att jag klarar 115 kg x 13 reps och jag ser mig själv som långt mycket mer VÄLTRÄNAD än den absoluta majoriteten på brädan.

Jag vill bara påpeka att styrka inte är allt.. :)

C.E.J.
2009-01-23, 14:55
Fast 1cm ökning är insignifikant och kan bero på mycket annat hypertrofi.

"och kan bero på mycket annat ÄN hypertrofi", skulle det va...

Martin Löwgren
2009-01-23, 20:36
Jag tvivlar. För mig har i alla fall bara motsatsen fungerat på hamstrings, dvs. högreppare (12-15)



Tror du ärligt talat att du har något att tillföra dem?
Fast det är klart, den där bulgariske bedragaren på SVT lär ju bl.a. ha coachat det ungerska landslaget till OS-succé (innan han stack med OS-kassan), trots att han själv inte ens var simkunnig...
Det får stå för dig.

Mvh

Jacksatan
2009-01-23, 23:28
Detta är bara ett koncept program jag testat ett av ett dussintal program jag använder i dagsläget men tack för omtanken.

Tror dock att detta program med lite modifieringar kan bli en jävla hit (kanske inte för kroppsbyggare och styrkelyftare) men siktet är inställt på friidrottsförbundet så det är bara att jobba vidare.

/Axon

Du är så naiv att man måste skratta åt dig. Det går inte ens bli irriterad längre. :)

PepzAdept
2009-01-24, 00:39
8 till 13 reps kan jag nog nästan öka bara genom att ha en bra dag då allt stämmer. T.ex. genom att ha haft tur med saker som vila, mat, motivation, ej träningsvärk eller skador som känns osv osv.

*bs*

Handlar nog i så fall mer om att du tränar dåligt alla andra dagar.

Martin Löwgren
2009-01-24, 00:45
Du är så naiv att man måste skratta åt dig. Det går inte ens bli irriterad längre. :)
*kissass*

Pudzianovski
2009-01-24, 00:58
*bs*

Handlar nog i så fall mer om att du tränar dåligt alla andra dagar.


Ja, det ligger mycket i det. Men 5 reps är inte så jävla mycket och en bra dag kan jag göra nästan så många fler mot vad jag brukar.

L-Sami
2009-01-24, 01:36
Ja, det ligger mycket i det. Men 5 reps är inte så jävla mycket och en bra dag kan jag göra nästan så många fler mot vad jag brukar.

Förstår din poäng. Jag kan också köra en 3:a på 150kg i knäböj en dag och nästa benpass klara 7-8 reps på 150kg, ingen omöjlighet och man behöver inte springa intervaller i en månad innan benpassen för att åstadkomma såna ökningar. Tror definitivt att man kan göra bättre ökningar om man kör vanlig ben och knäböjsträning, skulle tro att två benpass i veckan med adekvat vila i en månad skulle leda till mycket större framsteg än 5 repetioners ökning i knäböj på en viss vikt, säg 115kg.

L-Sami
2009-01-24, 01:41
Förstår din poäng. Jag kan också köra en 3:a på 150kg i knäböj en dag och nästa benpass klara 7-8 reps på 150kg, ingen omöjlighet och man behöver inte springa intervaller i en månad innan benpassen för att åstadkomma såna ökningar. Tror definitivt att man kan göra bättre ökningar om man kör vanlig ben och knäböjsträning, skulle tro att två benpass i veckan med adekvat vila mellan passen i en månad skulle leda till mycket större framsteg än 5 repetioners ökning i knäböj på en viss vikt, säg 115kg.

Edit. - se fet stil.

ephe
2009-01-24, 11:35
Oj hormonerna flödar! Det ska det väl göra men jag tycker det är intressant att det även borde göra det av denna träningsform som nämns. Det har pratats mycket om konditionsträning och vetenskap det borde väl vara hyfsat ointressant i den här diskussionen. Det som är intressant ur min synvinkel är att både sprint och styrketräningen i detta program ger stora ökningar av muskelbildande hormoner.
Kan det vara så att denna hypotes som lagts fram att denna blandning skulle vara gynnsam beror på att det finns en synergetisk effekt av att blanda de två olika sätten att få en hormonökning....? Vem vet? *rolleyes*

Scratch89
2009-01-24, 12:46
Kan det vara så att denna hypotes som lagts fram att denna blandning skulle vara gynnsam beror på att det finns en synergetisk effekt av att blanda de två olika sätten att få en hormonökning....? Vem vet? *rolleyes*

Fast blandningen är inte gynnsam och ger ingen synergistisk effekt.

Martin Löwgren
2009-01-24, 20:57
Fast blandningen är inte gynnsam och ger ingen synergistisk effekt.Nej egentligen ska den inte vara det men något skedde och ibland gäller det att sätta allt de man tror och står för åt sidan och kanske inse att allt ännu inte är bevisat.

Min kollega Soheil t.ex har bland de bättre låren i athletic fitness cirkusen (och föräldrar som har spinkiga lår). Han har byggt sina lår med extremt tung sprintträning under flera år och de gäller flera andra sprinters så nån form av stimula ger extremt tung sprintlöpning.

Tung styrketräning för all del - det älskar jag men de finns fler vägar att gå för att uppnå bra bra ben även om jag personligen rankar tunga knäböj som den bästa.

Scratch89
2009-01-24, 23:18
Fast sprintträning räknas väl nästan som anaerob träning?

Jag gillar också att tänka i annorlunda banor, men man ska väl inte dra på för stora växlar heller. Jag kommer ihåg Robban här på forumet, som byggde ett par ruggiga ben med benspark.

Martin Löwgren
2009-01-25, 13:10
Fast sprintträning räknas väl nästan som anaerob träning?

Jag gillar också att tänka i annorlunda banor, men man ska väl inte dra på för stora växlar heller. Jag kommer ihåg Robban här på forumet, som byggde ett par ruggiga ben med benspark.
Nej och det gör jag inte.

Jag jobbar dagligen med att experimentera med olika träningsmetoder för att alltid sträva mot nya mål. Detta är ett annorlunda sätt som behöver modifiering innan det är komplett och ska absolut inte ses som ett substitut mot tung styrketräning - absolut inte. Vad de däremot kan ses som är ett komplement.

Mvh

mjukglass
2009-01-25, 13:38
*dubble-post*

mjukglass
2009-01-25, 13:38
Jag jobbar dagligen med att experimentera med olika träningsmetoder för att alltid sträva mot nya mål.

Är det bara hos mig det vänder sig lite i magen när jag läser sånt här?

Martin Löwgren
2009-01-25, 14:14
Är det bara hos mig det vänder sig lite i magen när jag läser sånt här?

Vad är det du inte köper?

Om man dagligen läser anatomi och fysiologiböcker och hela tiden försöker göra utveckla nya program så är det väl något man drivs av? Man kommer ju aldrig nånvart om man inte kämpar mot ett mål.

Jag tycker det är enormt roligt att hela tiden upptäcka nya övningar, metoder, kost eller vad det nu må vara men för att göra detta måste man ju vara driven och vilja hitta lösningar.

Sen kan alla program inte bli top of the line och älskas utav alla och de köper jag men det är inte heller alla program jag använder frekvent utan vissa används bara ibland vid särskillda andämål.

Det är klart att det är lätt att spela allan ballan bakom en anonym dataskärm och såga allt man själv inte står för (och för den delen inte provat) och det är nackdelen med internet men det är sånt man får ta när man lägger upp träningsscheman som iallafall fungerat på dem som provat det.

mjukglass
2009-01-25, 14:44
Vad är det du inte köper?

Om man dagligen läser anatomi och fysiologiböcker och hela tiden försöker göra utveckla nya program så är det väl något man drivs av? Man kommer ju aldrig nånvart om man inte kämpar mot ett mål.

[snip]

Mmkay. Martin. Dagligen, implicerar just varje dag, så vilken ny revolutionerande metod uppfanns då idag?

Tolkia
2009-01-25, 15:49
Att dagligen experimentera med något implicerar inte att man dagligen åstadkommer/uppfinner/framställer något. Om vi nu skall fortsätta på språkspåret. Mer on topic är det en god sak att vara tydlig med vad man kritiserar, istället för att leverera ospecifika förolämpningar. Om inte annat för att undvika att framstå som en fjant.

Martin Löwgren
2009-01-25, 16:01
Mmkay. Martin. Dagligen, implicerar just varje dag, så vilken ny revolutionerande metod uppfanns då idag?Metod och metod jag märkte att supersetta pullovers med pushdowns var en riktigt najs kombo :thumbup:

Ska även ikväll ta en titt på hur man kan utveckla ett nytt Vo2max test om inte har tillgång till varken cykel eller annan mätningsapparat men först blir det en stor lunch *drool*