handdator

Visa fullständig version : Hur äta inför lunchpass?

ThisIsTheOne
2009-01-19, 11:03
Mina sedvanliga morgonträningar kommer ett tag framöver ersättas av pass under lunchtid. Hur bör jag käka för att vara så väl förberedd som möjligt inför en knapp timmes styrketräning med start kl 11 om jag kliver upp kl 07? Standardfrukost (1 dl havregrynsgröt med mjölk, två skivor lingongrova, 250 gram kvarg) direkt efter uppstigning och något lättare (exempelvis en proteindrink) kl 10? Duger det eller bör jag fylla på med mer kolhydrater i samband med det andra målet?

Eddie Vedder
2009-01-19, 11:35
Det är inga fel på det upplägget. Om du intar EAA eller vassle precis innan passet kan det finnas fog för att eventuellt skippa det lättare målet vid 10. Annars är det helt okej som sagt.

Om det sedan är tillräckliga mängder för just dig vet bara du.

ThisIsTheOne
2009-01-19, 12:02
Det är inga fel på det upplägget. Om du intar EAA eller vassle precis innan passet kan det finnas fog för att eventuellt skippa det lättare målet vid 10. Annars är det helt okej som sagt.

Om det sedan är tillräckliga mängder för just dig vet bara du.

Tack så mycket för initierat svar.

Mängden käk får jag som du skriver anpassa själv. Var mest intresserad av om det rent generellt var ett okej upplägg.

Eddie Vedder
2009-01-19, 12:16
Tack så mycket för initierat svar.

Mängden käk får jag som du skriver anpassa själv. Var mest intresserad av om det rent generellt var ett okej upplägg.

Kul att du uppskattade svaret.:) Och ja det ÄR ett okej upplägg. Lagom tid mellan frukost och pass, ett litet lättare mellanmål däremellan, mat som verkar helt okej ur näringssynpunkt o.s.v.:thumbup:

Scratch89
2009-01-19, 17:06
När jag tränar på lunchen vid 12 brukar jag äta min frukost vid 8, så det är samma tidsintervall. Då brukar frukosten bestå av typ flingor och mjölk samt ett par mackor och lite kaffe. Vanlig mat funkar bra, sålänge man inte är dödshungrig när man ska sätta igång.

Pompere
2009-01-20, 18:40
Lånar tråden lite..

Vad för morgonmål skulle ni föredra ifall ni ska träna ~2timmar efteråt (intar EAA innan träning)..

känns "fel" att träna 1timme efter man har vaknat utan något i magen alls... :s

Exhale_
2009-01-20, 18:47
Lånar tråden lite..

Vad för morgonmål skulle ni föredra ifall ni ska träna ~2timmar efteråt (intar EAA innan träning)..

Vanlig mat funkar ypperligt. Havregrynsgröt, yoghurt med flingor, mackor med mjök osv. Vad som passar bäst för dig beror på vad du tycker är gott. Jag hade dock undvikit att ätit mig proppfull men det är jag det.

Själva EAA-effekten försvinner dock lite om du käkar 2 timmar innan intag.

Black Star Abyss
2009-01-20, 18:51
Lånar tråden lite..

Rätta mig om jag har fel någon, men två timmar efter en måltid så har väl maten knappast (eller knappt) börjat tas upp? Att äta före träning beror väl mer på om man tycker om att slippa hungerkänslor när man tränar?

Koka
2009-01-20, 18:53
skulle satsa på en större frukost och EAA 10 min innan träning

Eddie Vedder
2009-01-20, 18:59
Rätta mig om jag har fel någon, men två timmar efter en måltid så har väl maten knappast (eller knappt) börjat tas upp? Att äta före träning beror väl mer på om man tycker om att slippa hungerkänslor när man tränar?

Är helt tom i magen efter natten och äter något litet lätt till frukost kan det säkert vara fördelaktigt och även hinna "lämna plats" åt EAA för att få ut det bästa av det.

Vore jag Pompere skulle jag ta t.ex. en banan och ett glas fil kanske. Vill man ha lite i magen och lite energi innan så är det ju inget fel i det. men en stor frukost är nog dumt i det här fallet, dels lite väl tätt inpå träningen och dessutom är det tveksamt om EAA-effekten blir så bra då.

Jag letade efter tråden där King Grub presenterade en studie om EAA-effekt "trots" måltid men kunde tyvärr inte hitta den.

Pompere
2009-01-21, 15:08
Okej..
Jo jag vet att effekten försämras av EAA-intaget ifall magen är lite fylld.. men det måste ju finnas något mål som kroppen kan bryta ner inom loppet av 2 timmar (glas mjölk, fil, en banan som Eddie sade)..

Men visst gör det ABSOLUT ingen skillnad alls ifall man käkar frukost 1-2timme innan träning eller att strunta i den och träna 1 timme efter uppstigning (intar alltid EAA innan, gainer efter.)???
Blir alltid nojjig att strunta i frukost och gymma direkt istället.. känns "fel" på något underligt sätt...

King Grub
2009-01-21, 15:14
Men visst gör det ABSOLUT ingen skillnad alls ifall man käkar frukost 1-2timme innan träning eller att strunta i den och träna 1 timme efter uppstigning (intar alltid EAA innan, gainer efter.)???

Jo, nedbrytningen av muskelprotein blir säkert mindre om du har ätit en rejäl måltid innan träning.

Black Star Abyss
2009-01-21, 16:22
Jo, nedbrytningen av muskelprotein blir säkert mindre om du har ätit en rejäl måltid innan träning.

Kompenserar inte kroppen för detta vid måltiden efter träning om man inte ätit före träning?

King Grub
2009-01-21, 16:39
Proteinbalansen vänds till positiv vid födointag efter träning. Huruvida något kompenseras exakt vet jag inte.

Pompere
2009-01-21, 19:42

Så styrketräna 30-60min efter uppstigning är inget man rekommenderar (utan mat innan)?
eller är skillnaden väldigt minimal jämfört med ett rejält mål 4h innan träning?
alltid EAA innan passen

Eddie Vedder
2009-01-21, 20:05
Så styrketräna 30-60min efter uppstigning är inget man rekommenderar (utan mat innan)?
eller är skillnaden väldigt minimal jämfört med ett rejält mål 4h innan träning?
alltid EAA innan passen

Absolut inga fel att träna så tidigt. Då hade King Grub själv antagligen haft en ganska förstörd kropp.:)

Fyra timmar kommer heller inte vara negativt. Mat minskar nedbrytningen, EAA stimulerar till proteinsyntes. Två helt skilda saker som inte skall blandas ihop men som tillsammans utgör proteinbalansen.