handdator

Visa fullständig version : Effekt av endast 270 kcal per dag..

Katya
2009-01-19, 10:37
Jag äter Twinlabs Twinfast, 3 gånger om dagen. Varje portion innehåller 90 kcal. 15 gram protein, 6 gram kolhydrater, 1 gram fett.
3 portioner om dagen sägs tillgodose hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler.
Jag äter ett par frukter också.

Visst bör jag gå ner i vikt av detta?
Samtidigt anar jag att det inte är så bra för kroppen att leva på bara 270 kcal (+frukt) om dagen, eller?

Jag är 23 år. Är 169 lång och väger i denna stund 64 kg (jag pendlar mycket mellan 63 och 65 kg)
I nuläget tränar jag inget utan går bara raska promenader.
Ett gymkort är dock införskaffat, och tanken är att jag ska träna främst spinning, och också lite styrketräning.
Jag är inte precis tjock, jag är medel men med lite för mycket på mage, rumpa och lår. Jag vet att man inte kan punktbränna fett, men med min diet borde jag väl kunna bli av med en massa fett?
Jag känner mig dock osäker, och det är därför jag frågar.
Jag är också rädd att jag sabbar något i min kropp.

Så jag är hemskt tacksam för tips och svar på mina frågor.

Pepz
2009-01-19, 10:45
för att vara lite dryg_

vad är det som har fått dig att vilja svälta dig själv?
Du är normalviktig och det räcker med att du börjar träna hårt och äta bättre så får du se resultat. som dessutom är bra för din kropp till skillnad från din svältkost nu.

För att svara på dina frågor
Ja du borde gå ner i vikt
ja du borde tappa en del fett (antagligen en hel del muskler också om du inte tränr styrketräning samtidigt)
Farligt är inte din kost under kortare period men nyttig är den definitivt inte

King Grub
2009-01-19, 10:47
Runt 300 kcal per dag är ren svält, ja, och du tappar massor av vikt, fort. Både fettvikt och muskelmassa.

Samtidigt är det direkt ohälsosamt om det pågår längre tid än några veckor. Ämnesomsättningen sjunker, hormonbalansen påverkas negativt (fullt möjligt permanent om underätningen fortgår).

En sådan dramatisk kalorirestriktion är till för personer med morbid övervikt, som riskerar att dö inom kort om dom inte tappar vikt snabbt så snabbt det går. För en normalviktig person är det ohälsosamt och negativt. Du är inte ens överviktig.

Bara dina inre organ kräver 800-1000 kcal per dygn för att fungera.

KaptenKnäsvag
2009-01-19, 10:57
3g fett om dagen?

Smart! Not

LoTiX
2009-01-19, 11:00
Varför har du så bråttom? Det finns inget som garanterar att viktnedgången blir enklare vid ett så lågt kaloriintag. Visserligen går det "snabbare" men det skadar dig kroppsligt och tär på dig konstant psykiskt.

Langster
2009-01-19, 11:06

Samtidigt anar jag att det inte är så bra för kroppen att leva på bara 270 kcal (+frukt) om dagen, eller?

Då är det ju inte 270 kcal längre, det går ju faktiskt rätt snabbt att komma upp i ett rätt högt energiinnehåll om man äter frukt.

För övrigt är frukt inte optimalt att äta vid viktnedgång... Inte för att man inte skulle gå ned av 270 kcal +frukt, men det pekar på att du inte har en aning om vad du ger dig in på.

Läs på innan du ska gå ner i vikt så kommer det gå smidigare, vara mindre jobbigt och ge bättre resultat.

Katya
2009-01-19, 11:19
Tack för de trevliga och kloka svaren. Ett par andra svar får mig att undra om detta forum bara är avsett för proffs som redan kan och vet allt?

Jag glömde ett par detaljer. Jag har redan låg ämnesomsättning pågrund av underfunktion av sköldkörteln. Jag äter levaxin dagligen för detta, så det borde väl egentligen hjälpa..men ja, jag är inte säker.

Och en annan detalj är att jag är vegeterian och har svårt att få i mig protein "normalt".

Jag höll i alla fall denna diet under två veckor, och tyckte att jag minskade en del i omfång, men bara lite. Sen tog pulvret slut, och eftersom jag inte fick tag i mer i butik utan var tvungen att beställa, så var jag utan pulver i ett par dagar. Jag åt då normal mat, vilket för mig innebär mycket grönsaker och quorn, och det lilla jag hade minskat kom genast tillbaka.

Om 800-1000 kcal är det minsta för att alla inre organ ska fungera, är då det tillräckligt?

Katya
2009-01-19, 11:21
3g fett om dagen?

Smart! Not

Jag vet inte vart du fick 3 g fett ifrån? Det skrev jag inte.
Du får gärna utveckla vad du menar i alla fall. Jag är inte så smart som du...

C.E.J.
2009-01-19, 11:22
Huruvida din Levaxin-behandling funkar vet din läkare.

johan karlberg
2009-01-19, 11:26

Du skrev att en portion innehåller 1 gram fett. du äter 3 portioner om dagen = 3 gr fett.

Det verkar inte så hälsosamt som många sagt ovan då du inte lider av någon övervikt.

Läs deffguiden istället om du nu vill gå ner ett par kilo, och ta tillvara på informationen som står där i, du kan äta dig mätt och gå ner i vikt hälsosamt utan problem.

Lite kunskap, motivation och tid är allt som krävs.

Tolkia
2009-01-19, 11:26
Med en svältdiet på 300 kcal om dagen lägger du verkligen upp för att du förr eller senare skall tappa behärskningen och "äta igen" det du tappat, den klassiska "jojobantningen". Bara dumt.

Om du misstänker att din levaxindos inte är den rätta bör du diskutera detta med din läkare. Om den är rätt, finns det ingen anledning för dig att gå omkring och oroa dig för att den ändå på något ondskefullt sätt inte skulle fungera; inte ens med grav sköldkörtelunderfunktion kommer du att klara dig bra på så lite som 300 kcal per dygn. Det skulle betyda att du satt naturlagarna fullständigt ur spel. Men jag förstår att det är lätt att börja oroa sig, särskilt som det idag skrivs en hel del konstigt om sköldkörteldysfunktion i kvällspressen.

Katya
2009-01-19, 11:28
Då är det ju inte 270 kcal längre, det går ju faktiskt rätt snabbt att komma upp i ett rätt högt energiinnehåll om man äter frukt.

För övrigt är frukt inte optimalt att äta vid viktnedgång... Inte för att man inte skulle gå ned av 270 kcal +frukt, men det pekar på att du inte har en aning om vad du ger dig in på.

Läs på innan du ska gå ner i vikt så kommer det gå smidigare, vara mindre jobbigt och ge bättre resultat.

Jag vet att allt socker bör uteslutas, så också fruktsocker. Det är min hud som behöver frukten, eller snarare antioxidanterna i dem...men det kanske också finns i pulver/tablett-form?
Det är i alla fall inget stort fruktntag det rör sig om. 1-2 frukter om dagen.

Jag har läst, men du vet..det finns ju en mängd olika dieter och dietister att rätta sig efter. Det blir svårt att veta vad man ska tro på till slut.

tomccc
2009-01-19, 11:29
Håller med ett par av ovanstående skrivare, sedan vill jag tillägga att om du håller din diet i säg, tre veckor och förlorat upp mot 10 kg. Hur ska du sedan göra för att bibehålla din vikt? Att återgå till din tidigare kosthållning kommer sakta men säkert ta dig upp 10 kg igen till din nuvarande vikt. Om du tänkt hålla en mer restriktiv kost efter din skadliga och möjligtvis farliga extremdiet kan du lika gärna redan nu, istället för din extremdiet, börja med den och se kilona segla iväg i lagom takt. Med bonusen att du kommer kunna hålla din nya lägre vikt över en längre period. Det kommer vara både mer hälsosamt och en mer hållbar viktnedgång.

King Grub
2009-01-19, 11:30
Jag vet att allt socker bör uteslutas, så också fruktsocker.

Nej. Driv inte saker till det extrema. Allmänna rekommendationer för sockerintag är att högst 10% av energin bör komma från socker, men då räknas inte naturell frukt in i den siffran.

Langster
Tack för de trevliga och kloka svaren. Ett par andra svar får mig att undra om detta forum bara är avsett för proffs som redan kan och vet allt?

Jag glömde ett par detaljer. Jag har redan låg ämnesomsättning pågrund av underfunktion av sköldkörteln. Jag äter levaxin dagligen för detta, så det borde väl egentligen hjälpa..men ja, jag är inte säker.

Och en annan detalj är att jag är vegeterian och har svårt att få i mig protein "normalt".

Jag höll i alla fall denna diet under två veckor, och tyckte att jag minskade en del i omfång, men bara lite. Sen tog pulvret slut, och eftersom jag inte fick tag i mer i butik utan var tvungen att beställa, så var jag utan pulver i ett par dagar. Jag åt då normal mat, vilket för mig innebär mycket grönsaker och quorn, och det lilla jag hade minskat kom genast tillbaka.

Om 800-1000 kcal är det minsta för att alla inre organ ska fungera, är då det tillräckligt?
Nej det är inte ett forum för folk som redan kan allt, men all kunskap du behöver för att gå ner i vikt finns redan här.
Låter extremt konstigt att du bara går ner "lite" på en sådan diet, även om det bara handlar om 2 veckor, även konstigt att du gick upp allt igen på ett par dagar då kosten består av grönsaker och quorn... Är du säker på att du verkligen räknar in allt du stoppar i dig?
Varje portion av Twinfast innehöll 1 gram fett, 3 portioner blir 3 gram fett. Frukt innehåller ju inte så mycket fett oftast, så man får ju utgå från att du endast får i dig 3 gram fett... Om det nu inte är så att du egentligen stoppar i dig en massa saker som du inte räknar upp.

Katya
Du skrev att en portion innehåller 1 gram fett. du äter 3 portioner om dagen = 3 gr fett.

Det verkar inte så hälsosamt som många sagt ovan då du inte lider av någon övervikt.

Läs deffguiden istället om du nu vill gå ner ett par kilo, och ta tillvara på informationen som står där i, du kan äta dig mätt och gå ner i vikt hälsosamt utan problem.

Lite kunskap, motivation och tid är allt som krävs.

Aha. Ja, såklart..3gr fett om dagen. Ja, ni ser..hjärnan funkar väl inte riktigt..hehe

Jag ska läsa deffguiden. Tack!

CiCoro
Det blir säkert mer än 300 kcal, som någon nämnde så käkar hon frukt också och dricker säkert andra saker än bara vatten, men still är det säkert helt för lite!

Langster
2009-01-19, 11:36
Jag har läst, men du vet..det finns ju en mängd olika dieter och dietister att rätta sig efter. Det blir svårt att veta vad man ska tro på till slut.

Du behöver inte rätta dig efter något annat än fysikens lagar. Du behöver inte tro på något, fakta fungerar mycket bättre.

ingster
2009-01-19, 11:37
Bästa sättet är ju att som tidigare nämnt hålla en striktare diet, göra det till dina vanor. Träna kontinueligt och äta gott men nyttigt. Räkna ut ditt dagsintag och ligg 300-500kcal under. Du får en stadig nergång och behöver inte må dåligt av de.

Hur man räknar ut dagsintaget etc finns allt i deffguiden :D. Lycka till! Jag börjar själv om på ny kula ida

KaptenKnäsvag
2009-01-19, 11:48

1g * 3 = 3g

Fett är livsviktigt, det är vitalt i en stor andel av din kropps funktioner. Att sluta äta fett är som att sluta dricka vatten.

Sniggel
Du kan äta grönsaker istället för frukt, eller åtminstone byta ut en stor del av fruktintaget med grönsaker eftersom där är färre kalorier. Hur mycket frukt äter du förresten? Kaloriintaget kan lätta skena iväg på frukt faktiskt.
En stor fördel om man vill att så mycket som möjligt utav det man går ner är fett, är att se till att så man tappar så lite muskelmassa som möjligt. Detta ger också fördelen att man inte tappar lika mycket av sin grundförbrukning när man är klar, dessutom så ser resultatet mycket bättre ut.

Hur gör man det då?
Först bör du äta mer protein. 1.5-2g/kg kroppsvikt vid viktnedgång kan vara en bra siffra att ligga på, dvs 96-128g om dagen. För det andra tränar man styrketräning. För det tredje ser man till att ligga på ett inte alltför stort underskott. 500 kcal under din grundförbrukning är nog lagom för dig. Dessutom bör du få i dig minst 0.5g/kg kroppsvikt utav fett för att din kropp ska fungera normalt, gärna då från hälsosamma fettkällor.

Tolkia
En sak du faktiskt kan göra, om du känner att du behöver hjälp, är att prata med en riktig dietist. De vet oftast vad de snackar om, vilket långt ifrån alltid är fallet med självutnämnda experter i kvällspress och TV.

1684_
2009-01-19, 13:08
du riskerar att förlora blodvärde med skit kul och förstöra inre organ vid så jävla låg kaloriinatg

Trance
2009-01-19, 13:17
Vad är ditt mål?

Langster
2009-01-19, 13:25
Vad är ditt mål?

Steinhardt defenition?

spoonchest
2009-01-19, 13:46
Vilken tur att du hörde dig för här på kolo innan du sätter igång med en såndär diet.

Fatcan
2009-01-19, 14:20

Varför inte? Är det pga. fruktosen? Mitt sista mål för dagen under deff brukar bestå av proteinpulver med vatten, sen fyller jag upp resterande kcal med frukt, brukar bli mellan 100-200g frukt. Är detta extra negativt eftersom det är innan jag lägger mig?

Langster
2009-01-19, 14:34
Varför inte? Är det pga. fruktosen? Mitt sista mål för dagen under deff brukar bestå av proteinpulver med vatten, sen fyller jag upp resterande kcal med frukt, brukar bli mellan 100-200g frukt. Är detta extra negativt eftersom det är innan jag lägger mig?

Skulle inte tro det. Jag äter själv frukt innan jag går och lägger mig nu under diet, men det är alltså en liten del av min diet. Hennes bestod av dietpulver och, en vid tiden för mitt inlägg som du quotade obestämd mängd, frukt. Skulle det vara så att hon åt sig mätt på frukt och fyllde sitt behov av kolhydrater med frukt så kan jag tänka mig att det vore negativt.
Är man relativt tom på kolhydrater borde frukt inte vara negativt alls.

Anledningen till att jag skrev inlägget angående frukten är att det potentiellt är icke-optimalt med mycket frukt under diet, vilket antyder att hon borde läsa på mer, inte att det automatiskt är negativt med frukt.

Katya
2009-01-19, 17:09
Håller med ett par av ovanstående skrivare, sedan vill jag tillägga att om du håller din diet i säg, tre veckor och förlorat upp mot 10 kg.

10 kg? Är det vad man bör gå ner i vikt under två-tre veckor på en sådan diet?

Låter extremt konstigt att du bara går ner "lite" på en sådan diet, även om det bara handlar om 2 veckor, även konstigt att du gick upp allt igen på ett par dagar då kosten består av grönsaker och quorn... Är du säker på att du verkligen räknar in allt du stoppar i dig?

Varje portion av Twinfast innehöll 1 gram fett, 3 portioner blir 3 gram fett. Frukt innehåller ju inte så mycket fett oftast, så man får ju utgå från att du endast får i dig 3 gram fett... Om det nu inte är så att du egentligen stoppar i dig en massa saker som du inte räknar upp.

Vad är rimligt att gå ner i vikt av två veckors beskrivna diet?

Jag har ingen som helst anledning att fuska eller att vara oärlig, speciellt inte på ett anonymt forum där jag verkligen kan vara hur ärlig som helst.

Det blir säkert mer än 300 kcal, som någon nämnde så käkar hon frukt också och dricker säkert andra saker än bara vatten, men still är det säkert helt för lite!

Som jag nämnt så blir det högst två frukter om dagen, och mest är det små äpplen jag äter. Alltså inga gigantiska meloner eller liknande.
När det gäller dryck så håller jag mig till vatten. Jag är nykterist och har alltid varit, så det är inget som är svårt för mig att hålla.

Katya
2009-01-19, 17:28
Vad är ditt mål?

Målet är att bli mindre helt enkelt.

L-Sami
2009-01-19, 17:36
Verkar ohälsosamt. Det här med att man har lite fett på magen, låren och rumpan är normalt, det ska man ha, där ligger människans (speciellt om du är kvinna) fettdepåer. Om du har den där inställningen att du vill få bort det "lilla" , så finns det en risk att du fortfarande vid 50kg vill få bort det "lilla". Hur vi ibland uppfattar våra kroppar kan vara felaktig, med tanke på din längd och vikt, de ord du beskriver t ex "bli av med massa fett", samt hur du planerar att äta sänder signaler till mig att din kroppsuppfattning är inte där den ska vara. Tips till dig från mig är att du börjar äta ordentligt i första hand, börjar träna styrketräning så att du lägger på dig muskelmassa, när du ökar i muskler det är då det här lilla normala fettet syns mindre.

tomccc
2009-01-19, 18:06
10 kg? Är det vad man bör gå ner i vikt under två-tre veckor på en sådan diet?

Vad är rimligt att gå ner i vikt av två veckors beskrivna diet?

Det beror helt på förutsättningarna, 10kg är i överkant. MEN, du har missat den viktiga röda tråden som genomgått precis varje svar du fått här i tråden. Dieten du nämner är inte hälsosam utan skadlig och kanske t.o.m. direkt farlig med permanenta skador på kroppen.

Varför är det så brottom? Du kan gå ned 10kg under säg tre månader istället, och då hålla en normal och nyttig kosthållning, räcker inte det? Vi på forumet kan hjälpa dig med matschema om du tycker att det är svårt. Då har du dessutom större förutsättningar att behålla några muskler under din diet. Och muskler är bra för din hållning och utseende. Muskler har fördelen att de gör att du ser sund, snygg och frisk ut.

Vad är anledningen till att du måste gå ned så dramatiskt snabbt?

Katya
2009-01-19, 18:14
Verkar ohälsosamt. Det här med att man har lite fett på magen, låren och rumpan är normalt, det ska man ha, där ligger människans (speciellt om du är kvinna) fettdepåer. Om du har den där inställningen att du vill få bort det "lilla" , så finns det en risk att du fortfarande vid 50kg vill få bort det "lilla". Hur vi ibland uppfattar våra kroppar kan vara felaktig, med tanke på din längd och vikt, de ord du beskriver t ex "bli av med massa fett", samt hur du planerar att äta sänder signaler till mig att din kroppsuppfattning är inte där den ska vara. Tips till dig från mig är att du börjar äta ordentligt i första hand, börjar träna styrketräning så att du lägger på dig muskelmassa, när du ökar i muskler det är då det här lilla normala fettet syns mindre.

Visst, det är normalt, och jag må vara normalviktig. Men, jag vill som sagt bli lite mindre. Egentligen så kanske jag borde lägga upp bilder så att ni ser vad jag menar.
När jag skrev "bli av med massa fett" så syftade jag bara på vad som kan tänkas vara en rimlig effekt av en sådan diet under en längre tid, inte vad jag vill.
Jag har inte som mål att bli en planka, jag gillar former. Men, jag kan bli mindre utan att för den sakens skull tappa mina former.

tigerofsweden
2009-01-19, 18:17
Visst, det är normalt, och jag må vara normalviktig. Men, jag vill som sagt bli lite mindre. Egentligen så kanske jag borde lägga upp bilder så att ni ser vad jag menar.
När jag skrev "bli av med massa fett" så syftade jag bara på vad som kan tänkas vara en rimlig effekt av en sådan diet under en längre tid, inte vad jag vill.
Jag har inte som mål att bli en planka, jag gillar former. Men, jag kan bli mindre utan att för den sakens skull tappa mina former.

Låt gå för att du vill bli mindre, komma i form etc men ditt upplägg är INTE rätt väg att gå :) Håll dig till de generella riktlinjer för dietande så kommer du säkert lyckas betydligt bättre!

Katya
2009-01-19, 18:28
Det beror helt på förutsättningarna, 10kg är i överkant. MEN, du har missat den viktiga röda tråden som genomgått precis varje svar du fått här i tråden. Dieten du nämner är inte hälsosam utan skadlig och kanske t.o.m. direkt farlig med permanenta skador på kroppen.

Varför är det så brottom? Du kan gå ned 10kg under säg tre månader istället, och då hålla en normal och nyttig kosthållning, räcker inte det? Vi på forumet kan hjälpa dig med matschema om du tycker att det är svårt. Då har du dessutom större förutsättningar att behålla några muskler under din diet. Och muskler är bra för din hållning och utseende. Muskler har fördelen att de gör att du ser sund, snygg och frisk ut.

Vad är anledningen till att du måste gå ned så dramatiskt snabbt?

Jag måste inte går ner i vikt snabbt, det handlar inte om det. Ej heller att jag måste gå ner 10 kg, det tror jag blir för mycket att tappa.
Min sista fråga, ifall 10 kg är rimligt att gå ner, handlar mer om att jag vill veta om det kan vara så att jag har en onormalt låg ämnesomsättning.
Jag började fundera lite och mindes något jag läste i somras; som ett första test för att självkontrollera om man har fel på ämnesomsättningen, så skulle man leva på 1000 kcal om dagen i en hel månad. Det skulle visst åstadkomma en markant viktnedgång, om man var frisk. Gick man bara ner lite, så kunde man konstatera att det var något fel. Hur sanningsenlig den där texten var vet jag inte, men om den nu var det..och jag inte har åstadkommit någon drastisk viktnedgång trots färre kalorier än hälften av vad som föreslogs där, ja...då är det ju något fel på mig?

Sen har ni fått mig att förstå att dieten är farlig, och det var ju också det jag var rädd för, och undrade. Så, när jag nu fått det förklarat så ska jag sluta dieta på det viset. Men jag beställde två burkar sist, så nu har jag en massa pulver som jag ändå måste använda upp. Kanske jag kan dricka det en gång om dagen i alla fall?

jenni
2009-01-19, 18:30
är det bara jag som tycker att detta låga kaloriintaget verkar direkt farligt?

tigerofsweden
2009-01-19, 18:37

Vad tror du?:)

Katya
2009-01-19, 18:38

Jo, det tycker vi allihopa. Jag anade det själv, ställde frågan, och fick svaret av flera att det är farligt.
Så, det är inget jag ska fortsätta med.
Jag ville helt enkelt se om det hände något. Men eftersom det knappt gjorde det så..är det väl kanske fel på mig.

tomccc
2009-01-19, 18:52
Jag ville helt enkelt se om det hände något. Men eftersom det knappt gjorde det så..är det väl kanske fel på mig.
Att det knappt hände något med din kropp med denna dieten under två veckors tid verkar väldigt mystiskt. Därför är jag intresserad vad du baserar det på, har jag förstått det riktigt att du höll en diet på 270kcal om dagen i två veckor, dvs 14 dagar?

Vad var din vikt dag 1 och sedan dag 14?

Det var ingen dag under denna tvåveckorsperiod när du åt något som helst annat, dvs vad som helst förutom pulver, frukt och vatten?

shut teh face
2009-01-19, 18:54
270 kcal är mycket mindre än VLC-dieter till och med. Och de har man egentligen bara nytta av ifall man har 30-50kg övervikt (eller mer). Och du är inte så stor och äter mindre t.o.m.

Katya
2009-01-19, 19:03
Att det knappt hände något med din kropp med denna dieten under två veckors tid verkar väldigt mystiskt. Därför är jag intresserad vad du baserar det på, har jag förstått det riktigt att du höll en diet på 270kcal om dagen i två veckor, dvs 14 dagar?

Vad var din vikt dag 1 och sedan dag 14?

Det var ingen dag under denna tvåveckorsperiod när du åt något som helst annat, dvs vad som helst förutom pulver, frukt och vatten?

Ja, jag tycker också att det känns konstigt, och lite hopplöst.
Förutom pulverdieten på 270 kcal så åt jag 1-2 äpplen vilket kanske iofs lägger på 200 kcal? Men, det är ju ändå lite.
Inget annat.

65 kg vägde jag när jag började, och 63 kg efter 14 dagar. Och 63 och 65 är vad jag brukar pendla lite mellan ändå, utan att jag gör något speciellt. Så därför känns det ju inte som att det hela egentligen gav någon effekt alls liksom.

tomccc
2009-01-19, 19:33
Ja, jag tycker också att det känns konstigt, och lite hopplöst.
Förutom pulverdieten på 270 kcal så åt jag 1-2 äpplen vilket kanske iofs lägger på 200 kcal? Men, det är ju ändå lite.
Inget annat.

65 kg vägde jag när jag började, och 63 kg efter 14 dagar. Och 63 och 65 är vad jag brukar pendla lite mellan ändå, utan att jag gör något speciellt. Så därför känns det ju inte som att det hela egentligen gav någon effekt alls liksom.
Det bevisar dock att du blivit lite blind för din egen kropp, för det gav effekt, två kg, det är rätt stor viktnedgång på två veckors tid. (Sett till ditt utgångsläge) Mitt råd till dig är att kontakta en dietist, då kommer du inte bara ha möjlighet att skapa ett bra matschema utan också få svar på hur kroppen din egentligen står till.

G_lund
2009-01-19, 19:58
Slutsats:
270kcal/dag = Du kommer må skit efter ett tag.

saab900
2009-01-19, 21:13
Varför banta överhuvudtaget om du är normalviktig? Du kan ju gå andra hållet och öka din energiförbrukning genom styrketräning eller löpning. Det är mycket lättare att hålla en stabil vikt om du är fysiskt aktiv.

Tolkia
2009-01-20, 07:54
Tips: Skriv inte sådant du inte menar. Det har en tendens att generera svar man inte tänkt sig. Även om jag vet att det är poppis att säga och skriva att man vill bli av med "massor" av fett oavsett om man har massor eller inte att bli av med.
Min sista fråga, ifall 10 kg är rimligt att gå ner, handlar mer om att jag vill veta om det kan vara så att jag har en onormalt låg ämnesomsättning.
Jag började fundera lite och mindes något jag läste i somras; som ett första test för att självkontrollera om man har fel på ämnesomsättningen, så skulle man leva på 1000 kcal om dagen i en hel månad. Det skulle visst åstadkomma en markant viktnedgång, om man var frisk. Gick man bara ner lite, så kunde man konstatera att det var något fel. Hur sanningsenlig den där texten var vet jag inte, men om den nu var det..och jag inte har åstadkommit någon drastisk viktnedgång trots färre kalorier än hälften av vad som föreslogs där, ja...då är det ju något fel på mig?
Du får gärna tala om var du stötte på det där testet. Personligen tycker jag att det verkar totalt värdelöst som självtest betraktat; för att jag skulle lita på att det verkligen gått till som avsett skulle jag velat ha personen inlåst i en försökskammare 24/7. Och inte ens då skulle det vara glasklart vad resultatet visade.

Jag får intrycket att du har hängt upp dig på att du skulle ha låg ämnesomsättning. I och med att du redan har en sköldkörteldysfunktion som medicineras är detta en sak för din läkare, och din läkare är den du bör lita på, inte random mupp på ett internetforum som kan vara vem som helst. Så låg ämnesomsättning att du kan leva på luft (vilket 300 kcal i princip skulle innebära) verkar mer än lovligt osannolikt, oavsett.

Jag tror att din kropp skulle må bäst av att du återgår till något slags åtminstone halvnormala kostvanor: ät mat, och regelbundet. Kroppen är ett vanedjur och gillar generellt inte oförutsägbarhet och korttids-våldsinsatser. Det finns massor av människor som lyckas reducera sin vikt utan att leva på ingenting eller skapa ett på sikt ohållbart måltidsmönster, så det går. Dock kräver det tålamod, för det går inte på nolltid. Kanske är det här skon klämmer mest?

Langster
2009-01-20, 09:16
Jag gissar att 5 kg är det minsta man skulle gå ner på 2 veckor vid en diet på 300 kcal +promenader om man väger 65.

Katya
2009-01-20, 09:46
Tips: Skriv inte sådant du inte menar. Det har en tendens att generera svar man inte tänkt sig. Även om jag vet att det är poppis att säga och skriva att man vill bli av med "massor" av fett oavsett om man har massor eller inte att bli av med.

Jag uttryckte mig kanske lite dumt, och det kan vara lätt att missufatta. Jag skrev också "borde" i samma mening, för att det jag var ute efter var själva rimligheten.

Du får gärna tala om var du stötte på det där testet. Personligen tycker jag att det verkar totalt värdelöst som självtest betraktat; för att jag skulle lita på att det verkligen gått till som avsett skulle jag velat ha personen inlåst i en försökskammare 24/7. Och inte ens då skulle det vara glasklart vad resultatet visade.

Jag kom på att det var en bok, som min syster upplyste mig om. Jag ringde henne för att få titeln, men hon kom inte ihåg och hon visste inte vart hon hade lagt boken. Men, jag kan meddela vad det var för bok när jag får veta.

Jag har i alla fall bestämt mig nu för att kontakta en dietist. Jag har varit inne på drf.nu utan att hitta någon vidare information..och jag ska kika omkring lite till, men om någon skulle ha något tips på en dietist i skåne, så får ni gärna skicka ett PM.
Är förresten dietist och kostrådgivare precis samma sak?
Jag har hittat en tjej som erbjuder både kost- och träningsupplägg. Och hälsoprofilbedömning. Kanske är det till henne jag ska vända mig..

Jay-Z
2009-01-20, 09:55
Du är, i all välmening, rejält puckad om du kör på den linjen med sub 300 kcal/dag.

Gå ner är en sak. Och bland alla idiotiska sätt att göra det på så ligger du jävligt nära toppen. Och det är inget man behöver vara kost- eller forumexpert för att förstå.

Del två, som du kanske glömde, är att du ska lyckas hålla vikten också. Det är här det blir svårare.

Om du nu letar dietist, bra där, så är Ola Wallengren här på forumet dietist och borde kunna jobba med dig och utforma en långsiktig och hållbar strategi. Om han nu har tid för fler klienter.

Tolkia
2009-01-20, 10:32
Är förresten dietist och kostrådgivare precis samma sak?
Nej, dietist är en yrkestitel som kräver att man har genomgått dietistutbildning för att få använda den. Kostrådgivare kan vara vad som helst.

Dietist kan du f.ö. ofta komma i kontakt med via din vårdcentral; jag tror inte att det är remisstvång men jag är inte helt säker. Min erfarenhet av dietister i öppenvården är att det är vettiga och kunniga personer.

PiNG.
2009-01-20, 11:07
http://www.lokaldelen.se/foretag/sk%E5ne/dietist/

Här borde det finnas någon i närheten av var du bor.

Lycka till

Hmm...kanske inte så bra länk ändå...ska se om jag hittar nån annan...

Commando1980
2009-01-20, 15:50
Jag äter Twinlabs Twinfast, 3 gånger om dagen. Varje portion innehåller 90 kcal. 15 gram protein, 6 gram kolhydrater, 1 gram fett.
3 portioner om dagen sägs tillgodose hela dagsbehovet av vitaminer och mineraler.

Jag är 23 år. Är 169 lång och väger i denna stund 64 kg (jag pendlar mycket mellan 63 och 65 kg)
I nuläget tränar jag inget utan går bara raska promenader.
Ett gymkort är dock införskaffat, och tanken är att jag ska träna främst spinning, och också lite styrketräning.
Jag är inte precis tjock, jag är medel men med lite för mycket på mage, rumpa och lår. Jag vet att man inte kan punktbränna fett, men med min diet borde jag väl kunna bli av med en massa fett?
Jag känner mig dock osäker, och det är därför jag frågar.
Jag är också rädd att jag sabbar något i min kropp.

Så jag är hemskt tacksam för tips och svar på mina frågor.

vad sysslar du med? sluta att svälta dig själv!