handdator

Visa fullständig version : Engångsbyxor!


Whistler
2009-01-19, 10:18
Ja, det känns nästan så... Byxa efter byxa går sönder för mig. Har gjort åt fyra par jeans på ungefär lika många månader, det är inte kul längre!

Nog för att jag lagt på mig några kilon, och jag kan förstå att jeans för 149kr i Ullared kanske inte håller världens bästa kvalitet, men när mina Lee-jeans för 2500kr spricker lite lätt i grenen efter två veckor och en vecka efter det säger riiiiiiitsch längs med hela rumpen är ju inte jättekul!

Jag tycker inte jag belastar mina byxor mer än normalt, jag har ett kontorsjobb där det mest slitsamma är att slänga tomkartonger från kopiatorn på morgonen, inte direkt så jag ligger och krälar på knäna i mina byxor hela dagarna.

Vart hittar man byxor som håller?

Likaså är det ju värdelöst med storlekar. Ska man hitta något som sitter bra över ben och rumpa så får man in en tvärhand i midjan på dem. Hittar man något som är bra i midjan så kan man inte gå i dem, och framför allt inte böja sig ner...

palme
2009-01-19, 10:31
Lämna tillbaka? Fick jag göra förut iaf när ett par paja direkt.

Förstörde ett par på nyår och ett annat i fredags...måste vara nånting som ligger och skaver mot grenen :)

kaer
2009-01-19, 10:38
Jag tycker du ska testa att gå tillbaka med dem. Klart att ett par bra jeans inte ska gå sönder efter ett par veckor.

När man har förslitningar i grenen så lämna in de till skräddare direkt och be om förstärkning. Ofta kan man lämna in det på den affär man köper dem på så har de kontakt med någon de brukar anlita. Kostar ju någon hundralapp, men det är det ju värt ifall man köpt ett par jeans för 1000+.

Vill man vara tidigt ute kan man hålla upp sina jeans i motljus så ser man väldigt tydligt när det börjar bli hål.

Whistler
2009-01-19, 10:41
Gjort är gjort. Har inte kvitto på Lee-brallorna, så det är nog kört.

Min frågeställning var främst var man kan hitta nya byxor av god kvalitet.

gibb
2009-01-19, 10:49
Har samma problem som du Whistler. Varenda byxa går sönder i grenen. Funderade på läderskoning nån gång, som ridbyxor! :) Helst skulle man ha ett par byxor direkt från affären som höll i ett år i alla fall.

Granatgiraffen
2009-01-19, 10:55
Gjort är gjort. Har inte kvitto på Lee-brallorna, så det är nog kört.

Min frågeställning var främst var man kan hitta nya byxor av god kvalitet.

Skit i kvitto? du har väl köpt det på kort, det duger som kvitto säger granatgiraffen. Sluta vara så svensk nu och gå tillbaka med byxkrakarna. Jag kan gå med dig om du vill!

palme
2009-01-19, 11:00
jag kan gå med dig om du vill!

:d :d :d

Manta
2009-01-19, 11:01
Otvättade jeans i rätt storlek, som man bär rätt, brukar inte gå sönder sådär. Har man tvättade jeans och bär dem lite längre ner än vad de mer konservativa anser vara brukligt, brukar de spricka i grenen.

Whistler
2009-01-19, 11:25
Skit i kvitto? du har väl köpt det på kort, det duger som kvitto säger granatgiraffen. Sluta vara så svensk nu och gå tillbaka med byxkrakarna. Jag kan gå med dig om du vill!

Det var inte jag som köpte dem. Sade bara vad de kostade, inte att jag faktiskt köpt dem. ;) Fick dem när polaren gick ner 40kg och inte kunde ha dem längre. Då var de oanvända, men han tyckte det var synd att slänga dem för de var så dyra.

Otvättade jeans i rätt storlek, som man bär rätt, brukar inte gå sönder sådär. Har man tvättade jeans och bär dem lite längre ner än vad de mer konservativa anser vara brukligt, brukar de spricka i grenen.
Tvättar bara jeans om de har fläckar, vilket inte är så ofta. Lee-brallorna har aldrig tvättats. Jag bär mina jeans så högt som möjligt, fuckno för baggy! I princip alla jeans spricker när jag hukar mig för att lyfta något eller reser mig upp efter att ha suttit på golvet.

Lee-jeansen var ju inte direkt tighta heller, så det känns skumt att de sprack (jag bar dem som de ska bäras, inte nere vid knäna) när de satt så här:

http://www.requiem.se/~whistler/Pistolskytte/090111/album/slides/IMG_5926.JPG

Daniiiel
2009-01-19, 11:29
Hade samma problem med diverse lee och diesel jeans innan, men nu har jag börjat köpa andra märken istället och de håller hur länge som helst känns det som.

Haru slutat som ordningsvakt förresten?

Piranha
2009-01-19, 11:33
Puma store, Gulblå , günhers.

Manta
2009-01-19, 11:35
Du kan ju ha haft otur och fått ett dåligt ex, men jag skulle undvika tvättade jeans om du vill att det ska hålla (jeansen på bilden är tvättade). Ett par otvättade 501:or kan man knappast bli missnöjd med.

Brooklyn
2009-01-19, 11:48
om det är du på bilden du la upp så tycker jag att dem verkar sitta lite för tight? kanske det som är boven?

Osten80
2009-01-19, 11:53
Tro fan att brallorna spricker när folk skjuter på dig.

mini
2009-01-19, 11:54
Jag tror att det är hatten som är problemet.

Whistler
2009-01-19, 12:03
Du kan ju ha haft otur och fått ett dåligt ex, men jag skulle undvika tvättade jeans om du vill att det ska hålla (jeansen på bilden är tvättade). Ett par otvättade 501:or kan man knappast bli missnöjd med.
Aha, så de kan vara tvättade från butik? Jag kan inte termerna riktigt märker jag. :em:

om det är du på bilden du la upp så tycker jag att dem verkar sitta lite för tight? kanske det som är boven?
Satt perfekt över låren, lite löst över rumpan och alldeles för löst i midjan. Enda byxorna jag har som jag kunnat sätta mig på huk i utan att det stramar överallt.

Tro fan att brallorna spricker när folk skjuter på dig.
Jag tror att det är hatten som är problemet.

*rolleyes*

johan karlberg
2009-01-19, 12:41
har aldrig sett lee jeans för 2500.. är dem specialsydda lr? :)

men det skadar ju inte att ta med dem in i affären och se vad dem har för förklaring etc.

Arnesson
2009-01-19, 12:48
1. Köp rätt storlek och modell
2. Följ tvättråden
3. Bär dem rätt, efterlikna inte Ronny och Ragge.
4. Spar kvitto, reklamera vid behov

Sen så kan du ju alltid gå till en skräddare och sy om byxorna om du inte är nöjd med modellen. Men i dessa tider så det har varit mode med breda lår och tightare midja så borde det finnas bra alternativ. Gå till en vettig jeansbutik och be om hjälp.

Piranha
2009-01-19, 12:51
Jag tror att det är hatten som är problemet.

Jag tror den breda röven är problemet.

mangs
2009-01-19, 12:54
Har du cyklat med Jeansen på? Tidigare hade jag samma problem med de flesta Jenas men sedan jag slutade cykla försvann problemet.

Många Jeans är väldigt tunna i just detta området och det behövs inte så mycket friktion för att nöta bort tyget.

Whistler
2009-01-19, 13:02
1. Köp rätt storlek och modell
2. Följ tvättråden
3. Bär dem rätt, efterlikna inte Ronny och Ragge.
4. Spar kvitto, reklamera vid behov

1. Pass.
2. Check.
3. Check.
4. n/a

Jag tror den breda röven är problemet.
Låter mer troligt! :Virro

Har du cyklat med Jeansen på? Tidigare hade jag samma problem med de flesta Jenas men sedan jag slutade cykla försvann problemet.

Många Jeans är väldigt tunna i just detta området och det behövs inte så mycket friktion för att nöta bort tyget.
Cyklar ju till och från jobbet varje dag, så det kan mycket väl ligga något i det. Läderförstärkning i grenen var det ju någon som skrev, hmm? *gah!*

Mickeee?
2009-01-19, 13:47
mina jeans har samma problem och jag har inte cyklat en dag sen jag fått dem! dock kanske cykling kan addera problem ...

z_bumbi
2009-01-19, 13:54
Det finns redan byxor som har förstärkningar i grenen så om man vill spara en slant så kör man på sådana om man nöter ut byxorna just där, iofs inte så vanligt med blåjeans i Sverige (i USA finns det ett antal märken som använder sig av vanligt jeanstyg) men chinostypen finns det gott om.

Pudzianovski
2009-01-19, 13:58
Är det någon skilland på billigare jeans och ett par 2500:- jeans i hållbarhet egentligen? Rent generellt typ alltså bara liksom.

Piranha
2009-01-19, 14:03
Är det någon skilland på billigare jeans och ett par 2500:- jeans i hållbarhet egentligen? Rent generellt typ alltså bara liksom.


Nej inte i min mening.

Det är design / märke man betalar för där primärt.

Bahir
2009-01-19, 14:07
Jag skulle ha rekommenderat dig att köpa större/pösigare jeans, men sen kom jag på att jag själv har ett par hyffsat pösiga jeans som nyligen sprack vid ljumskarna, dock efter över 6 månaders användande. Så du bör kanske ta rådet ändå.

Whistler
2009-01-19, 14:09
Heh, där ser man. Jag trodde naivt nog att kvalité följer med priset. *rolleyes*
Kanske just därför jag inte gillar mode. Jag köper det som sitter bra på mig och skiter fullständigt i vad det är för märke.

O.W.
2009-01-19, 14:13
Jag tror att det är hatten som är problemet.

Om Johnny kan ha byxor borde Lill-Johnny kunna det också.

Manta
2009-01-19, 14:13
Är det någon skilland på billigare jeans och ett par 2500:- jeans i hållbarhet egentligen? Rent generellt typ alltså bara liksom.

Klart det skiljer i kvalité. Väv, sömmar, etc. Men visst kostar design och märke en hel del. Att köpa designerjeans för hållbarheten är nog inte så ekonomiskt.

Pudzianovski
2009-01-19, 14:17
Klart det skiljer i kvalité. Väv, sömmar, etc. Men visst kostar design och märke en hel del. Att köpa designerjeans för hållbarheten är nog inte så ekonomiskt.

Varför är det så klart? Jag har aldrig märkt någon skillnad. Jag har aldrig sett någon som faktiskt kollat upp det heller tror jag. Jag tror tvärtom (precis som Piranha är inne på lite) att det kan vara naivt att ha din utgångspunkt.

kalajset
2009-01-19, 14:20
Är det någon skilland på billigare jeans och ett par 2500:- jeans i hållbarhet egentligen? Rent generellt typ alltså bara liksom.

Om man stirrar sig blind på just det exempel du tar upp, så får det nog räknas som tveksamt, men allt beror ju på vart man drar gränserna. Jag hävdar att det (ofta) är klar skillnad i kvalitet mellen ett par "märkesjeans", och något i stil med HM's egna märke, etc etc. Nu har jag aldrig någonsin haft några super/duper/mega-jeans för 2.5k, (läs Evisu), men alla de, i sammanhanget, dyrare jeansen jag haft, från t ex Diesel, Lee, och Levis har alla hållt bättre än "no namejeans" från t ex HM, eller motsvarande. Dessutom känns matrialvalen bättre, och det är möjligt att det är slump/inbillning, men passformen brukar också vara bättre.

Bäst har, utan tvekan, Levis varit. Aldrig slitit ut något alls på levisjeans, förutom en sömm på ena bakfickan hos ett par. Sämst av dessa s.k märkesjeans, kvalitetsmässigt, får jag nog räkna Lee som.

Manta
2009-01-19, 14:20
Varför är det så klart? Jag har aldrig märkt någon skillnad. Jag har aldrig sett någon som faktiskt kollat upp det heller tror jag. Jag tror tvärtom (precis som Piranha är inne på lite) att det kan vara naivt att ha din utgångspunkt.

Vad definerar du som billigare jeans då?

Wao
2009-01-19, 14:20
Tro fan att brallorna spricker när folk skjuter på dig.

Hahahahaha

egge
2009-01-19, 14:22
Mina 2 senaste favvojeans har varit Levi's. Inga problem med hållbarheten alls.
Iofs brukar jag inte lida av "grenproblemet", trots att jag cyklar en del. Enda paret som gått sönder där var ett par från H&M som kostade max 500 och då höll dom ändå i över ett och ett halvt år.

Pudzianovski
2009-01-19, 14:25
Vad definerar du som billigare jeans då?

Ca. 400 och neråt kanske. Rent generallt så tror jag iaf att skillnaderna är mindre är vad man tror och ibland kanske det t.o.m. är så att billigare jeans faktiskt är hållbarare. Det var väl poängen. Sen kan man väl spekulera och definera i evighet ;)

Manta
2009-01-19, 14:37
Ca. 400 och neråt kanske. Rent generallt så tror jag iaf att skillnaderna är mindre är vad man tror och ibland kanske det t.o.m. är så att billigare jeans faktiskt är hållbarare. Det var väl poängen. Sen kan man väl spekulera och definera i evighet ;)

Det är nog sant att det inte behöver betyda bättre hålbarhet. Det går ju att väva ganska robusta tyger med relativt billigt material.

Whistler
2009-01-19, 14:44
Haru slutat som ordningsvakt förresten?
Nej, men jag har slutat jobba på krogen. Jobbar dagtid på tingsrätten numera. :)

Ontopic: Okej, vi verkar ha kommit fram till att priset inte är en garanti för hållbarheten. Några märken som vi vet med oss håller bra? De som Pirre länkade till tyckte jag kändes väldigt smala, typ som att man inte får ha rumpa alls om man ska komma i dem.

mangs
2009-01-19, 14:46
jag tycker man kan känna på tyget i grenen redan innan köp om byxorna kommer hålla eller ej. många Jeans är medvetet lite tunnare i tyget för att få bättre passform etc. Priset man få betala då är oftast sämre hållbarhet. Sedan kommer din kroppsbyggnad och dina vanor göra att just du har ett visst slitbeteende som kan skilja sig från andras. Tex brukar styrketränande klaga på just slitningar i grenen dels för att de har mer muskler på påkarna men även pga att de i större utsträckning väljer Jeans som framhäver deras ben med hjälp av bättre passform.

Manta
2009-01-19, 14:48
Nej, men jag har slutat jobba på krogen. Jobbar dagtid på tingsrätten numera. :)

Ontopic: Okej, vi verkar ha kommit fram till att priset inte är en garanti för hållbarheten. Några märken som vi vet med oss håller bra? De som Pirre länkade till tyckte jag kändes väldigt smala, typ som att man inte får ha rumpa alls om man ska komma i dem.

Jag tycker att du ska ge ett par klassiska Levi's 501:or en chans.