Logga in

Visa fullständig version : Ensidig kost (behandling för anorexia)

Lene
2009-01-18, 20:45
Jag har några frågor som jag vill bolla med er. Jag är i behandling för anorexia sedan en tid tillbaka. Har börjat äta igen och det går ganska bra. Men jag vet själv att jag äter väldigt ensidigt. Det är givetvis en del av sjukdomen, som jag ska arbeta bort så småningom. Men just nu är det viktigaste ATT äta och komma upp i ett acceptabelt energi- och näringsintag.

Jag äter i princip havregryn, proteinpulver, sockerfri sylt och lite olja. Har gjort det i kanske 1-1.5 månad. Tar multivitamin/mineral, extra C-vitamin och E-vitamin.

* Vilka är riskerna med så få livsmedel? Många jag känner som tränar hårt äter också väldigt begränsat, typ ris och tonfisk/kyckling + lite kvarg.

* Kan det vara ok att äta så här begränsat under en period på säg 6 månader?

Jag vill betona att jag vet att detta inte är en bra kost på sikt, men som sagt: prio är att äta och detta är vad som känns ok just nu.

Ska försöka få in 1 nytt livsmedel/vecka enligt plan.

Rahf
2009-01-18, 20:53
Det är nog inget negativt om du känner att det funkar bra med en hyfsat ensidig kost. Att du har en plan är ju jättebra för att föra in mer livsmedel och lite mer variation så småningom. Fyller du dina dagsbehov via din nuvarande kost så är det ok.

Är målet att ersätta tillskotten med vanliga livsmedel så småningom?

För övrigt vill jag önska lycka till och hoppas att du mår mycket bättre inom en snar framtid. HEJA DIG!

Tolkia
2009-01-18, 21:02
Jag är hårdare än Rahf.

Nej, det är inte OK att äta som du gör.

Som anorektiker är du i riskzonen för i stort sett alla bristtillstånd och sjukdomstillstånd som kan orsakas av undernäring, på längre och kortare sikt. Exakt vilka beror på hur du äter och hur länge du ägnat dig åt att svälta dig, men du kan lugnt utgå från att riskerna är större än du vill att de skall vara; kanske inte för att du skall dö av näringsbrist, men även mindre besvär kan vara nog så ovälkomna. Tränar du mycket är risken för diverse träningsskador (oftast överbelastnings/nötningsskador) stor.

Om du är i ett läge där du inte "kan" äta på ett annat sätt än du gör för att det är för jobbigt psykiskt, så måste du ju ta det som utgångsläge oavsett hur dåligt det är. Det kommer däremot aldrig att bli OK (särskilt inte under en period som är så lång som sex månader; jag misstänker också att din behandlare kommer att ha ganska mycket att invända mot att du skall leva på havregryn och proteinpulver ett helt halvår?), och det gissar jag både att din behandlare redan tagit upp med dig, och att du själv innerst inne vet. Att ta in nya livsmedel, som planen är, är bra och nödvändigt. Det kommer att bli jobbigt, men jag lovar dig att det är värt det.

När du jämför med folk som tränar mycket och lever på tonfisk och ris, skall du ha i bakhuvudet att väldigt många som tränar mycket faktiskt har ett ganska stört förhållande till mat, om än det inte är så stört att de hamnar under vård för det.

Trance
2009-01-18, 22:37
För att tillägga så är det också så att många som "lever på tonfisk och ris" gör det kanske bara 3 måltider men äter 6 stycken totalt på en dag.

Scratch89
2009-01-18, 22:53
Har du fått en dietist tillägnad åt dig? Det bästa vore att ta upp din kostplan med honom/henne, för att få lite feedback. Att sitta och bolla med lite livsmedel som du kan äta, och lägga till dessa, är en bra start. Det är väl främst kalcium, D-vitamin och fett som behövs i det akuta skedet.

Zsaza
2009-01-19, 06:35
Nej, det är inte ok att äta på det viset.

Jag ligger sj inne för anorexia för tillfället, och har just påbörjat min behandling. Från dag ett så får vi äta "normal" mat. Visst är det viktigt att du kommer upp i rätt energimängd, emn samtidigt så är sjukdomen så mycket mer. Att äta som du gör blir en sjukdom i sig, och triggar anorexian.
Dvs, din kost stjälper mer än den hjälper.

Följ matschemat du fått av din dietist.
It´s the hard way, I know, men tyvärr enda vägen till att bli frisk.
Utsätt inte din kropp för mer påfrestningar...

Tusen styrkekramar

userfriendly
2009-01-20, 19:43
Hej!

Starkt av dig att skriva om din anorexi!

Så klart att det inte är bra att äta samma mat hela tiden, men det är åtminstone bättre än att inte äta öht. Det låter också som om du vill bli frisk och att du är ganska motiverad? Att du siktar på att lägga till ett livsmedel i veckan låter toppen! Bara det inte blir ett tvång eller att du känner dig misslyckad om det inte går av någon anledning.

Jättebra att du är i behandling också, försök att lyssna på behandlarna och göra som de säger i så stor utsträckning som möjligt.

Jag skulle också vilja varna dig lite grand för att hänga på sådana här sidor, försök att vara medveten om hur de påverkar dig.

Du får jättegärna skriva och fråga något till mig om du vill, har själv haft anorexi och bulimi, gått i behandling och blivit frisk.

Lene
2009-01-21, 23:48
Nej, det är inte ok att äta på det viset.

Jag ligger sj inne för anorexia för tillfället, och har just påbörjat min behandling. Från dag ett så får vi äta "normal" mat. Visst är det viktigt att du kommer upp i rätt energimängd, emn samtidigt så är sjukdomen så mycket mer. Att äta som du gör blir en sjukdom i sig, och triggar anorexian.
Dvs, din kost stjälper mer än den hjälper.

Följ matschemat du fått av din dietist.
It´s the hard way, I know, men tyvärr enda vägen till att bli frisk.
Utsätt inte din kropp för mer påfrestningar...

Tusen styrkekramar Jag vet, du har så rätt...Jag är inte inlagd på sjukhus längre, ska börja i sån´dagbehandling och då får man väl ett matschema. Jag vill inte äta mat som jag inte tycker om, är skiträdd för att bli tvingad till det :-/ Har hört att om man vägrar måltiderna, så får man ta näringsdrycker och i värsta fall sond. Det vill jag inte heller!

Hur funkar det för dig med matschema och så? Kramar

Lene
2009-01-21, 23:55
Hej!

Starkt av dig att skriva om din anorexi!

Så klart att det inte är bra att äta samma mat hela tiden, men det är åtminstone bättre än att inte äta öht. Det låter också som om du vill bli frisk och att du är ganska motiverad? Att du siktar på att lägga till ett livsmedel i veckan låter toppen! Bara det inte blir ett tvång eller att du känner dig misslyckad om det inte går av någon anledning.

Jättebra att du är i behandling också, försök att lyssna på behandlarna och göra som de säger i så stor utsträckning som möjligt.

Jag skulle också vilja varna dig lite grand för att hänga på sådana här sidor, försök att vara medveten om hur de påverkar dig.

Du får jättegärna skriva och fråga något till mig om du vill, har själv haft anorexi och bulimi, gått i behandling och blivit frisk.

Hej, och tack för din feedback. Jag har legat på sjukhus och ska nu påbörja dagbehandling. Jag är motiverad men är rädd för maten, som jag ju av "naturliga" (hehe) skäl inte direkt slösat med de senaste åren. Jag bryr mig inte så mycket om vikten längre, jag inser att jag inte kan hålla en sjukt låg vikt och ändå må bra, ha en karriär osv.

Jag har hört en del om behandlingen jag nu ska in på och de är tydligen stränga och "straffar" med näringsdrycker och i värsta fall sond om man strular och fuskar. Det är nästan värre än mat, så jag kommer inte våga trixa (säger jag nu i alla fall).

Var fick du behandling, var det på Mando?

Jag är medveten om att sådana här sajter kan trigga en del, men samtidigt vet jag en del som gått från att vara döende i anorexi till att bli sunda, tränande och matglada människor. Jag önskar att Kolozzeum kan funka lite så på mig, för det verkar finnas många, sunda förebilder här och mycket fackkunskap om näringslära. Som anorektiker har man ju gått på alla myter om kost och träning minst 5 gånger :-)

Ha d´bra

Lene
2009-01-21, 23:57
Har du fått en dietist tillägnad åt dig? Det bästa vore att ta upp din kostplan med honom/henne, för att få lite feedback. Att sitta och bolla med lite livsmedel som du kan äta, och lägga till dessa, är en bra start. Det är väl främst kalcium, D-vitamin och fett som behövs i det akuta skedet.

Hej! Jag ska få en dietist när jag börjar i dagbehandlingen. Har väl brist på det mesta nu. Har fått en massa vitaminer och mineraler utskrivna från sjukhuset där jag varit inlagd.

Jag vet att dietisten kommer att förkasta hur jag försöker äta nu. Jag vet att jag inte äter rätt, men jag börjar i alla fall få lite mer energi :-)

Lene
2009-01-22, 00:00
Tack så jättemycket för er feedback. Ni har så rätt i det ni skriver och det vet jag innerst inne.

Det jag mest tänkte på när jag skrev mitt inlägg var om man typ kan få skörbjugg när man äter så ensidigt som jag gör just nu? Det vill säga att man faktiskt äter men att man ändå underminerar kroppen på essentiella vitaminer och mineraler?

Vad tror ni?

Scratch89
2009-01-22, 00:03
Skörbjugg kommer du inte få om du tar C-vitamintillskott, men det är nog ett av de minsta problemen som kan orsakas. Det är ofta mensen som försvinner, och sedan börjar bennedbrytningen.

Arfenhouse
2009-01-22, 00:44
Man får önska dig lycka till, Lene! Har själv varit otroligt nära på att få anorexia själv, det jag gjorde för att börja äta mer var att jag började träna, vilket fick mig att bli hungrig. Hade det inte funkat så skulle jag troligen varit under en slags behandling idag. Jobba hårt med ditt schema med att lägga till nånting varje vecka, i slutändan kommer du må som en stjärna! KÄMPA!

Zsaza
2009-01-22, 01:07
Jag vet, du har så rätt...Jag är inte inlagd på sjukhus längre, ska börja i sån´dagbehandling och då får man väl ett matschema. Jag vill inte äta mat som jag inte tycker om, är skiträdd för att bli tvingad till det :-/ Har hört att om man vägrar måltiderna, så får man ta näringsdrycker och i värsta fall sond. Det vill jag inte heller!

Hur funkar det för dig med matschema och så? Kramar

Det är aldrig någon som kommer att tvinga dig till något, för att bli frisk måste man vilja det själv. Dagbehandling och matschema funkade inte för mig, därför jag skall läggas in på slutenvård. Är hemma för tillfället, ska till ett nytt ställe på måndag... Jag tänker helt enkelt för mkt som du, att jag bara vill äta vissa sorters mat. När jag ligger inne så måste jag äta, man har liksom inget val... Jag håller verkligen alla tummar jag har för dig, och hoppas du tar dig ur sjukdomens grepp! Tusen kramar

Lene
2009-02-20, 23:27
Det är aldrig någon som kommer att tvinga dig till något, för att bli frisk måste man vilja det själv. Dagbehandling och matschema funkade inte för mig, därför jag skall läggas in på slutenvård. Är hemma för tillfället, ska till ett nytt ställe på måndag... Jag tänker helt enkelt för mkt som du, att jag bara vill äta vissa sorters mat. När jag ligger inne så måste jag äta, man har liksom inget val... Jag håller verkligen alla tummar jag har för dig, och hoppas du tar dig ur sjukdomens grepp! Tusen kramar

Hej tjejen, jag hoppas du klarar kampen. Kikat i din blogg också och ska lämna ett avtryck nästa gång.

För mig går det inte så bra. Klarar inte dagvården, dvs kan inte äta som de planerar. Känns värdelöst. Att det ska vara så jekla svårt! Jag har ju kunnat äta en gång för många år sedan.

All mat var "fel" och jag vägrade i det tysta, fastän jag vet att jag måste äta för att bli frisk!

Gått ner mer också. Så nu blir det inte mer dagvård på det stället. Har inte tid att misslyckas såhär! Rök ihop med behandlarna också och vill inte dit mer.

Det är tal om slutenvård nu men jag vet inte...Det funkade ju att äta det jag skrev i början av tråden men nu har jag ångest över havregrynen. Skratta gärna om det roar någon, men det är inte roligt att må dåligt över en fjuttig påse Axa havregryn. Det suger.

Jag funderar på att börja äta som jag skrev i början i alla fall, även om det är för ensidigt. Bättre än att inte äta alls. *screwy*