handdator

Visa fullständig version : Vad tycker norrlänningar om stockholmare?


henk4n
2009-01-18, 17:45
Hej!

Kommer troligtvis börja plugga i Umeå (dock efter sommaren) och ser verkligen framemot det! Men idag när jag var och fika med min syrra så sa hon att jag inte kommer trivas eller bli bemött på ett så trevligt sätt. Enligt henne så ogillade de i norrland stockholmare och var i allmänhet otrevliga mot 08:or.
Blev självklart lite nojjig över vad hon sa och undrar om det verkligen stämmer?!

MvH

ceejay
2009-01-18, 17:46
Känns lite fördomsfullt att säga att alla norrlänningar tycker det :/ Är dock ingen norrlänning sj

n1tro
2009-01-18, 17:48
alltså seriöst? de som inte gillar dig, skit i dom, de som gillar dig, var med dom. enkelt

lectris
2009-01-18, 17:50
Nej det stämmer inte :) finns ju alltid en viss "rivalitet" bland folk från olika håll i landet, stockholmare ogillar skåningar och tvärt om, göteborgare gillar inte stockholmare osv. Sen när det väl står en skåning framför en så är han kanske inte så illa trots allt..... ;)

Pejij
2009-01-18, 17:50
Jag bor i norra Norrland. Har verkligen inget emot stockholmare/sörlänningar, fast jag är ju snäll :)

Nordenator
2009-01-18, 17:53
Om man är någon som har fått för sig att man automatiskt är något i världen för att man kommer ifrån Sveriges huvudstad kan hoppa upp och ta sig, men i övrigt tror jag inte att det är många som har något emot Stockholmare. Speciellt inte i en studentstad. Kanske bli kallad fjollträskare någon gång på sin höjd :)

jwzrd
2009-01-18, 17:56
Om man är någon som har fått för sig att man automatiskt är något i världen för att man kommer ifrån Sveriges huvudstad kan hoppa upp och ta sig, men i övrigt tror jag inte att det är många som har något emot Stockholmare. Speciellt inte i en studentstad. Kanske bli kallad fjollträskare någon gång på sin höjd :)

Grejen är den att ofta är det tvärtom. Vi som inte ens är stockholmare mer än by association eller by-inte-komma-från-norr-om-satan blir automatiskt sörlänningar, det fnissas om lågskor och fan och hans laser. Som om man automatiskt är något i världen för att man aldrig varit söder om dalälven.

Manta
2009-01-18, 18:00
Klart man pikar Stockholmare om de pratar konstigt eller har andra underliga vanor(dock inget jämfört med pikarna som norrlänningar får om de har anammat stockholmskan eller något liknande). Men det är ju bara på skämt. Är du trevlig och öppen, och inte förväntar dig att allt ska vara som i Stockholm så tror jag inte att någon kommer att tycka illa om dig för att du är från Stockholm. Att folk slänger ur sig saker som fjollträskare, eller grävs bort Skåne är ju inget man ska ta så seriöst.

Prankie
2009-01-18, 18:00
Frågan är om du är lika dryg som norrlänningar påstår alla stockholmare är? :D

Nordenator
2009-01-18, 18:07
Grejen är den att ofta är det tvärtom. Vi som inte ens är stockholmare mer än by association eller by-inte-komma-från-norr-om-satan blir automatiskt sörlänningar, det fnissas om lågskor och fan och hans laser. Som om man automatiskt är något i världen för att man aldrig varit söder om dalälven.

Sluta prata med produkter av långtidsincest så borde du hitta normala människor som en gång bott norrut också.

jwzrd
2009-01-18, 18:10
Sluta prata med produkter av långtidsincest så borde du hitta normala människor som en gång bott norrut också.

HAhahahaha!

henk4n
2009-01-18, 18:12
Jag är verkligen inte dryg! Men däremot kan jag nog se ganska dryg ut *cupid* de har jag har hört från folk ibland :Virro

blaki
2009-01-18, 18:13
Norrlänningar kan tycka att Stockholm är en stressig stad, men det vore fel att säga att alla norrlänningar tycker illa om stadens invånare. Och stöter du på någon som är av den åsikten får du väl prove him/her wrong helt enkelt! Jag är norrlänning och älskar Stockholm och alla trevliga stockholmare.

MojjMojj
2009-01-18, 18:14
Umeå är inte Norrland :P. Ume är en studentstad. de som kommer därifrån har knappt en dialekt man märker av.

LindaS
2009-01-18, 18:30
Låt bli att uppföra dig som en "08" så kommer det säkert att gå bra.

mini
2009-01-18, 18:32
Låt bli att uppföra dig som en "08" så kommer det säkert att gå bra.

Hur uppför sig en sådan?

Manta
2009-01-18, 18:36
Hur uppför sig en sådan?

Uppfattningen är väl att "08:or" tycker att Stockholm is "teh shit". Så kommer man till Umeå och tycker att Stockholm är så jävla bra och klagar på allt som inte är Stockholm lär man inte bli omtyckt.

LindaS
2009-01-18, 18:36
Hur uppför sig en sådan?T ex: klagar på att det tog en hel kvart att få den dyra pizzan(ca 65:-) serverad, under högsommaren, och tänker därför inte heller betala för drickan heller.

mini
2009-01-18, 18:41
Det där är ju trams att det är riktnummerbundet. Det finns idioter överallt. 08-generaliseringar är så 1986.

LindaS
2009-01-18, 18:43
Det där är ju trams att det är riktnummerbundet. Det finns idioter överallt. 08-generaliseringar är så 1986.Jag håller med. Det är därför jag tror att han inte behöver oroa sig. Det kommer inte att bero på honom, så länge han uppför sig "normalt".

KalleBalik
2009-01-18, 18:43
Stockholmare ÄR dryga. Inte jag dock, givetvis.

LindaS
2009-01-18, 18:46
Stockholmare ÄR dryga. Inte jag dock, givetvis.Sa Danderydskillen.. (fördom?). ;)

Manta
2009-01-18, 18:48
Det där är ju trams att det är riktnummerbundet. Det finns idioter överallt. 08-generaliseringar är så 1986.

Ja, 08 hänvisar mer till ett beteende än folk som faktiskt kommer från 08-området.

Kross
2009-01-18, 19:22
Hej!

Kommer troligtvis börja plugga i Umeå (dock efter sommaren) och ser verkligen framemot det! Men idag när jag var och fika med min syrra så sa hon att jag inte kommer trivas eller bli bemött på ett så trevligt sätt. Enligt henne så ogillade de i norrland stockholmare och var i allmänhet otrevliga mot 08:or.
Blev självklart lite nojjig över vad hon sa och undrar om det verkligen stämmer?!

MvH

Skitsnack. Bara ignoranta bönder i slitna gamla mercor som tycker så.

Henke58
2009-01-18, 19:24
enda jag märkt me Stockholmare är att dom ska snakka så jäkla mycket :O och en massa skit me men e väl bara för jag träffat just såna annars e dom väl som allt annat folk.

Cilia
2009-01-18, 19:25
Jag läste ett tag i Umeå och blev aldrig illa bemött. Å andra sidan hade jag aldrig tanken på att jag skulle bli bemött annorlunda för att jag var från Stockholm.

Frågan är om du är lika dryg som norrlänningar påstår alla stockholmare är? :D
Min erfarenhet eller eg via kompisar som är inflyttades erfarenhet så är det så att stockholmare sällan är dryga. Dom som blir dryga är inflyttade som blir stockholmare och sen åker hem till byn och är stöddiga. Är man uppfödd här ser man inte ngt konstigt på det.

mini
2009-01-18, 19:28
enda jag märkt me Stockholmare är att dom ska snakka så jäkla mycket :O och en massa skit me men e väl bara för jag träffat just såna annars e dom väl som allt annat folk.

Den person jag känner som pratar mest är från Skellefteå.

jwzrd
2009-01-18, 19:32
En sak som tydligt beskriver nollåttighet är: Jag ska ut på landet/till mitt lantställe. Det finns staden, dvs stockholm, och sen finns det landet, dvs allting utanför. Då har vi inte ens börjat snacka om bostadskarriärssnacket. Det krävs att man har bott i fler än en stad för att man ska kunna resonera om skillnader. Att man själv inte vill utmålas eller klassificeras som något över huvud taget, än mindre som stockholmare, är inte samma sak som att det inte låter sig göras.

Henke58
2009-01-18, 19:34
Den person jag känner som pratar mest är från Skellefteå.

m måste bara haft otur *mini

skaparn
2009-01-18, 19:52
Den person jag känner som pratar mest är från Skellefteå.

Lustigt! Jag känner också en pratsam Skelleftebo! Det kanske är samma?

skaparn
2009-01-18, 19:54
På tal om ämnet.

Det är så otroligt retarderat att förutsätta saker om människor baserat på var de är från att det går inte att beskriva i ord. Den Umeå-bo som förväntar sig att du är på visst sätt för att du är från Stockholm är precis lika nötig som de Stockholmare som kommer till Umeå och tror att Umeå-bor är på ett visst sätt.

Jag blir nästan förbannad när jag tänker på det.

Piranha
2009-01-18, 19:56
En sak som tydligt beskriver nollåttighet är: Jag ska ut på landet/till mitt lantställe. Det finns staden, dvs stockholm, och sen finns det landet, dvs allting utanför. Då har vi inte ens börjat snacka om bostadskarriärssnacket. Det krävs att man har bott i fler än en stad för att man ska kunna resonera om skillnader. Att man själv inte vill utmålas eller klassificeras som något över huvud taget, än mindre som stockholmare, är inte samma sak som att det inte låter sig göras.

Frågan är vad är en 08a?

Det är så enormt mycket inflyttning ifrån övriga landet.

Cilia
2009-01-18, 19:56
En sak som tydligt beskriver nollåttighet är: Jag ska ut på landet/till mitt lantställe. Det finns staden, dvs stockholm, och sen finns det landet, dvs allting utanför. Då har vi inte ens börjat snacka om bostadskarriärssnacket. Det krävs att man har bott i fler än en stad för att man ska kunna resonera om skillnader. Att man själv inte vill utmålas eller klassificeras som något över huvud taget, än mindre som stockholmare, är inte samma sak som att det inte låter sig göras.

fast det där är ju bara ord. Det ligger ingen värdering i det hela. Dessutom ligger dom ofta på landet dvs i glesbyggd. Dom flesta pratar om landet med värme och glädje och inte som ngt sämre.

jwzrd
2009-01-18, 19:57
fast det där är ju bara ord. Det ligger ingen värdering i det hela. Dessutom ligger dom ofta på landet dvs i glesbyggd. Dom flesta pratar om landet med värme och glädje och inte som ngt sämre.

Du gör det inte bättre nu alltså.

Yes
2009-01-18, 20:00
Jag har hört att E-type är rätt stor i norrland.

Cilia
2009-01-18, 20:00
Du gör det inte bättre nu alltså.
Klart jag gör. Ni utgår ifrån att vi gör en värdering av varifrån människor kommer. Min uppfattning är att stockholmare sällan gör det men att andra utanför Stockholm redan har en värdering av stockholmare. Vi har ju hela tiden folk omkring oss från alla olika delar av Sverige (ja världen). Det går inte att gå omkring och ha uppfattningar om folk utifrån var dom kommer.

Tryman
2009-01-18, 20:14
Min erfarenhet eller eg via kompisar som är inflyttades erfarenhet så är det så att stockholmare sällan är dryga. Dom som blir dryga är inflyttade som blir stockholmare och sen åker hem till byn och är stöddiga. Är man uppfödd här ser man inte ngt konstigt på det.

+1 (fast de behöver inte åka hem till byn för att vara stöddiga)

Det är så många som flyttar till stockholm så att infödingarna (ej inflyttade) blir i minoritet.

Har nästan åkt på stryk enbart pga jag har sagt att jag är från sthlm och en del gånger har jag sagt uppsala istället för att slippa bråk. Däremot har jag blivit bra bemött minst lika många gånger så min slutsats är att det finns idioter överallt.

Trance
2009-01-18, 20:14
Klart jag gör. Ni utgår ifrån att vi gör en värdering av varifrån människor kommer. Min uppfattning är att stockholmare sällan gör det men att andra utanför Stockholm redan har en värdering av stockholmare. Vi har ju hela tiden folk omkring oss från alla olika delar av Sverige (ja världen). Det går inte att gå omkring och ha uppfattningar om folk utifrån var dom kommer.

Du menar att du har den förutfattade meningen om att stockholmare ej har förutfattade meningar om personer men folk utanför stockholm har förutfattade meningar om stockholmare.

Fullständigt klart.

Mantus
2009-01-18, 20:14
Det är lite roligt vad många stockholmare jag känner räknar som glesbygd, för det mesta går det inte ihop med min definition av glesbygd.

Cilia
2009-01-18, 20:17
Du menar att du har den förutfattade meningen om att stockholmare ej har förutfattade meningar om personer men folk utanför stockholm har förutfattade meningar om stockholmare.

Fullständigt klart.
Jag har min egen uppfattning om vad jag som stockholmare har för uppfattning. Har dessutom uppfattningen av vad många av mina vänner som också är stockholmare har för uppfattning och jag baserar det på det. Inte på vad okända människor tycker.


Det är lite roligt vad många stockholmare jag känner räknar som glesbygd, för det mesta går det inte ihop med min definition av glesbygd.
Men skiljer det sig ifrån andra situationer och saker? Vi har väl i många fall olika definitioner på saker beroende på vår erfarenhet. Skulle det vara ngt konstigt?

fragile
2009-01-18, 20:20
Hej!

Kommer troligtvis börja plugga i Umeå (dock efter sommaren) och ser verkligen framemot det! Men idag när jag var och fika med min syrra så sa hon att jag inte kommer trivas eller bli bemött på ett så trevligt sätt. Enligt henne så ogillade de i norrland stockholmare och var i allmänhet otrevliga mot 08:or.
Blev självklart lite nojjig över vad hon sa och undrar om det verkligen stämmer?!

MvH
Visst skämtar man om att allt "fjolligt" skulle vara "sthlmsfasoner" osv, men nej, har aldrig upplevt något sådant, det har varit tvärtom, att alla "söderbor" jag träffat varit mer eller mindre otrevliga mot mig.

Mantus
2009-01-18, 20:22
Men skiljer det sig ifrån andra situationer och saker? Vi har väl i många fall olika definitioner på saker beroende på vår erfarenhet. Skulle det vara ngt konstigt?

Nej då, det är bara roligt att reflektera över hur olika referensramar man kan ha.

jwzrd
2009-01-18, 20:24
Klart jag gör. Ni utgår ifrån att vi gör en värdering av varifrån människor kommer. Min uppfattning är att stockholmare sällan gör det men att andra utanför Stockholm redan har en värdering av stockholmare. Vi har ju hela tiden folk omkring oss från alla olika delar av Sverige (ja världen). Det går inte att gå omkring och ha uppfattningar om folk utifrån var dom kommer.

Ni och vi? Det går bra med du till mig. Det som är störigt här är den von oben-attityd du håller dig med när du "ödmjukt" berömmer glesbygden och de som bor där. Du vet orten Landet som ligger på E4:an på väg mot glesbygden där resten av Sverige bor och där alla tänker, känner, ser ut och resonerar lika. I sanning är det så här: Du bor i stad 1, jag bor i stad 2, landet existerar inte, alla platser har ett namn, folk är individer och det finns inget Vi Stockholmare annat än i tanken hos många av de som bor i Stockholms kommun. Det är när någon tar med sig just den attityd du ger prov på här som folk blir förbannad.

Cilia
2009-01-18, 20:24
Nej då, det är bara roligt att reflektera över hur olika referensramar man kan ha.
Sant men i den här tråden och i andra liknande låter det som att andra utanför Stockholm ser våra referensramar som övesittarmaner och kaxigt medan det bara är våra erfarenheter.

Cilia
2009-01-18, 20:27
Ni och vi? Det går bra med du till mig. Det som är störigt här är den von oben-attityd du håller dig med när du "ödmjukt" berömmer glesbygden och de som bor där. Du vet orten Landet som ligger på E4:an på väg mot glesbygden där resten av Sverige bor och där alla tänker, känner, ser ut och resonerar lika. I sanning är det så här: Du bor i stad 1, jag bor i stad 2, landet existerar inte, alla platser har ett namn, folk är individer och det finns inget Vi Stockholmare annat än i tanken på många av de som bor i Stockholms kommun. Det är när någon tar med sig just den attityd du ger prov på här som folk blir förbannad.
Jag kallar oftast inte Eskilstuna för landet. När jag refererar till landet är det mitt land och det ligger inom Stockholms län och när jag var liten var det kossor på ängarna. Det är en skärgårdsö utan massa service i närheten. Det är fortfarande landet för mig. Hade jag haft landställe i eskilstunatrakten hade jag nog kallat det för landet. Men fortfarande är det bara ett begrepp och ingen värdering. Det ä du/ni som lägger in värderingen.


edit, bra säg det till solnaborna att dom inte är stockholmare så slipper jag *w*.

Coldsmith
2009-01-18, 20:29
SJälv upplever jag inte sthlm som en stressig stad eller nåt. Snarare tvärtom. Folk går JÄÄÄÄTTESEGT ute på stan, jag blir galen. Och om man ska generalisera så vet dom sällan vad arbete innebär.
Däremot är sthlm en underbar stad, otroligt vackert där. Träffat väldigt mycket folk från sthlm som är helt underbara. Tyvärr så verkar det dock vara (generellt) mer ytlighet i sthlm. Och det är tråkigt. Men inget som man kan utgå ifrån att folk är bara för att dom är från sthlm.

som student har jag heller aldrig upplevt att någon ser ner på stockholmare eller liknande. Alla verkar gilla mångfalden. Men det är ju bara min erfarenhet, efter 6 år på universitet och 4 olika linjer.

Yankeee
2009-01-18, 20:30
Och om man ska generalisera så vet dom sällan vad arbete innebär.


Jodå, det är platsen där vi ställer vår kaffekopp om dagarna.

rosto
2009-01-18, 20:31
08-generaliseringar är så 1986.

Tror jag inte tyvärr, inget har ändrats på 20 år.

Vi som hade förmånen att få göra lumpen under den tid då "alla" tjänstgjorde och beväringarna utgjorde ett tvärsnitt av befolkningen fick ofta en tankeställare. På dåvarande I19 i Boden var en stor del av lumparna från norra sverige samt mälardalen. Som varandes norrbottning så bar jag i början på fördomar mot dessa 08or precis som de hade åsikter om lapparna från norr. Visst var vi olika, under de speciella förhållanden som råder under vpl så lär man känna varandra rätt så väl och fasader som alla går och bär på försvinner snabbt. Efter fullgjord 15 mån vpl så är jag av den åsikten att 08orna som jag lärde känna är några av de skönaste och mest pålitliga killar som jag träffat. Oftast rappa i truten och förmåga att driva med sig själv (och andra) gjorde att stämningen blev bra. Förmågan att bita ihop när det gick tungt och villighet att hjälpa till när någon annan hade det motigt fanns i högsta grad.

Eftersom jag själv är en typisk norrbottning så törs jag nog säga att fördomar finns och kommer att finnas här uppe till dess att personerna umgåtts en tid.

jwzrd
2009-01-18, 20:33
Jag kallar oftast inte Eskilstuna för landet. När jag refererar till landet är det mitt land och det ligger inom Stockholms län och när jag var liten var det kossor på ängarna. Det är en skärgårdsö utan massa service i närheten. Det är fortfarande landet för mig. Hade jag haft landställe i eskilstunatrakten hade jag nog kallat det för landet. Men fortfarande är det bara ett begrepp och ingen värdering. Det ä du/ni som lägger in värderingen.

Ditt land heter Sverige och det ligger inte inom Stockholms län. Kossorna var nog i hagar och inte på ängar.

Nej, för mig finns Sverige och i det finns tusentals orter, byar, städer och ställen. Stockholm är ett ställe och en ort. En stad är ett bra namn på det också. Värderingen finns hos dig och den syns tydligt när du säger saker som:

"fast det där är ju bara ord. Det ligger ingen värdering i det hela. Dessutom ligger dom ofta på landet dvs i glesbyggd. Dom flesta pratar om landet med värme och glädje och inte som ngt sämre."

Du pratar om det som om landet vore en intelligent hund. Eller en utvecklingsstörd människa i en situation där du behöver dela ut beröm för att själv verka bra och ödmjuk. Åååå han är så snäll och varm. Eller de är så snälla och har sådan glädje i Barcelona. Lika feta som stinkande generaliseringar uttalade av någon som inte verkar ha varit längre från innerstan än medborgarplatsen (och då under protest!).

stevebc
2009-01-18, 20:38
Klart jag gör. Ni utgår ifrån att vi gör en värdering av varifrån människor kommer. Min uppfattning är att stockholmare sällan gör det men att andra utanför Stockholm redan har en värdering av stockholmare. Vi har ju hela tiden folk omkring oss från alla olika delar av Sverige (ja världen). Det går inte att gå omkring och ha uppfattningar om folk utifrån var dom kommer.Förlåt, men kallar du Lund för landet så blir jag förbannad. Får höra det nog av tjocka släkten, de ska alltid skämta om oss skåningar ´(sydsvenskan är en landsortstidning som beskriver hur Agda 77, stjäler bensin från Statoil i Sjöbo). Allt är bättre i Stockholm tycker dom, min kusin frågade t.o.m. varför inte alla bodde i Stockholm då allt är bäst där. Har inget emot Stockholm alls, men jag bestämmer liksom inte var jag bor när jag är 17 år. :)

Cilia
2009-01-18, 20:39
Jwzrd - jag tycker att dina fördomar lyser igenom och att du väljer att tolka mina ord såsom du tycker att jag ska tänka. Landet är en förkortning för landsbygd och det är ett begrepp varesig du gillar det eller inte. Hagarna är numera ängar därav ordvalet. Dessutom behöver det inte vara en motsättning. De ängsmarker vi har och hade är ofta ett resultat av att vi har djur som betar på dom.

Däremot låter det som om du är full av fördomar om oss stockholmare. Upplever du det verkligen så dagligen när du vistas i den här staden?

Tolkia
2009-01-18, 20:39
Ditt land heter Sverige och det ligger inte inom Stockholms län. Kossorna var nog i hagar och inte på ängar.
Det här är väl en dialektfråga, kanske. I vissa områden pratar man om ett "land" och menar typ ett sommarställe, random plats utanför staden där man bor som man har anknytning till eller liknande. Jag har bekanta från mellansverige som talar om "vårt land" och menar "vårt sommarställe" eller "vårt föräldrahem <som ligger på landsbygden". Här uppe hör jag aldrig någon säga att man "åker till landet", annat än folk som är inflyttade söderifrån.

Cilia
2009-01-18, 20:41
Förlåt, men kallar du Lund för landet så blir jag förbannad. Får höra det nog av tjocka släkten, de ska alltid skämta om oss skåningar ´(sydsvenskan är en landsortstidning som beskriver hur Agda 77, stjäler bensin från Statoil i Sjöbo). Allt är bättre i Stockholm tycker dom, min kusin frågade t.o.m. varför inte alla bodde i Stockholm då allt är bäst där. Har inget emot Stockholm alls, men jag bestämmer liksom inte var jag bor när jag är 17 år. :)
Var har jag skrivit det? Även om trollkarlen inte tror det så har jag ingen uppfattning om att man är en bättre människa om man är uppväxt i Stockholm eller någon annanstans i landet. Däremot får vi med oss olika erfarenheter.

Cilia
2009-01-18, 20:42
Det här är väl en dialektfråga, kanske. I vissa områden pratar man om ett "land" och menar typ ett sommarställe, random plats utanför staden där man bor som man har anknytning till eller liknande. Jag har bekanta från mellansverige som talar om "vårt land" och menar "vårt sommarställe" eller "vårt föräldrahem <som ligger på landsbygden". Här uppe hör jag aldrig någon säga att man "åker till landet", annat än folk som är inflyttade söderifrån.
Det är just det han är emot och menar gör oss till översittare. Våra dialektala ord är felaktiga.

rosto
2009-01-18, 20:43
En sak som tydligt beskriver nollåttighet är: Jag ska ut på landet/till mitt lantställe. Det finns staden, dvs stockholm, och sen finns det landet, dvs allting utanför. Då har vi inte ens börjat snacka om bostadskarriärssnacket. Det krävs att man har bott i fler än en stad för att man ska kunna resonera om skillnader. Att man själv inte vill utmålas eller klassificeras som något över huvud taget, än mindre som stockholmare, är inte samma sak som att det inte låter sig göras.

Beskriver du 08ighet nu eller 08or?

1684_
2009-01-18, 20:44
frågan e, vad tycker norrlänningar om skåningar? fan, jag va bara tvungen å skriva de.

Yankeee
2009-01-18, 20:45
frågan e, vad tycker norrlänningar om skåningar? fan, jag va bara tvungen å skriva de.

ah shit liksom bra

jwzrd
2009-01-18, 20:46
Jwzrd - jag tycker att dina fördomar lyser igenom och att du väljer att tolka mina ord såsom du tycker att jag ska tänka. Landet är en förkortning för landsbygd och det är ett begrepp varesig du gillar det eller inte. Hagarna är numera ängar därav ordvalet. Dessutom behöver det inte vara en motsättning. De ängsmarker vi har och hade är ofta ett resultat av att vi har djur som betar på dom.

Däremot låter det som om du är full av fördomar om oss stockholmare. Upplever du det verkligen så dagligen när du vistas i den här staden?

Du pratar om oss stockholmare men ingen på min arbetsplats eller på STK (som är där jag träffar folk som bor i Stockholms län) är stockholmare på ditt vis. De är, hör och häpna, som vilka andra som helst. De är stockholmare men utan attityden. Landet är inte alls en förkortning av landsbygd. Du skulle inte säga: Jag ska ut till landsbygden i morgon. Det rör sig heller inte om ordvalet utan om inställningen till det. Det där utanför tullarna, det är landet. Ska en stockholmare dit så ska han till landet. Sak samma om platsen heter Köping, Sundsvall eller Borås. Finns det ett hus där som de kallar deras, så är det landet. På landet bor det snälla och varma människor. Såna där andra. De är inte som oss vanliga stockholmare utan lantortsbor. Det finns en inbygd nedvärdering där.

Intressant och relevant nog så är det samma form av nedvärdering som finns åt andra hållet. De där jävla sörlänningarna osv.

stevebc
2009-01-18, 20:46
Var har jag skrivit det? Även om trollkarlen inte tror det så har jag ingen uppfattning om att man är en bättre människa om man är uppväxt i Stockholm eller någon annanstans i landet. Däremot får vi med oss olika erfarenheter.Haha ville mest släppa ut lite ånga gentemot tjocka släkten (som annars är supertrevlig!). Det handlar för mig inte om bättre/sämre utan det faktum att Lund inte är "landet" på det sätt som jag refererar till "landet". Sen har jag ingen aning om du tycker det eller ej, varför jag inledde min mening med "om".

edit: ursäkta mig jag är helt lost nu, skrev fel i mitt tidigare inlägg. Var menat som en fråga, inte påstående.

jwzrd
2009-01-18, 20:47
Det är just det han är emot och menar gör oss till översittare. Våra dialektala ord är felaktiga.

Nej.

Tolkia
2009-01-18, 20:47
Kommer troligtvis börja plugga i Umeå (dock efter sommaren) och ser verkligen framemot det! Men idag när jag var och fika med min syrra så sa hon att jag inte kommer trivas eller bli bemött på ett så trevligt sätt. Enligt henne så ogillade de i norrland stockholmare och var i allmänhet otrevliga mot 08:or.
Det där var ju ganska så mycket bs. Det som bestämmer hur du blir behandlad kommer med största säkerhet att vara ditt eget beteende. Jag har pluggat längre än vissa här har levt, och har ingen erfarenhet av att de stackars nollåttorna mobbas ut av onda norrlänningar. Du kommer att ha kursare från lite varstans, som det oftast är i studentstäder. Det är klart att du kan ha otur och hamna på en kurs där alla är puckon, men då är det för att de är puckon och inte för att de kommer varifrån de nu kommer.

Sedan är det klart att du kan förbättra dina förutsättningar genom att inte gå in för att inte leva ut fördomen om den dryge stockholmaren allt vad du kan. Jag hade en korridorsgranne från Stockholm med syrianska föräldrar (och ergo ljusbrun ansiktshud), som första veckan högljutt aviserade sin förvåning över vad det fanns för olika affärer i Umeå, att det fanns invandrare etc. Han hade typ väntat sig att folk skulle titta och peka på honom, typ "titta, en neger". Det var väl kanske inte så att det gjorde oss stumma av beundran över hur smart han var.

Tolkia
2009-01-18, 20:49
En sak som tydligt beskriver nollåttighet är: Jag ska ut på landet/till mitt lantställe.
Alltså, nej. Det sättet att uttrycka sig förekommer i större delar av mellansverige än så.

Multiquote hade varit bra, ja.

Cilia
2009-01-18, 20:53
Du pratar om oss stockholmare men ingen på min arbetsplats eller på STK (som är där jag träffar folk som bor i Stockholms län) är stockholmare på ditt vis. De är, hör och häpna, som vilka andra som helst. De är stockholmare men utan attityden. Landet är inte alls en förkortning av landsbygd. Du skulle inte säga: Jag ska ut till landsbygden i morgon. Det rör sig heller inte om ordvalet utan om inställningen till det. Det där utanför tullarna, det är landet. Ska en stockholmare dit så ska han till landet. Sak samma om platsen heter Köping, Sundsvall eller Borås. Finns det ett hus där som de kallar deras, så är det landet. På landet bor det snälla och varma människor. Såna där andra. De är inte som oss vanliga stockholmare utan lantortsbor. Det finns en inbygd nedvärdering där.

Intressant och relevant nog så är det samma form av nedvärdering som finns åt andra hållet. De där jävla sörlänningarna osv.
det är du som har lagt attityd på mig. Det verkar som att det är provocerande att referera till sig själv som stockholmare men helt ok att kalla sig för skåning eller norrlänning.

Klart landet är en förkortning på landsbygden även om det är långt bort i tid. Det är ju inte en benämning på en annan stat.

Cilia
2009-01-18, 20:54
Sedan är det klart att du kan förbättra dina förutsättningar genom att inte gå in för att inte leva ut fördomen om den dryge stockholmaren allt vad du kan. Jag hade en korridorsgranne från Stockholm med syrianska föräldrar (och ergo ljusbrun ansiktshud), som första veckan högljutt aviserade sin förvåning över vad det fanns för olika affärer i Umeå, att det fanns invandrare etc. Han hade typ väntat sig att folk skulle titta och peka på honom, typ "titta, en neger". Det var väl kanske inte så att det gjorde oss stumma av beundran över hur smart han var.
fast okunskap finns ju överallt.

jwzrd
2009-01-18, 20:55
det är du som har lagt attityd på mig. Det verkar som att det är provocerande att referera till sig själv som stockholmare men helt ok att kalla sig för skåning eller norrlänning.

Klart landet är en förkortning på landsbygden även om det är långt bort i tid. Det är ju inte en benämning på en annan stat.

Det är en fördummande benämning om allting utanför stockholm. Vad fan är landsbygden liksom?

Här:
"Det ligger ingen värdering i det hela. Dessutom ligger dom ofta på landet dvs i glesbyggd. Dom flesta pratar om landet med värme och glädje och inte som ngt sämre."

Vilket land? Vilken plats? Inse att det där är en fet och ful von oben-generalisering.

Manta
2009-01-18, 20:56
Jag är också lite intresserad i vilka kriterier som ska uppfyllas för att något ska kallas "landet".

Cilia
2009-01-18, 20:59
Det är en fördummande benämning om allting utanför stockholm. Vad fan är landsbygden liksom?
Men det är ju du som lägger den värderingen i det uttrycket. Det är ju bara ett uttryck. Det behöver ju inte ens vara utanför Stockholm. Vet dom som har landet innanför kommungränsen.


Jag är också lite intresserad i vilka kriterier som ska uppfyllas för att något ska kallas "landet".
Fritidshuset är kritieriet inget annat eg.

mini
2009-01-18, 21:00
Landet = landstället eller landsbygden. Att det finns personer som retar sig på ordet tycker jag säger mer om mottagaren än sändaren. Man behöver inte tycka att landsbygd är sämre, det är bara inte tätort liksom.

Trance
2009-01-18, 21:03
Jag har min egen uppfattning om vad jag som stockholmare har för uppfattning. Har dessutom uppfattningen av vad många av mina vänner som också är stockholmare har för uppfattning och jag baserar det på det. Inte på vad okända människor tycker.

Du ser inga problem med hur du säger att enligt dina erfarenheter så har stockholmare inga fördomar om folk men att folk utanför har fördomar. Du tar din lilla erfarenhet och generaliserar den på resten av Sverige (och stockholm) vilket känns rätt värdelöst.

Scratch89
2009-01-18, 21:04
Jag vet inte riktigt vad jag tycker. Jag är från Tibro/Skövde, och vi säger också att man ska ut till landet om man ska ut till sin sommarstuga eller till sitt ställe. Och det är oavsett om huset/stugan ligger i en större eller en mindre ort än den man själv bor i.

Men jag håller med jwzrd också; de från Stockholm (men även Göteborg) tycker att allt utanför tullarna eller utanför spårvagnarnas räckvidd är landet.

Tolkia
2009-01-18, 21:06
fast okunskap finns ju överallt.
För all del, men det är inte så ofta folk från landsbygden kommer hit och förvånas över den teknologiska och demografiska utvecklingen i norrlandsbushen. :D

Cilia
2009-01-18, 21:06
Men jag håller med jwzrd också; de från Stockholm (men även Göteborg) tycker att allt utanför tullarna eller utanför spårvagnarnas räckvidd är landet.
Fast om någon tycker att det är landet, gör det något? Det behöver fortfarande inte vara så att man anser det ena är bättre eller sämre utan bara olika referensramar.

jwzrd
2009-01-18, 21:07
Landet = landstället eller landsbygden. Att det finns personer som retar sig på ordet tycker jag säger mer om mottagaren än sändaren. Man behöver inte tycka att landsbygd är sämre, det är bara inte tätort liksom.

Var ligger landsbygden? Landet existerar som ett komplement till Staden-med-stort-S och beskriver allt utanför tullarna. Du behöver inte (in)se det för att det ska vara så. Har du hört någon från någon annan stad resonera om orter utanför den de bor/föddes i som Landet (eller med något annat ord för att beskriva samma sak)? En luleå-bo om området utanför? En göteborgare om ställen ett par mil ut? En Arboga-bo om byarna utanför? Inte? Ja det var lustigt.

Cilia
2009-01-18, 21:10
Jag förstår inte din irritation i frågan. Jag har hört andra referera till Stockholm som storstan. Ska jag bli irriterad över det?

mini
2009-01-18, 21:12
Var ligger landsbygden? Landet existerar som ett komplement till Staden-med-stort-S och beskriver allt utanför tullarna. Du behöver inte (in)se det för att det ska vara så. Har du hört någon från någon annan stad resonera om orter utanför den de bor/föddes i som Landet (eller med något annat ord för att beskriva samma sak)? En luleå-bo om området utanför? En göteborgare om ställen ett par mil ut? En Arboga-bo om byarna utanför? Inte? Ja det var lustigt.

Jag bor fett utanför tullarna, och är uppväxt på landet, och har gått i skola på landet. Tydligen säger man landet i Tibro också, om sitt landställe utanför. Jag ser inte det lustiga.

jwzrd
2009-01-18, 21:13
Jag förstår inte din irritation i frågan. Jag har hört andra referera till Stockholm som storstan. Ska jag bli irriterad över det?

Nej alla i storstan är så snälla och varma. De jag känner som berättar om sina upplevelser där inne är sådana att jag inte kan vänta på att åka in dit. De verkar så lyckliga, fast på sitt sätt.

jwzrd
2009-01-18, 21:14
Jag bor fett utanför tullarna, och är uppväxt på landet, och har gått i skola på landet. Tydligen säger man landet i Tibro också, om sitt landställe utanför. Jag ser inte det lustiga.

Om du inte ser argumenten och förklaringarna så finns det ett mottagarproblem. Man kan se men inte hålla med men ser man inte så finns det andra problem.

Allan
2009-01-18, 21:15
Landsbygd enligt Wikipedia (http://sv.wikipedia.org/wiki/Landsbygd)

Tolkia
2009-01-18, 21:16
Har du hört någon från någon annan stad resonera om orter utanför den de bor/föddes i som Landet (eller med något annat ord för att beskriva samma sak)? En luleå-bo om området utanför?
Jag är ledsen att behöva krossa dina illusioner, men ja, om du menar hur stadsbor uttrycker sig om omkringliggande områden. Här uppe används dock inte ordet "landet" i den betydelse som Cilia lägger i det (mer som "sommarställe"), däremot refereras gärna till glesare befolkade delar än centralorten till byar, bush, obygd, glesbygd etc., lite beroende på den talandes ålder och ordförråd. Notera att "centralorten" här inte behöver vara någon särskilt stor ort, bara den är större än det man jämför med.

Att stadsbor har fördomar mot landsbygdsbor och vice versa är ju inte heller något som är unikt för Stockholmsområdet; att tro det vore om något att övervärdera Stockholms betydelse.

Edit: När jag läser de poster som skrivits medan jag skrev blir jag förbryllad. Jwzrd, jag vet att du inte är korkad, men nu argumenterar du som om du vore det. Sedan kan det vara så att Cilia eller någon annan har fördomar, men du skiljer inte på det och på det dialektala bruket av ordet "landet" i betydelsen "sommarställe/lantställe" eller användningen av ordet landsbygd som sådant. Är det diskriminerande per se att använda ordet landsbygd och vi borde alla börja kalla obygden för storstad för att inte verka fördomsfulla, eller vad menar du?

jwzrd
2009-01-18, 21:16
Bra inlägg allan. Där besvarar du och summerar allting helt perfekt. Du har förstått allt.

Allan
2009-01-18, 21:18
Och för att anknyta till en annan återkommande diskussion på Kolozzeum - alldeles fruktansvärt många av de som beskrivs som dryga stockholmare är i själva verket inflyttade. Man behöver inte skrapa så djupt för att få fram lantliga dialekter om man så säger.

Rahf
2009-01-18, 21:19
Nej, jag har inget emot folk från hufvudstaden. Det enda jag skulle kunna få för mig att göra är att pika ett uttryck eller ord som vanligtvis inte uttalas här uppe. Precis på samma sätt som en sörlänning skulle pika min dialekt.

skaparn
2009-01-18, 21:20
Dessutom ligger dom ofta på landet dvs i glesbyggd. Dom flesta pratar om landet med värme och glädje och inte som ngt sämre.

Det som stör mig när jag läser vad du skriver är att du har en underliggande ton av att stockholmare är på det sättet och resten av Sverige på ett annat. Sådana generaliseringar är för det första värdelösa, och för det andra andas ditt tilltal av att resten är en enda stor sameby i lustiga kläder som är roliga att titta på när man har det jääääättemysigt ute på sitt lantställe.

Ungefär så här (http://blackpeopleloveus.com/)

Scratch89
2009-01-18, 21:22
Har du hört någon från någon annan stad resonera om orter utanför den de bor/föddes i som Landet (eller med något annat ord för att beskriva samma sak)? En luleå-bo om området utanför? En göteborgare om ställen ett par mil ut? En Arboga-bo om byarna utanför? Inte? Ja det var lustigt.

Jo, det finns. En släkting till mig bor i Staden Eskilstuna och pratar om landet, som ligger vid Mälaren. Såg du mitt förra inlägg också?

Scratch89
2009-01-18, 21:24
Ungefär så här (http://blackpeopleloveus.com/)

Haha! Det där var det bästa på hela helgen!

jwzrd
2009-01-18, 21:24
Jo, det finns. En släkting till mig bor i Staden Eskilstuna och pratar om landet, som ligger vid Mälaren. Såg du mitt förra inlägg också?

Ok. Tycker han också att de som bor där på landet är varma och har den där genuint gemytliga känslan av äkta landsbygd; blir släktingen glad att få dela denna kulturella upplevelse av glesbygd?

Scratch89
2009-01-18, 21:25
Ok. Tycker han också att de som bor där på landet är varma och har den där genuint gemytliga känslan av äkta landsbygd; blir släktingen glad att få dela denna kulturella upplevelse av glesbygd?

Det vet jag inte, och det är väl inte det jag pratar om. Det jag menar är att folk utanför tullarna även kan prata om landet som platsen där man har sin sommarstuga eller sitt fritidshus.

Allan
2009-01-18, 21:25
Bra inlägg allan. Där besvarar du och summerar allting helt perfekt. Du har förstått allt.

Det var väl intressant att det de facto finns en definition av begreppet?

jwzrd
2009-01-18, 21:26
Det var väl intressant att det de facto finns en definition av begreppet?

Om det var det som var den springande punkten ja.

skaparn
2009-01-18, 21:28
Jag blir nästan förbannad när jag tänker på det.

Och nu är jag förbannad. Samma skit, med "den gruppen tycker si" och "den gruppen gör så" dyker upp här.

Den som kommer till Umeå och är så nötig att den tror om "Umeåbor" att vara en grupp som i sin tur generaliserar stockholmare, förtjänar att bli behandlad illa. Fördomsfulla människor tenderar nog att uppleva andra som mer fördomsfulla.

CiCoro
2009-01-18, 21:30
Kan säga så här, gillar stockholm på ett sätt just för att det är huvudstaden, det är stort och det finns möjligheter! affärer, restauranger överallt osv..men folket är lite konstiga tycker jag. Jag och 2 polare åkte dit från malmö i somras och när vi hoppade av tåget och skulle till södermalm i fint väder (20+grader och sol) såg man bara alla stressade människor..frågade vilket håll södermalm låg och fick till svar att det ligger långt långt härifrån (var typ 30 min lugn promenad tror jag), sen var alla så dryga också, alla sprang fram utan att kolla åt sidorna eller svara på en fråga..synd att man inte kunde ta sveriges befolkning och sätta de i stockholm, då har vi en utmärkt stad! :) men samtidigt kan jag inte säga så som alla stockholmare, ägarna till stället vi sov på var riktigt härliga, folk vi träffade på stan likaså, men verkade som om stan är uppdelad, folk som e som resten av sverige och sen har vi de dryga stockholmarna..

Manta
2009-01-18, 21:31
Jag är ledsen att behöva krossa dina illusioner, men ja, om du menar hur stadsbor uttrycker sig om omkringliggande områden. Här uppe används dock inte ordet "landet" i den betydelse som Cilia lägger i det (mer som "sommarställe"), däremot refereras gärna till glesare befolkade delar än centralorten till byar, bush, obygd, glesbygd etc., lite beroende på den talandes ålder och ordförråd. Notera att "centralorten" här inte behöver vara någon särskilt stor ort, bara den är större än det man jämför med.

Som infödd Umeå-bo känner jag igen dessa uttryck. När jag använder dem sätter jag helt klart ett värde på det, skulle jag uttrycka mig neutralt använder jag namnet på platsen.

bubbe
2009-01-18, 21:31
Och nu är jag förbannad. Samma skit, med "den gruppen tycker si" och "den gruppen gör så" dyker upp här.

Den som kommer till Umeå och är så nötig att den tror om "Umeåbor" att vara en grupp som i sin tur generaliserar stockholmare, förtjänar att bli behandlad illa. Fördomsfulla människor tenderar nog att uppleva andra som mer fördomsfulla.

:laugh:

Guldtråd detta!

Alla fördumsfulla är korkade, det är väl egentligen bara jag som är helt fördomfri och okorkad, jag mot världen liksom....

mini
2009-01-18, 21:31
Men jag vet inte vem som sagt så? Diskussionen gled tyvärr över på semantik, och hur man tolkar begreppet "land". För mig är det ganska främmande att använda det så nedsättande som jwzrd verkar tolka det, men så har jag inte orkat med alla Cilias inlägg. För mig säger "landet" inget om vem som bor där, det är ett geografiskt begrepp. Orka bli förbannad.

skaparn
2009-01-18, 21:34
Orka bli förbannad.

Som om det fanns annat som hade högre prio vid resursallokering.

Nej, nu tänker jag vara förbannad en stund.

WHITEFOLKS
2009-01-18, 21:37
Som om det fanns annat som hade högre prio vid resursallokering.

Nej, nu tänker jag vara förbannad en stund.

ja men du bor ju i solna också, typiskt lantisbeteende.

heavymetal__
2009-01-18, 21:37
Allt söder om skita-bäcken tillhör Stockholm;)

Scratch89
2009-01-18, 21:41
Vart tog han vägen?

Ignatius72
2009-01-18, 21:45
Att stockholmare säger att de ska till landet när de ska till sitt sommarställe är förvisso störigt. Men de säger även att de ska till Norrland när de ska till en specifik plats som låt oss säga Korpilombolo. De är som att jag säger att jag ska till europa när jag ska till Puttgarten. Norrland är för de som inte vet, jefligt stort.

skaparn
2009-01-18, 21:46
ja men du bor ju i solna också, typiskt lantisbeteende.

kvIQMloPfac

WHITEFOLKS
2009-01-18, 21:48
Ja du ser, 2 olika flockar lantisar som ska göra upp.

bubbe
2009-01-18, 21:56
Det här är väl ungefär vad som förväntas hur en stockholmare ska bete sig (om man är fördomsfull då såklart)

pW5WFH5041U

WHITEFOLKS
2009-01-18, 21:58
Stekare.. men säg det då :D

Scratch89
2009-01-18, 22:00
pW5WFH5041U[/yt]

Det där är ju Matte Maiden! :hbang:

CiCoro
2009-01-18, 22:00
hörde att han sa att han hängde med östermalmare. piranhas polare?

Osten80
2009-01-18, 22:06
När jag var i Stockholm för första gången för typ 12-13 år sedan, och ställde en fråga om busslinjer till en medelålders man i en busskur, var svaret jag fick, inte svaret på min fråga, utan: Jaha, är du från landet? ;)

Det är inte den enda gången det har hänt, men det var den första, och jag kommer ihåg det väl.

grondahl
2009-01-18, 22:07
Umeå består ju till ca 20% av studenter från olika håll. Flyttar du till en korridor på Ålidhem/Mariehem etc så är ju sannolikheten lika stor att din granne kommer från ex Finland eller Uganda som att det är en stockholmshatande norrlänning.

När jag pluggade på Umu så träffade jag knappt infödda umebor överhuvudtaget, universitetet är en egen liten värld.

henk4n
2009-01-18, 23:52
Grondahl hur upplevde du studentlivet i umeå? Var det mycket fester o sånt? *cupid* var campuset bra osv :)

Jacksatan
2009-01-19, 00:11
SJälv upplever jag inte sthlm som en stressig stad eller nåt. Snarare tvärtom. Folk går JÄÄÄÄTTESEGT ute på stan, jag blir galen. Och om man ska generalisera så vet dom sällan vad arbete innebär.
Däremot är sthlm en underbar stad, otroligt vackert där. Träffat väldigt mycket folk från sthlm som är helt underbara. Tyvärr så verkar det dock vara (generellt) mer ytlighet i sthlm. Och det är tråkigt. Men inget som man kan utgå ifrån att folk är bara för att dom är från sthlm.

som student har jag heller aldrig upplevt att någon ser ner på stockholmare eller liknande. Alla verkar gilla mångfalden. Men det är ju bara min erfarenhet, efter 6 år på universitet och 4 olika linjer.

Nu är det väl snarare så att folk som är bra på jobba ofta söker sig till sthlm eftersom de mest kvalificerade jobben finns där.

Angående ytligheten så skulle jag vilja se hur mkt känslor och djupa samtal du hittar på en grabbfest i Lycksele eller Gällivare. Du får gärna utveckla resonemanget lite.

skaparn
2009-01-19, 06:56
Angående ytligheten så skulle jag vilja se hur mkt känslor och djupa samtal du hittar på en grabbfest i Lycksele eller Gällivare. Du får gärna utveckla resonemanget lite.

Du får gärna utveckla ditt resonemang lite.

Tryman
2009-01-19, 07:24
Att stockholmare säger att de ska till landet när de ska till sitt sommarställe är förvisso störigt. Men de säger även att de ska till Norrland när de ska till en specifik plats som låt oss säga Korpilombolo. De är som att jag säger att jag ska till europa när jag ska till Puttgarten. Norrland är för de som inte vet, jefligt stort.

Jag känner inte igen mig angående att säga åka till Norrland. Möjligtvis att jag säger att jag ska till Tyskland istälelt för Puttgarten. Räknas inte jag som 08 då?

Du får gärna utveckla ditt resonemang lite.

+1


Är det så att de som tycker illa om stockholmare har fått uppfattningen av att alla stockholmare är de som är i Båstad under tennisveckan?
De som jag upplever har drygast attityd i sthlm är folk utifrån som flyttat innanför tullarna (skaparn du klarar dig :cool:), för "pappabetalar-gossarna" går ju ändå inte att ta på allvar :naughty:

jaosef
2009-01-19, 07:45
Jag bor i Norrland.
Har absolut inget emot stockholmare, och har svårt att tänka mig att såna fördomar skulle vara vanliga i norrland. Möjligtvis någon insnöad stug-slusk, men dom finns det nog inte så många av.

Kappman
2009-01-19, 09:53
Jag är norrlänning från Umeå dessutom - som bott i Göteborg och nu har jag hittat en sambolina i Stockholm. Så att jag gillar stockholmare är helt uppenbart.

Vågar påstå att Göteborgare i allmänhet är mer störda över Stockholmare än vad Norrlänningar är.

Alla förstår att alla stockholmare inte uppträder likadant. När man säger "stockholmare" i Norrland så menar man ofta den grupp av människor som åker till Båstad och Gotland under de rätta veckorna och gör sitt bästa för att underblåsa myten om dryga, verklighetsfrånvända slynglar och slampor som inte gjort mycket till arbetsinsats i livet, men ändå har råd att spruta upp litervis med champagne, köra drömbilar och shoppa helt utvecklingsstört eftersom pappa betalar. Man tänker också på de flashiga klientelet som dyker upp i skidbackarna på vintern... de som ser så sjukt balla ut med århundradets utrustning, men som åker skidor som en påse skit, bryter benet och får ligga på sjukan.
Det är givetvis en stereotyp som inte stämmer i alla lägen, precis som att norrlänningar skulle vara lugnare/tystare än andra. Det finns tyvärr allt för många som jobbar på att hela tiden blåsa nytt liv i generaliseringen av sig själva.

HookersUnited
2009-01-19, 09:58
frågan e, vad tycker norrlänningar om skåningar? fan, jag va bara tvungen å skriva de.
Bra, så länge ni håller er i skåne.

Yankeee
2009-01-19, 09:59
Alla förstår att alla stockholmare inte uppträder likadant. När man säger "stockholmare" i Norrland så menar man ofta den grupp av människor som åker till Båstad och Gotland under de rätta veckorna och gör sitt bästa för att underblåsa myten om dryga, verklighetsfrånvända slynglar och slampor som inte gjort mycket till arbetsinsats i livet, men ändå har råd att spruta upp litervis med champagne, köra drömbilar och shoppa helt utvecklingsstört eftersom pappa betalar. Man tänker också på de flashiga klientelet som dyker upp i skidbackarna på vintern... de som ser så sjukt balla ut med århundradets utrustning, men som åker skidor som en påse skit, bryter benet och får ligga på sjukan.


Det sjuka med det resonemanget är att om det är några som inte arbetar så är det norrlänningar. Orka då sitta och grina för att andra spenderar intjänade pengar.

Prisman
2009-01-19, 10:01
Bra, så länge ni håller er i skåne.

hahahah

Langster
2009-01-19, 10:14
Det sjuka med det resonemanget är att om det är några som inte arbetar så är det norrlänningar. Orka då sitta och grina för att andra spenderar intjänade pengar.

Missriktad avundsjuka.
Jag tror att det är samma problem som en del invandrare har med sin rasism mot svenskar, de tror att man automatiskt har det förspänt för att man är svensk, eller i norrlänningarnas fall stockholmare.

erks
2009-01-19, 10:21
Det jag tycker är roligt är att vissa tror att Stockholm är någon slags ultraspace_finance_bigb1ldings_världsmetropol11, när det i själva verket är en liten håla strax söder om Nordpolen.

bubbe
2009-01-19, 10:23
Det sjuka med det resonemanget är att om det är några som inte arbetar så är det norrlänningar. Orka då sitta och grina för att andra spenderar intjänade pengar.

Fast nu var väl resonemanget, att generaliseringen inte gällde gemene man som är bosatt i Stockholm utan mer champagnesprutande stureplansbesökare.

Yankeee
2009-01-19, 10:24
Fast nu var väl resonemanget, att generaliseringen inte gällde gemene man som är bosatt i Stockholm utan mer champagnesprutande stureplansbesökare.

På vilket sätt ändrar det något?

bubbe
2009-01-19, 10:27
På vilket sätt ändrar det något?

Att det inte längre är en fördom som klassar stockholmare efter geografisk placering, utan en beskrivning av ett beteende som står i konflikt till vett och sans.

Yankeee
2009-01-19, 10:34
Att det inte längre är en fördom som klassar stockholmare efter geografisk placering, utan en beskrivning av ett beteende som står i konflikt till vett och sans.

Nu var det ingen djupare analys jag gjorde utan jag påpekade endast på att det är rätt lamt att grina för att andra inte arbetar när ens eget gäng är de som står utanför arbetsmarknaden.

bubbe
2009-01-19, 10:37
Nu var det ingen djupare analys jag gjorde utan jag påpekade endast på att det är rätt lamt att grina för att andra inte arbetar när ens eget gäng är de som står utanför arbetsmarknaden.

Korrekt, typ stenkastning i glashus. Fast du utgick å andra sidan från en generalisering av norrlänningar, ack du fördomsfulle kamrat :laugh:

Yankeee
2009-01-19, 10:40
Korrekt, typ stenkastning i glashus. Fast du utgick å andra sidan från en generalisering av norrlänningar, ack du fördomsfulle kamrat :laugh:

Det jag påstår blir inte fördomar för att du inte vet vad du pratar om.

http://faktabanken.nutek.se/sb/d/219/a/997

Sedan kan du, om du har lust, leta reda på antal sjukskrivna, förtidspensionärer osv.

bubbe
2009-01-19, 10:49
Det jag påstår blir inte fördomar för att du inte vet vad du pratar om.

http://faktabanken.nutek.se/sb/d/219/a/997

Sedan kan du, om du har lust, leta reda på antal sjukskrivna, förtidspensionärer osv.

Enl statistiken där är ca 95% av norrlänningarna (ovan dalälven) inte arbetslösa. Något du anser de flesta vara i din post ovan, det måste väl ändå vara en fördom? Om skillnaden i realiteten är 3% så är det ju inte så att alla i Stockholm har jobb och ingen ovanför dalgränsen har jobb. Det är väl snarare så att undantagetvis så är norrlänningar arbetslösa, på samma sätt som i sthlm.

Detta rättfärdigar naturligtvis inte nedvärdering av personer som sprutar champagne från sin våning på östermalm men inte heller åt andra hållet.

Yankeee
2009-01-19, 11:50
Enl statistiken där är ca 95% av norrlänningarna (ovan dalälven) inte arbetslösa. Något du anser de flesta vara i din post ovan, det måste väl ändå vara en fördom? Om skillnaden i realiteten är 3% så är det ju inte så att alla i Stockholm har jobb och ingen ovanför dalgränsen har jobb. Det är väl snarare så att undantagetvis så är norrlänningar arbetslösa, på samma sätt som i sthlm.

Detta rättfärdigar naturligtvis inte nedvärdering av personer som sprutar champagne från sin våning på östermalm men inte heller åt andra hållet.

Bubbe, om du över huvud taget vill att jag ska svara på dina inlägg i fortsättningen får ta och sluta skriva saker som "Något du anser de flesta vara i din post". Det har jag helt enkelt inte skrivit, det förstår du också och genom att påstå sådana saker lägger du dig på en nivå som jag inte orkar med.

Sedan är det där statistik för öppet arbetslösa.

bubbe
2009-01-19, 11:59
Bubbe, om du över huvud taget vill att jag ska svara på dina inlägg i fortsättningen får ta och sluta skriva saker som "Något du anser de flesta vara i din post". Det har jag helt enkelt inte skrivit, det förstår du också och genom att påstå sådana saker lägger du dig på en nivå som jag inte orkar med.

Sedan är det där statistik för öppet arbetslösa.

Vill bara retas med dig, inte göra dig sur (bara lite).

Kappman
2009-01-19, 12:14
Det sjuka med det resonemanget är att om det är några som inte arbetar så är det norrlänningar. Orka då sitta och grina för att andra spenderar intjänade pengar.

Anledningen till avfolkningen av norrlands inland är att man rycker upp familjen och flyttar dit jobben finns. Tycker att det talar mer för att man vill jobba än att någon eller några procents högre arbetslöshetssiffror skulle spegla att man sitter på arslet och är oföretagsam. Ju färre människor som bor där - ju svårare blir det att driva näringsverksamhet.

Ärligt talat. Hur många stockholmare skulle rycka upp fru och barn för att flytta till Kiruna för att det fanns jobb i Gruvan där uppe?

Stockholmare har inte upplevt tuff arbetsmarknad på väldigt länge. Och då menar jag inte att man inte får det jobb man önskar utan att det inte finns några jobb alls. Om så var fallet så skulle arbetslöshetssiffran kliva iväg mer här i Stockholm än uppe i Norrland. De har sedan länge förstått att man kan vara tvungen att ge sig iväg.

Man grinar inte över att någon spenderar sina egna intjänade pengar - man reagerar över att det finns en grupp ungdomar som inte förstått pengars värde pga att de hela tiden får fickorna fyllda av pappa som tror han gör dem en tjänst och är snäll när de i själva verket blir så bortskämda att de inte fattar hur samhället i övrigt fungerar och har en överspänd och arrogant attityd gentemot sina "lägre stående" medmänniskor.

mangs
2009-01-19, 14:36
Detta verkar tydligen vara en känslig fråga. Hur man bemötts handlar oftast om sitt eget beteende. Kommer man från något ställe som dras med fördomar och man handlar därefter så är det klart att folk kommer se en som en dryg Skåning/Stockholmare, snål Smålänning, tystlåten Norrlänning, klämkäck Göteborgare. Det finns dock lika många som inte stämmer utan är raka motsatsen.

Sedan gällande landet/staden etc. Handlar det inte rätt mycket om referens här? Bor man i en stad och man skall åka ut mor mer glesbygda orter kan man väl referera till dessa som att jag skall ut på landet. Det behöver väl inte ligga något laddat i det här. Snarare är det återigen attityden hur man presenterar detta som gör en dryg eller ej.

Ingen tar väl illa upp för att någon säger att de skall "in till Stan". Säger man däremot med förlöjligande röst att man skall "in till Schtorstan" så lägger man ju laddning i orden.


Dessutom är det ju kul när man som jag bor i Malmö-regionen bor väldigt nära andra städer. De flesta som säger stan syftar på Malmö (eftersom den är störst i området om man undantar Köpenhamn) men ibland kan ju folk som ursprungligen kommer från någon av de andra städerna referera till Stan om just deras ursprungsstad.


Sedan kan jag tycka att hela diskussionen är löjlig då hela Sverige är en jävla landsbygd i utkanten av Europa i jämförelse med mycket annat. Vad är egentligen skillnad på Stockholm, Umeå, Tittente och Lycksele, utöver befolkningmängden och dialekten?

Bedöm folk efter hur de agerar snarare än var de kommer ifrån.

Snabel
2009-01-19, 15:39
Det jag känner mig irriterad över är att Stockholmare (inte bara, de flesta icke-norrlänningar) säger att de ska till "Norrland" när de ska besöka någon plats här.. Precis som trådskaparens syster gjorde när hon pratade om Norrland som en plats där alla ogillar Stockholmare.

Norrland är rätt stort, finns många olika platser med namn. Använd dem istället.

gibb
2009-01-19, 15:52
Att inte komma och plugga i Umeå för att du är rädd för 08-förtryck är irrationellt och onödigt. Kom hit vettja! Tycker det är mysigt här. Lite slaskigt och varmt jämfört med "riktiga Norrland" bara! :)

Snabel
2009-01-19, 15:55
Att inte komma och plugga i Umeå för att du är rädd för 08-förtryck är irrationellt och onödigt. Kom hit vettja! Tycker det är mysigt här. Lite slaskigt och varmt jämfört med "riktiga Norrland" bara! :)

Vad är riktiga Norrland då?

J.V
2009-01-19, 15:58
Där isbjörnarna strövar fritt på gatorna och renarna betar i trädgården, så klart.

Tryman
2009-01-19, 15:59
Det jag känner mig irriterad över är att Stockholmare (inte bara, de flesta icke-norrlänningar) säger att de ska till "Norrland" när de ska besöka någon plats här.. Precis som trådskaparens syster gjorde när hon pratade om Norrland som en plats där alla ogillar Stockholmare.

Norrland är rätt stort, finns många olika platser med namn. Använd dem istället.

Det gör jag så dra inte alla över en kam ;)

Kryss
2009-01-19, 16:20
Det jag känner mig irriterad över är att Stockholmare (inte bara, de flesta icke-norrlänningar) säger att de ska till "Norrland" när de ska besöka någon plats här.. Precis som trådskaparens syster gjorde när hon pratade om Norrland som en plats där alla ogillar Stockholmare.

Norrland är rätt stort, finns många olika platser med namn. Använd dem istället.

Vadå, så om jag ska åka till St Petersburg är det inte ok att säga Ryssland?

skaparn
2009-01-19, 16:24
Vadå, så om jag ska åka till St Petersburg är det inte ok att säga Ryssland?

Jag förväntar mig faktiskt en något högre grad av detaljrikedom när man talar om det egna landet. Dessutom är ditt exempel värdelöst. Ingen skulle acceptera att du sa "jag ska åka till Sverige" när du ska till Hallstahammar.

enraged
2009-01-19, 16:26
Jag förväntar mig faktiskt en något högre grad av detaljrikedom när man talar om det egna landet. Dessutom är ditt exempel värdelöst. Ingen skulle acceptera att du sa "jag ska åka till Sverige" när du ska till Hallstahammar.

jo om man är i St. Petersburg.

Snabel
2009-01-19, 16:30
Vadå, så om jag ska åka till St Petersburg är det inte ok att säga Ryssland?

Jag förstår inte ens vad det har med saken att göra?

När du säger att Du skall åka till Norrland lägger du en viss värdering i det.. Som den stora, mörka, homogena massan med skog och tystlåtna människor. Eller som TS' syster, som upplevde att Norrland var 'en plats' där man ogillar Stockholmare.

Sen så är det fullt normalt att säga att man skall åka til St Petersburg om det är dit man skall resa. Men om personen du talar med inte vet vart det ligger, kan du gott säga att det ligger i Ryssland.

skaparn
2009-01-19, 16:31
jo om man är i St. Petersburg.

Nej. Då säger man: Я собираюсь Hallstahammar

enraged
2009-01-19, 16:32
kan man inte lika gärna säga Я собираюсь Sverige? :)

skaparn
2009-01-19, 16:35
kan man inte lika gärna säga Я собираюсь sverige? :)

Ни при каких обстоятельствах

L-Sami
2009-01-19, 16:37
Nej, norrlänningar är inte otrevliga. Däremot väldigt harmoniska, lugna och trevliga.

/ Stockholmare uppe i norr.

enraged
2009-01-19, 16:37
Ни при каких обстоятельствах

du behöver ju inte bli vulgär :D

mangs
2009-01-19, 16:50
Jag förstår inte ens vad det har med saken att göra?

När du säger att Du skall åka till Norrland lägger du en viss värdering i det.. Som den stora, mörka, homogena massan med skog och tystlåtna människor. Eller som TS' syster, som upplevde att Norrland var 'en plats' där man ogillar Stockholmare.

Sen så är det fullt normalt att säga att man skall åka til St Petersburg om det är dit man skall resa. Men om personen du talar med inte vet vart det ligger, kan du gott säga att det ligger i Ryssland.

Gör det, exakt var ligger värderingen i att jag säger att jag skall åka till Norrland? Jag undrar nämligen för att jag själv till vänner och andra säger att jag skall till Norrland titt som tätt när jag skall träffa frugans släkt. Jag lägger väl ingen värdering i detta mer än att jag säger att jag skall en bit norrut i landet eftersom jag själv bor i Skåne? Visst kan jag säga orten men på vilket sätt ändrar det min värdering?

På samma sätt säger min ingifta släkt att de skall ner till Skåne eller söderöver istället för exakt ort med kordinater. Sedan är det faktiskt som så att inte alla Svenskar har så pass bra geografikunskaper så att de kan placera ut alla Norrländska små byar etc. medan de flesta i alla fall kan de större städerna i Sverige.

Snabel
2009-01-19, 17:11
Gör det, exakt var ligger värderingen i att jag säger att jag skall åka till Norrland? Jag undrar nämligen för att jag själv till vänner och andra säger att jag skall till Norrland titt som tätt när jag skall träffa frugans släkt. Jag lägger väl ingen värdering i detta mer än att jag säger att jag skall en bit norrut i landet eftersom jag själv bor i Skåne? Visst kan jag säga orten men på vilket sätt ändrar det min värdering?

På samma sätt säger min ingifta släkt att de skall ner till Skåne eller söderöver istället för exakt ort med kordinater. Sedan är det faktiskt som så att inte alla Svenskar har så pass bra geografikunskaper så att de kan placera ut alla Norrländska små byar etc. medan de flesta i alla fall kan de större städerna i Sverige.

Jag har inte den blekaste aning om vilken värdering just du lägger men tydligen gör du det då du tycker att det går lika bra att säga att du ska åka till den yta som täcker mer än halva Sverige fast du bara skall till en extremt liten del av denna yta. Norrland är väldigt stort med varierad natur och kultur.

Jag kan tycka att det är en viss skillnad på att säga att man skall till Skåne än att man skall till Norrland. Skåne är ett landskap, Norrland består utav flera(dessutom stora) landskap. Landskap är en bättre definition av platsen man ska till, speciellt om det är någon liten by det handlar om. Eller kanske: Jag skall till [insert byhåla], 10 mil norr om [insert stor stad].

Mvh Snabel

Snabel
2009-01-19, 17:13
Jag förstås om du vill att den du talar med verkligen ska veta vart du ska.. Vill du inte att denne skall veta kan du gott säga Norrland. Det säger inte mycket.

Edit: Förutom för de som är totalt ointresserade och värderar Norrland som en stor grå massa, eller vad de nu kan tänkas värdera Norrland som.

mangs
2009-01-19, 17:19
Problemet är att jag ser inte det som nervärderand om de skulle säga att de skulle åka ner till Götaland. däremot är det av praktiska själ fler Norrlänningar som åkt mer söderöver genom landet än det finns Sydsvenskar som varit runt i norra delen av vårt land då vägen till kontinenten är söderut.

Jag menar inte att vara oförskämd men jag ser inte hur du kan se att folk lägger en värdering i att man säger Norrland? Det är snarare du som lägger en värdering i vad jag säger och vad du tror jag menar.

mangs
2009-01-19, 17:22
Jag förstås om du vill att den du talar med verkligen ska veta vart du ska.. Vill du inte att denne skall veta kan du gott säga Norrland. Det säger inte mycket.

Edit: Förutom för de som är totalt ointresserade och värderar Norrland som en stor grå massa, eller vad de nu kan tänkas värdera Norrland som.

Snarare är det väl så att skulle jag nämna orten skulle väldigt få veta exakt var jag skulle utan det skulle behövas en förklaring. Är de sedan intresserade så går jag givetvis in mer i detalj.

Snabel
2009-01-19, 17:45
Problemet är att jag ser inte det som nervärderand om de skulle säga att de skulle åka ner till Götaland. däremot är det av praktiska själ fler Norrlänningar som åkt mer söderöver genom landet än det finns Sydsvenskar som varit runt i norra delen av vårt land då vägen till kontinenten är söderut.

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma?

Är själv inte ute efter att öka den svenska Geografikunskapen



Jag menar inte att vara oförskämd men jag ser inte hur du kan se att folk lägger en värdering i att man säger Norrland? Det är snarare du som lägger en värdering i vad jag säger och vad du tror jag menar.

Människor har ofta en viss uppfattning av en plats, din uppfattning kan du ha bildat efter att ha besökt din släkt, sett på en dokumentär om samerna eller kanske filmen Jägarna. Uppfattningen och värderingen skiljer sig mellan människor.

Det är okej och helt naturligt. Jwzrd pratade tidigare om att "landet" var något värdeladdat(ett efterblivet barn) för många stockholmare, att de har en uppfattning om "det utanför stockholm", som landet. Cilia berättade även om sin egen erfarenhet av landet där kossor betade på ängar. Det kan jag tycka är okej, då hon ändå pratade om sitt sommarställe som ändå inte var en faktisk plats som täckte 59% av Sveriges yta.

Hade 'Landet' vart en jättestor yta som fanns med på kartor hade jag blivit irriterad om hon upplevt att hon ska till "landet" när hon ska till sitt sommarställe.

Även om din värdering av norrland inte är negativ så är den felaktig och äcklig. För du värderar. Det gör du exakt när du säger att du ska till Norrland. Utan att vara oförskämd, det är inte min mening.

Snabel
2009-01-19, 17:46
Snarare är det väl så att skulle jag nämna orten skulle väldigt få veta exakt var jag skulle utan det skulle behövas en förklaring. Är de sedan intresserade så går jag givetvis in mer i detalj.

Varför inte bara säga att du ska åka och hälsa på släkten, får du då en fråga om vart kan du väl då berätta orten?

Snabel
2009-01-19, 17:49
Förresten så gillar jag Stockholm. Jag vill nog flytta dit någon gång i mitt liv, eller kanske till Malmö, som ligger i Skåne.

Hemi
2009-01-19, 19:57
Grondahl hur upplevde du studentlivet i umeå? Var det mycket fester o sånt? *cupid* var campuset bra osv :)

Umeå består ju till ca 20% av studenter från olika håll. Flyttar du till en korridor på Ålidhem/Mariehem etc så är ju sannolikheten lika stor att din granne kommer från ex Finland eller Uganda som att det är en stockholmshatande norrlänning.

Tråden handlar mycket om sthlm vs landsbyggd men Umeå är som grondahl skriver en slags metropol i liten skala. Den har på ett sätt mer gemensamt med Sthlm än övriga norrland eller landsbyggd. Osäker på om du kommer att konfronteras mkt med det norrland som beskrivs och basuneras ut i Aftonbladet + övrig kvällspress om du pluggar eller jobbar där, troligen reser du någon annanstans/hem än utforskar just norrland. Som alla andra som pluggar där, om du nu anser dig behöva det. Så kommer livet att se ut för dig. Ett nattåg och vips, du är tillbaka i säkerhet.

I övrigt är umeborna öppna och trevliga överlag, tycker vi hemis.

Peanut
2009-01-19, 21:04
Nej, norrlänningar är inte otrevliga. Däremot väldigt harmoniska, lugna och trevliga.

Jag vet, vi norrlänningar är riktigt bra måste jag säga.

maaherra
2009-01-19, 21:17
LOL, vad fan håller ni på med i den här tråden?

Larsa_wee
2009-01-19, 22:00
har inte läst igenom tråden, men det jag har Uppfattat av alla ställen jag varit på så är de ungefär såhär.
Sthlm=alla sköter sitt,bryr sig inte så mkt.
Göteborg=ungefär lika, (alla större städer jag varit i är det så ungefär.)
"väster norrland"(höga kusten) = folk rätt trevliga,rätt öppen osv.men kanske en gnutta av de där i storstäderna.
"norrland" umeå och Norrut. Där är folk öppen osv. (då menar jag inte i "stadskärnorna" tex Piteå,Luleå,haparanda,umeå) menar utanför osv. folk är lite mer trevliga mot varandra på nått vis.
och det riktiga norrland Inlandet(vilhelmina,arjeplog, osv) och Tornedalen och Lappland osv. Där är folk öppen,trevliga,sköter sitt men är riktigt hjälpsam om det är nått. Bör tillläggas att jag har släkt rätt spritt i hela sverige så jag gissar inte, Det är såhär jag har upplevt de iaf. :D

stevebc
2009-01-20, 13:52
hahahahDet här ska du få skit för, bara s'att du vet det :devil:

;)

stevebc
2009-01-20, 13:54
Nej. Då säger man: Я собираюсь HallstahammarHahahahaha bra räddning.

Vinter
2009-01-20, 15:10
Fjollträsk? Tycker det bor extremt många norrlänningar här med.

davvvan
2010-03-03, 22:06
har inte läst igenom tråden, men det jag har Uppfattat av alla ställen jag varit på så är de ungefär såhär.
Sthlm=alla sköter sitt,bryr sig inte så mkt.
Göteborg=ungefär lika, (alla större städer jag varit i är det så ungefär.)
"väster norrland"(höga kusten) = folk rätt trevliga,rätt öppen osv.men kanske en gnutta av de där i storstäderna.
"norrland" umeå och Norrut. Där är folk öppen osv. (då menar jag inte i "stadskärnorna" tex Piteå,Luleå,haparanda,umeå) menar utanför osv. folk är lite mer trevliga mot varandra på nått vis.
och det riktiga norrland Inlandet(vilhelmina,arjeplog, osv) och Tornedalen och Lappland osv. Där är folk öppen,trevliga,sköter sitt men är riktigt hjälpsam om det är nått. Bör tillläggas att jag har släkt rätt spritt i hela sverige så jag gissar inte, Det är såhär jag har upplevt de iaf. :D

Förstår inte posten riktigt, vill du förklara?

k66a
2010-03-08, 08:33
Vi gillar HELA Sverige även stockholmare och skåningar men det är lite som syskonkärlek man tar alla chanser man kan att hacka på den andra men innerst inne så är det kärlek, blir kanske lite kämpigt i början om du har Jägarna som referens och Umeå folket har sin referens i Stureplansakademin.
Om man kommer till Sundsvall, Ö-sund, Umeå etc så är det väldigt accepterat med 08:or, kanske lite mer uppförsbacke om du hamnar i inlandet på de små (ännu mindre) ställena.

feyin
2010-03-08, 08:51
Nu kan jag inte direkt säga att jag kommer från norrland men om man kollar på mitt länsnamn så kan man ju låtsas iaf. ;)

Under hela min uppväxt har jag fått lära mig att stockholmare är nå arroganta typer som är jävligt ytliga och har dåliga värderingar, typ. Men jag vet ju själv att det inte behöver vara sant. :D


Jag minns att farsan brukade säga om nyhetsreportrarna "Jävla stockholmare, han har ju för fan ett helt smörpaket i håret". :D

emi23j
2010-03-08, 11:38
Nu är ju inte Umeå i Norrbotten utan det är i västerbotten. Om det nu kan hjälpa?!

tillbaka till frågan: Stockholmare är väl inte mer ogillade än någon annan. Men visst, det dras mycket skämt på stockholmares bekostnad. Men om du inte beter dig drygt och tror du är bättre än alla andra (som vissa stockholmare verkar tro) så är det inga problem att komma överrens med en norrlänning. Det som norrlänningar (eller i af jag) irriterar sig på är oftast "falskheten" hos andra människor.

L-Sami
2010-03-08, 12:53
Frågan är ju givetvis vad/vem är Stockholmare. Det bor typ 1,5 miljoner människor i Stockholms län och det finns många typer av Stockholmare också. Stockholm är mer än bara kungahuset, plattan och stureplan. I en sån stor stad hittar man både trevliga och otrevliga människor garanterat.

John M
2010-03-08, 13:08
Bodde i Ronneby ett par år...fick höra att stockholmare har "storstadskomplex" vad det nu innebär...Jag var enligt en tjej jag jobbade med den "drygaste stockholmaren" hon träffat....en annan arbetskamrat hatade stockholmare för att dom var så fisförnäma och trodde dom va bättre än andra eller nåt..

Såg att någon hade gjort en grupp på facebook där dom konstaterar att ronnebyare är bättre än stockholmare.

Jag kommer själv några mil utanför stockholm, men visst fick man en del pikar där nere. Vissa såg en som något slags hot tom *screwy*

bollio
2010-03-08, 14:18
Det stämmer att många norrlänningar ogillar stockholmare.

Det har att göra med våran förakt för den dryga överklassen ("vi är bättre än andra!"), storstadsmentaliteten och att stockholmare kan tyckas tafatta när det kommer till det praktiska.

Oroa dig inte. Bete dig som en normal anständig människa så kommer norrlänningarna att acceptera dig.

bollio
2010-03-08, 14:21
Nu är ju inte Umeå i Norrbotten utan det är i västerbotten. Om det nu kan hjälpa?!

tillbaka till frågan: Stockholmare är väl inte mer ogillade än någon annan. Men visst, det dras mycket skämt på stockholmares bekostnad. Men om du inte beter dig drygt och tror du är bättre än alla andra (som vissa stockholmare verkar tro) så är det inga problem att komma överrens med en norrlänning. Det som norrlänningar (eller i af jag) irriterar sig på är oftast "falskheten" hos andra människor.

Stämmer, falskhet är en riktigt vidrig mänsklig egenskap.

skaparn
2010-03-08, 22:40
Jag hoppas att alla som tillskriver en person en egenskap efter vilken landsända denna råkar vara född skämtar. Jag känner hur jag blir förbannad varje gång jag ser trådtiteln, och inte blir det bättre när jag läser inläggen i den.

Hemi
2010-03-08, 22:45
Jag hoppas att alla som tillskriver en person en egenskap efter vilken landsända denna råkar vara född skämtar. Jag känner hur jag blir förbannad varje gång jag ser trådtiteln, och inte blir det bättre när jag läser inläggen i den.

Lyteskomiken svensk film använder sig av, ja det blir drygt ibland.

John M
2010-03-08, 23:32
Det stämmer att många norrlänningar ogillar stockholmare.

Det har att göra med våran förakt för den dryga överklassen ("vi är bättre än andra!"), storstadsmentaliteten och att stockholmare kan tyckas tafatta när det kommer till det praktiska.

Oroa dig inte. Bete dig som en normal anständig människa så kommer norrlänningarna att acceptera dig.


Omvänt kan man ju säga att dessa människor tänker att dom är sämre än andra. Någon slags fördom där också, deras fel egentligen?

L-Sami
2010-03-08, 23:39
Det stämmer att många norrlänningar ogillar stockholmare.

Det har att göra med våran förakt för den dryga överklassen ("vi är bättre än andra!"), storstadsmentaliteten och att stockholmare kan tyckas tafatta när det kommer till det praktiska.

Oroa dig inte. Bete dig som en normal anständig människa så kommer norrlänningarna att acceptera dig.

Stockholm består ju endast av överklassfolk och alla tillhör kungafamiljen och minoriteten säljer droger och bor på plattan som är fåtal. Hur ska man kunna bete sig som en normal anständig människa då?

bollio
2010-03-10, 18:36
Stockholm består endast av överklassfolk? Förstår inte vad du menar. Dock är det mycket väl möjligt att vara rik utan att vara snobbig och dryg, vad är problemet?

skaparn
2010-03-10, 22:37
Stockholm består endast av överklassfolk? Förstår inte vad du menar. Dock är det mycket väl möjligt att vara rik utan att vara snobbig och dryg, vad är problemet?

Det är för mig ofattbart hur du kunde missa att han skämtade

davvvan
2010-03-10, 22:41
Jag tycker den här tråden är rätt underhållande. Visst har man föreställningar om att folk är på ett visst sätt bara för att det kommer från ett visst ställe i Sverige, utbildning och jada jada. Men man måste ta sig tid och lära känna en person innan man kan göra den bedömningen.

Medias bild är inget riktmärke.

bollio
2010-03-12, 13:50
Det är för mig ofattbart hur du kunde missa att han skämtade

Förstod det, jag såg bara ingen poäng.

stevebc
2010-03-12, 14:00
Jag hoppas att alla som tillskriver en person en egenskap efter vilken landsända denna råkar vara född skämtar. Jag känner hur jag blir förbannad varje gång jag ser trådtiteln, och inte blir det bättre när jag läser inläggen i den.Samma här.

Gillar även logiken bakom tänket att se ner på människor som ser ner på en. Är det inte lätt att man skapar en konflikt på det här sättet utifrån ingenting, eller vänta... utifrån fördomar, som såklart måste stämma. Annars hade de ju inte funnits.

Så löjligt att jag inte finner ord.

Baan
2010-03-12, 15:11
Samma här.

Gillar även logiken bakom tänket att se ner på människor som ser ner på en. Är det inte lätt att man skapar en konflikt på det här sättet utifrån ingenting, eller vänta... utifrån fördomar, som såklart måste stämma. Annars hade de ju inte funnits.

Så löjligt att jag inte finner ord.

OOooof! Eller Offffff! kanske. Svårt det här.