handdator

Visa fullständig version : Hjälp med schemat (och lite allmänt om gymmande)


Hummus
2009-01-18, 16:51
Hej

Jag och min polare har precis börjat gymma (hållit på sen i november). Vi gymmar två gånger i veckan och har nu börjat fundera på om vi borde fixa ett schema så att vi får ut det mesta av vår träning (speciellt med tanke på de fåtaliga träningstillfällena)

1. Skulle någon vänlig själ vilja dela med sig av sitt eget schema eller hjälpa mig att göra ett eget? Vilka övningar som är effektivast, hur många reps/sets etc.

2. Är det bättre att träna överkroppen (minus mage) ena dagen och underkroppen (+ mage) andra dagen, eller är det smidigare att köra hela kroppen båda passen?

3. Funderar på att börja med kosttillskott eftersom jag är lite fundersam över om jag får i mig tillräckligt med protein/kolhydrater under dagen. Min fråga är om det är någon som vill rekommendera mig någon typ av gainer eller dyligt?

Tack!

young_george
2009-01-18, 17:12
1) Det finns scheman klara här på forumet

Scheman för nybörjare (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454)

2) En del tycker det. Tränar ni bara två gånger så hade jag tagit helkroppspass, men det är upp till var och en.

3) Börja med att se över din kost. Kring träning använder jag EAA (essentiella aminosyror, protein) och Maltrodextrin (snabb kolhydrat)

Toby Asp
2009-01-18, 18:12
1. What he said. Läs gärna alla Stickys, där finns många svar.

2. Rekommenderar oxå helkroppspass om du bara kör 2 ggr/v.

3. Att få i sig tillräckligt med protein via kosten brukar inte vara svårt, men annars så kan man ju supplementera med vassle (whey) eller kasein eller en blandning av de båda, tex doublepro. Tillräckligt med kolhydrater? För vad? Visst kan du köra med Gainer. Dom är väl ganska likvärdiga allihop. Vill du gå upp i vikt så är det ett ökat kaloriintag som gäller. Ät större portioner eller lägg till energitäta saker som nötter och olja.