handdator

Visa fullständig version : Träna: ofta, låg intensitet, snabbt?


aGGe
2003-07-19, 09:25
fan asså..
testat de mesta träningsprinciperna..
o jag växer fan aldrig
men när man funderar lite

om vi jämför träningen med att tex sola..

då blir man ju brunare,.,, om man solar lite grann varje dag
istället för att sola mkt en dag o bli bränd(övertränad) o sen vila återhämta sig nåra dar för att reparera brännan.. o sen sola igen o bli bränd..
då blir man ju aldrig brun. då flagnar man osv osv..

men solar man lite grann o ofta. så blir man ju brun utan att bränna sig.

samma sak gäller ju d mesta inom kroppen..
så funderar på att om man tränar me rätt tunga vikter,. men itne för tungt o inte max intesitet.. asså hyffsade vikter.. men inte till pos failure.
utan man kör så att man kan klara typ 1-3 reps till..
fast man slutar där..

osv osv

tankeställare för mig.. iof tror jag att allt e väldigt personligt.. då vissa kan sola i flera timmar om dan utan att ens bli brända.. dom blir bruna direkt.. sånna kan man ju jämföra me arnold..
som tränade flera timmar om dagen.. varje dag..
d har ju som sagt me gener att göra..

men blir man så lätt brun .. skulle man ju kunna sola lite grann o ofta o ändå bli brun snabbt...
desamma gäller om man tränar flera timmar om dan..
skulle man dra ner på tiden .. tror jag man skulle växa bra ändå..

o då få massa fritid över till polare o flickvän osv..

shirunai
2003-07-19, 10:05
varför kunde arnold träna flera timmar ?

AAS kanske ??

shirunai
2003-07-19, 10:10
I 9 av 10 fall med liknande "symptom" så handlar det om kost.

Du tränar säkert bra men det är maten felet sitter.

alltså för att det ska bli lite effektivare.



:eating: :eating: :bpump: :eating: :eating:

ät hellre mer än inte äta!

aGGe
2003-07-19, 10:24
Originally posted by shirunai
varför kunde arnold träna flera timmar ?

AAS kanske ??


han var ruggigt grov redan innna han började me AAS och AS
han tränade i flera timmar redan då oxå..
så..

han har äckligt grymma gener

Pressarn
2003-07-19, 10:55
Var det inte Mike Mentzer som sa det om solning när han skulle förklara heavy duty?
Iaf, om du är nybörjare så är det förmodligen maten som hindrar dig om du inte kör på sats träningsprogram.
Som jag har sagt i många andra trådar så tränar jag såhär, tror att det aktiverar alla muskelfibrer, tar inte så lång tid och förbannat kul: börja med lätt vikt 15-20 reps utan problem, höj vikter 12 reps kanske (bli inte trött!), höj vikter 8 reps (tungt men explosivt), höj vikter 5 reps (failure), höj vikt och kör 1RM (en rep max vikt).
Allt körs så explosivt som möjligt, som jag läste nånstans "explosivitet är styrka". Dessutom så försöker jag att inte vila mellan repsen.
:thumbup:

aGGe
2003-07-19, 12:19
Originally posted by Pressarn
Var det inte Mike Mentzer som sa det om solning när han skulle förklara heavy duty?
Iaf, om du är nybörjare så är det förmodligen maten som hindrar dig om du inte kör på sats träningsprogram.
Som jag har sagt i många andra trådar så tränar jag såhär, tror att det aktiverar alla muskelfibrer, tar inte så lång tid och förbannat kul: börja med lätt vikt 15-20 reps utan problem, höj vikter 12 reps kanske (bli inte trött!), höj vikter 8 reps (tungt men explosivt), höj vikter 5 reps (failure), höj vikt och kör 1RM (en rep max vikt).
Allt körs så explosivt som möjligt, som jag läste nånstans "explosivitet är styrka". Dessutom så försöker jag att inte vila mellan repsen.
:thumbup:

låter lite som HST..
jo d e mike mentzer som sagt d.. men jag trotsar han lite när jag skrev d jag skrev..
tränar för övrigt efter HIT

Survivor
2003-07-19, 13:20
Visst, dra du dina egna slutsatser baserade på förvrängda teorier. Att köra med så låg intensitet kan väl i så fall jämföras med att vara ute i solen 10 min om dagen. Intensitet KRÄVS för att det ska bli några resultat av träningen. Det säger sig väl självt, desto hårdare arbete du lägger ner på träningen desto mer kommer kroppen att belöna dig.
Och om du nu kör HIT så förstår jag inte varför du gnäller över tidsbrist.

aGGe
2003-07-19, 14:13
Originally posted by Survivor
Visst, dra du dina egna slutsatser baserade på förvrängda teorier. Att köra med så låg intensitet kan väl i så fall jämföras med att vara ute i solen 10 min om dagen. Intensitet KRÄVS för att det ska bli några resultat av träningen. Det säger sig väl självt, desto hårdare arbete du lägger ner på träningen desto mer kommer kroppen att belöna dig.
Och om du nu kör HIT så förstår jag inte varför du gnäller över tidsbrist.

gnäller inte över ett skit...
drar inga slutsatser.. funderar bara..

ju hårdare du tränar.. desto längre tid tar d att återhämta sig.. dvs hämta energi från kroppen för att bygga upp det man brutit ner. desto mer du förstör musklerna desto mer väntetid har du..
låter inte d logiskt?

visst visst intensitet krävs.. nu mena jag inte att man ska köra 10 kg i bänk.. mena mer att man ska köra tungt .. men inte till failure (när d gäller solning; till den tidpunkt man blir bränd)

Matti
2003-07-19, 15:00
drar inga slutsatser.. funderar bara..
Dina funderingar är inte så tokiga. Titta på vetenskapen bakom HST eller läs t ex följande inlägg av Lyle Mcdonald: http://makeashorterlink.com/?Q18525255

I've just explained the PRINCIPLES behind low volume higher frequency training. It's an attempt to optimize teh above variables: progressive tension overload AND increased mRNA/ribosome levels/activity AND allowing incoming calories to go towards protein synthesis.
/.../
Summing them up more or less:
Non failure and lowish volume to avoid neural recovery which impairs training frequency which is necessary to elevate (and keep elevated) mRNA/ribosome levels, an eccentric component to generate MGF release and changes in receptor number, etc, etc. The low volume also avoids glycogen depletion which requires that the muscle first replete muscle glycogen before it can synthesize new muscle. &c &c. It was a multiple degree of freedom system that Bryan tried to optimize, maximizing all of
the variables without significantly shorting one.

Because you can easily come up with systems that will increase one variable but at the major expense of another. WAnt to do higher volume or go to failure? Fine, but the fatigue will decrease frequency of training which limits mRNA/ribosome activity. Want to do negatives all the time for maximal damage? Fine, but you're going to get injured, or get so neurally fatigued that you lose far more than you gain. Etc.

Pressarn
2003-07-19, 15:38
Failure på varje set är ju ångest men på sista setet per övning är väl bra och skönt? Mina sista set liknar ändå en maxning så jag undrar om dom egentligen kan räknas som om dom går till failure.