handdator

Visa fullständig version : Supplementering av D-vitamin


Sidor : [1] 2

Trance
2009-01-17, 23:42
Jag är egentligen ingen fan av att stoppa i mig multivitamin då det är ofta osäkert i vilken mån det hjälper eller i andra fall gör saker värre. Däremot så verkar det som att just D-vitamin har de senare åren fått mer och mer stöd för att relativt höga nivåer (så som jag förstått det) kan vara bra.

Jag tänker på att Times nämde det som ett top 10 medical breakthrough (http://www.time.com/time/specials/2007/top10/article/0,30583,1686204_1686252_1690393,00.html) för ett år sedan. Samt Harriet Hall är försiktigt positiv i sin artikel (http://www.sciencebasedmedicine.org/?p=160) om multivitamin.

Canadadian Cancer Society (precis som de andra) rekommenderar 1000 IU supplementering vintertid för vuxna, detta är vad jag förstått 25 mikrogram. Speciellt om man jobbar inomhus, så även om det inte är vinter och man känner att man inte kommer ut så borde en supplementering av d-vitamin kunna vara fördelaktig.

Så, ni som har koll på studier. Finns det någon anledning att inte supplementera d-vitamin som vuxen person som spenderar majoriteten av tiden inomhus, speciellt vintertid men även sommartid när man arbetar inomhus?

Scratch89
2009-01-18, 00:02
Äter man tillräckligt bra så finns det ingen anledning att supplementera. Tråkigt standardsvar, men det är väl så. Däremot är det som du säger, att D-vitamin faktiskt kan vara något att lägga lite extra fokus på, särskilt när vi bor där vi bor. Dock får du tänka på att man får i sig D-vitamin från vanlig mat också. Mjölk och bordsmargarin har tillsatt, och en hel del fisksorter innehåller D-vitamin. Jag tror snarare på att öka på maten än att supplementera; D-vitamin är som bekant fettlösligt.

Som vanligt orkar jag inte hänvisa till studier, hoppas att inlägget ger tyngd ändå. :)

Trance
2009-01-18, 00:21
Äter man tillräckligt bra så finns det ingen anledning att supplementera. Tråkigt standardsvar, men det är väl så. Däremot är det som du säger, att D-vitamin faktiskt kan vara något att lägga lite extra fokus på, särskilt när vi bor där vi bor. Dock får du tänka på att man får i sig D-vitamin från vanlig mat också. Mjölk och bordsmargarin har tillsatt, och en hel del fisksorter innehåller D-vitamin. Jag tror snarare på att öka på maten än att supplementera; D-vitamin är som bekant fettlösligt.

Som vanligt orkar jag inte hänvisa till studier, hoppas att inlägget ger tyngd ändå. :)

Är det så då? Det är inte så att de nivåer som visat sig fördelaktiga får majoriteten inte i sig med vanlig mat. Jag menar en liter mellanmjölk innehåller ca 3.8 mikrogram om jag läser det rätt (vilket är en form av tillskott också då det är tillsatt som du sade).

Fet fisk innehåller en del men för att komma upp i de nivåerna som rekommenderas för supplementering så pratar vi typ 250 gram lax om dagen, vilket nog få kommer upp i.

Så förutom någon gång i veckan då den normala personen äter fet fisk så ligger nog den så ligger nog man lågt i d-vitamin. Om nu det senaste jag läst visat sig korrekt och man inte får i sig det från andra källor (mycket sol, eventuellt var träning inblandat i någon form) så handlar det inte så mycket om att äta korrekt utan att man skulle koncentera sig väldigt mycket på d-vitaminrika källor för att få i sig tillräckligt.

Ser inte riktigt fördelen av det över att ta tillskott.

Scratch89
2009-01-18, 00:54
Du får tänka på att både RDI och siffrorna för supplementering troligen är satta med en god marginal.

Men som sagt, jag är inte emot en supplementering av D-vitamin. Särskilt inte nu när man tagit bort A-vitaminet från de tillsatta ämnena; mjölk, smör/margarin och droppar man ger till barn, som alla hade båda vitaminerna tillsatta av någon anledning. Nu när det bara är D-vitamin är det lättare att hålla en bra fördelning av vitaminerna.

Det jag har läst är att man fortfarande inte är säker på om man ska supplementera med aktivt eller inaktivt D-vitamin, då man inte vetat hur det hade påverkat kroppens egna syntes eller lager.

Eddie Vedder
2009-01-18, 07:49
Just vitamin D är väldigt omdebatterat och jag tror själv att många av oss får i oss för lite trots bra kost. Dels är varken normalkonsumtion av mjölk och smör/margarin något som ger särskilt stora mängder i praktiken och då krävs en ganska kraftig fiskkonsumtion får att uppnå RDI. Något som få svenskar gör enligt Riksmaten 97-98.

Därutöver bör man lägga till att halva året är solens strålar otillräckliga på våra breddgrader SAMT att man diskuterar ganska flitigt om inte RDI-nivåerna är för lågt tilltagna och om vårt D-vitaminbehov är underskattat.

Dina källor påpekar ju även detta Trance.

"D-vitaminbrist kanske vanligare än vi trott" (artikel i Läkartidningen):
http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279

Lite mer i media:
http://www.dagensmedicin.se/nyheter/2008/09/05/forskare-vill-ge-alla-dans/index.xml
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=804604
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=1278797&lid=puff_1278919&lpos=rubrik
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=32256&a=1274622&lid=puff_1278797&lpos=extra_0

En föreläsning i ämnet (Michael Holick, PhD, MD, Professor of medicine, physiology and biophysics and director of the General Clinical Research Center at Boston University Medical Center
Keynote address at the opening ceremony of the 34th European Symposium on Calcified Tissues, Copenhagen 5 May, 2007):
http://www.uvadvantage.org/portals/0/pres/

Scratch89
2009-01-18, 12:06
Bra artiklar där Eddie. Den psykiska delen hade jag inte en tanke på.

dannegavle
2009-01-18, 13:27
Sen ett halvår tillbaka petar jag i mig "Kalcium + D3" från Friggs, 2 tabletter om dagen (morgon+kväll). Finns att köpa på ICA där jag bor.

2 tabletter ger:
Vitamin D3 - 5ug (100% RDI)
Vitamin K - 100 ug (111% RDI)
Kalcium - 800 mg (100% RDI)
Magnesium - 200mg (67% RDI)

Burkarna är inte speciellt dyra (kommer inte ihåg pris, men ganska säkert under 50 kr) och innehåller 70 tabletter.

Trance
2009-01-18, 15:21
Då jag förmodligen kommer att sikta på en supplementering uppemot 20-25 ug så kommer jag sikta på något som enbart har d-vitamin om det går. Det verkar som det är på de höga nivåerna det görs mest skillnad.

"Starkast samband uppvisar koloncancer, där en metaanalytisk dos–responsstudie kommit fram till att dagligt intag av 25 mikrogram eller serumnivå av 25-OH-D >82 nmol/l minskar risken med 50 procent"

Knowledge
2009-01-19, 07:31
jag rekommenderar holistics d-vitamin, det har påverkat mitt allmänna humör positivt.

Äter du inte D-vitamin så har du brist på D-vitamin, enkelt uttryckt. Kroppen bildar nämligen D-vitamin genom solljus. I Sverige är det bara mitt på dagen under sommaren som solen lyser tillräckligt starkt för oss. Därför behöver din kropp extra tillskott. Brist på D-vitamin kan bland annat leda till benskörhet och depression.
D-vitaminkällor

D-vitamin är det enda kända näringsämnet som vi kan tillgodogöra oss både från solljus och kosten. Eftersom D-vitamin ingår i regleringen av omsättningen av kalcium och fosfor är det nödvändigt för all uppbyggnad av ben- och tandvävnad.

D-vitamin anses vara både ett vitamin och ett hormon. Vi producerar det själva i huden när den exponeras för ultraviolett ljus (UVB), men vi kan även ta upp D-vitamin från kosten.

Eftersom UVB filtreras bort i atmosfären när solen står lågt så kan vi på våra breddgrader bara bilda D-vitamin några timmar runt lunchtid under sommarhalvåret. Under vinterhalvåret kan vi överhuvudtaget inte bilda något D-vitamin.

Globalt sett är D-vitaminsyntesen från UVB viktigare än det D-vitamin vi får i oss ifrån kosten. I norden får vi dock förlita oss i första hand på kostkällor.
D-vitaminrika livsmedel

D-vitaminrika livsmedel är fet fisk, äggula och naturligt feta sommarproducerade mjölkprodukter. Vegetarisk kost är fattig på D-vitamin. Den fysiologiskt mest effektiva formen är D3 (kolekalciferol).
Riskgrupper

Alla som bor på våra breddgrader vintertid riskerar underskott av D-vitamin. För personer som inte äter fisk eller mjölkprodukter, personer med dåligt fettupptag och överviktiga ökar risken för D-vitaminbrist ytterligare. I princip kan sjukdomsbilder som regelmässigt förbättras under juni-augusti eller i samband med solsemester misstänkas ha samband med underskott på D-vitamin
Överdosering

Tillskott med D-vitamin har en gång i tiden hämmats av en rädsla för överdosering. Denna rädsla visade sig snart vara kraftigt överdriven. Omvandlingen till den aktiva formen sker i flera steg vilket är en inbyggd säkerhetsmekanism.

Studier talar för att 100 mikrogram (=4.000 IE) D-vitamin per dag ger tillfredsställande nivåer utan biverkningsrisk. Referens: www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=6279
Innehåll per kapsel

D3 (kolekalciferol)
2000 IE (50 mcg)
Fyllnadsmedel

Mikrokristallin cellulosa.

Kapseln är vegetabilisk och består av modifierad stärkelse.

http://holistic.se/kosttillskott/d-vitamin/index.php

Trance
2009-01-19, 11:44
Jag vill inte stödja en sådan sida som verkar ha en sådan pseudovetenskaplig inriktning. Pratar inte nu om just texten om d-vitamin utan deras reningskurer och allt möjligt. Dessutom var det lite väl mycket d-vitamin i deras doser, lägger sig vid maxgränsen där.

Tror jag stödjer vårat kommunistmonopol - Apoteket istället.

Scratch89
2009-01-19, 17:07
Om du inte vill gå till apoteket finns det rätt så bra D-vitamintillskott i hälsokostbutiker.

schabo-labo
2009-01-24, 10:12
Göteborgs-Posten hade en artikel i dagens tidning om D-vitamin, det var intressant läsning. Tydligen kan d-vitamin hjälpa till för både muskeltillväxt och mot depresseioner.

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=471948

mikaelj
2009-01-24, 10:50
Göteborgs-Posten hade en artikel i dagens tidning om D-vitamin, det var intressant läsning. Tydligen kan d-vitamin hjälpa till för både muskeltillväxt och mot depresseioner.

http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=471948

Den artikeln fick mig att skriva lite om det själv: Ät mer vitamin Dejlig (http://mikael.jansson.be/journal/2009/01/at-mer-vitamin-dejlig)

schabo-labo
2009-01-24, 18:28
Den artikeln fick mig att skriva lite om det själv: Ät mer vitamin Dejlig (http://mikael.jansson.be/journal/2009/01/at-mer-vitamin-dejlig)

Det var läsvärt, tack.

Eddie Vedder
2009-01-24, 19:05
Kanonbra bloggtext mikaelj.:thumbup:

Lite för bra tyvärr, jag hade planerat ett liknande men nu skulle det ju bara bli rena plagiatet ju:D

mikaelj
2009-01-24, 19:14
Tackar tackar, Eddie & schabo!

D-vitamin är sannerligen ett intressant hormon.

Trance
2009-01-24, 20:26
"tros förebygga autism hos barn"

Det stämmer väl inte riktigt med vad som faktiskt sägs?

Sedan så säljer Apoteket d-vitamin om man nu vill handla där, 10 mikrograms.

mikaelj
2009-01-24, 20:31
"tros förebygga autism hos barn"

Det stämmer väl inte riktigt med vad som faktiskt sägs?

Jo, bl.a. http://archpedi.ama-assn.org/cgi/content/abstract/162/11/1026

Sedan så säljer Apoteket d-vitamin om man nu vill handla där, 10 mikrograms.

Det är helt klart en förbättring, även om det fortfarande är fem-tio gånger lägre dos än vad som numera rekommenderas internationellt.

stridis
2009-01-24, 20:33
Sedan så säljer Apoteket d-vitamin om man nu vill handla där, 10 mikrograms.

Morsan drog ner och hörde sig för men nehe de hade inte rena d-vitamin tillskott (Inte behöver jag mer kalcium och annat bjäfs)? Vafalls?! De sade till på råga att det inte fanns någon annanstans heller? Är det byns apotek som är koko eller har jag missat något?

mikaelj
2009-01-24, 20:35
Morsan drog ner och hörde sig för men nehe de hade inte rena d-vitamin tillskott (Inte behöver jag mer kalcium och annat bjäfs)? Vafalls?! De sade till på råga att det inte fanns någon annanstans heller? Är det byns apotek som är koko eller har jag missat något?

D-vitamin skall intas tillsammans med fett och kalk -- fett som lösningsmedel, kalk för att inte laka ur skelettet.

Mina 50'000-tabletter äter jag alltid ihop med min monsteräggröra med ost (kalcium) & majonnäs.

stridis
2009-01-24, 20:47
Apoteket i Lindome alltså. Finns på apoteket.se ser jag nu.
Fett som lösningsmedel ja, det är inga stora mängder det var inte riktigt det jag menade med bjäfs mest kalcium , och kalcium får jag i mig så det räcker och blir över.

Trance
2009-01-24, 20:48
Jo, bl.a. http://archpedi.ama-assn.org/cgi/content/abstract/162/11/1026

Ja, jag har läst den och den handlar om en koppling mellan nederbörd, vilket sedan kanske kan kopplas till att man inte är ute i solen så mycket. Visst så finns det även eventuellt en plausibel mekanism mellan autism och d-vitaminbrist men då är det just brist och inte att d-vitamin i sig behöver minska risken. Autism tros bero på många saker.



Det är helt klart en förbättring, även om det fortfarande är fem-tio gånger lägre dos än vad som numera rekommenderas internationellt.

Rekommendationerna är väldigt olika, mest eftersom det inte finns stöd för exakta verkar det som. I din blogg läste jag mycket högre än vad som jag läst i andra rekommendationer och studier (ca 25-50 mikrogram mot din rekommendation på 170).

Man kan alltid ta flera dessutom.

Morsan drog ner och hörde sig för men nehe de hade inte rena d-vitamin tillskott (Inte behöver jag mer kalcium och annat bjäfs)? Vafalls?! De sade till på råga att det inte fanns någon annanstans heller? Är det byns apotek som är koko eller har jag missat något?

http://www.apoteket.se/apoteket/jsp/polopoly.jsp?d=3172&ProductSKU=233949&prodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

mikaelj
2009-01-24, 20:51
Ja, jag har läst den och den handlar om en koppling mellan nederbörd, vilket sedan kanske kan kopplas till att man inte är ute i solen så mycket. Visst så finns det även eventuellt en plausibel mekanism mellan autism och d-vitaminbrist men då är det just brist och inte att d-vitamin i sig behöver minska risken. Autism tros bero på många saker.

Sure, det är just bristen jag syftar på. Bor man vid ekvatorn behöver man inga tillskott.

Rekommendationerna är väldigt olika, mest eftersom det inte finns stöd för exakta verkar det som. I din blogg läste jag mycket högre än vad som jag läst i andra rekommendationer och studier (ca 25-50 mikrogram mot din rekommendation på 170).

Mm, jag ville öka lagret. Numera äter jag det bara en gång i månaden, och ju närmare sommaren desto glesare blir det. Den studien jag länkade till (depression hos överviktiga) hade använt 170 ug/dag (eller egentligen 1250 ug/vecka = 50'000 IE, men det är i praktiken samma sak).

Sverker
2009-01-25, 07:33
Blir lite systemfel ifall man måste köra stora doser tillskott för att man sitter inomhus.
I överviktens tidevarv borde vill istället röra oss utomhus en halvtimme varje lunch. Vips har vi vunit tre fördelar. 1. Ökat energiförbrukningen, 2. belastat benmassan och stimulerat benbildningen, 3. byggt upp förråden av D-vitamin för den solfattiga vintern.


Hmm..borde finnas en tid i solen som maximerar mängden D-vitaminbildning samtidigt som man håller risken för malignt melanom på en rimlig nivå.

mikaelj
2009-01-25, 07:38
Blir lite systemfel ifall man måste köra stora doser tillskott för att man sitter inomhus.
I överviktens tidevarv borde vill istället röra oss utomhus en halvtimme varje lunch. Vips har vi vunit tre fördelar. 1. Ökat energiförbrukningen,

... och ökat aptiten motsvarande. Att omsättningen ökar betyder desvärre inte så mycket för övervikten.

3. byggt upp förråden av D-vitamin för den solfattiga vintern.

Håller helt med dig, men det räcker inte alltid ändå. Den svenska sommaren kunde varit lite mer soltät... :) Dessutom sjunker depåerna till för låga nivåer innan kroppen blir utsatt för D-vitamin-sol nästa gång.

Hmm..borde finnas en tid i solen som maximerar mängden D-vitaminbildning samtidigt som man håller risken för malignt melanom på en rimlig nivå.

15-30 minuter klockan 12 har jag hört skall vara tillräckligt.

Eddie Vedder
2009-01-25, 07:40
Hmm..borde finnas en tid i solen som maximerar mängden D-vitaminbildning samtidigt som man håller risken för malignt melanom på en rimlig nivå.

Iofs missar du ju hela poängen här då hela debatten kring D-vitaminsupplementering bygger på att vi faktiskt verkar misslyckas med det där på befolkningsnivå, både i Sverige och andra länder, samt att många ifrågasätter RDI-nivån på D-vitamin.

Den har ju höjts tidigare då det kommit nya rön på hur värdefullt det är så jag ser inte varför man inte skulle höja ytterligare med tanke på att många studier publiceras som både visar på fördelar med högt intag, risker med lågt intag samt otillräckliga intag på befolkningsnivå.

Sverker
2009-01-25, 07:57
Njaa...Livsmedelsverkets mål är att förhindra rakitis. Målet i tråden är att nå ytterligare fördelar med D-vitamin.
Försöker bara hitta en gyllene medelväg. Jag antog att problemen som behandlas i tråden, med cancer, depresioner etc bara var ett problem i solfattiga länder och inte närmre ekvatorn.

Eddie Vedder
2009-01-25, 09:11
ABSTRACT

Vitamin D deficiency is now recognized as a pandemic. The major cause of vitamin D deficiency is the lack of appreciation that sun exposure in moderation is the major source of vitamin D for most humans. Very few foods naturally contain vitamin D, and foods that are fortified with vitamin D are often inadequate to satisfy either a child's or an adult's vitamin D requirement. Vitamin D deficiency causes rickets in children and will precipitate and exacerbate osteopenia, osteoporosis, and fractures in adults. Vitamin D deficiency has been associated with increased risk of common cancers, autoimmune diseases, hypertension, and infectious diseases. A circulating level of 25-hydroxyvitamin D of >75 nmol/L, or 30 ng/mL, is required to maximize vitamin D's beneficial effects for health. In the absence of adequate sun exposure, at least 800–1000 IU vitamin D3/d may be needed to achieve this in children and adults. Vitamin D2 may be equally effective for maintaining circulating concentrations of 25-hydroxyvitamin D when given in physiologic concentrations.

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/87/4/1080S

Michael F Holick and Tai C Chen. Vitamin D deficiency: a worldwide problem with health consequences. American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 87, No. 4, 1080S-1086S, April 2008

GurraC
2009-01-25, 21:47
Har nu käkat Holistic D-vitamin 2000IE i en månad och min fru säger att mitt humör påverkats markant till det bättre.

stevebc
2009-01-25, 23:07
3. byggt upp förråden av D-vitamin för den solfattiga vintern.Hur menar du? Är det inte dagsdoser det handlar om, eller kan man överkonsumera D-vitamin (relativt RDI) så att man klarar av perioder (storleksordningen dygn) man inte når upp till RDI?

Trance
2009-01-25, 23:19
Hur menar du? Är det inte dagsdoser det handlar om, eller kan man överkonsumera D-vitamin (relativt RDI) så att man klarar av perioder (storleksordningen dygn) man inte når upp till RDI?

D-vitamin har en halveringstid på lite mindre än en månad kroppen. Så visst kan man bygga upp ett förråd.

stevebc
2009-01-25, 23:55
Oj jäklar.

Hobbes
2009-01-26, 00:14
Hmm..borde finnas en tid i solen som maximerar mängden D-vitaminbildning samtidigt som man håller risken för malignt melanom på en rimlig nivå.

Sverker vet inte om det är det du funderar på, ber om ursäkt om jag missförstått det i såfall.

I Calgary, Kanada jobbade jag under 9 månader såsom forskningsassistent med ett MS projekt, där man studerade KBT behandling av MS patienter. Där lärde jag mig följande att D-vitamin användes för att behandla/underlätta för just dessa patienter.

Nu minns jag inte exakt doserna som diskuterades men det var rätt stora doser om dagen.

Vitamin D and multiple sclerosis.
Hayes CE, Cantorna MT, DeLuca HF
Proc Soc Exp Biol Med. 1997 Oct;216(1):21-7

Recently, it has been clearly demonstrated that exogenous 1,25-dihydroxyvitamin D3, the hormonal form of vitamin D3, can completely prevent experimental autoimmune encephalomyelitis (EAE), a widely accepted mouse model of human multiple sclerosis (MS). This finding has focused attention on the possible relationship of this disease to vitamin D. Although genetic traits certainly contribute to MS susceptibility, an environmental factor is also clearly involved. It is our hypothesis that one crucial environmental factor is the degree of sunlight exposure catalyzing the production of vitamin D3 in skin, and, further, that the hormonal form of vitamin D3 is a selective immune system regulator inhibiting this autoimmune disease. Thus, under low-sunlight conditions, insufficient vitamin D3 is produced, limiting production of 1,25-dihydroxyvitamin D3, providing a risk for MS. Although the evidence that vitamin D3 is a protective environmental factor against MS is circumstantial, it is compelling. This theory can explain the striking geographic distribution of MS, which is nearly zero in equatorial regions and increases dramatically with latitude in both hemispheres. It can also explain two peculiar geographic anomalies, one in Switzerland with high MS rates at low altitudes and low MS rates at high altitudes, and one in Norway with a high MS prevalence inland and a lower MS prevalence along the coast. Ultraviolet (UV) light intensity is higher at high altitudes, resulting in a greater vitamin D3 synthetic rate, thereby accounting for low MS rates at higher altitudes. On the Norwegian coast, fish is consumed at high rates and fish oils are rich in vitamin D3. Further, experimental work on EAE provides strong support for the importance of vitamin D3 in reducing the risk and susceptibility for MS. If this hypothesis is correct, then 1,25-dihydroxyvitamin D3 or its analogs may have great therapeutic potential in patients with MS. More importantly, current research together with data from migration studies opens the possibility that MS may be preventable in genetically susceptible individuals with early intervention strategies that provide adequate levels of hormonally active 1,25-dihydroxyvitamin D3 or its analogs.

Eddie Vedder
2009-01-26, 06:56
Hur menar du? Är det inte dagsdoser det handlar om, eller kan man överkonsumera D-vitamin (relativt RDI) så att man klarar av perioder (storleksordningen dygn) man inte når upp till RDI?

Oh ja.

Jag föreslår att du tittar på föreläsningen som jag länkar till. D-vitamin ansamlas i levern och ger ett förråd som räcker länge. Man har sett studier med jättehöga doser vid ett enstaka tillfälle som visat positiva hälsoeffekter och hindrat brist.

Dessutom är det många forskare som mer och mer ifrågasätter hur pass stor risk det är för toxicitet av höga doser D-vitamin, att mycket högre intag än fastslaget RDI bara är bra. Som sagt, kolla gärna mina och Trances länkar.:)

Eddie Vedder
2009-01-26, 07:20
Objective: To determine the effect of four monthly vitamin D supplementation on the rate of fractures in men and women aged 65 years and over living in the community.
Design: Randomised double blind controlled trial of 100 000 IU oral vitamin D3 (cholecalciferol) supplementation or matching placebo every four months over five years.
Setting and participants: 2686 people (2037 men and 649 women) aged 65-85 years living in the general community, recruited from the British doctors register and a general practice register in Suffolk.
Main outcome measures: Fracture incidence and total mortality by cause.
Results: After five years 268 men and women had incident fractures, of whom 147 had fractures in common osteoporotic sites (hip, wrist or forearm, or vertebrae). Relative risks in the vitamin D group compared with the placebo group were 0.78 (95% confidence interval 0.61 to 0.99, P=0.04) for any first fracture and 0.67 (0.48 to 0.93, P=0.02) for first hip, wrist or forearm, or vertebral fracture. 471 participants died. The relative risk for total mortality in the vitamin D group compared with the placebo group was 0.88 (0.74 to 1.06, P=0.18). Findings were consistent in men and women and in doctors and the general practice population.
Conclusion: Four monthly supplementation with 100 000 IU oral vitamin D may prevent fractures without adverse effects in men and women living in the general community.

http://www.bmj.com/cgi/content/full/326/7387/469

Effect of four monthly oral vitamin D3 (cholecalciferol) supplementation on fractures and mortality in men and women living in the community: randomised double blind controlled trial. BMJ 2003;326(7387):469

Conclusions: Low levels of vitamin D may be associated with increased cancer incidence and mortality in men, particularly for digestive-system cancers. The vitamin D supplementation necessary to achieve a 25(OH)D increment of 25 nmol/L may be at least 1500 IU/day.

[...]

Confirming that vitamin D levels indeed account for the associations we observed is critical because current health recommendations typically discourage high intake of vitamin D and high levels of sun exposure, at least without use of sunscreen, which effectively blocks vitamin D production (11). Achieving a 25(OH)D increment of 25 nmol/L may require a vitamin D supplementation of at least 1500 IU/day, a safe but not generally encouraged level (26). A glass of milk, although generally perceived as a good source of vitamin D, contains 100 IU, which would increase the plasma level of 25(OH)D by only about 2 to 3 nmol/L. Adult sun exposure is discouraged largely because of risk of melanoma, the most deadly form of skin cancer, but the melanoma risk associated with moderate sun exposure without burning in adults is unclear. Although melanomas account for approximately 7000 deaths annually in males in the United States, 295 000 men die annually of all cancers. We estimated a 29% lower cancer mortality rate (i.e., 85 550 fewer deaths) if the predicted 25(OH)D level is increased 25 nmol/L. Thus, because current recommendations are adequate only to prevent extremely low vitamin D levels, establishing definitively whether cancer incidence and mortality rates are increased by inadequate vitamin D status should be a high priority.

http://jnci.oxfordjournals.org/cgi/content/full/98/7/451

Prospective Study of Predictors of Vitamin D Status and Cancer Incidence and Mortality in Men. JNCI Journal of the National Cancer Institute 2006 98(7):451-459

Och problemen med D-vitaminbrist är, precis som Holick påpekar i mitt tidigare citat, något som verkar ses i stora delar av världen och inte bara de nordligare länderna. Dessutom extra vanligt bland invandrare från sydligare länder, t.ex. turkar i Tyskland och Somalier i Sverige (som verkar utveckla autism i högre grad här än i Somalia):

Suburban clustering of vitamin D deficiency in Melbourne, Australia. Asia Pac J Clin Nutr. 2008;17(1):63-7.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18364328


CONCLUSIONS: The prevalence of vitamin D deficiency in pregnant non-Western women in the Netherlands is very high, and screening should be recommended.

High prevalence of vitamin D deficiency in pregnant non-Western women in The Hague, Netherlands. Am J Clin Nutr. 2006 Aug;84(2):350-3; quiz 468-9.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16895882?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed


High prevalence of vitamin D deficiency, secondary hyperparathyroidism and generalized bone pain in Turkish immigrants in Germany: identification of risk factors. Osteoporos Int. 2006;17(8):1133-40.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/16718398?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DiscoveryPanel.Pubmed_Discovery_RA&linkpos=3&log$=relatedarticles&logdbfrom=pubmed

CONCLUSIONS: Vitamin D deficiency is a public health issue in Germany. We identified a number of determinants with potential for primary prevention of vitamin D deficiency. Risk and benefits of preventive actions need to be examined in further studies.


Vitamin D status and health correlates among German adults. Eur J Clin Nutr. 2008 Sep;62(9):1079-89.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17538533?ordinalpos=14&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_DefaultReportPanel.Pubmed_RVDocSum

mikaelj
2009-01-26, 10:40
Effects of vitamin D supplementation on symptoms of depression in overweight and obese subjects: randomized double blind trial.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18793245

RESULTS: Subjects with serum 25(OH)D levels < 40 nmol L(-1) scored significantly higher (more depressive traits) than those with serum 25(OH)D levels > or = 40 nmol L(-1) on the BDI total [6.0 (0-23) versus 4.5 (0-28) (median and range)] and the BDI subscale 1-13 [2.0 (0-15) versus 1.0 (0-29.5)] (P < 0.05).

In the two groups given vitamin D, but not in the placebo group, there was a significant improvement in BDI scores after 1 year. There was a significant decrease in serum parathyroid hormone in the two vitamin D groups without a concomitant increase in serum calcium.

CONCLUSIONS: It appears to be a relation between serum levels of 25(OH)D and symptoms of depression. Supplementation with high doses of vitamin D seems to ameliorate these symptoms indicating a possible causal relationship.

AJO
2009-01-28, 23:53
Ska börja äta kapslar med 2000 IE. Kan jag med fördel äta flera kapslar om dagen i början för att bygga upp nivåerna snabbare och efter en tid gå ner till en kapsel/dag?

schabo-labo
2009-01-29, 07:13
När ska kolozzeum börja sälja d-vitamin i större mängder? Man vill ju få tag på lite större mängder nånstans, för att testa.

dannegavle
2009-01-29, 09:00
Hälsokraft-butiken här i Gävle hade Holistics produkter. 135 kr för en burk med 90 kapslar D-vitamin (50 mcg).

mikaelj
2009-01-29, 09:21
AJO,

Jag började med en 50'000 IE-kapsel om dagen en vecka i sträck, sedan sänkte jag till en kapsel i veckan.

AJO
2009-01-29, 13:06
AJO,

Jag började med en 50'000 IE-kapsel om dagen en vecka i sträck, sedan sänkte jag till en kapsel i veckan.

Det låter mycket. Finns det verkligen inga biverkningar vid den mängden?

mikaelj
2009-01-29, 13:14
Det låter mycket. Finns det verkligen inga biverkningar vid den mängden?

Man får se till att få i sig mycket kalcium samtidigt, bara. Ät det ihop med en rejäl bit fet ost, så.

OBJECTIVES: The objective of the present study was to examine the cross-sectional relation between serum 25-hydroxyvitamin D [25-(OH) D] levels and depression in overweight and obese subjects and to assess the effect of vitamin D supplementation on depressive symptoms. DESIGN: Cross-sectional study and randomized double blind controlled trial of 20,000 or 40,000 IU vitamin D per week versus placebo for 1 year. SETTING: A total of 441 subjects (body mass index 28-47 kg m(-2), 159 men and 282 women, aged 21-70 years) recruited by advertisements or from the out-patient clinic at the University Hospital of North Norway. MAIN OUTCOME MEASURES: Beck Depression Inventory (BDI) score with subscales 1-13 and 14-21. RESULTS: Subjects with serum 25(OH)D levels < 40 nmol L(-1) scored significantly higher (more depressive traits) than those with serum 25(OH)D levels > or = 40 nmol L(-1) on the BDI total [6.0 (0-23) versus 4.5 (0-28) (median and range)] and the BDI subscale 1-13 [2.0 (0-15) versus 1.0 (0-29.5)] (P < 0.05). In the two groups given vitamin D, but not in the placebo group, there was a significant improvement in BDI scores after 1 year. There was a significant decrease in serum parathyroid hormone in the two vitamin D groups without a concomitant increase in serum calcium. CONCLUSIONS: It appears to be a relation between serum levels of 25(OH)D and symptoms of depression. Supplementation with high doses of vitamin D seems to ameliorate these symptoms indicating a possible causal relationship.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18793245

AJO
2009-01-29, 13:27
Alltför stora mängder D-vitamin kan ge förkalkningar, speciellt i njurar och lungor. Symptom kan vara illamående, dålig matlust. RDI bör därför inte överskridas under längre tid.



http://sv.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D#cite_note-A-0

Stämmer inte det eller?

King Grub
2009-01-29, 13:42
Jo.

When the Food and Nutrition Board of the Institute of Medicine established the tolerable upper intake level (UL) for vitamin D, published studies that adequately documented the lowest intake levels of vitamin D that induced hypercalcemia were very limited. Because the consequences of hypercalcemia are severe, the Food and Nutrition Board established a very conservative UL of 2,000 IU/day (50 mcg/day) for children and adults (see table below) (30). Research published since 1997 suggests that the UL for adults is likely overly conservative and that vitamin D toxicity is very unlikely in healthy people at intake levels lower than 10,000 IU/day

http://lpi.oregonstate.edu/infocenter/vitamins/vitaminD/

Guddi
2009-01-29, 14:50
... och ökat aptiten motsvarande. Att omsättningen ökar betyder desvärre inte så mycket för övervikten.Ska man ignorera hälsoförbättringarna också eller?

Sen finns det ett klart samband mellan fysisk aktivitetsnivå och övervikt. Så även om promenader har väldigt liten verkan i sig själv emot övervikt så hjälper det en att hålla den vikt man har för tillfället.

mikaelj
2009-01-29, 16:21
Ska man ignorera hälsoförbättringarna också eller?

Naturligtvis inte. Jag kan inte tänka eller fungera ordentligt om jag inte använder kroppen också.

Men man skall tro att motion är det viktigaste för viktnedgång.

mikaelj
2009-02-24, 05:22
D istället för C mot förkylning (http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/d-i-stallet-for-c-mot-forkylning-1.805813)

Glöm C-vitaminerna. För den som vill undvika att bli förkyld är det förmodligen vitamin D som gäller. Ännu en vetenskaplig studie pekar på att ämnet spelar en central roll för immunförsvaret.

schabo-labo
2009-02-24, 15:17
Intressant info. Omkullkastar gamla teorier...

WHITEFOLKS
2009-02-24, 16:25
Någon som hittat ett bra prisvärt D-tillskott som finns tillgängligt lite här och där? :)

hoikka poika
2009-02-24, 16:39
Någon som hittat ett bra prisvärt D-tillskott som finns tillgängligt lite här och där? :)

Jag har köpt på Apoteket. Rätt dyrt tyckte jag (runt 70 kr) men jag är inte insatt i D-vitaminbranschen så det kanske är jättebra pris :)

Eddie Vedder
2009-02-24, 16:56
D-vitamin är billigt att framställa. Läkemedel kan man tjäna betyligt mer pengar på dock så det vore ju katastrof om folk blev friskare av något så billigt som högt D-vitaminintag.;)

Den dosen som finns i Apotekets D-vitamintillskott är dock en bra bit under de mängder som vissa forskare anser att vi tjänar på att öka intaget med.

Och länkar är för övrigt inte tillåtet för den som vet bra sidor.

mikaelj
2009-02-24, 17:02
D-vitamin är billigt att framställa. Läkemedel kan man tjäna betyligt mer pengar på dock så det vore ju katastrof om folk blev friskare av något så billigt som högt D-vitaminintag.;)

Eller Levaxin (natriumlevothyroxin) kontra torkad sköldkörtel, eftersom man inte kan ta patent på gris... Även om Nycomed säkerligen hade velat.

Den dosen som finns i Apotekets D-vitamintillskott är dock en bra bit under de mängder som vissa forskare anser att vi tjänar på att öka intaget med.

Och länkar är för övrigt inte tillåtet för den som vet bra sidor.

En starkare variant (2000IU) borde finnas lite varstans, men om du skall hitta någon på 50000IU får du leta lite själv. (ingår det här i "tillåtet"?)

Eddie Vedder
2009-02-24, 17:06
En starkare variant (2000IU) borde finnas lite varstans, men om du skall hitta någon på 50000IU får du leta lite själv. (ingår det här i "tillåtet"?)

Okej, kanske får leta bland hälsokosten tills dess att det eventuellt kommer ingå hos Fairings produkter.

ja det är tillåtet.;)

Trance
2009-02-24, 17:11
D-vitamin är billigt att framställa. Läkemedel kan man tjäna betyligt mer pengar på dock så det vore ju katastrof om folk blev friskare av något så billigt som högt D-vitaminintag.;)

Den dosen som finns i Apotekets D-vitamintillskott är dock en bra bit under de mängder som vissa forskare anser att vi tjänar på att öka intaget med.

Och länkar är för övrigt inte tillåtet för den som vet bra sidor.

1. Snälla, börja inte med konspirationsteorier.

2. Man kan äta mer än ett piller, fast det räcker inte så länge då.

Timme
2010-01-21, 21:15
Vad är mest optimalt? Att ta en dos varje dag på 4000IU eller ta 14dagars dos var 14e dag?

Timme
2010-01-21, 21:40
Sedan undar jag om 2000IE är samma sak som 50000IU?

Eddie Vedder
2010-01-21, 21:43
Sedan undar jag om 2000IE är samma sak som 50000IU?

Ne IE är svenska och IU engelska, internationella enheter respetive international units.

Angående din fråga är svaret svårt. Båda är väldigt höga. Jag skulle förhålla mig lite mer försiktig och då ligga på 4000IU om dagen utifrån dina två alternativ. Själv kör jag som sagt 2000IU om dagen plus en kost som jag försöker hålla hyfsat rik på vitamin D.

Timme
2010-01-21, 21:48
Ne IE är svenska och IU engelska, internationella enheter respetive international units.

Angående din fråga är svaret svårt. Båda är väldigt höga. Jag skulle förhålla mig lite mer försiktig och då ligga på 4000IU om dagen utifrån dina två alternativ. Själv kör jag som sagt 2000IU om dagen plus en kost som jag försöker hålla hyfsat rik på vitamin D.


Jag ska ha myzket D-Vitmain! :D Har läst allt positivt om det så jag är nästan beredd att börja missbruka det. hehe

En solig dag kan ju kroppen produera 100000IU! Oh jag är ute i solen varenda dag under sommaren. Det blir höga doser det!

Jag tänker nog dra i mig 50 000IU varje vezka, som Mikaelj

Anders The Peak
2010-01-21, 22:19
Jag ska ha myzket D-Vitmain! :D Har läst allt positivt om det så jag är nästan beredd att börja missbruka det. hehe

En solig dag kan ju kroppen produera 100000IU! Oh jag är ute i solen varenda dag under sommaren. Det blir höga doser det!

Jag tänker nog dra i mig 50 000IU varje vezka, som Mikaelj
Nu vet du kanske att kroppen styr upp omvandlingen av D2->D3 så det blir rätt. Om du ska få i dig större doser handlar det om D3 som du ska äta.

Trance
2010-01-21, 23:00
Jag ska ha myzket D-Vitmain! :D Har läst allt positivt om det så jag är nästan beredd att börja missbruka det. hehe

En solig dag kan ju kroppen produera 100000IU! Oh jag är ute i solen varenda dag under sommaren. Det blir höga doser det!

Jag tänker nog dra i mig 50 000IU varje vezka, som Mikaelj

Skulle vara väldigt förvånad om det fungerade som ju mer desto bättre. Få vitaminer och liknande fungerar så.

Timme
2010-01-22, 00:40
Nu vet du kanske att kroppen styr upp omvandlingen av D2->D3 så det blir rätt. Om du ska få i dig större doser handlar det om D3 som du ska äta.

ja, oh det är de D3 käkar. Drog just i min 50 000IU D3.


Skulle vara väldigt förvånad om det fungerade som ju mer desto bättre. Få vitaminer och liknande fungerar så.


Just vitamin D3 (som även är ett slags hormon?) tykks det i gälla. Vitamin D är i alla fall ingen vanlig vitamin.

Trance
2010-01-22, 00:44
Just vitamin D3 (som även är ett slags hormon?) tykks det i gälla. Vitamin D är i alla fall ingen vanlig vitamin.

Ja, det gör det inte bätte direkt. Mer är inte bättre brukar stämma extremt bra överrens med hormoner.

Det är säkert ofarligt men när det gäller solen så är kroppen självreglerande och har en maxgräns den kan ta upp, jag misstänker att en sådan inte finns när det gäller supplementering.

Dreas
2010-01-22, 01:22
Lillebrorsan intar D-vitamin och jag hängde på ett tag då jag läst att det kan vara bra att dosera med det.

Står 20 000mcg på förpackningen, är det samma sak som 2000IU?

coxie
2010-01-22, 06:33
Kapar tråden en gnutta med en fråga om B-12. Jag blev diagnostiserad med väldigt dåliga nivåer av B-12 när jag var som mest deprimerad och nere och har sedan dess ätit TrioBe på recept.

Är det sant att när man väl fixat sig ett underskott så kan inte kroppen ta till sig B-12 på det normala sättet? Jag har inga problem med att ta en tablett om dagen men är lite nyfiken på hur det ligger till.

Zorgus
2010-01-22, 07:41
Äter själv extra D-vitamin sedan ett halvår. 4000 IE/dag kombinerat med en relativt fettrik animalisk kost. Tog D-vitamintest efter att tjatat lite på doktorn, och hade 135 nmol/L (54 ng/ml), verkar ok om går efter vad som står här (http://www.kostdoktorn.se/d-vitamin). Kan vara bra att stämma av nivåerna en gång i halvåret om man kör lite större doser.

Zorgus
2010-01-22, 07:45
Lillebrorsan intar D-vitamin och jag hängde på ett tag då jag läst att det kan vara bra att dosera med det.

Står 20 000mcg på förpackningen, är det samma sak som 2000IU?

Nej, 20000 mikrogram är 800000IU. (1 mikrogram = 40IU). Stod det verkligen 20,000 (20k) på burken?

Dreas
2010-01-22, 12:55
Nej, 20000 mikrogram är 800000IU. (1 mikrogram = 40IU). Stod det verkligen 20,000 (20k) på burken?Mja, jag är rätt säker på det. Men efter ett samtal till kära moder så visade det sig vara D-Pearls från Pharma Nord. 20 mikrogram D-vitamin i varje. Så 800iU? Blir inte det lite?

Apos78
2010-01-22, 14:55
Mja, jag är rätt säker på det. Men efter ett samtal till kära moder så visade det sig vara D-Pearls från Pharma Nord. 20 mikrogram D-vitamin i varje. Så 800iU? Blir inte det lite?


Äter själv just dessa för tillfället. Tar två dagligen samt försöker hålla kosten relativt varierad. Lite i förhållande till vad förresten?

dannegavle
2010-01-22, 15:00
20 mikrogram D-vitamin i varje. Så 800iU? Blir inte det lite?

20ug är väl 200% av RDI? Så pyttelite är det inte, men det verkar som 50-100ug är en lämpligare dos för oss nordbor (enligt de senaste rönen).

Dreas
2010-01-22, 15:10
Äter själv just dessa för tillfället. Tar två dagligen samt försöker hålla kosten relativt varierad. Lite i förhållande till vad förresten?Lite i förhållande till vad vi kan tänka behöva för att må så bra som möjligt.

Eddie Vedder
2010-01-22, 15:14
Alldeles färsk studie om D-vitaminnivåer och koppling till tjocktarmscancer:

Vitamin D is obtained from the diet and synthesized in skin exposed to sunlight. Vitamin D status, assessed by circulating 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D], has been associated with a reduced risk of colorectal cancer in previous studies. To complement existing evidence, we conducted a case-control study nested within the Multiethnic Cohort including men and women of Japanese, Latino, African-American, White, and Native Hawaiian ancestry. Using a direct competitive chemiluminescence immunoassay, 25(OH)D level was determined in plasma drawn before diagnosis from 229 cases and 434 controls matched to cases by area (Hawaii, Los Angeles), sex, ethnicity, birth year, blood draw date and time, and hours fasting. Odds ratios (OR) were estimated with conditional logistic regression. An inverse trend was observed (OR per doubling of 25(OH)D, 0.68; 95% confidence interval, 0.51-0.92; P = 0.01), but when examined in categories, relative to the first quintile (<16.8 ng/mL), the ORs in all other quintiles were quite similarly reduced between 37% and 46%. The association was not significantly heterogeneous among the four largest ethnic groups (Pheterogeneity = 0.46). In summary, this study provides evidence of an association between vitamin D status and reduced risk of colorectal cancer in an ethnically diverse population.

Woolcott, CG et al. Plasma 25-Hydroxyvitamin D Levels and the Risk of Colorectal Cancer: The Multiethnic Cohort Study. Cancer Epidemiol Biomarkers Prev; 19(1); 130–4

Commando1980
2010-01-22, 15:18
Mja, jag är rätt säker på det. Men efter ett samtal till kära moder så visade det sig vara D-Pearls från Pharma Nord. 20 mikrogram D-vitamin i varje. Så 800iU? Blir inte det lite?

då är det ju bara att ta flera stycken

Dreas
2010-01-22, 15:25
då är det ju bara att ta flera styckenJa, eller köpa några som innehåller mer D-vitamin per tablett, vilket borde vara billigare. Det mesta på hälsokosten känns dyrt gentemot nätbutiker.

Commando1980
2010-01-22, 15:29
Ja, eller köpa några som innehåller mer D-vitamin per tablett, vilket borde vara billigare. Det mesta på hälsokosten känns dyrt gentemot nätbutiker.

jo, köpte själv d-vitaminpiller från apoteket och de är ju på 400IU per piller så nästa gång blir det till att köpa tabs med högre dosering.

z_bumbi
2010-01-22, 15:47
Kapar tråden en gnutta med en fråga om B-12. Jag blev diagnostiserad med väldigt dåliga nivåer av B-12 när jag var som mest deprimerad och nere och har sedan dess ätit TrioBe på recept.

Är det sant att när man väl fixat sig ett underskott så kan inte kroppen ta till sig B-12 på det normala sättet? Jag har inga problem med att ta en tablett om dagen men är lite nyfiken på hur det ligger till.

Jag har för mig att det är lite som järnbrist. Kroppen kan reglera ett ganska långvarigt underskott genom reserver och det syns då inte på några vanliga prover. När reserverna är tömda och om upptaget/intaget fortfarande är lågt så syns det vid provtagning. För järn regleras upptaget av vad som finns direkt tillgängligt så äter man tillräckligt med järn så ser alla prover bra ut men man kan sakna reserver och för att få fyllda reserver så gäller det att man har överskott av järn under lång tid i kosten för att få lite överskott som kan lagras. Jag har alltså för mig att det samma gäller för b-12 vilket innebär att det gäller att äta tillskotten under en lång tid.

bollio
2010-01-22, 18:08
Rekommenderar http://www.vitamindcouncil.org/
De har koll på aktuell forskning och vilka doser som behövs.

Zorgus
2010-01-26, 09:53
Ny forskningsartikel om D-vitamin och astma:

Vitamin D Levels, Lung Function and Steroid Response in Adult Asthma (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075384?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=16)

CONCLUSIONS: In asthma, reduced vitamin D levels are associated with impaired lung function, increased airway hyperresponsiveness and reduced glucocorticoid response, suggesting that supplementation of vitamin D levels in patients with asthma may improve multiple parameters of asthma severity and treatment response.

Sniggel
2010-01-26, 12:53
Ny forskningsartikel om D-vitamin och astma:

Vitamin D Levels, Lung Function and Steroid Response in Adult Asthma (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075384?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=16)

Tack!

Dreas
2010-01-26, 13:37
Någon som kan nämna några tillverkare som har mer än 1000IE per tablett? Eller PMa affär där man kan köpa det.

cyclist_90
2010-01-26, 16:45
aj då, så inget tillskott av vitamin D för astmatiker?

Per B
2010-01-26, 16:49
CONCLUSIONS: In asthma, reduced vitamin D levels are associated with impaired lung function, increased airway hyperresponsiveness and reduced glucocorticoid response, suggesting that supplementation of vitamin D levels in patients with asthma may improve multiple parameters of asthma severity and treatment response.

aj då, så inget tillskott av vitamin D för astmatiker?

Tvärtom.

Dreas
2010-01-26, 16:49
aj då, så inget tillskott av vitamin D för astmatiker?Vart läste du något som skulle få det vinklat så?

cyclist_90
2010-01-26, 16:51
oj my bad.... såg det nu... sorry grabbar. då fortsätter ja å knarkar D-vitaminpiller ett tag till då;)

Sniggel
2010-01-26, 20:30
oj my bad.... såg det nu... sorry grabbar. då fortsätter ja å knarkar D-vitaminpiller ett tag till då;)

Uppdatera om nåt år ifall du skulle märka av några förändringar! (så gör jag detsamma ;))

Ola Wallengren
2010-01-27, 09:04
Ny forskningsartikel om D-vitamin och astma:

Vitamin D Levels, Lung Function and Steroid Response in Adult Asthma (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20075384?itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed _ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum&ordinalpos=16)

Ett samband men det framstår inte som helt självklart, det är många confounders inblandade.

Frumpish
2010-01-27, 18:52
Ett samband men det framstår inte som helt självklart, det är många confounders inblandade.

skön plot :D känns som den linjära anpassningen känns lite vääääl krystad

zeusden1
2010-01-27, 19:26
Hur var det nu? 4000IE per dag, för mycket?

zeusden1
2010-02-08, 21:14
hur var det nu? 4000ie per dag, för mycket?

bump!

Sniggel
2010-02-08, 22:29
Finns nog inte tillräckligt med forskning för att ge ett svar på om 4000 IU om dagen är för mycket. Forskning på vitaminer får inte så mycket ekonomiskt stöd. Finns inte så mycket vinstintresse.

Baskagge
2010-05-12, 11:58
Dagens Metro,

"D-vitamin ökar benbrottsrisk
STOCKHOLM. I nya numret av medicintidskriften Jama redovisas en studie där D-vitamin visade sig öka risken både för fall och benbrott. Det är tvärtemot vad tidigare studier visat."

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/303/18/1815

mikaelj
2010-05-12, 12:24
Hur tusan kan det öka risken för fall? D-vitaminet sätter sig i innerörat?

hillbilly90210
2010-05-12, 12:28
[...] D-vitamin visade sig öka risken både för fall och benbrott [...]

Läste artikeln i tidningen idag. Märklig formulering. Varför ökar risken för fall, får man sämre balans? Eller är det jag som är bränd och inte fattar vad som menas? :)

Apos78
2010-05-12, 12:30
Dagens Metro,

"D-vitamin ökar benbrottsrisk
STOCKHOLM. I nya numret av medicintidskriften Jama redovisas en studie där D-vitamin visade sig öka risken både för fall och benbrott. Det är tvärtemot vad tidigare studier visat."

http://jama.ama-assn.org/cgi/content/full/303/18/1815

Rejäl dos det där :).

Dock alltid svårt att dra några slutsatser av enskilda resultat. Intressant att fallrisken låg som den gjorde de tre första månaderna för att sedan närma sig kontrollgruppen. Det skulle vara intressant att göra samma försök med skillnaden att tillskott ges kontinuerligt istället för en megados, säg 250 ug i månaden. Det skulle hålla serumnivåerna mer jämna över året.

Sverker
2010-05-12, 13:29
Läste artikeln i tidningen idag. Märklig formulering. Varför ökar risken för fall, får man sämre balans? Eller är det jag som är bränd och inte fattar vad som menas? :)

Lårbenshalsen går av så att den gamla damen ramlade.
Vad som är orsaken eller verkan kan ibland vara oklart. Det är lättare att anklaga mattan på golvet än att lårbenhalsen var så urkalkad att den bara gick av.

Apos78
2010-05-12, 13:57
Lårbenshalsen går av så att den gamla damen ramlade.
Vad som är orsaken eller verkan kan ibland vara oklart. Det är lättare att anklaga mattan på golvet än att lårbenhalsen var så urkalkad att den bara gick av.

Räddningstjänsten förde en gång i tiden en kampanj för vikten av att sätta upp brandvarnare. Det ledde till att fallolyckor och dödsfall därefter ökade. Kampanjen omvärderades. Parentes.

hillbilly90210
2010-05-12, 14:13
Lårbenshalsen går av så att den gamla damen ramlade.
Vad som är orsaken eller verkan kan ibland vara oklart. Det är lättare att anklaga mattan på golvet än att lårbenhalsen var så urkalkad att den bara gick av.

Menar du att lårbenshalsen kan bli så spröd att den mer eller mindre går av där den gamla damen står? Förutsatte att brott alltid kom från ett fall, inte att fall ev. kom från brott.

Sverker
2010-05-12, 14:19
Ja.

Apos78
2010-05-12, 15:06
Menar du att lårbenshalsen kan bli så spröd att den mer eller mindre går av där den gamla damen står? Förutsatte att brott alltid kom från ett fall, inte att fall ev. kom från brott.

Benet kan bli så pass försvagat att det inte krävs den kraft som uppkommer vid ett fall för att det ska uppstå en fraktur. Bara en resning från soffan eller ett snedsteg kanske belastar så att benet inte klarar att stå emot. Dock lär den största delen av frakturerna komma efter fallet men inte alla gånger.

hillbilly90210
2010-05-12, 16:06
Jag förstår, intressant.

Jag hade väl i och för sig kategoriserat även det som ett brott, men men, det är inte min studie. :)

Sverker
2010-05-12, 16:12
Men D-vitamin stimulerar enbart upptaget av kalcium från maten. D-vitamin styr inte inlagringen av kalcium i benvävnaden.
Att D-vitamin inte kan förhindra benbrott kanske inte är så underligt. Antar att östrogen är bättre på själva bevarandet av benvävnaden.

Apos78
2010-05-12, 16:49
Men D-vitamin stimulerar enbart upptaget av kalcium från maten. D-vitamin styr inte inlagringen av kalcium i benvävnaden.
Att D-vitamin inte kan förhindra benbrott kanske inte är så underligt. Antar att östrogen är bättre på själva bevarandet av benvävnaden.

Kalcitriol driver istället på frisättningen av kalcium från benmassan. Dock ger nog det ökade upptaget av kalcium från kosten en nettoeffekt som hamnar på plussidan i slutändan. Frågan är om en sådan jättedos det ändå handlar om här kan ge en sådan skjuts att benmassan blir lidande, iaf till en början då serumnivåerna är så pass höga. Det kunde också ses i studien att fallrisken var som högst de första månaderna efter supplmentering.

Balansträning, D-tillskott och mer sol åt de äldre!

Purren
2010-08-31, 15:30
Vad är konsensus över hur mycket man ska äta dagligen?

Eddie Vedder
2010-08-31, 16:24
Vad är konsensus över hur mycket man ska äta dagligen?

Än sålänge finns inga officiella rekommendationer från myndigheter om mer än RDI för friska vuxna. Närmast till hands ligger rekommendationer om ökade RDI för äldre.

Men de forskare som hävdar att tillskott av betydligt högre doser än så är lämpligt brukar rekommendera 1000-2000 IU/dag oftast. Självklart lite upp och ner men däromkring hamnar det oftast. 2000 IU är vad jag själv tar varje dag, dessutom fet fisk i princip dagligen och solen försöker jag utnyttja i den mån det går.

Dreas
2010-08-31, 17:32
Kör på 2000 IU jag med :)

Zorgus
2010-08-31, 17:48
2000IE/dag om man vill vara på säkra sidan. Är man mer äventyrligt lagd och tror på högre doser (som en del forskare gör) rekommenderas D-vitaminprov. Det är dock inte dosen som är viktig, utan vilken D-vitaminnivå i kroppen man har, och det är mycket individuellt hur man reagerar; beror på vikt, ålder, typ av kost etc...

Lillstadspojken
2010-08-31, 17:52
Kör på 2000 IU jag med :)

Var finns denna 2000 IU tablett att köpa?

Doctor Snuggles
2010-08-31, 17:54
Var finns denna 2000 IU tablett att köpa?

Teh interwebs. Du behöver inte köpa just den specifika mängden. D-vitamin är fettlösligt så du kan lika gärna ta typ en 10000 IU tablett i veckan, eller en 50000 IU tablett i månaden.

Lillstadspojken
2010-08-31, 17:57
Okej. Tacktack

Kischen
2010-08-31, 18:00
Supplementerar ni även nu under solmånaderna?

Doctor Snuggles
2010-08-31, 18:27
Supplementerar ni även nu under solmånaderna?

Inte under sommarn om jag är ute mitt på dagen i minst en halvtimme, eller 1-2 timmar under resten av dagen. Nu har ju hösten kommit igen, och ska börja supplementera åter.

Dreas
2010-08-31, 18:43
Var finns denna 2000 IU tablett att köpa?Sök på Holistic D-vitamin på google.

Har en mor som jobbar på hälsokost så får genom henne.

Supplementerar ni även nu under solmånaderna?Började denna vecka då solen här i Karlstad har lyst rätt bra med sin frånvaro.

Eddie Vedder
2010-08-31, 19:40
Var finns denna 2000 IU tablett att köpa?

Kolozzeums D-vitamin är 1000 IU och kostar bara 59 kronor. Så att köpa den och ta två om dagen är knappast något som gör dig ruinerad. ;)

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=28&products_id=245

Kul att Kolozzeum börjat sälja D-vitamin tycker jag. Jag vill tro att jag bidragit till Fairings beslut faktiskt. ;)

-squat-
2010-08-31, 20:29
Kolozzeums D-vitamin är 1000 IU och kostar bara 59 kronor. Så att köpa den och ta två om dagen är knappast något som gör dig ruinerad. ;)

http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=28&products_id=245


+1. Det är bara att passa på att köpa nu när det är så billigt.

Nible
2010-08-31, 20:52
På min burk står det att den tablett är 400 IE (10 mcg). Vad är skillnaden på IE och IU?

Doctor Snuggles
2010-08-31, 20:53
På min burk står det att den tablett är 400 IE (10 mcg). Vad är skillnaden på IE och IU?

IE = Internationell enhet.
IU = International unit.

Gissa vad skillnaden är. ;)

Nible
2010-09-01, 06:05
IE = Internationell enhet.
IU = International unit.

Gissa vad skillnaden är. ;)

Aha, tack!

Då är det m a o ingen fara för mig att ta en D-vitamin-kapsel med 400 IE och en Kalcium-brustablett som innehåller 500 mg D-vitamin?

D-vitamintabletterna jag har måste verkligen varit skitdyra med tanke på att man fick 90 gram kalcium/D-vitamin tabletter för 10 kr på lidl, och jag tror jag betalade nästan 60 kr för 60 kapslar rent D-vitamintillskott på nätet.

Eddie Vedder
2010-09-01, 07:09
Aha, tack!

Då är det m a o ingen fara för mig att ta en D-vitamin-kapsel med 400 IE.

Nej tvärtom, det är ju snarare en väldigt låg dosering.

forslund
2010-09-01, 07:34
Min syster tog blodprov hos doktorn här för några veckor sedan.

Det visade sig att hon hade nära toxiska doser av D-vitamin (enligt nuvarande standarder då). Jag minns inte enheten det mättes i, men siffran 250 kommer jag ihåg och normala nivåer skulle ligga på 50-60 (?).

Hon tar inget kosttillskott som har med D-vitamin att göra. Vistas inte för mycket i solen men har solat en del solarium i några veckor nu när stora sommarvärmen försvann. Säg 30 min, 2-3 gånger i veckan.

Värt att notera är att hon är hon gluten- och laktosintolerant.

Läkaren hade ingen aning om vad som kunde orsaka detta, så de skulle ta mer prover.
Kan ju vara intressant att höra om någon av er har någon idé, för min uppfattning är att det är mycket svårt att överdosera D-vitamin genom kosten och hon äter verkligen inte D-vitaminrik mat.

Apos78
2010-09-01, 08:48
Min syster tog blodprov hos doktorn här för några veckor sedan.

Det visade sig att hon hade nära toxiska doser av D-vitamin (enligt nuvarande standarder då). Jag minns inte enheten det mättes i, men siffran 250 kommer jag ihåg och normala nivåer skulle ligga på 50-60 (?).

Hon tar inget kosttillskott som har med D-vitamin att göra. Vistas inte för mycket i solen men har solat en del solarium i några veckor nu när stora sommarvärmen försvann. Säg 30 min, 2-3 gånger i veckan.

Värt att notera är att hon är hon gluten- och laktosintolerant.

Läkaren hade ingen aning om vad som kunde orsaka detta, så de skulle ta mer prover.
Kan ju vara intressant att höra om någon av er har någon idé, för min uppfattning är att det är mycket svårt att överdosera D-vitamin genom kosten och hon äter verkligen inte D-vitaminrik mat.

Det låter skyhögt, om provet nu stämmer. Att hon skulle ligga så högt pga kost och sol låter osannolikt. Enheten är för övrigt nmol/L.

Eddie Vedder
2010-09-01, 08:59
Att hon lider av celiaki gör ju det hela ännu mer konstigt. Just celiakipatienter är ju annars just en grupp som ofta lider av sämre benhälsa och låga D-vitaminnivåer.

Zorgus
2010-09-01, 09:06
Ja, det låter skumt. Mätfel kanske? Återkom gärna när doktorn luskat ut vad det berodde på, vore intressant att få veta.

bertbert
2010-09-01, 09:06
Det här var en högst utmärkt tråd! Jag var helt omedveten om D-vitamins effekter och har missat denna tidigare, tack!

Eddie Vedder
2010-09-01, 09:10
Det här var en högst utmärkt tråd! Jag var helt omedveten om D-vitamins effekter och har missat denna tidigare, tack!

Här finns ännu mer:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230&highlight=D-vitamin

bertbert
2010-09-01, 09:58
Här finns ännu mer:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230&highlight=D-vitamin

Mycket informativt! Tack igen! :)

Apos78
2010-09-01, 10:20
Det skrevs nyligen om svårigheterna med att mäta nivåer i blodet men att det skulle slå fel uppåt och då så enormt mycket låter inte troligt. Ett ny provtagning kanske ger lite klarhet.

mikaelj
2010-09-01, 10:24
Jag hade 140 nmol/L när jag ätit 50kIE en vecka i sträck följt av en i veckan i två veckor. Det var i oktober, så plus sommarens sol.

Hennes siffra låter underlig.

Nible
2010-09-01, 18:43
Nej tvärtom, det är ju snarare en väldigt låg dosering.

Okej, konstigt att de skriver på burken att "dosen bör ej överskridas" trots att det är såpass låg dosering.

Doctor Snuggles
2010-09-01, 19:11
Okej, konstigt att de skriver på burken att "dosen bör ej överskridas" trots att det är såpass låg dosering.

Det skriver dem på alla vitamin/mineral tillskott, ja i princip alla tillskot öht, för säkerhets skull. För det mesta så finns det ingen anledning att överskrida RDA. RDA är ju fortfarande rätt "låg" fn, och syftar till att undvika brist. De nya rönen syftar till optimal hälsa.

-squat-
2010-09-01, 19:59
D-vitamin minskar risken för parkinson och alzheimer
(http://www.expressen.se/halsa/1.2118041/radda-hjarnan-med-d-vitamin)

Crocker
2010-09-01, 20:16
D-vitamin minskar risken för parkinson och alzheimer
(http://www.expressen.se/halsa/1.2118041/radda-hjarnan-med-d-vitamin)
Tackar, letat den studien riktigt länge!! :)
Funderar på att beställa hem 2500 I.U, är det nog?

-squat-
2010-09-01, 20:26
Tackar, letat den studien riktigt länge!! :)
Funderar på att beställa hem 2500 I.U, är det nog?

Du menar 2500 IU per kapsel? Ja det räcker, men annars har du ju 2000 IU i koloshopen, vilket också räcker.

-squat-
2010-09-10, 20:17
Brist på D-vitamin hos barn kan leda till schizofreni (http://www.expressen.se/halsa/1.2128962/brist-pa-d-vitamin-hos-barn-kan-leda-till-schizofreni)

stålballe
2010-09-13, 10:36
Neonatal Vitamin D Status and Risk of Schizophrenia

Context Clues from the epidemiology of schizophrenia suggest that low levels of developmental vitamin D may be associated with increased risk of schizophrenia.

Objective To directly examine the association between neonatal vitamin D status and risk of schizophrenia.

Design Individually matched case-control study drawn from a population-based cohort.

Setting Danish national health registers and neonatal biobank.

Participants A total of 424 individuals with schizophrenia and 424 controls matched for sex and date of birth.

Main Outcome Measures The concentration of 25 hydroxyvitamin D3 (25[OH]D3) was assessed from neonatal dried blood samples using a highly sensitive liquid chromatography tandem mass spectroscopy method. Relative risks were calculated for the matched pairs when examined for quintiles of 25(OH)D3.

Results Compared with neonates in the fourth quintile (with 25[OH]D3 concentrations between 40.5 and 50.9 nmol/L), those in each of the lower 3 quintiles had a significantly increased risk of schizophrenia (2-fold elevated risk). Unexpectedly, those in the highest quintile also had a significantly increased risk of schizophrenia. Based on this analysis, the population-attributable fraction associated with neonatal vitamin D status was 44%. The relationship was not explained by a wide range of potential confounding or interacting variables.

Conclusions Both low and high concentrations of neonatal vitamin D are associated with increased risk of schizophrenia, and it is feasible that this exposure could contribute to a sizeable proportion of cases in Denmark. In light of the substantial public health implications of this finding, there is an urgent need to further explore the effect of vitamin D status on brain development and later mental health.



http://archpsyc.ama-assn.org/cgi/content/abstract/67/9/889?view=short&fp=889&vol=67&lookupType=volpage

forslund
2010-11-22, 19:05
Min syster tog blodprov hos doktorn här för några veckor sedan.

Det visade sig att hon hade nära toxiska doser av D-vitamin (enligt nuvarande standarder då). Jag minns inte enheten det mättes i, men siffran 250 kommer jag ihåg och normala nivåer skulle ligga på 50-60 (?).

Hon tar inget kosttillskott som har med D-vitamin att göra. Vistas inte för mycket i solen men har solat en del solarium i några veckor nu när stora sommarvärmen försvann. Säg 30 min, 2-3 gånger i veckan.

Värt att notera är att hon är hon gluten- och laktosintolerant.

Läkaren hade ingen aning om vad som kunde orsaka detta, så de skulle ta mer prover.
Kan ju vara intressant att höra om någon av er har någon idé, för min uppfattning är att det är mycket svårt att överdosera D-vitamin genom kosten och hon äter verkligen inte D-vitaminrik mat.

Nu har hon tagit nya prov och det visade 141 denna gång. Helt utan supplementering och en normal husmanskost (om än kanske för mycket kolhydrater mot fett/protein).

WHITEFOLKS
2010-11-22, 20:12
Kanske får för mycket sol? :)

CrazyJoeDavola
2010-11-22, 20:13
Du menar 2500 IU per kapsel? Ja det räcker, men annars har du ju 2000 IU i koloshopen, vilket också räcker.


De är på 1000, men visst, man kan ju ta två :)

RassK
2010-11-23, 18:55
Stimulerar ultraviolett ljus vitamin-d produktionen? (solarium)

Eddie Vedder
2010-11-23, 19:34
Stimulerar ultraviolett ljus vitamin-d produktionen? (solarium)

D-vitaminproduktionen stimuleras sannolikt av UV-B strålning, inte UV-A.

RassK
2010-11-23, 20:32
Dumt att fråga egentligen. Googlade det och lärde mig mer. (som jag borde gjort från början)

Tack ändå Nicklas

Doozer
2010-11-29, 23:19
Har ni som tagit vitamin D-tillskott upplevd förbättringar i hälsa, och isåfall vilka doser behöver man?

Räcker det med 1000IE per dag som finns i kapslarna som säljs i kolo-shoppen?

Sk1llz
2010-11-30, 10:49
Cholecalciferol loading dose guideline for vitamin D-deficient adults (http://www.eje-online.org/cgi/content/abstract/162/4/805) föreslår att en dos på 50xBodyWeight i IU/dag, i 2 månaders tid, är vad som behövs för att erhålla en ökning på 75 nmol/l (= 30 ng/ml). Leker man lite med sifforna i regressionsmodellen så kan man se att 33xBodyWeight IU/dag ger en ökning på 50 nmol/l (= 20 ng/ml) och att 17xBodyWeight IU/dag ger en ökning på 25 nmol/l (= 10 ng/ml).

Oby
2010-12-05, 18:52
Hur mycket Kalcium och Fett borde man bistå D-vitaminet med? Frågan är väl riktad till MikaelJ eller vem som helst

Lifeless
2010-12-05, 19:44
Har ni som tagit vitamin D-tillskott upplevd förbättringar i hälsa, och isåfall vilka doser behöver man?

Räcker det med 1000IE per dag som finns i kapslarna som säljs i kolo-shoppen?

Jag tar 2000IE/dag förutom dom sällsynta dagarna när solen visar sig.
Inga sjukdagar det här året iaf och inga förra året heller om jag minns rätt :)

Kan ju såklart bero på annat, men Vit-D och Omega 3 är det enda jag har tagit under längre tid...

mikaelj
2010-12-05, 23:37
Äggröra på 5-10 ägg med fetaost funkar för mig enl. blodprov.
Postat via en mobil enhet

Beethoven
2010-12-06, 00:37
Har ni som tagit vitamin D-tillskott upplevd förbättringar i hälsa, och isåfall vilka doser behöver man?

Räcker det med 1000IE per dag som finns i kapslarna som säljs i kolo-shoppen?

Jag har inte varit sjuk sen jag började supplementera med D-Vitamin, 11 månader nu. De föregående 5 åren har jag varit sjuk sjuk minst två gånger per halvår.
Jag har haft dagar när jag varit säker på att en förkylning är på gång, men sen har det gått över nästa dag.
Min sambo har varit sjuk några gånger under den här tiden och jag har ej undvikit hennes närhet.

D-vitamin, omega 3 och periodisk fasta är förändringarna jag gjort. Samma jobb, träning, umgänge, hygien. Förmodligen ren tillfällighet, men skönt är det.

Sniggel
2010-12-06, 17:51
Cholecalciferol loading dose guideline for vitamin D-deficient adults (http://www.eje-online.org/cgi/content/abstract/162/4/805) föreslår att en dos på 50xBodyWeight i IU/dag, i 2 månaders tid, är vad som behövs för att erhålla en ökning på 75 nmol/l (= 30 ng/ml). Leker man lite med sifforna i regressionsmodellen så kan man se att 33xBodyWeight IU/dag ger en ökning på 50 nmol/l (= 20 ng/ml) och att 17xBodyWeight IU/dag ger en ökning på 25 nmol/l (= 10 ng/ml).

Så 4000 IU / dygn i 2 månader för en 80-kilos man (ville ha ett exempel att jämföra med).

Funderar på hur mycket man fått i sig sen man började, kanske ska kolla upp det. Låter rent spontant som att jag borde fått upp nivåerna rätt bra nu (har skrivit ner när jag tagit mina 50k-doser) om jag haft lågt tidigare (vilket jag förmodligen haft).

Sk1llz
2010-12-06, 18:18
Så 4000 IU / dygn i 2 månader för en 80-kilos man (ville ha ett exempel att jämföra med).

Funderar på hur mycket man fått i sig sen man började, kanske ska kolla upp det. Låter rent spontant som att jag borde fått upp nivåerna rätt bra nu (har skrivit ner när jag tagit mina 50k-doser) om jag haft lågt tidigare (vilket jag förmodligen haft).

Stämmer bra det. En 80-kilos individ bör snitta ~4000 IU/dygn under 2 månaders tid för att nå en ökning på ~30 ng/ml. Att köra med dagsdoser, veckodoser, månadsdoser är upp till individen. Det ska inte påverka nämnvärt.

Madness
2010-12-07, 01:06
Några här som upplevt höjda testosteronnivåer av supplementering av Vitamin D?

Rexxar
2010-12-07, 02:11
Några här som upplevt höjda testosteronnivåer av supplementering av Vitamin D?

Knappast som att man kan känna av det utan prover.

Madness
2010-12-07, 11:13
Knappast som att man kan känna av det utan prover.

Jasså? Inte ens om man har stor brist?

Dreas
2010-12-07, 11:21
Jasså? Inte ens om man har stor brist?Det är vitaminer, inte aas snälla du. Sen tvivlar jag på att gemene man kan dra en korrekt slutsats att det är just en testoökning det rör sig om.

Beethoven
2010-12-07, 15:06
Jag har inte varit sjuk sen jag började supplementera med D-Vitamin, 11 månader nu. De föregående 5 åren har jag varit sjuk sjuk minst två gånger per halvår.
Jag har haft dagar när jag varit säker på att en förkylning är på gång, men sen har det gått över nästa dag.
Min sambo har varit sjuk några gånger under den här tiden och jag har ej undvikit hennes närhet.

D-vitamin, omega 3 och periodisk fasta är förändringarna jag gjort. Samma jobb, träning, umgänge, hygien. Förmodligen ren tillfällighet, men skönt är det.

Jinxed. Dagen efter blev jag sjuk.

karlingen
2010-12-07, 16:03
Kör på Apotektes "Tillval - Vitamin D" 10µg/tablett. Enligt deras rekommendationer ska man ta 1 per dag och att doseringen ej bör överskridas.

Och enligt den här tråden, om jag har förstått det rätt, så bör man få i sig 25 µg per dag under vintertid?

Eddie Vedder
2010-12-07, 16:14
Kör på Apotektes "Tillval - Vitamin D" 10µg/tablett. Enligt deras rekommendationer ska man ta 1 per dag och att doseringen ej bör överskridas.

Det är "bara" RDI i den. Och den siffran är, som du läst, väldigt ifrågasatt och bygger i princip på vad som studerats med avseende på skeletthälsan. Det finns mycket information i tråden så läs på och utvärdera.

Ännu mer här:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=138230&highlight=D-vitamin

karlingen
2010-12-07, 16:17
Anledningen till varför jag frågade var för att veta om det inte är skadligt att ta mer än 10µg per dag. Bara för att det inte ska klassas som överdos.

Men eftersom kolozzeum säljer D-vitamin med rekommendationen 1-2 kapslar per dag så borde det ändå vara okej att trycka ner några extra tabletter då och då

Eddie Vedder
2010-12-07, 16:19
Anledningen till varför jag frågade var för att veta om det inte är skadligt att ta mer än 10µg per dag. Bara för att det inte ska klassas som överdos

Jo jag vet det. Och det finns besvarat. Alla forskare har inte samma åsikt dock.

karlingen
2010-12-07, 16:20
Ahh precis.

Tack för denna Nicklas :D http://traningslara.se/blogg/d-vitaminbrist-och-behovet-av-tillskott/

Ola Wallengren
2010-12-09, 17:50
Vet inte om denna redan postats i tråden. Tyvärr tror jag inte at hela rapporten finns att få tag på gratis för tillfället, men den är väl värd att läsa.

The 2011 Report on Dietary Reference Intakes for Calcium and Vitamin D from the Institute of Medicine: What Clinicians Need to Know
A. Catharine Ross*, JoAnn E. Manson, Steven A. Abrams, John F. Aloia, Patsy M. Brannon, Steven K. Clinton, Ramon A. Durazo-Arvizu, J. Christopher Gallagher, Richard L. Gallo, Glenville Jones, Christopher S. Kovacs, Susan T. Mayne, Clifford J. Rosen, and Sue A. Shapses
Department of Nutritional Sciences (A.C.R.), Pennsylvania State University, University Park, Pennsylvania 16802; Department of Medicine (J.E.M.), Brigham and Women's Hospital, Harvard Medical School, Boston, Massachusetts 02215; Department of Pediatrics (S.A.A.), Baylor College of Medicine, Houston, Texas 77030; Department of Medicine (J.F.A.), State University of New York at Stony Brook, Stony Brook, New York 11794; Winthrop University Hospital (J.F.A.), Mineola, New York 11501; Division of Nutritional Sciences (P.M.B), Cornell University, Ithaca, New York 14853; Division of Hematology and Oncology (S.K.C.), The Ohio State University, Columbus, Ohio 43210; Department of Epidemiology and Preventive Medicine (R.A.D.-A.), Loyola University Stritch School of Medicine, Maywood, Illinois 60153; Bone Metabolism Unit (J.C.G.), Creighton University Medical Center, Omaha, Nebraska 68131; Department of Medicine (R.L.G.), University of California, San Diego, La Jolla, California 92093; Department of Biochemistry (G.J.), Queen's University, Kingston, Ontario, Canada K7L 3N6; Departments of Medicine and Endocrinology (C.S.K.), Memorial University of Newfoundland, St. John's, Newfoundland, Canada A1C 5S7; Department of Epidemiology and Public Health (S.T.M.), Yale School of Public Health, New Haven, Connecticut 06520; Center for Clinical and Translational Medicine (C.J.R.), Maine Medical Center Research Institute, Scarborough, Maine 04074; and Department of Nutritional Sciences (S.A.S.), Rutgers University, New Brunswick, New Jersey 08901

* To whom correspondence should be addressed. E-mail: acr6@psu.edu.

This article summarizes the new 2011 report on dietary requirements for calcium and vitamin D from the Institute of Medicine (IOM). An IOM Committee charged with determining the population needs for these nutrients in North America conducted a comprehensive review of the evidence for both skeletal and extraskeletal outcomes. The Committee concluded that available scientific evidence supports a key role of calcium and vitamin D in skeletal health, consistent with a cause-and-effect relationship and providing a sound basis for determination of intake requirements. For extraskeletal outcomes, including cancer, cardiovascular disease, diabetes, and autoimmune disorders, the evidence was inconsistent, inconclusive as to causality, and insufficient to inform nutritional requirements. Randomized clinical trial evidence for extraskeletal outcomes was limited and generally uninformative. Based on bone health, Recommended Dietary Allowances (RDAs; covering requirements of 97.5% of the population) for calcium range from 700 to 1300 mg/d for life-stage groups at least 1 yr of age. For vitamin D, RDAs of 600 IU/d for ages 1–70 yr and 800 IU/d for ages 71 yr and older, corresponding to a serum 25-hydroxyvitamin D level of at least 20 ng/ml (50 nmol/liter), meet the requirements of at least 97.5% of the population. RDAs for vitamin D were derived based on conditions of minimal sun exposure due to wide variability in vitamin D synthesis from ultraviolet light and the risks of skin cancer. Higher values were not consistently associated with greater benefit, and for some outcomes U-shaped associations were observed, with risks at both low and high levels. The Committee concluded that the prevalence of vitamin D inadequacy in North America has been overestimated. Urgent research and clinical priorities were identified, including reassessment of laboratory ranges for 25-hydroxyvitamin D, to avoid problems of both undertreatment and overtreatment.

Zorgus
2010-12-26, 20:53
Effect of Vitamin D Supplementation on Testosterone Levels in Men (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21154195)

The male reproductive tract has been identified as a target tissue for vitamin D, and previous data suggest an association of 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] with testosterone levels in men. We therefore aimed to evaluate whether vitamin D supplementation influences testosterone levels in men. Healthy overweight men undergoing a weight reduction program who participated in a randomized controlled trial were analyzed for testosterone levels. The entire study included 200 nondiabetic subjects, of whom 165 participants (54 men) completed the trial. Participants received either 83 μg (3 332 IU) vitamin D daily for 1 year (n=31) or placebo (n=23). Initial 25(OH)D concentrations were in the deficiency range (<50 nmol/l) and testosterone values were at the lower end of the reference range (9.09-55.28 nmol/l for males aged 20-49 years) in both groups. Mean circulating 25(OH)D concentrations increased significantly by 53.5 nmol/l in the vitamin D group, but remained almost constant in the placebo group. Compared to baseline values, a significant increase in total testosterone levels (from 10.7±3.9 nmol/l to 13.4±4.7 nmol/l; p<0.001), bioactive testosterone (from 5.21±1.87 nmol/l to 6.25±2.01 nmol/l; p=0.001), and free testosterone levels (from 0.222±0.080 nmol/l to 0.267±0.087 nmol/l; p=0.001) were observed in the vitamin D supplemented group. By contrast, there was no significant change in any testosterone measure in the placebo group. Our results suggest that vitamin D supplementation might increase testosterone levels. Further randomized controlled trials are warranted to confirm this hypothesis.

z_bumbi
2010-12-27, 10:02
Hur mycket Kalcium och Fett borde man bistå D-vitaminet med? Frågan är väl riktad till MikaelJ eller vem som helst

Varför behöver du mer kalcium om du äter d-vitamin?

Fett räcker med några gram för att underlätta upptaget dvs ät d-vitamin till en vanlig måltid.

Vet inte om denna redan postats i tråden. Tyvärr tror jag inte at hela rapporten finns att få tag på gratis för tillfället, men den är väl värd att läsa.

Eftersom det inte finns några långtidstudier skulle jag vara ganska försiktig med d-vitamin. Effekterna av ett akut för högt d-vitaminintag är ju ganska skrämmande och då är frågan hur det blir med ett kroniskt intag som ligger lägre men fortfarande högt under längre perioder.

Zorgus
2010-12-27, 10:49
Eftersom det inte finns några långtidstudier skulle jag vara ganska försiktig med d-vitamin. Effekterna av ett akut för högt d-vitaminintag är ju ganska skrämmande och då är frågan hur det blir med ett kroniskt intag som ligger lägre men fortfarande högt under längre perioder.

Det där stämmer inte riktigt. Du riskerar inte överdosering av ett akut för högt intag av D-vitamin (jag antar att du menar från supplementering) utan det behövs ett stort intag under lång tid, antagligen ca 10000-20000IE/dag i minst tre månader för att få sk hypervitaminosis, som är ett allvarligt tillstånd, dock mycket ovanligt, och oftast som en följd av intag av massiva doser D-vitamin av okunskap eller av misstag (läs: man har ätit en hel burk piller om dagen under lång tid eller det har blivit fel i tillverkningen av D-vitaminet så att tabletterna innehåller en för hög koncentration D-vitamin).

Studier finns det också; i en studie där gravida kvinnor gavs 100000IE/dag (ja, hundratusen IE) under hela graviditeten upptäcktes inga negativa effekter på vare sig mammorna eller barnen. [Ref (http://journal.shouxi.net/qikan/article.php?id=390670)]

Det är inte för höga intag man ska oroa sig för när det gäller D-vitamin utan för låga intag.

Anders The Peak
2010-12-27, 12:13
För nya läsare i tråden:
Wikipedia har en bra beskrivning av det hela (http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_D#Role_in_immunomodulation)

Sverker
2010-12-27, 12:36
Det är inte för höga intag man ska oroa sig för när det gäller D-vitamin utan för låga intag.


Kanske inte D-vitaminet, men jag skulle vara försiktig m a p förhöjda nivåer av kalcium i blodet.
Hjärtat utnyttjar kalcium från blodet och förändrade nivåer där, kan aldrig vara bra.

z_bumbi
2010-12-27, 13:57
Det där stämmer inte riktigt.

Jo. De akuta effekterna av en d-vitaminöverdos är skrämmande.

Studier finns det också; i en studie där gravida kvinnor gavs 100000IE/dag (ja, hundratusen IE) under hela graviditeten upptäcktes inga negativa effekter på vare sig mammorna eller barnen. [Ref (http://journal.shouxi.net/qikan/article.php?id=390670)]

Även om 9 månader är ganska lång tid så är det intressanta är inte hur de mådde under studien utan vad som händer om de fortsätter med en liknande kosthållning resten av livet. Eftersom det mig veterligen inte finns några bra källor på vilket resultat man får under en längre periood så bör man vänta med att säga att d-vitamin i höga doser vid konstant bruk är ofarligt.

Det är inte för höga intag man ska oroa sig för när det gäller D-vitamin utan för låga intag.

Självklart ska man oroa sig för för höga intag, det finns väldigt få ämnen som man kan överdosera utan att det får konsekvenser och i fallet med d-vitamin så är alltså frågan vad som händer på längre sikt. Det är ett ganska vanligt beteende när det gäller tillskott att om lite extra i vissa fall är bra så är mycket ännu bättre för alla. Av någon anledning brukar det dessutom vara de som behöver det minst som överdoserar mest.

Dajollee
2010-12-27, 14:21
så hur många UI är lagom?
just nu kör jag 2500 e3d

Crocker
2010-12-27, 14:50
Kanske inte D-vitaminet, men jag skulle vara försiktig m a p förhöjda nivåer av kalcium i blodet.
Hjärtat utnyttjar kalcium från blodet och förändrade nivåer där, kan aldrig vara bra.
Har för mig att du skrivit förut att det är jäkla reglerat?

Sverker
2010-12-27, 18:13
Regleras säkert alldeles utmärkt under normala omständigheter.

Jag sökte på hyperkalcemi och D-vitamin utan att hitta något nytt. Precis som tidigare verkar mängder upp till 50 000 IE/dygn fungera utan att ge några bieffekter på mängden kalcium.

Den uppgiften verkar komma härifrån för de som har fullängden:
http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMra070553?hits=10&andorexactfulltext=and&FIRSTINDEX=20&FIRSTINDEX=20&SEARCHID=1&searchid=1&COLLECTION_NUM=12&resourcetype=HWCIT&resourcetype=HWCIT&andorexacttitleabs=and

Zorgus
2010-12-27, 20:45
Självklart ska man oroa sig för för höga intag, det finns väldigt få ämnen som man kan överdosera utan att det får konsekvenser och i fallet med d-vitamin så är alltså frågan vad som händer på längre sikt. Det är ett ganska vanligt beteende när det gäller tillskott att om lite extra i vissa fall är bra så är mycket ännu bättre för alla. Av någon anledning brukar det dessutom vara de som behöver det minst som överdoserar mest.

Ok ok..pratar vi monsterdoser om 50k/dag är det ju definitivt nåt man inte ska laborera med på egen hand och där man kan verkligen ifrågasätta nyttan om det inte handlar om korttidssbruk under läkarkontroll för att få upp bristfälliga nivåer, men det finns väl alltid en och annan som inte läst på innan, tyvärr. Sen hade jag inte direkt uppmärksammat den kontrovers som finns mellan de forskare som förespråkar höga (2-4k/dag) orala doser och de som först vill se långtidsstudier. Är ju mycket forskning på gång, vi får väl se vad de kommer fram tilll. Solljus eller UVB-strålning är ju alltid att föredra förstås, men intag av tillskott kan ju vara befogat ibland också.

Eddie Vedder
2010-12-28, 09:39
Effekterna av ett akut för högt d-vitaminintag är ju ganska skrämmande och då är frågan hur det blir med ett kroniskt intag som ligger lägre men fortfarande högt under längre perioder.

Ja för högt är ju per definition FÖR högt. Det är ju inte frågan om huruvida för mycket är bra eller ej. För mycket är som sagt dåligt per definition. Men frågan är VAD som är för mycket och att RDI sannolikt är alldeles för lite.

De doserna som diskuteras här, cirka 2000IU/dag är ju inte så högt. Jag vet inte riktigt din definition av långtidsstudie men fem år utan negativa effekter tycker i alla fall jag är länge.

http://www.bmj.com/content/326/7387/469.abstract?ijkey=f46860f98f5e51f9815e94c47ab0bbd f4a351923&keytype2=tf_ipsecsha

Trivedi DP, Doll R, Khaw KT. Effect of four monthly oral vitamin D3 (cholecalciferol) supplementation on fractures and mortality in men and women living in the community: randomised double blind controlled trial. BMJ 2003; 326: 469–75.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3696093?dopt=Abstract

.Hasling C, Nielsen HE, Melsen F, Mosekilde L. Safety of osteoporosis treatment with sodium fluoride, calcium phosphate and vitamin D. Miner Electrolyte Metab 1987; 13: 96–103

Den sista var dock kombinerad med tillskott av kalcium och fluor också så det kanske kan ha påverkat. något påverkad lever kunde man observera. De är tagna från den här reviewartikeln från 2007:

Abstract
The objective of this review was to apply the risk assessment methodology used by the Food and Nutrition Board (FNB) to derive a revised safe Tolerable Upper Intake Level (UL) for vitamin D. New data continue to emerge regarding the health benefits of vitamin D beyond its role in bone. The intakes associated with those benefits suggest a need for levels of supplementation, food fortification, or both that are higher than current levels. A prevailing concern exists, however, regarding the potential for toxicity related to excessive vitamin D intakes. The UL established by the FNB for vitamin D (50 microg, or 2000 IU) is not based on current evidence and is viewed by many as being too restrictive, thus curtailing research, commercial development, and optimization of nutritional policy. Human clinical trial data published subsequent to the establishment of the FNB vitamin D UL published in 1997 support a significantly higher UL. We present a risk assessment based on relevant, well-designed human clinical trials of vitamin D. Collectively, the absence of toxicity in trials conducted in healthy adults that used vitamin D dose > or = 250 microg/d (10,000 IU vitamin D3) supports the confident selection of this value as the UL.

[...]

ADVERSE EFFECTS REPORTS

There are numerous reports of accidental or uninformed consumption of very high doses of vitamin D (11, 48-57) (Table 2). The data convincingly support causality only in the cases with exposure levels far above those administered in the clinical trials discussed above. A few cases illustrate the point. Mistaken administration of 2.4 million IU vitamin D over a 4-d period (15 000 µg/d) to a 2-y-old boy produced resistant hypercalcemia and hypertension (49). An isolated incident of accidental or intentional mixing of crystalline vitamin D3 into the table sugar of one family resulted in vitamin D intakes as high as 42 000 µg/d for several months (50). The toxic signs of the resulting hypercalcemia included pain, conjunctivitis, anorexia, fever, chills, thirst, vomiting, and weight loss. A 72-y-old man with a 10-d history of nausea, vomiting, and weight loss subsequent to a month of thirst, polyuria, and poor mental concentration was found to have consumed 15 000 µg vitamin D2/d for 21 d (48). These reports provide recent examples that confirm the acute toxic potential of elevated serum calcium concentrations caused by extraordinary intakes of vitamin D, an effect first established decades before.

Some reports related to doses lower than the foregoing, but most were still above our NOAEL and seemed always to have involved patients with compromised health or other confounding factors. Four cases in a single report illustrate this phenomenon (58): a 77-y-old woman with severe osteoporosis had a vitamin D intake of 1250 µg/d and hypercalcemia; a 42-y-old woman with nephritic syndrome, hypertension, and renal insufficiency being treated with hydrochlorothiazide developed hypercalcemia while taking 1250 µg vitamin D2/wk; a 68-y-old woman who had a history of hypertension treated with hydrochlorothiazide and α-methyldopa developed hypercalcemia while being treated with prednisone and taking 1250 µg vitamin D/d; and a 76-y-old woman taking prednisone for many years for bronchospasm developed hypercalcemia while taking 1250 µg vitamin D2 twice per week. (In the second and fourth cases, the vitamin form was specified as D2; in the first and third, the type was unspecified, but is considered likely to have been D2 as well.)

Of the reported cases of vitamin D toxicity, nearly all have involved doses higher than those used in the clinical trials reviewed (Table 2); patients with compromised health, especially renal insufficiency; or confounding by hydrochlorothiazide treatment (see below) or other factors. The 25(OH)D concentrations reported were consistently higher than those seen with a vitamin D3 daily dose of 250 µg. Thus, the case reports are not appropriate or useful as the basis of a NOAEL for the general population. In contrast, the cases exhibiting toxicity all had serum 25(OH)D concentrations ranging from 700 to >1600 nmol/L (49, 50, 53, 55). This fact increases the confidence in the NOAEL of 250 µg, because the 25(OH)D concentrations typically achieved with that intake (220 nmol/L) (26) are much lower. There is one published case report of an 85-y-old woman experiencing hypercalcemia and other adverse effects from a relatively low dose of vitamin D3 (10 µg/d for 2 mo) (56). The serum 25(OH)D concentrations on admission were 62 nmol/L, well below that believed to be associated with toxicity. This appears to be an aberrant case that has not been replicated elsewhere in the literature.

http://www.ajcn.org/content/85/1/6.full

Risk assessment for vitamin D. Am J Clin Nutr. 2007 Jan;85(1):6-18.

Sheogorath
2010-12-28, 09:53
Jag kommer att lägga mig på 7500 IU dagligen, d.v.s. 52500 IU / v. Vad torde vara det första tecknet på kronisk överdosering? Någon som vet?

King Grub
2010-12-28, 09:55
Hyperkalcemi. Kan uppträda vid doseringar av 50000 IU eller mer över tid. Under 10000 IU bör normala friska personer inte uppvisa biverkningar.

Eddie Vedder
2010-12-28, 10:20
Jag kommer att lägga mig på 7500 IU dagligen, d.v.s. 52500 IU / v. Vad torde vara det första tecknet på kronisk överdosering? Någon som vet?

Oj det är mycket. Bortsett från det King Grub redan svarat så finns ju en del nämnda bieffekter i mitt citat. Problemet är ju att SÅ många olika sjukdomar och besvär yttrar sig på samma sätt. Må illa, tappa aptit, få värk i kroppen, trötthet, nedstämdhet etc. är diffusa symptom som kan vara allt mellan himmel och jord.

Men märker du kraftigt förändrad aptit, att du börjar må väldigt illa etc. kan det ju kanske vara D-vitamindoserna. Jag skulle inte våga mig på så höga.

Sheogorath
2010-12-28, 10:31
Tack till er båda! Jag kommer vara lite extra uppmärksam på måendet. Ofta känner man ju av om något känns "ovanligt". Om jag misstänker hyperkalcemi stryper jag helt enkelt supplementeringen då. Det känns ju betryggande att Gruben bedömmer att <10 000 IU (per dag får vi anta) bör tolereras av en frisk person.

Yttrar sig hyperkalcemi som förhöjda värden av kalcium i blodet? Blodprov har jag bra tillgång till då jag jobbar på vårdcentral.

Anders The Peak
2010-12-28, 10:40
Tack till er båda! Jag kommer vara lite extra uppmärksam på måendet. Ofta känner man ju av om något känns "ovanligt". Om jag misstänker hyperkalcemi stryper jag helt enkelt supplementeringen då. Det känns ju betryggande att Gruben bedömmer att <10 000 IU (per dag får vi anta) bör tolereras av en frisk person.

Yttrar sig hyperkalcemi som förhöjda värden av kalcium i blodet? Blodprov har jag bra tillgång till då jag jobbar på vårdcentral.

Kalciumnivån i blodet regleras på andra sätt D-vitaminet hjälper bara till med upptaget. Du är inte heller 85 år med allt det innebär.

Apos78
2010-12-28, 11:05
Jag kommer att lägga mig på 7500 IU dagligen, d.v.s. 52500 IU / v. Vad torde vara det första tecknet på kronisk överdosering? Någon som vet?

Tack till er båda! Jag kommer vara lite extra uppmärksam på måendet. Ofta känner man ju av om något känns "ovanligt". Om jag misstänker hyperkalcemi stryper jag helt enkelt supplementeringen då. Det känns ju betryggande att Gruben bedömmer att <10 000 IU (per dag får vi anta) bör tolereras av en frisk person.

Yttrar sig hyperkalcemi som förhöjda värden av kalcium i blodet? Blodprov har jag bra tillgång till då jag jobbar på vårdcentral.


Frågan är om det ger några fördelar att ligga så pass högt i intag? Om du bara halverar intaget till ca 25000 IU/vecka så bör du öka marginalen till ev överdosering ganska ordentligt. Och fortfarande ligger du nog mer än väl så högt som du behöver för att hålla vettiga nivåer i kroppen.

Kischen
2010-12-28, 11:45
Hur är det med d-vitamin för barn/spädbarn? Min dotter är 2.5 månader och får via tillskott i sig 400 enheter per dag :-)

Doctor Snuggles
2010-12-28, 16:48
Ja för högt är ju per definition FÖR högt.

Hehe. Logic BOOM!

Doctor Snuggles
2010-12-28, 16:50
Tack till er båda! Jag kommer vara lite extra uppmärksam på måendet. Ofta känner man ju av om något känns "ovanligt". Om jag misstänker hyperkalcemi stryper jag helt enkelt supplementeringen då. Det känns ju betryggande att Gruben bedömmer att <10 000 IU (per dag får vi anta) bör tolereras av en frisk person.

Yttrar sig hyperkalcemi som förhöjda värden av kalcium i blodet? Blodprov har jag bra tillgång till då jag jobbar på vårdcentral.

Man kan ju reagera olika på ämnen som introduceras i för kroppen ovanliga mängder, även av vanliga vitaminer - det är väl inte särskilt välstuderat.
Det är förstås svårt att veta om det är en inbillad effekt eller ej.

Ministry
2011-01-09, 17:25
Inte läst igenom hela tråden så kanske följande länk redan postats:http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/230/Vitamin_D3_Det_B%C3%A4sta_Tillskottet_N%C3%A5gonsi .aspx?lang=SE
Ber om ursäkt i så fall.

Själv har jag kört 3x2000 IU/dag av Holistic D3 sedan våren 2008.
Inte varit i närheten av (peppar,peppar) vare sig förkylning, influensa eller annat skit som vi svenskar tycks drabbas av titt som tätt.
Så jag rekommenderar denna lilla vitamin å det starkaste.

Eddie Vedder
2011-01-09, 18:14
Inte varit i närheten av (peppar,peppar) vare sig förkylning, influensa eller annat skit som vi svenskar tycks drabbas av titt som tätt.

Om du går tillbaka några poster upp till diskussionen om biverkningar, har du upplevt något illamående, någon trötthet, kräkningar eller ökad törst exempelvis? 2008 är ändå drygt två år och doserna är ju rejält höga.

Har du undersökt nivåerna?

Ministry
2011-01-09, 20:16
Inte känt annat än att jag mår tipptopp!
Gjorde ett multitest våren 2010 och då hade jag enl. testsvar 83 ng/mL.

Mads
2011-01-10, 13:03
Kapar den här tråden lite, hoppas ingen blir arg :em:

Har en dotter på 3 månader och hon får d-droppar. Men det som oroar mig lite är att de innehåller butylhydroxianisol. (e320)
Har svårt att hitta bra information om detta, det som står på äkta vara är följande:


"KÄNDA HÄLSORISKER

Kan innebära hälsorisker för småbarn. Misstänks orsaka allergiska reaktioner och hyperaktivitet. Omdiskuterade cancereffekter."

Inget jag gärna vill ge varje dag i två år.
Nån som har nån mer information, speciellt angående det sista? Antar att fördelarna överväger riskerna men finns d-vitamin i danmark som är utan detta, funderar på att dra dit och fixa lite men det är en bit, inget jag vill göra hela tiden.

Sverker
2011-01-10, 18:10
BHA, butylhydroxianisol, är en antioxidant. Den finns där för att bevara kolesterolet eller fettet som kolesterolet är löst i.

Titta på vilka mängder som ger allergiska reaktioner ( snarare överkänslighetsreaktioner ) och jämnför det med de mängder som ditt barn får via vitaminet. Finns inte många andra källor till BHA i Sverge och de livsmedel som barn får.

Jag antar att de mikrogram / kg kroppsvikt vitaminet ger är försvinnande litet;).

Apos78
2011-01-13, 09:51
USA och Kanada höjer rekommendationen för vitamin D.

Vitamin D-rekommendationerna höjs i ny amerikansk rapport trots att blodnivåerna är tillfredsställande för de flesta amerikaner.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/USA-och-Kanada-hojer-sina-rekommendationer-for-vitamin-D/

Eddie Vedder
2011-01-13, 11:11
USA och Kanada höjer rekommendationen för vitamin D.

Vitamin D-rekommendationerna höjs i ny amerikansk rapport trots att blodnivåerna är tillfredsställande för de flesta amerikaner.

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Maten-och-var-halsa/USA-och-Kanada-hojer-sina-rekommendationer-for-vitamin-D/

Yepp, RDA på 600 IU. Dessutom UL på 4000 IU vilket ju nästan känns ännu mer intressant utifrån diskussionerna i den här tråden:

http://www.iom.edu/Reports/2010/Dietary-Reference-Intakes-for-Calcium-and-Vitamin-D/DRI-Values.aspx

frippe33
2011-01-13, 11:19
Vad menas med IU i "3x2000 IU/dag" och hur förhåller det sig till µg?

Jag käkar Mitt Val Sport, 2 tabletter dagligen och får i mig 7,5 µg D3 som ska vara 150% av RDI. Får varje vinter torrutslag på armarna och det skulle vara kul att testa vad som händer om jag äter mer D-vitamin.

Apos78
2011-01-13, 11:32
Vad menas med IU i "3x2000 IU/dag" och hur förhåller det sig till µg?

Jag käkar Mitt Val Sport, 2 tabletter dagligen och får i mig 7,5 µg D3 som ska vara 150% av RDI. Får varje vinter torrutslag på armarna och det skulle vara kul att testa vad som händer om jag äter mer D-vitamin.

En IU motsvarar 0,025 ug. Alltså ger 3x2000 IU 150 ug.

Iu står för International Units (kan också skrivas IE, Internationella Enheter).

maRRtin
2011-01-13, 11:57
Jag har tillgång till D-vitamin löst i majsolja. Den är i flaskor på en liter och innehåller 20 000 IE/gram.

Blir svårt att dosera :D

Mads
2011-01-13, 13:37
BHA, butylhydroxianisol, är en antioxidant. Den finns där för att bevara kolesterolet eller fettet som kolesterolet är löst i.

Titta på vilka mängder som ger allergiska reaktioner ( snarare överkänslighetsreaktioner ) och jämnför det med de mängder som ditt barn får via vitaminet. Finns inte många andra källor till BHA i Sverge och de livsmedel som barn får.

Jag antar att de mikrogram / kg kroppsvikt vitaminet ger är försvinnande litet;).

Okej tack, känns alltid lugnare när man vet vad det ÄR och inte bara ett nr. Hittade med bara vegitabilisk olja som hjälpmedel så får bli den istället, Disneys d-droppar hehe.

Ola Wallengren
2011-01-13, 15:39
Jag har tillgång till D-vitamin löst i majsolja. Den är i flaskor på en liter och innehåller 20 000 IE/gram.

Blir svårt att dosera :D

Du har säkert redan tänkt på det, men spä ut med mer olja, dosera droppvis och överväg ett mer utspritt dosschema än dagligen. En gång per vecka kan fungera nästan lika bra.

Vid tunna vätskor som tex saltlösning så är 20 droppar cirka 1 ml dvs ungefär 1g. Hur det ligger till med olja vet jag inte men densiteten är ju något lägre men viskositeten högre. kanske blir dropparna större? För att vara på den säkra sidan kanske man skall räkna 15 doppar/g. En droppe blir då ca 33 ug. Späder du ut lösningen till det dubbla så blir det ju cirka 17 ug, vilket kan vara en ganska lagom dagsdos om man inte vet sina vit-D nivåer.

maRRtin
2011-01-13, 19:12
Du har säkert redan tänkt på det, men spä ut med mer olja, dosera droppvis och överväg ett mer utspritt dosschema än dagligen. En gång per vecka kan fungera nästan lika bra.

Vid tunna vätskor som tex saltlösning så är 20 droppar cirka 1 ml dvs ungefär 1g. Hur det ligger till med olja vet jag inte men densiteten är ju något lägre men viskositeten högre. kanske blir dropparna större? För att vara på den säkra sidan kanske man skall räkna 15 doppar/g. En droppe blir då ca 33 ug. Späder du ut lösningen till det dubbla så blir det ju cirka 17 ug, vilket kan vara en ganska lagom dagsdos om man inte vet sina vit-D nivåer.
Jo absolut, jag har funderat på det.
Jag tar helt enkelt fram en pipett och finvågen på labbet och väger upp det i en mugg för att sedan spä ut med mjölk.

Men jag tror inte att jag har behov för extra vitaminer, jag äter mig feta fisk och dricker min mjölk.

CrazyJoeDavola
2011-01-14, 20:35
Angående brist på D-vitamin så har det ju varit med på nyheterna idag.

Barn lider av D-vitaminbrist ( http://svt.se/2.108068/1.2295258/barn_lider_av_d-vitaminbrist )

Kischen
2011-01-17, 20:43
BHA, butylhydroxianisol, är en antioxidant. Den finns där för att bevara kolesterolet eller fettet som kolesterolet är löst i.

Titta på vilka mängder som ger allergiska reaktioner ( snarare överkänslighetsreaktioner ) och jämnför det med de mängder som ditt barn får via vitaminet. Finns inte många andra källor till BHA i Sverge och de livsmedel som barn får.

Jag antar att de mikrogram / kg kroppsvikt vitaminet ger är försvinnande litet;).

Nu bör man väl följa rekommendationerna iaf när det gäller spädbarn, vad jag gör med min kropp är ju min sak men en annan individ vill jag nog inte experimentera med men om man leker med tanken, tror du det är en god ide att öka d-vitamindosen?

Sverker
2011-01-18, 07:11
Menar du att det skulle bli för mycket BHA med ökat intag av D-vitamin ?


Det är tillverkaren som ansvarar för att det är rätt mängd antioxidant till den rekommenderade dosen av D-vitamin. Skulle mängderna BHA skena iväg är det tillverkarens uppgift att ersätta med en mer lämplig antioxidant.



Alltså: Jag antar att tillverkaren har rätt antioxidant med, i rätt mängd.

Jay-Z
2011-01-19, 22:49
Tyckte väl att jag blivit grofv!


Effect of Vitamin D Supplementation on Testosterone Levels in Men.

Horm Metab Res. 2010 Dec 10. [Epub ahead of print]
Effect of Vitamin D Supplementation on Testosterone Levels in Men.
Pilz S, Frisch S, Koertke H, Kuhn J, Dreier J, Obermayer-Pietsch B, Wehr E, Zittermann A.

Department of Internal Medicine, Division of Endocrinology and Metabolism, Medical University of Graz, Austria.
Abstract
The male reproductive tract has been identified as a target tissue for vitamin D, and previous data suggest an association of 25-hydroxyvitamin D [25(OH)D] with testosterone levels in men. We therefore aimed to evaluate whether vitamin D supplementation influences testosterone levels in men. Healthy overweight men undergoing a weight reduction program who participated in a randomized controlled trial were analyzed for testosterone levels. The entire study included 200 nondiabetic subjects, of whom 165 participants (54 men) completed the trial. Participants received either 83 μg (3 332 IU) vitamin D daily for 1 year (n=31) or placebo (n=23). Initial 25(OH)D concentrations were in the deficiency range (<50 nmol/l) and testosterone values were at the lower end of the reference range (9.09-55.28 nmol/l for males aged 20-49 years) in both groups. Mean circulating 25(OH)D concentrations increased significantly by 53.5 nmol/l in the vitamin D group, but remained almost constant in the placebo group. Compared to baseline values, a significant increase in total testosterone levels (from 10.7±3.9 nmol/l to 13.4±4.7 nmol/l; p<0.001), bioactive testosterone (from 5.21±1.87 nmol/l to 6.25±2.01 nmol/l; p=0.001), and free testosterone levels (from 0.222±0.080 nmol/l to 0.267±0.087 nmol/l; p=0.001) were observed in the vitamin D supplemented group. By contrast, there was no significant change in any testosterone measure in the placebo group. Our results suggest that vitamin D supplementation might increase testosterone levels. Further randomized controlled trials are warranted to confirm this hypothesis.

He-man
2011-01-19, 23:01
Ökningen som det talas om i studien, är den tillräcklig för att påverka prestationen och/el muskelmassan? Någon som är tillräckligt påläst på det? :)

Spridis
2011-01-20, 08:13
Hur är det annars med Möllers Omega-3 kapslar?
Det står Vitamin A D E på burken och varje portion (2 kapslar) sägs innehålla 10 µg D3-vitamin. Nån som vet om detta är en bra källa till D-vitamin?
Jag tar ca 3 kapslar per dygn.

maRRtin
2011-01-20, 09:25
Hur är det annars med Möllers Omega-3 kapslar?
Det står Vitamin A D E på burken och varje portion (2 kapslar) sägs innehålla 10 µg D3-vitamin. Nån som vet om detta är en bra källa till D-vitamin?
Jag tar ca 3 kapslar per dygn.
Du får även A-vitamin med där, inte säkert att man önskar få för mycket A-vitamin.

Spridis
2011-01-20, 10:16
A-Vitamin halten per portion är 250 µg.

Eddie Vedder
2011-01-20, 11:46
Nån som vet om detta är en bra källa till D-vitamin?
Jag tar ca 3 kapslar per dygn.

Bra och bra, det blir 30 µg per dag helt enkelt. Du får kolla vad det blir i IU och se om du tycker det motsvarar den mängd du vill supplementera. Men ökade intag av både A- och E-vitamin från tillskott bör du kanske se upp med.

Apos78
2011-01-27, 08:26
Maintenance of Wintertime Vitamin D Status with Cholecalciferol Supplementation Is Not Associated with Alterations in Serum Cytokine Concentrations

Epidemiological studies have shown that low vitamin D status results in impaired immune function and is associated with the prevalence of autoimmune and inflammatory conditions. Vitamin D supplementation has been shown to reduce circulating concentrations of inflammatory markers in such conditions. However, the possible beneficial effect of vitamin D supplementation in the general population, particularly for those individuals living at high latitudes where hypovitaminosis D is common during wintertime, remains unclear. The aim of this study was to assess the effect of vitamin D supplementation using doses of 5, 10, and 15 μg/d cholecalciferol (D3) compared with placebo on cytokine concentrations throughout winter in apparently healthy younger (aged 20–40 y) and older (aged ≥64 y) adults. A total of 211 younger and 202 older adults completed the 22-wk intervention (from October to March) with >85% compliance. Serum concentrations of 25-hydroxycholecalciferol [25(OH)D3], high sensitivity C-reactive protein, IL-6, IL-10, soluble CD40 ligand, TGFβ, TNFα, and fibrinogen were measured using ELISA. 25(OH)D3 concentrations significantly decreased in the placebo and 5 and 10/d μg D3 groups in the younger cohort and in the placebo group in the older cohort. Whereas 15 μg/d D3 supplementation maintained 25(OH)D3 concentrations in the younger cohort (baseline, 75.9 nmol/L; postintervention, 69.0 nmol/L) and significantly increased concentrations in the older cohort (baseline, 55.1 nmol/L; postintervention, 73.9 nmol/L), it had no significant effect on cytokine concentrations (ANCOVA, P > 0.05). The long-term effects of low vitamin D status remain to be elucidated and optimization of vitamin D status in otherwise healthy individuals may potentially have lasting beneficial effects on the immune system.



http://jn.nutrition.org/content/early/2011/01/26/jn.110.131516.abstract?papetoc

Supplementeringsdoserna är visserligen ganska låga. Kanske behövs mer för att se en påverkan på cytokiner? En väldigt lös hypotes.

Zorgus
2011-01-27, 13:34
Supplementeringsdoserna är visserligen ganska låga. Kanske behövs mer för att se en påverkan på cytokiner? En väldigt lös hypotes.

Kanske inte så lös. I denna studien (http://www.ajcn.org/content/83/4/754.abstract), där man supplementerade med 50 mikrogram/dag, såg man en ökning av cytokiner IL-10.

Lifeless
2011-01-27, 14:05
Själv har jag kört 3x2000 IU/dag av Holistic D3 sedan våren 2008.
Inte varit i närheten av (peppar,peppar) vare sig förkylning, influensa eller annat skit som vi svenskar tycks drabbas av titt som tätt.
Så jag rekommenderar denna lilla vitamin å det starkaste.

Jag har också petat i mig Holistic D3 under lång tid, 2-4000IU/dag.
Inga förkylningar eller liknande på mer än ett år. Sen blev jag snål och bytte till ett annat märke. Det var också D3 men 2500IU/kapsel så dosen ökades. Det gick ungefär en månad så blev jag sjuk :/

Kanske bara en tillfällighet men nästa köp blir Holistic igen..

Apos78
2011-01-27, 14:36
Kanske inte så lös. I denna studien (http://www.ajcn.org/content/83/4/754.abstract), där man supplementerade med 50 mikrogram/dag, såg man en ökning av cytokiner IL-10.

Ah. Menade inte lös från författarna. Hypotesen att tillskottet var för litet var en lös hypotes från min sida.

Otydlig där :em:.

Zorgus
2011-01-27, 18:31
Ah. Menade inte lös från författarna. Hypotesen att tillskottet var för litet var en lös hypotes från min sida.

Otydlig där :em:.

Jag förstod dig, och din hypotes var det som sagt inget fel på :) Det finns antagligen ett flertal D-vitaminstudier där resultaten uteblivit eftersom man givit personerna (alltför) låga doser.

Niwah
2012-10-01, 13:30
"Har du skador eller andra krämpor förefaller ett intag på omkring 25,000 till 50,000 IE ge bra effekt inom någon månads tid.

Glöm inte att ta extra vitamin K2 i form av 1000mcg per 10,000 IE D3."

Från en artikel av Bartoll: http://www.********.se/D-vitamin-f-r-h-lsa-och-l-kande.html

Är det rimligt att ta 20k IU/dag och 50k IU/dag under skadeperioder?

Zorgus
2012-10-01, 13:55
"Har du skador eller andra krämpor förefaller ett intag på omkring 25,000 till 50,000 IE ge bra effekt inom någon månads tid.

Glöm inte att ta extra vitamin K2 i form av 1000mcg per 10,000 IE D3."

Från en artikel av Bartoll: http://www.********.se/D-vitamin-f-r-h-lsa-och-l-kande.html

Är det rimligt att ta 20k IU/dag och 50k IU/dag under skadeperioder?

Det rådet bygger på idén om att när kroppen är sjuk eller skadad så använder den allt lagrat D-vitamin i kroppen och att man då måste tillföra mer än normalt, vilket är en intressant idé. Men att från det börja laborera med så pass höga doser på egen hand låter lite riskfyllt, speciellt då man sett tecken på överdosering av D-vitamin vid intag > 40k IU/dag, så generellt sett skulle jag säga att det inte låter rimligt. Skador kan ju ha helt andra orsaker.

Doctor Snuggles
2012-10-01, 16:09
Det rådet bygger på idén om att när kroppen är sjuk eller skadad så använder den allt lagrat D-vitamin i kroppen och att man då måste tillföra mer än normalt, vilket är en intressant idé. Men att från det börja laborera med så pass höga doser på egen hand låter lite riskfyllt, speciellt då man sett tecken på överdosering av D-vitamin vid intag > 40k IU/dag, så generellt sett skulle jag säga att det inte låter rimligt. Skador kan ju ha helt andra orsaker.

Efter flera månader, ja. Det varierar mycket, dessutom. Man har sett toxiska effekter på lägre än så, 10000 IU/d som lägst. Tar man doser högre än så under längre tid kan det vara bra att kolla sig, ja.

Niwah
2012-10-02, 19:25
Hur har ni lagt upp er dosering? Laddade ni nåt i början?

sanny
2012-10-03, 04:15
Then I will probably aim for a supplementation upwards of 20-25 ug I will aim for something that only has vitamin D if possible. It seems like it's on the high levels it made ​​the most difference. "strongest connection has colon cancer, in which a meta-analytic dose-response study concluded that daily intake of 25 micrograms or serum levels of 25-OH-D

bear.flowertwig
2012-10-03, 17:42
Efter flera månader, ja. Det varierar mycket, dessutom. Man har sett toxiska effekter på lägre än så, 10000 IU/d som lägst. Tar man doser högre än så under längre tid kan det vara bra att kolla sig, ja.

Vilka är dessa?

Then I will probably aim for a supplementation upwards of 20-25 ug I will aim for something that only has vitamin D if possible. It seems like it's on the high levels it made ​​the most difference. "strongest connection has colon cancer, in which a meta-analytic dose-response study concluded that daily intake of 25 micrograms or serum levels of 25-OH-D

Taget ur vilket sammanhang? Vad vill du säga?

Doctor Snuggles
2012-10-03, 17:48
Vilka är dessa?


Ingen aning. Letade inte såpass noga.

Onigiri
2012-10-04, 05:40
Jag doserar mellan 20-30 ug dagligen (friggs citrus tugg 2 st 10 ug i varje plus en dagsdos ON's OptiMen som innehåller 7ug) blir det för mycket på sikt? Doserar gärna högt men behöver inte överdödas.

Sheogorath
2012-10-04, 06:00
Det är ju bebis-doser! Jag doserar 62,5 ug (2500 IU) apr-sep och 187,5 ug (7500 IE) okt-mar. Har gjort det i några år och har bra värden.

PrimalAeon
2012-10-04, 06:17
Jag doserar 2000-4000iu nu. Men kommer köra 5000iu när jag får min nya leverans. Brukar inte öka/minska med årstid. Men är så sällan ute i solen ändå. Bättring på det :P

mij82
2012-10-04, 08:09
Kör 10.000IE varannan dag och 5000IE varannan. Kanske ska gå och kolla värdena snart för säkerhets skull. Måste bara komma på hur jag ska flörta till mig det på VC, de brukar inte vara så pigga på att ta prover som man kommer och babblar om, nån som har nåt bra tips? :D

Zorgus
2012-10-04, 08:33
Vilka är dessa?


Förhöjda kalciumvärden är ett tecken, som dock inte verkar visa sig förrän vid riktigt höga doser. Anorexia är ett annat tecken liksom extrem törst och slutligen förkalkning av inre organ vilket leder till döden. Här är en lista med kända fall: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK56076/

Silencer
2012-10-04, 09:04
Kört 4000 IE i cirka 3 år nu. Är aldrig sjuk. Tror jag varit sjuk en eller två gånger sen jag började.

Onigiri
2012-10-04, 09:41
Det är ju bebis-doser! Jag doserar 62,5 ug (2500 IU) apr-sep och 187,5 ug (7500 IE) okt-mar. Har gjort det i några år och har bra värden.187,5ug vs mina ca 27ug? Hela burken för mig ju :D Kan väl aldrig vara billigt att suppa med d-vitamin i månaden isf. (med billigt menar jag "värt" det)

Hur doserar du? Har noll koll på d-vitamin egentligen. Dagligen?

EDIT: Jaha över månaderna, trodde det var någon galen veckodos med 50000% RDI. God morgon på mig :)

Iaf, doseras hur? Är det ena "bättre" än det andra (dagsdos vs. veckodos om det fungerar så)

mij82
2012-10-04, 09:53
187,5ug vs mina ca 27ug? Hela burken för mig ju :D Kan väl aldrig vara billigt att suppa med d-vitamin i månaden isf. (med billigt menar jag "värt" det)

Hur doserar du? Har noll koll på d-vitamin egentligen. Dagligen?

EDIT: Jaha över månaderna, trodde det var någon galen veckodos med 50000% RDI. God morgon på mig :)

Iaf, doseras hur? Är det ena "bättre" än det andra (dagsdos vs. veckodos om det fungerar så)

Drygt 200:- för 720 st 5000IE/piller. Inte så mycket pengar.

Stjarnan
2012-10-04, 10:03
Kör 8000-10000IE dagligen! Har bra värden

Sk1llz
2012-10-04, 10:34
Onigiri, mängderna Sheo skriver om är hans dagsdoser. Jag kör ungefär samma doser, med den enda skillnaden att jag kör med veckodoser. D-vitamin är fettlöslig och därför spelar det ingen roll om man kör dagsdos, veckodos eller månadsdos.

Tisu
2012-10-04, 10:35
5000 IE (125µg) dagligen. Köper kapslar lösta i olivolja, 100st ca 160 kr. Så en femtilapp i månaden kostar det.

Doctor Snuggles
2012-10-04, 11:00
Kör 10.000IE varannan dag och 5000IE varannan. Kanske ska gå och kolla värdena snart för säkerhets skull. Måste bara komma på hur jag ska flörta till mig det på VC, de brukar inte vara så pigga på att ta prover som man kommer och babblar om, nån som har nåt bra tips? :D

Säg att du tar väldigt höga doser och du är rädd för att du fått i dig för mycket?
De måste väl kolla om det föreligger risk för förgiftning?

z_bumbi
2012-10-04, 11:12
Förhöjda kalciumvärden är ett tecken, som dock inte verkar visa sig förrän vid riktigt höga doser. Anorexia är ett annat tecken liksom extrem törst och slutligen förkalkning av inre organ vilket leder till döden. Här är en lista med kända fall: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK56076/

Problemet är att ingen vet vad långvarig hög konsumtion gör med kroppen. Hittar forskare problem vid ett års riktigt höga doser så kanske man bör fundera lite på vad som kanske händer även med en lägre dos på längre sikt.

Sheogorath
2012-10-04, 11:18
187,5ug vs mina ca 27ug? Hela burken för mig ju :D Kan väl aldrig vara billigt att suppa med d-vitamin i månaden isf. (med billigt menar jag "värt" det)

Hur doserar du? Har noll koll på d-vitamin egentligen. Dagligen?

EDIT: Jaha över månaderna, trodde det var någon galen veckodos med 50000% RDI. God morgon på mig :)

Iaf, doseras hur? Är det ena "bättre" än det andra (dagsdos vs. veckodos om det fungerar så)

Jag tar antingen 2500 IU (62,5 ug) eller 7500 IU (187,5 ug) dagligen. Jag köper 100 kapslar à 2500 IU för knappt 100 spänn, d.v.s MAX 100 kronor i månaden (vinterhalvåret). Sommarhalvåret räcker ju två burkar för hela perioden.

Zorgus
2012-10-04, 12:54
Problemet är att ingen vet vad långvarig hög konsumtion gör med kroppen. Hittar forskare problem vid ett års riktigt höga doser så kanske man bör fundera lite på vad som kanske händer även med en lägre dos på längre sikt.

Mycket möjligt att om man tar en lite för stor dos under lång tid så kan en överdosering byggas upp långsamt. Det är ju rätt nytt med tillskott på 10-50k, så troligen kommer man kunna se sådana fall framöver. Vi får se. Det kan vara en idé att göra regelbundna uppehåll med supplementeringen för att motverka just sånt.

tearz
2012-10-04, 12:55
Jag kör 4000 iu dagligen med start igår.
Får se om det ger någon märkbar effekt :D

forslund
2012-10-04, 13:02
Kört 2000-4000 IE beroende på årstid varje dag i 2 år nu. Blev sjuk första gången i tisdags under denna period. Redigt sjuk igår (onsdag), nästan frisk idag, torsdag.

Helt övertygad om att det finns ett samband. Innan dess var jag jämt och ständigt sjuk.

TREX
2012-10-04, 13:17
Drygt 200:- för 720 st 5000IE/piller. Inte så mycket pengar.

Bra pris, vart?

Felixflobby
2012-10-04, 14:36
Jag har hittat 360st 5000iu tabletter för 200kr inkl frakt som billigast. Någon som hittat billigare? Tänkte nämligen beställa :)

RassK
2012-10-04, 16:23
Jag köpte 300x2000 IU (50 mikrogram) för 100kr. Supplementingsdosen i de flesta studier ligger runt 2000 IU/dag utan några risker för komplikationer. Vad jag vet.

sinaui
2012-10-05, 17:35
Kan rekommendera äpple hälso mat(på engelska)
Googla David's Choice Vitamin D3 50,000 IU 180VC 24.75$
Fick hem mitt d-vitamin på 1 vecka.
200 kr för 1 burk med 180 kapslar á 50.000IE, Dvs nästan gratis

Ministry
2012-10-06, 04:34
Kört 10 000 iu per dag i + 3 år och mår tipp topp :-)
Inte ens en förkylning sedan startdag.
Fick jag välja ett endaste kosttillskott skulle det tveklöst vara D3
Kör själv Hollistisk D3 med 5000 iu/kapsel.
Tar 2 varje morgon på fastande mage.

Må bäst!

Sheogorath
2012-10-06, 07:40
Kört 10 000 iu per dag i + 3 år och mår tipp topp :-)
Inte ens en förkylning sedan startdag.
Fick jag välja ett endaste kosttillskott skulle det tveklöst vara D3
Kör själv Hollistisk D3 med 5000 iu/kapsel.
Tar 2 varje morgon på fastande mage.

Må bäst!

Du ligger på gränsen till vad vissa anser vara toxiska doser. Jag tar mycket D-vitamin (5000 i snitt över året) och du tar det dubbla. Jag rekommenderar att du går och kollar ditt kalcium. Hur som helst måste det vara onödigt hög dosering även om du inte blir/är förgiftad. Du får med all sannolikhet lika god effekt av halva dosen till en lägre kostnad och med en lägre risk.

Glutenkatt
2012-10-06, 07:51
Nu vet jag inte om de här diskuterats tidigare i tråden men;

De är väl farligt att överkonsumera D-vitamin? Hälsovakten (halsovakten.se) skriver:

"OM DU FÅR FÖR MYCKET:
D-vitamin i större mängder är giftigt, även om det intas i måttligt överskott. Leder till illamående, trötthet, minskar aptiten och ger förkalkningar i vävnaderna framför allt i njurar och lungor. Det rekommenderade dagliga intaget bör därför inte överskridas någon längre tid och absolut inte av barn. "

Jag får i mig 101% av RDI enligt deras tabell, där en halv burk tonfisk står för mer än 50% av dagligt rekommenderat intag av D-vitamin.


Om dom inte ljuger så ska de räcka med en liten tonfiskburk per dag?

Sir Beef A Lot
2012-10-06, 08:24
Kan rekommendera äpple hälso mat(på engelska)
Googla David's Choice Vitamin D3 50,000 IU 180VC 24.75$
Fick hem mitt d-vitamin på 1 vecka.
200 kr för 1 burk med 180 kapslar á 50.000IE, Dvs nästan gratis

Hur ofta tar du ett sånt piller? Har för mig att det kan räcka i minst 1 månad innan värdena börjar gå ner igen.

Ministry
2012-10-06, 09:33
Du ligger på gränsen till vad vissa anser vara toxiska doser. Jag tar mycket D-vitamin (5000 i snitt över året) och du tar det dubbla. Jag rekommenderar att du går och kollar ditt kalcium. Hur som helst måste det vara onödigt hög dosering även om du inte blir/är förgiftad. Du får med all sannolikhet lika god effekt av halva dosen till en lägre kostnad och med en lägre risk.


Knappast!
Läs och begrunda!

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/230/Vitamin_D3_Det_B%C3%A4sta_Tillskottet_N%C3%A5gonsi .aspx?lang=SE

mij82
2012-10-06, 09:37
Nu vet jag inte om de här diskuterats tidigare i tråden men;

De är väl farligt att överkonsumera D-vitamin? Hälsovakten (halsovakten.se) skriver:



Jag får i mig 101% av RDI enligt deras tabell, där en halv burk tonfisk står för mer än 50% av dagligt rekommenderat intag av D-vitamin.


Om dom inte ljuger så ska de räcka med en liten tonfiskburk per dag?

http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm

For the derivation of the UL, the occurrence of hypercalcaemia and hypercalciuria has been assessed in studies using daily or weekly supplementation of vitamin D for several weeks to months. The shorter-term studies were generally performed in seasons of low sun exposure. Study populations were not generally vitamin D-deficient, and two studies were conducted in subjects with a high vitamin D status at baseline. Study populations included whites, African Americans, young men, pre- and postmenopausal women, elderly nursing home residents, and overweight and obese adults. It was concluded that vitamin D at doses up to 275 µg/day does not lead to persisting hypercalcaemia or hypercalciuria in adults.

Men det saknas väl fortfarande riktigt långa studier, men det kanske komemr snart, blir intressant att se vad man kommer fram till. :)

Glutenkatt
2012-10-06, 10:36
http://www.efsa.europa.eu/en/efsajournal/pub/2813.htm



Men det saknas väl fortfarande riktigt långa studier, men det kanske komemr snart, blir intressant att se vad man kommer fram till. :)

Oj. Känns som de fortfarande finns en del frågetecken kring ämnet dock, och en salig blandning av åsikter kring RDI.. Hälsovakten säger 7.5ug.. :P

Jag håller mig till något slags fiskinslag 1 gång om dagen, mejeriprodukter och en utomlandsresa till solen, en gång om året :cool:

Sheogorath
2012-10-06, 10:39
Knappast!
Läs och begrunda!

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/230/Vitamin_D3_Det_B%C3%A4sta_Tillskottet_N%C3%A5gonsi .aspx?lang=SE

Så. Nu har jag läst hela. Förutom att osa sensationsartikel och att den är skriven av Poliquin som jag inte har mycket till övers för skriver han ingenting om en dosering över längre tid. Jag tolkar det som att han förordar en hög "kickstart" för att snabbt komma upp i ett bra blodvärde 25 (OH) D3. Fine. Men det viktigaste är naturligtvis att a) se till att man inte drabbas av hyperkalcemi och b) se till att man ligger i önskar intervall för 25 (OH) D3.

Du vet ingenting om detta om du inte tar blodprover, OAVSETT din dosering.

Eddie Vedder
2012-10-06, 10:45
Så. Nu har jag läst hela. Förutom att osa sensationsartikel och att den är skriven av Poliquin som jag inte har mycket till övers för skriver han ingenting om en dosering över längre tid. Jag tolkar det som att han förordar en hög "kickstart" för att snabbt komma upp i ett bra blodvärde 25 (OH) D3. Fine. Men det viktigaste är naturligtvis att a) se till att man inte drabbas av hyperkalcemi och b) se till att man ligger i önskar intervall för 25 (OH) D3.

Du vet ingenting om detta om du inte tar blodprover, OAVSETT din dosering.

+1

Den artikeln var inte bra. Men det är ett vanligt retoriskt grepp att posta en fet referenslista och sedan prata utifrån den. "Kolla vad många referenser liksom!!!" Att de sedan inte ger stöd för hans sensationspåståenden är ju en annan femma, han vet ju att ingen kommer granska. Lite som när Martin Löwgren refererade till en studie som jag kollade upp och såg att man enbart kunde läsa på japanska. Man kommer långt med referenslistor för att lura "rätt" typ av konsument. Det är ingen skillnad på det och att säga "Kalle gick ner 20 kg på två veckor!"

Olika retorik till olika målgrupper. Samma princip.

Ministry
2012-10-06, 11:09
Du vet ingenting om detta om du inte tar blodprover, OAVSETT din dosering.

Och hur vet du, unge man, att jag inte gör det?
Jag mår som sagt tipptopp! Inte ett virus eller liknande på 5 år.
Så jag kör på ;)

Må bäst!

Sheogorath
2012-10-06, 11:13
Och hur vet du, unge man, att jag inte gör det?
Jag mår som sagt tipptopp! Inte ett virus eller liknande på 5 år.
Så jag kör på ;)

Må bäst!

Därför att då hade du skrivit "jag har testat mina värden och vet att jag ligger bra" i din första post. Och det faktum att du nu vill du avsluta diskussionen i förtid med ett "Må bäst!". Men du vet ju hur det ligger till, eller hur?

RassK
2012-10-06, 11:23
Han har väl inte fått överskott än eftersom han tar dem på tom mage. Dessutom tar det väl ett par år av extraordinärt högt intag för att adversa bieffekter? Något annat man bör tänka på när man supplementerar är ju att det faktiskt finns D-vitamin i mat med hög biotillgänglighet.

"Må bäst" a.k.a. /discussion (i lol'd)

Ministry
2012-10-06, 11:27
Därför att då hade du skrivit "jag har testat mina värden och vet att jag ligger bra" i din första post. Och det faktum att du nu vill du avsluta diskussionen i förtid med ett "Må bäst!". Men du vet ju hur det ligger till, eller hur?

Ja! Att jag mår fint och att D3 är det sista jag skulle överge.
För övrigt gillar jag att försöka vara trevlig, även då det debatteras.
Alla har inte en mörk agenda där det bara handlar om att i slutänden få rätt.
Hade jag mått lite kymigt eller liknande så hade jag självklart tagit åt mig av ditt råd.
Men nu har jag kört höga doser i ca 5 år och inte det minsta besvär, utan tvärtom.
Bättre form, starkare, bättre återhämtning samt frisk som en nötkärna.

Så därför föreslår att du kör de doseringar du finner säkert så fortsätter jag med mina.
Övriga väljer själv utifrån eget omdöme och granskning.
Jag tackar dock för din omtanke.

Avser inte fortsätta diskussionen då den gått i stå.

/D3 Rules!

Ministry
2012-10-06, 11:43
+1

Den artikeln var inte bra. Men det är ett vanligt retoriskt grepp att posta en fet referenslista och sedan prata utifrån den. "Kolla vad många referenser liksom!!!" Att de sedan inte ger stöd för hans sensationspåståenden är ju en annan femma, han vet ju att ingen kommer granska. Lite som när Martin Löwgren refererade till en studie som jag kollade upp och såg att man enbart kunde läsa på japanska. Man kommer långt med referenslistor för att lura "rätt" typ av konsument. Det är ingen skillnad på det och att säga "Kalle gick ner 20 kg på två veckor!"

Olika retorik till olika målgrupper. Samma princip.

Inte sen att döma - som vanligt!
Jag tycker det är en mycket bra artikel med tanke på vad jag fått ut av D3.

Sedan föreslår jag vänligast att du Eddie, är lite mer ödmjuk och ser över de artiklar du själv skrivit och kontrollerar hur bra de är?
Vad avser mängden referenser så ligger du inte lång efter
vare sig C P eller M B.

Zorgus
2012-10-06, 11:51
Charles Poliquin känner jag inte till. De två som jag litar på är John Cannell (som driver http://www.vitamindcouncil.org/ - mycket bra sajt) och D-vitaminforskaren Reinhold Vieth. Det de två inte vet om D-vitamin är nog inte värt att veta :)

Eddie Vedder
2012-10-06, 11:52
Inte sen att döma - som vanligt!
Jag tycker det är en mycket bra artikel med tanke på vad jag fått ut av D3.

Sedan föreslår jag vänligast att du Eddie, är lite mer ödmjuk och ser över de artiklar du själv skrivit och kontrollerar hur bra de är?
Vad avser mängden referenser så ligger du inte lång efter
vare sig C P eller M B.

Jag är ödmjuk. Jag vet mycket väl att mina artiklar har brister. Har jag påstått något annat? Alla är välkomna att kritisera det jag och Jacob skriver, vi uppmuntrar kritik. Jag sa inte att antal referenser är en dålig sak. Men de ska ju vara till stöd för det man skriver också. Poliquin hade kunnat skriva en avslutning om att man inte vet vad långtidseffekter är men att han inte bedömer att det finns någon reell anledning att oroa sig. Bara en sån sak hade gjort jättestor skillnad.

Att den är bra med tanke på vad du fått ut fattar jag inte. De två faktorerna har inte med varandra att göra. Och jag ifrågasätter inte att du mår bra. Precis som jag inte ifrågasätter att en person som äter raw food mår bra. Men jag köper inte vilken artikel om raw food som helst bara för det. Även om de refererar till China study och lite andra råttstudier.

Glutenkatt
2012-10-06, 12:16
Så.. Går det att få ett enkelt svar på frågan: Hur mycket D-vitamin ska man käka per dag nu under hösten/vintern?

Enligt hälsovakten får jag i mig cirka 8 µg per dag. Och enligt hälsovakten så är det 101% av rekommenderat dagligt intag.

Skulle va skönt att reda ut de här utan att läsa långa vetenskapliga studier.