handdator

Visa fullständig version : Hajmal/Pangasius (Vietnam) och tungmetaller


Halldin
2009-01-17, 20:17
Har nyligen upptäckt och håller på att föräta mig på denna fisk, men apropå lagen om alltings jävlighet kom jag på att det antagligen finns mycket tungmetaller i den.

Hur ligger det till? Har googlat lite men hittade lite tvetydig information.
En bildsök på storleken av fisken tyder ju dock på mycket tungmetaller via biomagnifikation.

King Grub
2009-01-17, 20:35
Fillets were characterised by high moisture levels (80–85%) and low protein (12.6–15.6%) and lipid (1.1–3.0%) contents. Total lipids were characterised by low cholesterol levels (21–39 mg/100 g), high percentages of saturated fatty acids (41.1–47.8% of total fatty acid) and low percentages of polyunsaturated fatty acids (12.5–18.8% of total fatty acids), which were mainly represented by linoleic acid (44–59% of total polyunsaturated fatty acids). The mineral composition was characterised by a high sodium content (222–594 mg/100 g), probably partially due to the sodium tripolyphosphate (E 451) used to retain moisture. As regards safety aspects, the quality of the samples analysed was good, with low residue levels of mercury, organochlorine pesticides and polychlorinated biphenyls.

Food Chemistry, Volume 110, Issue 2, 15 September 2008, Pages 383-389.

Halldin
2009-01-17, 22:21
Underbart, tackar ödmjukost. :thumbup:

Är det samma land i studien alltså?

King Grub
2009-01-18, 12:07
Studien är på "Pangasius hypophthalmus, fillets from Vietnam".

Halldin
2009-01-18, 20:41
Tackar så mycket för informationen. :)

bollio
2010-03-03, 16:17
Undrade samma sak så mailade Livsmedelsverket. Ser nu att det finns en studie på det men jag kan bifoga svaret jag fick från Livsmedelsverket i alla fall.

Hej Andreas,

Det stämmer att panagasius odlas bland annat i Mekongs delta, men också i Kina. I EU görs kontroller av fisken på två nivåer; dels görs revisioner på företagen i Vietnam och i Kina, dels görs provtagning i gränskontrollen när fisken anländer till EU. Om man har sett brister i hanteringen på företagsnivån kan också provtagningen utökas just för den odlaren.

Man har hittat överskridanden av gränsvärden för olika ämnen vid några tillfällen, och då sker utökad kontroll för det partiet fisk - man har alltså situationen under bevakning. Odlingen är känd för att ha vissa problem just pga odlingsplatserna. Fisken kan också ibland smaka dy eftersom odlingen sker i sådana vatten - det behöver inte ha direkt samband med risken för innehåll av miljögifter.

Livsmedelsverket har inte anledning annat än att förlita sig på den kontroll som görs.