handdator

Visa fullständig version : Ersätta Thailändsk Chilisås??


Sly!
2009-01-17, 20:05
Hej o hej!

Har någon nå bra recept tips att laga egen Thailänds Chilisås, eller något som liknar det? De tråkiga är det att det är en socker bomb, innehåller 45% socker. Jag vill förstås få ned min magfett samtidigt som jag styrketränar o konditionstränar.

Tycker det är synd för den såsen är så jävla god till de mesta, vare sig det är kyckling eller lax mm mm...

Jag förstår att det handlar i och för sig om mängden och hur ofta man tar det då men jag häller alltid på massor varje dag, varken bra för magfettet samt att jag har stort anlag för diabetes...

Finns det ingen liknande sås fast istället ersatt med honung eller råsocker,

z_bumbi
2009-01-17, 20:12
Honung eller råsocker är inte bättre ur kalori- eller diabetesynpunkt jämfört med vanligt socker (inte något nämvärt i alla fall då söthetsgraden bör vara ungefär den samma) så du får leta upp något annat märke som har mindre socker och/eller mer smak.

Att göra själv utan socker ger inte samma smak men tomat, lök, chili, olja, vitlök plus lämpliga andra kryddor blir i alla fall en god chilisås (jag har ingen recept i närheten men nätet bör erbjuda en del).

Sly!
2009-01-17, 21:45
Honung eller råsocker är inte bättre ur kalori- eller diabetesynpunkt jämfört med vanligt socker (inte något nämvärt i alla fall då söthetsgraden bör vara ungefär den samma) så du får leta upp något annat märke som har mindre socker och/eller mer smak.

Att göra själv utan socker ger inte samma smak men tomat, lök, chili, olja, vitlök plus lämpliga andra kryddor blir i alla fall en god chilisås (jag har ingen recept i närheten men nätet bör erbjuda en del).

Ok tack! Hmm jag har fått reda på från olika håll att det är bättre att föredra Honung/ råsocker än det vanliga vita sockret. Kanske inte mycket bättre men lite bättre då har jag fått höra från olika samt kostrådgivare.

Eddie Vedder
2009-01-17, 21:51
Ok tack! Hmm jag har fått reda på från olika håll att det är bättre att föredra Honung/ råsocker än det vanliga vita sockret.

Det är ett ganska vanligt förekommande påstående. Skillnaden är extremt liten, honung kanske innehåller pyttesmå mängder näring av något slag, jämfört med socker som innehåller noll.

Med andra ord ingen skillnad alls i praktiken. Och om skillnaden mellan honung och socker är liten är skillnaden mellan råsocker och vitt socke rännu mindre och än mer obetydlig.

Det är snarare en fråga om smak, sockervarianter som t.ex. honung, sirap och muscovadosocker ger annan smak som passar bättre ibland. Muscovadosocker i bröd tycker jag t.ex. ger ett godare bröd än när det är sötat med vanligt socker.

Sly!
2009-01-17, 21:57
Det är ett ganska vanligt förekommande påstående. Skillnaden är extremt liten, honung kanske innehåller pyttesmå mängder näring av något slag, jämfört med socker som innehåller noll.

Med andra ord ingen skillnad alls i praktiken. Och om skillnaden mellan honung och socker är liten är skillnaden mellan råsocker och vitt socke rännu mindre och än mer obetydlig.

Det är snarare en fråga om smak, sockervarianter som t.ex. honung, sirap och muscovadosocker ger annan smak som passar bättre ibland. Muscovadosocker i bröd tycker jag t.ex. ger ett godare bröd än när det är sötat med vanligt socker.

ok. tack! :)

Floddan
2009-01-17, 22:16
En sak att tänka på är att när man äter chilisås, ketchup och liknande är mängden socker man får i sig ganska liten (trots den höga %-halten socker) om man jämnför med t ex om man dricker läsk eller äter godis. Om man inte äter sjuka mängder chilisås vill säga.

Sly!
2009-01-17, 23:08
En sak att tänka på är att när man äter chilisås, ketchup och liknande är mängden socker man får i sig ganska liten (trots den höga %-halten socker) om man jämnför med t ex om man dricker läsk eller äter godis. Om man inte äter sjuka mängder chilisås vill säga.

Ok! Skönt o höra då, trist o sluta äta gott för o gå ned i fett.
Allt detta om sockrets inverkan fick jag blandannat från Boken
"Paulun metoden" för viktminskning, programmet "Du är vad du äter" och "Toppform"
men är numera införstådd att
det gäller endast för de som joggar och tar raska promenader,
Vi hårt styrketränande gör ju av med så mycke energi så de verka gå
jämt upp. !!Rätta mig gärna om jag är ute o cycklar!!

Men Men! Mycke av det fick jag också ifrån Cd boken "Sly moves" plus övrig kost fakta angående honom.
Stallone var enormt snåll på socker och speciellt dåliga fetter utöver hans enormt hårda träningar.
hehe inte undra på att han nästan alltid var konstant deffad.*flex*

Eddie Vedder
2009-01-18, 08:03
Allt detta om sockrets inverkan fick jag blandannat från Boken
"Paulun metoden" för viktminskning, programmet "Du är vad du äter" och "Toppform"


I hur många trådar har du hänvisat till sånt där trams egentligen? Jag tycker jämt och ständigt du startar trådar och hänvisar varenda gång till saker du hört av Anna Skipper et al.

Socker är inte bra på något sätt ur näringssynpunkt, totalt värdelöst. Men det hindrar INTE att en KOST där socker till viss del råkar ingå här och där per automatik blir dålig. Enskilda livsmedel och enskilda komponenter i livsmedel är en sak i sig, det måste ju ställas i proportion till hela ens kost och livsstil.

Cilia
2009-01-18, 09:08
Träffade en som gått en matlagningskurs i Thailand. Där hade dom fått tips på vad dom skulle köpa med sig hem som var svårt att hitta här, recept och sen sånt som dom lika gärna kunde köpa här.

chilisås var en sån sak som hon sa kunde köpas var som helst i hela världen och smakade likadant och inte ens var ngn mening att laga själv.

Eddie Vedder
2009-01-18, 09:15
chilisås var en sån sak som hon sa kunde köpas var som helst i hela världen och smakade likadant och inte ens var ngn mening att laga själv.

Dessutom är ju oftast (enligt mig) de godaste färdigsåserna de man hittar i "invandrarbutiker" och som är importerade. Nog för att Santa Maria, ICA och FELIX gör helt okej tacosåser/chilisåser så tycker jag definitivt de som kommer från nämnda affärer är godast.

Sly!
2009-01-18, 10:59
I hur många trådar har du hänvisat till sånt där trams egentligen? Jag tycker jämt och ständigt du startar trådar och hänvisar varenda gång till saker du hört av Anna Skipper et al.

Socker är inte bra på något sätt ur näringssynpunkt, totalt värdelöst. Men det hindrar INTE att en KOST där socker till viss del råkar ingå här och där per automatik blir dålig. Enskilda livsmedel och enskilda komponenter i livsmedel är en sak i sig, det måste ju ställas i proportion till hela ens kost och livsstil.

Vadå trams??? Så de sänder alltså program på TV för att lura folk? Och ja jag säger så för att styrka mina ord, synd isåfall om de är bullshit på tv, vems ord ska man då lita på, de är blandannat skipper o toppform som jag grundade min kunskap på, speceilllt Fredrik Paulun.

Ok bra tack då vet jag gällande sockret.

Cilia
2009-01-18, 11:04
Du är vad du äter är ett underhållningsprogram och är trams. Du har väl inte trott annat? Tror inte ens att dom själva säger att det är ett seriöst program. Har nämligen för mig att jag sett en intervju med Skipper där hon försvarar sig med att det är underhållning som ursäkt för allt knas som tas upp.


Eddie - håller med dig om att dom verkliga vinsterna görs i affärer med specialinköpta varor från respektive land.

Sly!
2009-01-18, 11:20
Du är vad du äter är ett underhållningsprogram och är trams. Du har väl inte trott annat? Tror inte ens att dom själva säger att det är ett seriöst program. Har nämligen för mig att jag sett en intervju med Skipper där hon försvarar sig med att det är underhållning som ursäkt för allt knas som tas upp.


Eddie - håller med dig om att dom verkliga vinsterna görs i affärer med specialinköpta varor från respektive land.

Ok! Då blir man ju inget annat än förbannat sur på TV som isåfall tillåter en jök som skipper att gå i ut media för att lura folk, jag tycker synd isåfall om de som varit med i programmet blev lurade för livet inklusive mig då som försökte fullfölja det. Toppform hoppas jag går att lita på (spelat in en hel del avsnitt o pluggat en del på) Paulun ska ju va pålitbar hoppas, som sagt, köpte hans bok med.

shut teh face
2009-01-18, 11:26
Paulun står mycket högre än Skipper - iaf enligt mig. Jag tycker Paulun har mycket sunda åsikter och tips, även om en del är för att folk ska köpa hans produkter.

Sly!
2009-01-18, 11:37
Paulun står mycket högre än Skipper - iaf enligt mig. Jag tycker Paulun har mycket sunda åsikter och tips, även om en del är för att folk ska köpa hans produkter.

Ok, misstänkte det, skönt iallafall att det finns någon man kan lita på på tv.:)

Eddie Vedder
2009-01-18, 11:59
Vadå trams??? Så de sänder alltså program på TV för att lura folk?

Nej allt som sänds på TV och skrivs i tidningar ska du lita blint på. Förekommer inget trams där inte.*rolleyes*

Sly!
2009-01-18, 12:19
Nej allt som sänds på TV och skrivs i tidningar ska du lita blint på. Förekommer inget trams där inte.*rolleyes*

Nåja ok jag ger mig ,övertygad nu och då vet jag angående skipperfjanten, en praktexemplarisk bimbo, men men svårt tycker jag att urskilja vilka som talar sanning o vilka som inte gör det. stööön jobbiga media...

Cilia
2009-01-18, 19:17
Ok! Då blir man ju inget annat än förbannat sur på TV som isåfall tillåter en jök som skipper att gå i ut media för att lura folk, jag tycker synd isåfall om de som varit med i programmet blev lurade för livet inklusive mig då som försökte fullfölja det. Toppform hoppas jag går att lita på (spelat in en hel del avsnitt o pluggat en del på) Paulun ska ju va pålitbar hoppas, som sagt, köpte hans bok med.
Men man måste ju vara lite källkritisk med. Har inte sett toppform på ett antal säsonger men tror det är bättre. Sen är ju inte allt Skipper säger galet men man måste sålla ganska så rejält. Men det gäller att inte blanda ihop programmet med Skipper. Det kan vara så att hon är jättevettig som person med god kunskap. Det hon kör nu är ju som programledare för ett konceptprogram som är inköpt.

Sly!
2009-01-18, 22:52
Men man måste ju vara lite källkritisk med. Har inte sett toppform på ett antal säsonger men tror det är bättre. Sen är ju inte allt Skipper säger galet men man måste sålla ganska så rejält. Men det gäller att inte blanda ihop programmet med Skipper. Det kan vara så att hon är jättevettig som person med god kunskap. Det hon kör nu är ju som programledare för ett konceptprogram som är inköpt.

MM jo sant, källkritisk! Nu har jag googlat lite om skipper och hehe de mesta verka var ratningar mot hennes program, men men, allt verka ju inte helt båg, Måste ärligt säga vad jag tycker att jag anser de va väldans effektivt att hon visade upp ett stort bord utav all fett o äckel som de tjocka häver i sig, de gav iallafall mig en psykologisk effekt att jag tänkte till vad jag stoppar i mig igentligen och blev rent äcklad av fett. Sen så vet jag inte vad som är påhitt utav henne eller inte eftersom jag är väldans gröngöling inom "riktig" hälsomat, såvitt jag minns så verka flera rätter sunda, *Asg* Nu får jag väll alla er på mig igen säkert???:D

z_bumbi
2009-01-18, 23:31
Metoden att visa upp mängder av fett etc är inte så givande ur undervisningsynpunkt. Mängderna är t ex inget som en vanlig människa kan relatera till något som betyder något för dess omställning till bättre matvanor och det skapar snarare en syn att just den beståndsdelen av kosten är farlig oberoende hur mycket man använder. Det gör sig däremot bra på tv och det ser även för en normal människa ganska maffigt ut.

Sen är det självklart så att det "lönar" sig att göra egen chilisås då det blir en helt annan sak än de köpta men därmed inte sagt att de köpta inte är bra de också.

Eddie Vedder
2009-01-19, 06:48
de gav iallafall mig en psykologisk effekt att jag tänkte till vad jag stoppar i mig igentligen och blev rent äcklad av fett.

Om det bidrar till en aversion mot fett i maten så är det ju negativt, inte positivt. Fett är bra.

såvitt jag minns så verka flera rätter sunda, *Asg* Nu får jag väll alla er på mig igen säkert???:D

Nejdå, hennes mat är helt klart sund och bortsett från drinkarna även väldigt god. Det är ju inte det som är poängen. Poängen är den attdet är enbart ett underhållningsprogram på en vinstdrivande TV-kanal helt utan minsta ansvar för "undervisning" så den "fakta" hon backar upp vissa saker med ska du förstås inte lyssna på.

Sedan kan man ju titta på programmet om man finner det underhållande.