handdator

Visa fullständig version : Schema 5x5


GLC
2009-01-17, 16:33
Tjena

Har under 08 kört mellanreps 8-10 en period samt högreps 15-20 en period och tänkte nu kliva på lågreps. Fick för mig att testa 5x5, körde första passet igår, helt sjukt jobbigt!

Är det någon som har bra tips på schema runt 5x5. Då setvilan blir ganska lång och då jag tränar på lunchen så hinner jag inte med så hemskt många övningar.

Här är mitt förslag på pass, tänkt köra 3 ggr i veckan.

Pass1
Benböj
Vadpress
Magövning

Pass2
Dips, viktade
Hantelpress
Militärpress

Pass3
Rackchins
T-bar rows
T-chins
Skivstångscurls

Duger? Suger?

Tacksam för kommentarer!

Det hade dock varit nice om 2 av passen fick med både bröst/tric/axlar och rygg/bic samt att ben fick en egen dag.

ceejay
2009-01-17, 16:53
Väldigt få övningar! fast jag kör iofs bara 5 set på mina basövningar som är den första övningen jag kör på passet.

Det känns som om något fattas i ditt pass dock

GLC
2009-01-17, 20:31
Nån som har idé på övningar. Får testa och se hur mkt jag hinner men 5x5 verkar nog ta en del tid om man ska orka med setten. Funderar på något mer åt det här hållet:

Pass1
Dips, viktade
Hantelpress
Militärpress
Utsida axlar

Pass2
Benböj
Vadpress
Magövning
Utfall högreps

Pass3
Rackchins
T-bar rows
T-chins
Skivstångscurls

Input?

karnov
2009-01-18, 13:02
I princip alla olika 5x5-program innehåller knäböj vid varje pass. Samt en viktig poäng är en kontinuerlig ökning av vikten varje pass eller varje vecka (beroende på träningserfarenhet). Exempelvis såhär:

A
Knäböj
Bänkpress
Stångrodd

B
Knäböj
Stående militärpress
Marklyft

A
Knäböj
Bänkpress
Stångrodd

capture
2009-01-18, 15:20
Känns verkligen skumt att knäböj skulle ingå i varje pass om man tränar 3-4ggr i veckan. Då får benen bra mycket mer stryk än de andra musklerna. För egen del så kan jag inte ens köra knäböj och mark på samma dag. Dels så blir jag trött sen skulle jag aldrig kunna hålla fokus uppe genom båda de övningarna.

Sacke
2009-01-18, 16:02
Jag kör Bill starrs 5x5 och det funkar så här typ:

Söndag:

Knäböj 5x5 höjer vikten vid varje femma
Bänkpress 5x5 samma som ovan
Stångrodd 5x5 samma som ovan
2 set hyperextensioner och 4 set mage

Tisdag:

Knäböj 4x5 fast det tredje och fjärde settet är som söndagens tredje set. så dom är lätta.
Militärpress 4x5 Höjer vikten varje femma
Marklyft 4x5 Höjer vikten varje femma
2 set mage

Torsdag:

Knäböj 4x5 som måndagens, 1x3 med 2,5% högre vikt än måndagens sista femma ungefär, 1x8 som måndagens tredje set
Bänkpress som ovan
Stångrodd som ovan
3 set dips, 3 set biceps och 3 set triceps.

Sen nästa söndag blir den sista femman lika tung som torsdagens trea.

GLC
2009-01-19, 12:34
Tack för input. Böj 3 ggr i veckan kommer jag inte att köra. Benen måste vara något sånär hela för att kunna träna MMA också.

Det förslag som jag hade uppe tidigare, vad tror ni om att köra det mån-ons-fre, borde bli bra med vila på allt då:

Pass1
Dips, viktade
Hantelpress
Militärpress
Utsida axlar/Drag till hakan

Pass2
Benböj
Vadpress
Magövning
Utfall högreps

Pass3
Rackchins
T-bar rows
T-chins
Skivstångscurls

Johan Frisk
2009-02-16, 18:00
Om man byter ut bänkpress mit hantelpress, jag har gjort det eftersom hantelpress inte smärtar, men bänkpress gör det, jag kör kortare rörelselängd med hantlar på grund av skada. Hur är det då, tar hantelpress väldigt marginellt på triceps bara? Mindre än bänk?

DSBM
2009-02-18, 14:24
Tack för input. Böj 3 ggr i veckan kommer jag inte att köra. Benen måste vara något sånär hela för att kunna träna MMA också.

Det förslag som jag hade uppe tidigare, vad tror ni om att köra det mån-ons-fre, borde bli bra med vila på allt då:

Pass1
Dips, viktade
Hantelpress
Militärpress
Utsida axlar/Drag till hakan

Pass2
Benböj
Vadpress
Magövning
Utfall högreps

Pass3
Rackchins
T-bar rows
T-chins
Skivstångscurls

Ser bra ut, men var är marklyften? :confused: Släng in marklyft i pass 3 istället för en av de övningarna där så blir det fint. ;)

Kauppi
2009-02-18, 14:41
en fråga bara..
som här kör du 5x5..
folk säger att om man kör tex 12 reps så får man mer volym på musklerna, att dem blir större, men inte mkt starkare..
sedan om man kör tex 6 reps med tyngre vikter, så blir man starkare, men musklerna får inte lika mkt volym...
hur är det egentligen?

Handcuff
2009-02-18, 14:47
en fråga bara..
som här kör du 5x5..
folk säger att om man kör tex 12 reps så får man mer volym på musklerna, att dem blir större, men inte mkt starkare..
sedan om man kör tex 6 reps med tyngre vikter, så blir man starkare, men musklerna får inte lika mkt volym...
hur är det egentligen?

Finns massa trådar om det..lite OT i just denna.

Men här finns en tabell:

Antal reps? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6)

Kauppi
2009-02-18, 14:58
Finns massa trådar om det..lite OT i just denna.

Men här finns en tabell:

Antal reps? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6)

ah sorry, kunde ej hitta de.

men tacktacktack!