handdator

Visa fullständig version : Behöver lite tips om träning


MALLLE
2009-01-17, 15:49
Hej,

Jag är som sagt Ny här på sajten och skulle gärna vilja ha lite tips från er!

Så nu har jag tänkt att börja styrketräna seriöst. Man hör väldigt mycket olika, men är det bra att variera reps från varje vecka? Att köra få reps en vecka och veckan därefter köra många reps för att få ut bästa träning långsiktigt? Det sägs ju att för bästa träningen behövs variation.

Och hur är det att träna eget? med sin kroppsvikt som armhävningar, tricepsvarianten på en stol, utfall o.s.v. ger det någon effekt överhuvudtaget?


Tack på förhand! Inga oseriösa svar!

CiCoro
2009-01-17, 15:53
Jag har kört 6-10 reps så i genomsnitt 8 reps alltid och det funkar utmärkt tycker jag..köra 2 repare ser jag ingen mening med, kanske ökar i styrka på långt håll, vet inte riktigt men det känns inte som att det gör något, känns fel bara. sen ska du ändå köra med vikter, hantlar och stång, utfall med stång är ju bättre än utan, tar ju bättre!

young_george
2009-01-17, 16:00
Antal reps? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6)

MALLLE
2009-01-17, 16:24
Antal reps? (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=786048&postcount=6)


Ja, antalet reps är det jag menar!

young_george
2009-01-17, 16:26
Klicka på länken jag bifogade då?

MALLLE
2009-01-17, 16:26
Jag har kört 6-10 reps så i genomsnitt 8 reps alltid och det funkar utmärkt tycker jag..köra 2 repare ser jag ingen mening med, kanske ökar i styrka på långt håll, vet inte riktigt men det känns inte som att det gör något, känns fel bara. sen ska du ändå köra med vikter, hantlar och stång, utfall med stång är ju bättre än utan, tar ju bättre!

Ok. Jo jag vet att använder man sig av vikter tar det mer, rätt så logiskt! Men frågan var den att ger det något att överhuvudtaget träna eget, som lite sit ups, armhävningar, utfall o.s.v? eller är det helt meningslöst?

Tack ändå!

MALLLE
2009-01-17, 16:28
Klicka på länken jag bifogade då?

Jaha, oj :em: visste inte att det var en länk! Tack, ska kika direkt!

MALLLE
2009-01-17, 16:32
Har kikat nu och det där kände jag till. Men är det bra att variera vecka från vecka? Tyckte inte att jag såg något om det? hmm..

ceejay
2009-01-17, 16:32
jag brukar blanda lite

körde t.ex 5or idag, förra passet jag körde dessa övningar körde jag 8or, ngn gång körde jag 12or, men jag gillar att köra få reps mest.

MALLLE
2009-01-17, 16:38
jag brukar blanda lite

körde t.ex 5or idag, förra passet jag körde dessa övningar körde jag 8or, ngn gång körde jag 12or, men jag gillar att köra få reps mest.

Ok, tack! Får nog köra nåt liknande jag med.

Morrris
2009-01-17, 16:42
Variationen är inget du behöver oroa dig för i början. Satsa på teknikträning med lätta vikter.

burtan
2009-01-17, 16:44
Jag anser att det är bättre (åtminstånde för mig) att köra på ett visst antal reps i ca: 1-3 månader för att sedan byta till något annat. När du känner att kroppen har vant sig med ett visst antal reps så byter du!

Mvh Andreas.

CiCoro
2009-01-17, 17:28
Ok. Jo jag vet att använder man sig av vikter tar det mer, rätt så logiskt! Men frågan var den att ger det något att överhuvudtaget träna eget, som lite sit ups, armhävningar, utfall o.s.v? eller är det helt meningslöst?

Tack ändå!

jo klart att det hjälper! hur får alla fjortisar annars sina sexpack som de posar med? 13 cm armar men sexpacket finns eller revbenspacket?..armhävningar brukade jag köra oftare förr men de hjälper väldigt mycket, känns överallt, axlar, bröst, armar..men gym med vikter är bättre..

ceejay
2009-01-17, 17:56
jo klart att det hjälper! hur får alla fjortisar annars sina sexpack som de posar med? 13 cm armar men sexpacket finns eller revbenspacket?..armhävningar brukade jag köra oftare förr men de hjälper väldigt mycket, känns överallt, axlar, bröst, armar..men gym med vikter är bättre..

De har oftast så lite fett så då ser man konturerna på det lilla som finns :)

Mourten
2009-01-17, 18:45
Varför tror folk hela tiden att de finns nycklar till framgång ? Träna hårt och ät rätt utan att konstla till de för mkt så kommer resultaten på sikt.

MALLLE
2009-01-18, 09:52
Variationen är inget du behöver oroa dig för i början. Satsa på teknikträning med lätta vikter.

Jag har styrketränat till & från i 5 år, men vill börja seriöst nu. Därför mena ja att man kanske skulle börja den nya "starten" med variation ifall det är bättre?

MALLLE
2009-01-18, 09:54
jo klart att det hjälper! hur får alla fjortisar annars sina sexpack som de posar med? 13 cm armar men sexpacket finns eller revbenspacket?..armhävningar brukade jag köra oftare förr men de hjälper väldigt mycket, känns överallt, axlar, bröst, armar..men gym med vikter är bättre..


Ok, bra! Hehe! Tack!

MALLLE
2009-01-18, 10:01
Varför tror folk hela tiden att de finns nycklar till framgång ? Träna hårt och ät rätt utan att konstla till de för mkt så kommer resultaten på sikt.

Nycklar till framgång? Det var en enkel fråga ifall det är bättre att variera? Sådana som dig som tar ut allt i förskott utan att veta kan jag bli tokig på! Jag vet nog hur man tränar (orkade inte rabbla upp allt ja sysslar med i första inlägget), men det var bara en FRÅGA som sagt! Inte kört någon större variation tidigare med styrketräningen.