Visa fullständig version : Minska bieffekter för fylla - hur gör man?
Masdonne
2009-01-17, 13:21
Jag ska åka iväg på en "fylleresa" ganska snart då vi under flera dagar kommer dricka en del. Jag vet om att det inte är optimalt för träningen, men man ska leva också :)
Så därför är min fråga, vad är det bästa sättet att minska bieffekterna utav en fylla? Ska man ta bakistabletter, protein eller kolhydrater före eller efter fyllan osv? Finns det några tips för vad och hur man ska äta om det rör sig om 4 dagar man är borta.
Tacksam för svar och ber om ursäkt om det finns en liknande tråd.
Ola Wallengren
2009-01-17, 13:40
OBS! Jag spekulerar och rekommenderar inte att någon följer detta!
Ät ordentligt under dagarna men inte så mycket ihop med alkoholen. Tömd mage gör att upptaget blir bättre/snabbare och man får högre promille. Drick däremot ordentligt under kvällen, vatten/läsk. Det viktigaste är att kontrollera sitt drickande så att man inte dricker för mycket, att sluta efter kl 24 är klokt, det blir liksom inte mycket roligare av fyllan man skaffar sig då och baksmällan blir destovärre. Om du normalt feströker så kan du istället använda nikotintuggummi, de gör att dopaminnivåerna håller sig höga under kvällen och man behöver inte dricka mer för att spä på, samtidigt som du slipper röken som får dig att må sämre.Ta Resorb på kvällen och morgonen. Man kan ta huvudvärkstabetter även i förebyggande, tex när man är uppe och kissar på natten/morgonen. Se till att försöka sova ordentligt.
Nyckeln är ju naturligtvis att dricka så lite alkohol som möjligt, de är egentligen det enda som hjälper.
Masdonne
2009-01-17, 14:09
OBS! Jag spekulerar och rekommenderar inte att någon följer detta!
Ät ordentligt under dagarna men inte så mycket ihop med alkoholen. Tömd mage gör att upptaget blir bättre/snabbare och man får högre promille. Drick däremot ordentligt under kvällen, vatten/läsk. Det viktigaste är att kontrollera sitt drickande så att man inte dricker för mycket, att sluta efter kl 24 är klokt, det blir liksom inte mycket roligare av fyllan man skaffar sig då och baksmällan blir destovärre. Om du normalt feströker så kan du istället använda nikotintuggummi, de gör att dopaminnivåerna håller sig höga under kvällen och man behöver inte dricka mer för att spä på, samtidigt som du slipper röken som får dig att må sämre.Ta Resorb på kvällen och morgonen. Man kan ta huvudvärkstabetter även i förebyggande, tex när man är uppe och kissar på natten/morgonen. Se till att försöka sova ordentligt.
Nyckeln är ju naturligtvis att dricka så lite alkohol som möjligt, de är egentligen det enda som hjälper.
Hej! Ok, det låter vettigt. Brukar försöka sluta dricka efter 24 men man vet aldrig när man åker på kryssning med väldigt många man känner. ^^
Röker gör jag ändå inte så det är kanon.
Tror du bakistabletter man kan köpa på ICA fungerar bra också?
Tack för svaren!
Ola Wallengren
2009-01-17, 14:17
Nej, jag tror inte bakistabletterna fungerar. Kör Resorb och paracetamol.
Turbonisse
2009-01-17, 14:30
Undvik paracetamol..
Graffman
2009-01-17, 14:30
Tror du bakistabletter man kan köpa på ICA fungerar bra också?
Tack för svaren!
Jag använde dom i Grekland i somras, placebo eller inte, men jag slapp huvudvärken men man mådde ju inte jättebra ändå.
Doctor Snuggles
2009-01-17, 14:47
Undvik paracetamol..
+1
Ipren eller aspirin som inte belastar levern.
Personligen hjälper det en hel del om jag käkar ordentligt (salt, fet mat och dricker mycket vatten) och tar en ordentlig dos multivitamin + aspirin innan jag går o lägger mig. Sen en massa kaffe på morgonen och värktabletter efter behov. Mat med mycket mjölksyra hjälper dagen efter också (främst magen) , typ gammeldagsgurka, surkål osv.
Ola Wallengren
2009-01-17, 15:11
Levern pajar väl inte på en vecka och det är inga extrema doser paracetamol, men det är klar för leverns skulle är ipren eller acetylsalicylsyra bättre, men de är ju däremot värre för magen. Har man anlag för magproblem är nog paracetamol bättre, annars spelar det inte så stor roll.
enzodiac
2009-01-17, 15:34
"man ska leva också". Bästa sättet att leva är att förstöra livet tydligen :)
Black Star Abyss
2009-01-17, 16:02
Man dricker mindre. Alternativt dricker varannan vatten och slutar klockan 00:00. Efter det äter man bra mat och dricker mer vatten.
young_george
2009-01-17, 16:25
Inte som att styrketräning för att växa är optimalt för ett långt liv.
Flytta från staden, kronisk underätning och vara ute och gå hela dagarna, är det något du tänker satsa på själv, då detta tycks vara receptet för att leva länge.
Levern pajar väl inte på en vecka och det är inga extrema doser paracetamol, men det är klar för leverns skulle är ipren eller acetylsalicylsyra bättre, men de är ju däremot värre för magen. Har man anlag för magproblem är nog paracetamol bättre, annars spelar det inte så stor roll.
Är inte du någon sorts läkare?
Doctor Snuggles
2009-01-17, 17:12
Personligen så gör syran underverk för min bakismage av nån anledning. Slipper rännskiten. ;)
Ola Wallengren
2009-01-17, 17:23
Är inte du någon sorts läkare?
Nej, hur så?
Anders The Peak
2009-01-17, 17:29
Paracetmols effekt på levern är dosrelaterad dvs vid små mängder ingen direkt påverkan även om de används under lång period men vid högre doser så tar levern stor skada på kort tid,
Nej, hur så?
Fått för mig att du hör hemma på sahlgrenska i vart fall.
För länge, länge sedan så hade en ung dam en granne som var en äkta småländsk raggare! :hbang: Han tyckte synd om grannflickan* som gillade att partaja och lärde henne en minimera baksmälla-rutin som hon har vidareutvecklat en aning med tiden:
Köp två Pripps Energy. Innan du går ner dig i nervgiftsträsket (men ack så trevligt och kul det kan vara när det är måttligt), ställer du fram en alvedon och en Pripps energy samt en flaska vatten vid sängkanten och ställer klockan på förslagsvis 08. Sedan är det dags att kröka. När du kommer hem så sveper du en Pripps energy och gärna ett glas med vatten. Gå och lägg dig. Om det snurrar och tjuter i öronen så är det smällar du får ta, men det kanske var värt det? Hihi Den förbannade klockan ringer och du får knappt upp huvudet från kudden. Lugn, sträck ut armen och ryck tag i den andra Pripps energy som står där. Svep den och svälj huvudvärkstabletten. Drick gärna vattnet ur flaskan (du var smart och hade en flaska där och inte ett glas så du har vatten kvar i den ;)) Sådär, vänd dig om, lägg täcket över huvudet och sov. Ångesten över vad du gjorde kvällen innan sparar du till senare på dagen. När du vaknar, äter du ordentlig frulle och masar dig ut en sväng för att köpa något gott. Nu kan du börja fundera på vad du gjorde under din fylla egentligen. ;):naughty:
Jag har ersatt Pripps energy med multivitamintabletter och proteinshake vid flera tillfällen. Jag äter min havregrynsgröt även "dagen efter" och jag går ut i friska luften eller ut på balkongen för att piggna till. Att vädra ut är oxå ett tips. Att aktivera sig med en skvallerfika eller brunch gör att du inte tänker på baksmällan. '
Och nej, trots att klockan är tidigt en söndag så vaknade jag före klockan och hade inte behov av varken huvudvärkstablett eller Pripps Energy för jag var hemma igår och kollade på en kass film men hade en mycket trevlig tjejkväll med en av mina bästa vänner där allt utom träning diskuterades.
/Mirre
* Ja, jag har passerat 32 år så tonårspartytiden var för länge, länge sedan. Och ja, grannflickan var jag. :D
otherside
2009-01-18, 11:57
För länge, länge sedan så hade en ung dam en granne som var en äkta småländsk raggare! :hbang: Han tyckte synd om grannflickan* som gillade att partaja och lärde henne en minimera baksmälla-rutin som hon har vidareutvecklat en aning med tiden:
Köp två Pripps Energy. Innan du går ner dig i nervgiftsträsket (men ack så trevligt och kul det kan vara när det är måttligt), ställer du fram en alvedon och en Pripps energy samt en flaska vatten vid sängkanten och ställer klockan på förslagsvis 08. Sedan är det dags att kröka. När du kommer hem så sveper du en Pripps energy och gärna ett glas med vatten. Gå och lägg dig. Om det snurrar och tjuter i öronen så är det smällar du får ta, men det kanske var värt det? Hihi Den förbannade klockan ringer och du får knappt upp huvudet från kudden. Lugn, sträck ut armen och ryck tag i den andra Pripps energy som står där. Svep den och svälj huvudvärkstabletten. Drick gärna vattnet ur flaskan (du var smart och hade en flaska där och inte ett glas så du har vatten kvar i den ;)) Sådär, vänd dig om, lägg täcket över huvudet och sov. Ångesten över vad du gjorde kvällen innan sparar du till senare på dagen. När du vaknar, äter du ordentlig frulle och masar dig ut en sväng för att köpa något gott. Nu kan du börja fundera på vad du gjorde under din fylla egentligen.
Jag har ersatt Pripps energy med multivitamintabletter och proteinshake vid flera tillfällen. Jag äter min havregrynsgröt även "dagen efter" och jag går ut i friska luften eller ut på balkongen för att piggna till. Att vädra ut är oxå ett tips. Att aktivera sig med en skvallerfika eller brunch gör att du inte tänker på baksmällan. '
Och nej, trots att klockan är tidigt en söndag så vaknade jag före klockan och hade inte behov av varken huvudvärkstablett eller Pripps Energy för jag var hemma igår och kollade på en kass film men hade en mycket trevlig tjejkväll med en av mina bästa vänner där allt utom träning diskuterades.
/Mirre
* Ja, jag har passerat 32 år så tonårspartytiden var för länge, länge sedan. Och ja, grannflickan var jag. :D
vilket inlägg Mirre! Sticky på den!
Om jag stupar i säng på natten vet man vad som väntar dagen efter, är jag nykter nog för att laga lite mat, sitta vid datorn en timma och dricka massor av vatten är dagen efter oftast mycket trevlig och förhoppningsvis har man haft en grym kväll att fundera över. Men som sagt dricka så lite som möjligt är nyckeln, har faktiskt lärt mig redan vid 25 års ålder och drängfyllorna sker väldigt sällan nu till skillnad från yngre år:)
Ola Wallengren
2009-01-18, 12:06
Fått för mig att du hör hemma på sahlgrenska i vart fall.
Jo, jag är dietist på sahlgrenska. Träffar iofs en och annan levertransplanterad/leversviktande patient, men medicineringen lämnar jag åt läkarna.
Jo, jag är dietist på sahlgrenska. Träffar iofs en och annan levertransplanterad/leversviktande patient, men medicineringen lämnar jag åt läkarna.
Så var det ja! Jag hade fått för mig att du var en riktig storfräsare! Gött att man fått det uppklarat då. :D
+1
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.