handdator

Visa fullständig version : Påkörd, knäet krånglar fortfarande


stridis
2009-01-17, 10:56
Nu har det gått två och en halv vecka sedan incidenten och det är fortfarande en del stelt och jag kan inte låsa ut knäet, när jag försöker så spritter benet till. Jag kan inte heller sparka mig själv i rumpan med det benet. I övriga vinklar så är knäet ganska hyggligt med och hindrar mig inte dock så går det lite långsammare. När jag var på sjukhuset för observation så tittade de på knäet (röntgade men kom bara fram till att inget var brutet och att jag tydligen har "delade knän"). Ortopeden rörde lite på knäet och tryckte på knäskålen och sa inte så mycket mer än att jag fått en smäll och var stel därför?

Vad skall jag göra?

Jag testade lite lätt sparring i går och de mesta rörelserna går bra så länge ingen fångar och vrider benet eller kör för hårt. En gång gick jag i backen, det var mindre bra. Att sätta sig på benet är definitivt inte bra.

Såhär gick olyckan till (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3422603&postcount=72)

stridis
2009-01-17, 11:02
Kollade i mallen för skador och kompletterar lite:
Var har jag ont? Främst vid sidan av knäet (muskelfästen?) och baksidan, och mot vaden. Känns ganska obetydligt om jag rör på mig (förutom vid de vinklarna) men om jag sitter still ett längre tag så tilltar det.

nyrjoh
2009-01-17, 12:02
Att knäet känns stelt/ömt efter att det varit still en stund tyder på viss irritation/inflammation i det. Prova lättare mer kontrollerad träning(till skillnad från sparring)som t ex cykling på motionscykel och lättare benövningar typ benpress, knäböj med kroppsvikt tills det känns bättre. Gå till sjukgymnast för undersökning om det ej blir bättre.