handdator

Visa fullständig version : Yrsel


SiB
2009-01-16, 20:53
Har haft ett litet problem på gymmet på senaste tiden.

Jag tränar på 8 reps set på så tungt jag bara klarar av.
Och ibland just efter jag har kört så om jag bara ska ställa mig upp och dricka vatten så blir jag sjukt yr och hör lite sämre i några sekunder. Precis som om jag är på väg att svimma. och det har kommit nu på sistone på nästan varenda set.
Idag t.o.m då jag körde en övning så låg jag kvar ca 10 sekunder efter setet på bänken för att det inte skulle bli så men det kom ändå direkt jag ställde mig upp.

Börjar bli lite smått orolig eftersom det bara blir Värre och Värre.

Nån annan som haft det här problemet eller vet vad det kan bero på?

p.s. jag är väldigt noga med att andas in och ut genom varje repetition så det är nog ingen syrebrists grej om man skulle sitta och hålla andan som vissa gör.

göste2009
2009-01-16, 20:59
Har något liknande vet ej vf detta händer...
Brukar hända när jag gymmar(tungt) direkt efter skolan.
För lite vätska,energi lr ork skulle jag tippa på.

King Grub
2009-01-16, 21:05
Lågt blodtryck.

Low blood pressure on standing up (postural or orthostatic hypotension). This is a sudden drop in blood pressure when you stand up from a sitting position or if you stand up after lying down. Ordinarily, blood pools in your legs whenever you stand, but your body compensates for this by increasing your heart rate and constricting blood vessels, thereby ensuring that enough blood returns to your brain. But in people with postural hypotension, this compensating mechanism fails and blood pressure falls, leading to dizziness, lightheadedness, blurred vision and even fainting.

http://www.mayoclinic.com/health/low-blood-pressure/DS00590/DSECTION=causes

Det kan bero på en mängd saker - det är vanligt att tränade har lägre blodtryck utan att det är farligt - men det faktum att det blir värre och värre och ger så starka symptom gör att du bör ta reda på vad det är (ledtråd: inte på ett forum).

Scratch89
2009-01-16, 21:14
Jag har en tjejkompis som har väldigt lågt blodtryck. Hon svimmar rätt så ofta; det blir ungefär som när en getingallergiker blir stucken. Färgen försvinner från ansiktet och hon ramlar omkull. Läskigt som tusan, men hon känner sig som en filmstjärna när det händer. ;)

SiB
2009-01-16, 21:15
okok. aa det kanske borde va dags att snacka med nån då isf.

Scratch89
2009-01-16, 21:16
okok. aa det kanske borde va dags att snacka med nån då isf.

Har du varit med om rubbningar i vätskebalansen nu de senaste dagarna? Lämnat blod? Kissat mycket?

SiB
2009-01-16, 21:24
Nja jag har inte donerat blod nån gång eller förlorat blod på nåt sätt men jag har väll pissat rätt mycket på sistone men det är bara pga av att jag druckit extra mycket vatten nu på sistone också

slaskmaskin
2009-01-16, 21:34
upplever samma sak ibland när jag kör på hårt. tror inte det är något att oroa sig för. det kan vara din egen oro som spär på symptomen så att det känns värre och värre. men som sagt. är det riktigt illa så är det ju bara att göra en hälsokoll.

hoikka poika
2009-01-17, 02:40
Jag har väldigt lågt blodtryck och vanligtvis inga problem med yrsel, men om jag är lite krasslig eller, som jag upplever det, laddat dåligt med kolhydrater/vätska så blir det yrsel så fort jag böjer mig ner. Det kan dock vara värt att kolla upp så att det inte är något värre än lågt blodtryck!

Yankeee
2009-01-17, 08:27
Så där känner jag i princip i början av alla pass. Snurrar i huvudet och känner mig helt färdig efter varje set. En timmes träning och vätska råder bot på problemet.