handdator

Visa fullständig version : Curlar ni som Skip La Cour? (video, cheating)


John M
2009-01-16, 20:32
YES som frågan lyder, curlar ni som Skip La Cour? (extrem cheating)
Kolla denna videon 2 minuter respektive 3 minuter in i klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=aS9gZc0gT7A&feature=related

Växer ni mer när ni cheatar såhär?

Jag har börjat tumma mera på utförandet för att öka vikterna och inbillar mig att biceps växer mera.

ceejay
2009-01-16, 20:36
Jag kallar inte det där extrem cheating. Men jao, tror jag curlar ungefär som han gör i början av klippet, iaf på de lite tyngre vikterna. fan ska man köra strikt för?

von huff
2009-01-16, 20:37
Jo jag är ganska säker på att jag växer mera på det sättet:)

King Grub
2009-01-16, 20:37
Superstrikta bicepscurl begränsar bara belastningen man kan använda. Även om "extrem" cheating kanske inte bör användas kontinuerligt, tror jag det bara är bra att åtminstone sätta igång rörelsen med en gungning.

Raggis
2009-01-16, 20:40
Variation är nyckeln till framgång.

ceejay
2009-01-16, 20:42
Superstrikta bicepscurl begränsar bara belastningen man kan använda. Även om "extrem" cheating kanske inte bör användas kontinuerligt, tror jag det bara är bra att åtminstone sätta igång rörelsen med en gungning.

+1

kunde inte sagt det bättre själv

Totte på slottet
2009-01-16, 20:47
De få jag tränar biceps kör ganska precis som honom, eller värre. Kallar den värre varianten Ricky Bruch-vändningar i träningsdagboken :P

tjabon
2009-01-16, 20:49
Variation är nyckeln till framgång.

Absolut.

Om jag kör superstrika curls, så har jag ca: 35kg
Kör jag som Skip, så har jag 45-50 kg på stången.
Kör jag sittande, långsamma konc. curls, så har jag 15kg hantel.
Står jag upp och kör hammer-curls, så använder jag 25kg hantel.

Zibbe
2009-01-16, 21:18
Helt klart det bästa sättet att curla för mig. Så fort jag började köra så så fick jag för en gångs skull träningsvärk i biceps och även sett en visuell ökning. Sen om det där verkligen ska kallas för extrem cheating vet jag inte....

Johan_S
2009-01-16, 21:23
Jag är för medveten "fusk" och curlar ibland sådär mot slutet.

Whistler
2009-01-16, 21:25
Tycker inte alls det där var "extrem cheating". Isolerat? Nej, men kontrollerat.

Jag kör ganska likt, möjligen att jag håller emot mer på vägen ner.
Kör jag riktigt strikt blir det 8:or på 40kg, ska jag känna att det ger något blir det som på videon, och då kan jag komma upp i högre vikter, som dagens pass med 2x6@60kg. Känns bara skönt. :)

Commando1980
2009-01-16, 21:25
YES som frågan lyder, curlar ni som Skip La Cour? (extrem cheating)
Kolla denna videon 2 minuter respektive 3 minuter in i klippet:
http://www.youtube.com/watch?v=aS9gZc0gT7A&feature=related

Växer ni mer när ni cheatar såhär?

Jag har börjat tumma mera på utförandet för att öka vikterna och inbillar mig att biceps växer mera.

såvida man inte är absolut nybörjare så det bara bra att köra med 'korrekt' cheating på olika bicepscurlövningar. ta fart med knäna och svinga lite...men överdriv inte limbo dancerrörselsen.

det la cour gör i klippet kan inte räknas som extrem cheating.

aggression
2009-01-16, 21:58
Funderat på att testa det, mina biceps har sämst utveckling av alla muskler jag tränar, kan bero på att det är den muskeln jag kör striktast också. Latsdrag, stångrodd m.fl kör jag ju inte superstrikt men där har jag ändå fått en progressiv ökning i både vikter på stången och det visuella, det har jag inte i bicecpsövningarna.

MangeByggarn
2009-01-16, 22:57
Kör exakt så och har märkt enorm utveckling på biccarna.. :P Kör hantelcurls på 22,5KG per hantel vilket jag tycker är mycket och jag är stolt :D

Anders The Peak
2009-01-16, 23:11
http://mdtv.musculardevelopment.com/content/view/1873/204/

Frillan
2009-01-16, 23:16
Sådär händer det att jag kör, ja. Men det tråkiga är det att _ALLA_ Pt's och skit på gymmet kommer och snackar om att jag kommer att skada mig... och dom tror fortfarande på att strikt är det enda som bygger...retar mig som fan.

Doctor Snuggles
2009-01-16, 23:18
Finns inget extremt med det där. Normal form.

klofast
2009-01-16, 23:56
Jäkligt offtopic, men ofta han är själv på gymmet :P

Prost
2009-01-17, 00:01
Vet inte hur jag ser ut när jag curlar från sidan men kör nog liknande som han. Just biceps är min absolut bäst o mest utvecklade muskelgrupp också.

Ganymedes
2009-01-17, 00:08
Vette tusan om jag bedömer det där som speciellt mycket cheating...

värstingen
2009-01-17, 00:11
Lite vääääl mkt gupp i mitt tycke, men har ju aldrig provat att göra sådär så vad vet jag..

John M
2009-01-17, 00:23
Jäkligt offtopic, men ofta han är själv på gymmet :P

Han tränar tidigt på mogronen runt 06.00 tror jag eller kanske TOM tidigare än så.

Cerberus
2009-01-17, 00:37
var ju inge extremt alls tyckte jag. Såg precis ut som de flesta gör när vikterna börjar bli lite tunga. Själv kör jag alldeles för strikt om det där är extrem cheating.

ska börja gunga!

quality
2009-01-17, 00:57
Om det där är ett mått på ostrikt då ligger jag illa till.... Jag gungar mer och släpper tillbaka snabbare.

Scratch89
2009-01-17, 01:03
Så länge man faktiskt har kontroll på vad man gör, så är det nog ingen fara. Det är när man börjar kröka i ryggen utan att ha kontroll på det, som det är farligt. Här skapas det ju bara ett moment genom att gunga igång och skjuta fram höften.

tigerofsweden
2009-01-17, 01:30
http://mdtv.musculardevelopment.com/content/view/1873/204/

Bara jag som undrar varför du postar en video med Kjellström? :)

Cerberus
2009-01-17, 01:40
Bara jag som undrar varför du postar en video med Kjellström? :)

cause he iz badazz ofc! :D

wwraver
2009-01-17, 01:53
Förväntade mig att se ett extremt svingande, men allt jag ser är normala stångcurls - utan att leka papegoja på något sätt.

mjukglass
2009-01-17, 08:23
Förväntade mig att se ett extremt svingande, men allt jag ser är normala stångcurls - utan att leka papegoja på något sätt.

Samma här. Hur fan skall du curla med en vikt på 2/3 utav kroppsvikten annars? Finns ingen världen som inte får lite böjning i kroppen då. De där var vanliga curlar inget annat.

Emil_Larsson
2009-01-17, 09:24
Så ser det ut för mig fast jag sträcker ut mer i bottenläget. Ökar bra på det sättet, däremot ökar jag nästan ingenting om jag inte gungar minsta lilla.

/Fred.

Anders The Peak
2009-01-17, 09:36
Bara jag som undrar varför du postar en video med Kjellström? :)

Han kör inte sin träning efter någon instruktionsbok vilket kan vara bra att visa. Han fuskar i samtliga övningar efter uppvärmningen.

Sverker
2009-01-17, 10:00
Tillbaka till Skip La Cour.

Visst kör så där. Ger ohygglig belastning på biceps vid 90 grader i armbågsleden. Men jag skulle lägga lika mycket energi på att köra scottcurl som andraövning och belasta biceps i startläget där armen är rak i starläget.



Har ingen vetenskap på fötterna men det skulle kännas bättre.

manekin
2009-01-17, 10:21
okej, om det där är "normala" curlar så kör jag sjukt strikt själv...

Ungrim
2009-01-17, 10:31
Jag varirerar ganska mycket mellan super strikt och super fusk.

Känns som att det fungerar bra.

saab900
2009-01-17, 13:27
Jag kan inte stångcurla med överkroppen helt still ö h t. Mina arbetsset ligger på 40 kg för tillfället, och min vikt runt 67-68. Vikten väger alltså mer än min överkropp, klart det blir lite gung då, ungefär som i början på filmen.

Martin Löwgren
2009-01-17, 13:46
Superstrikta b
icepscurl begränsar bara belastningen man kan använda. Även om "extrem" cheating kanske inte bör användas kontinuerligt, tror jag det bara är bra att åtminstone sätta igång rörelsen med en gungning.

Gungar man igång rörelsen blir man inte särskillt stark i bottenläget och då finns det alltid en viss vinkel där man kommer vara svagare.

Många är sjukt starka i bicepscurl från 150grader till full flexion men mellan 180 - 150 grader så har de ingen power alls då man gungat upp vikten med hjälp av bål och lår.

Det kanske inte är så viktigt inom just bodybuilding men att vara svag inom en muskelsarbetsområde är aldrig optimalt.

Martin Löwgren
2009-01-17, 13:47
Tillbaka till Skip La Cour.

Visst kör så där. Ger ohygglig belastning på biceps vid 90 grader i armbågsleden. Men jag skulle lägga lika mycket energi på att köra scottcurl som andraövning och belasta biceps i startläget där armen är rak i starläget.



Har ingen vetenskap på fötterna men det skulle kännas bättre.

Detta jag menar.

Man ska vara stark i hela muskelns ROM och inte bara i mitten.

jwzrd
2009-01-17, 13:48
Gungar man igång rörelsen blir man inte särskillt stark i bottenläget och då finns det alltid en viss vinkel där man kommer vara svagare.

Många är sjukt starka i bicepscurl från 150grader till full flexion men mellan 180 - 150 grader så har de ingen power alls då man gungat upp vikten med hjälp av bål och lår.

Det kanske inte är så viktigt inom just bodybuilding men att vara svag inom en muskelsarbetsområde är aldrig optimalt.

Det enda som spelar roll är skaderisk och hypertrofi. Att gunga förbi det område där man är mekaniskt svagast känns ganska vettigt om det hjälper vikterna till något som är mer effektivt.

Martin Löwgren
2009-01-17, 13:51
Det enda som spelar roll är skaderisk och hypertrofi. Att gunga förbi det område där man är mekaniskt svagast känns ganska vettigt om det hjälper vikterna till något som är mer effektivt.

Japp visst är det och jag kör även själv så ibland men jag vill även vara stark i startläget då jag inte det optimalt att vara svag i någon del av muskelns ROM.

Inom idrott så måste man vara stark inom hela ROM men inom bodybuilding med mera spelar de mindre roll då det är hypertrofi man är ute efter men ta t.ex MMA. Är man bara stark vid 90graders flexion är man rätt körd inom vissa grepp.

Anders The Peak
2009-01-17, 13:51
Detta jag menar.

Man ska vara stark i hela muskelns ROM och inte bara i mitten.
Och det blir man inte med att köra i ett förkortat läge? Problemet som jag ser det är att man blir starkare än sina senor- och senfästen och riskerar därmed att få skador.

jwzrd
2009-01-17, 13:53
Japp visst är det och jag kör även själv så ibland men jag vill även vara stark i startläget då jag inte det optimalt att vara svag i någon del av muskelns ROM.

Inom idrott så måste man vara stark inom hela ROM men inom bodybuilding med mera spelar de mindre roll då det är hypertrofi man är ute efter men ta t.ex MMA. Är man bara stark vid 90graders flexion är man rätt körd inom vissa grepp.

Jag tränar själv inte biceps mer än vad facepulls och diverse roddövningar ger. Men en viss cheat efterföljt av en lång negativ fas känns optimalt för muskelbygge.

Martin Löwgren
2009-01-17, 13:53
Och det blir man inte med att köra i ett förkortat läge? Problemet som jag ser det är att man blir starkare än sina senor- och senfästen och riskerar därmed att få skador.

Du blir inte stark i fullt utsträckt läge (startläge för curls) om du gungar förbi det genom att cheata upp vikten de första 30graderna.

Martin Löwgren
2009-01-17, 13:54
Jag tränar själv inte biceps mer än vad facepulls och diverse roddövningar ger. Men en viss cheat efterföljt av en lång negativ fas känns optimalt för muskelbygge.

Ja pratar vi bara ren hypertrofi är Skips metod inget fel på även om det alltid är bra med variation.

jwzrd
2009-01-17, 13:54
Ja pratar vi bara ren hypertrofi är Skips metod inget fel på även om det alltid är bra med variation.

Tja, vad finns det mer än det? Imponera på PT-brudarna? =)

Anders The Peak
2009-01-17, 13:57
Du blir inte stark i fullt utsträckt läge (startläge för curls) om du gungar förbi det genom att cheata upp vikten de första 30graderna.

Du har fel...

Martin Löwgren
2009-01-17, 14:19
Du har fel...
Okej, utveckla gärna det för jag har svårt att se hur biceps skulle kunna bli starkare i fullt utsträckt läge (180-150grader) av att man gungar förbi dessa grader och fokuserar på mittenläget (150-90graders flexion i armbågsled) men du får gärna förklara det närmare.

Martin Löwgren
2009-01-17, 14:21
Tja, vad finns det mer än det? Imponera på PT-brudarna? =)
Tänkte mer på dem som inte tränar primärt för hypertrofi. En MMA kille har enorm nytta av att vara stark inom hela biceps brachiis ROM och inte bara runt 90graders flexion.

Anders The Peak
2009-01-17, 15:25
Okej, utveckla gärna det för jag har svårt att se hur biceps skulle kunna bli starkare i fullt utsträckt läge (180-150grader) av att man gungar förbi dessa grader och fokuserar på mittenläget (150-90graders flexion i armbågsled) men du får gärna förklara det närmare.
Du är absolut starkast i mittenläget och samtliga fibrer i hela längdriktningen är maximalt arbetande. När du pratar om styrkan i utsträckt läge så kan man räkna ut den med en formel som kommer att överensstämma med styrkan i mittenläget.
Problemet med att man tränar i korta banor handlar om senfästen och ingenting annat.

Martin Löwgren
2009-01-17, 15:34
Du är absolut starkast i mittenläget och samtliga fibrer i hela längdriktningen är maximalt arbetande. När du pratar om styrkan i utsträckt läge så kan man räkna ut den med en formel som kommer att överensstämma med styrkan i mittenläget.
Problemet med att man tränar i korta banor handlar om senfästen och ingenting annat.

Så t.ex en MMA kille som har nytta av att vara stark i alla muskelns vinklar vid kast, grepp osv kommer alltså enligt dig inte hämmas av att endast vara stark mellan 150 grader och till full flexion?

Tricklev
2009-01-17, 15:51
Anders: Han blir stark i full rom även om han cheatar lite.
Martin: Så en MMA kille hämmas inte av att endast vara stark mellan 150grader till full flexion?


Någonstans gick kommunikationen miste.

Förövrigt lutar jag lite åt Anders håll, dessutom känns diskussionen rätt ensidigt utformad, det är inget tvång att välja mellan cheat och extremt strikt, det finns mellanalternativ, periodisering, använda båda, mixa runt med mera.

Förövrigt blir väll inte muskeln endast stark i exakt dom vinklarna man tränar den, annars är det nog relativt få gymövningar som kommer göra dig stark för mma, klättring, eller vad du nu använder ditt styrketränande som komplement för.

Martin Löwgren
2009-01-17, 16:02
Förövrigt blir väll inte muskeln endast stark i exakt dom vinklarna man tränar den, annars är det nog relativt få gymövningar som kommer göra dig stark för mma, klättring, eller vad du nu använder ditt styrketränande som komplement för.

Men du ökar ju inte direkt oddsen genom att inte träna i full ROM?

Anders The Peak
2009-01-17, 16:03
Så t.ex en MMA kille som har nytta av att vara stark i alla muskelns vinklar vid kast, grepp osv kommer alltså enligt dig inte hämmas av att endast vara stark mellan 150 grader och till full flexion?
Varför skulle han bara vara stark där? Det är det du inte förstår att muskeln blir stark i hela arbetsriktningen men att man riskerar att senfästen inte hänger med i styrkeutvecklingen. När det gäller MMA så kan jag inte rekommendera normal styrketräning mer än under försäsongen under den sk. hypertrofi-fasen efter den är avslutat så handlar det om explosivitet i kombination med mjölksyratålighet och det får man inte genom att lyfta stänger som en byggare.

Ectomorph
2009-01-17, 16:46
Japp, sådär kör jag. Brukar börja hyffsat strikt och sen mer cheat för varje set, t.ex. 8x30 8x40 6x50 6x60 6x65 8x55 kg
Har gett mig bra mkt mer än att köra PT-strikt och med armbågarna helt fixerade.

Martin Löwgren
2009-01-17, 18:12
Varför skulle han bara vara stark där? Det är det du inte förstår att muskeln blir stark i hela arbetsriktningen men att man riskerar att senfästen inte hänger med i styrkeutvecklingen. När det gäller MMA så kan jag inte rekommendera normal styrketräning mer än under försäsongen under den sk. hypertrofi-fasen efter den är avslutat så handlar det om explosivitet i kombination med mjölksyratålighet och det får man inte genom att lyfta stänger som en byggare.Du svarar inte på min fråga.

Blir man stark i hela muskelns ROM (där startläget och de första jobbiga 30 graderna ingår) om man bara tränar mellan 150-0grader?

Finns en anledning till att de väljer att gunga förbi dessa grader (vilket jag också gör ibland) då dessa är de tyngsta.

Kreh
2009-01-17, 18:23
Blir man stark i hela muskelns ROM (där startläget och de första jobbiga 30 graderna ingår) om man bara tränar mellan 150-0grader?


Ja?

Är det olika muskelfibrer som kontraherar i utsträckt respektive kontraherat läge?

Martin Löwgren
2009-01-17, 18:37
Ja?

Är det olika muskelfibrer som kontraherar i utsträckt respektive kontraherat läge?

Nej men jag utgår från biomekanik och då borde man inte bli starkare i startläget (de första 30 graderna av en curl som är så extremt jobbiga och därför många gungar förbi dessa grader) av att träna mellan 150 - 0 grader men jag diskuterar gärna ämnet vidare någon annan dag.

Mvh

Doctor Snuggles
2009-01-17, 19:04
Men du ökar ju inte direkt oddsen genom att inte träna i full ROM?

Hur vet du det? Det kanske är tvärtom, att man begränsar styrkeutveckling överlag genom att köra strikt. Det är min personliga erfarenhet. Dessutom så tar man i där man fuskar, ungefär lika mycket som om man skulle köra strikt, eftersom det är en tyngre vikt att flytta. Gunget gör inte hela arbetet om du trodde det, och sen så håller man emot automatiskt i det negativa läget, och eccentrisk träning med högre belastning är välkänd att vara effektivare än koncentrisk. Jag har alltid varit starkare, inte svagare, i det utsträckta läget, så när jag "cheatar" är det för att få en eccentrisk överbelastning i 90 graders läget, där det är som tyngst.
Däremot så tror jag personligen att det är bra att också köra i det utsträckta läget (för bl a ledstyrka, muskelfästen) men det finns det bättre övningar för, typ scottcurl eller dyl.

CrazyJoeDavola
2009-01-17, 19:16
Det är ju inget problem, det är ju bara att köra tung och ostrikt ena veckan och lättare och striktare nästa, så gör jag och det funkar bra! *flex*

Martin Löwgren
2009-01-17, 20:47
Hur vet du det? Det kanske är tvärtom, att man begränsar styrkeutveckling överlag genom att köra strikt. Det är min personliga erfarenhet. Dessutom så tar man i där man fuskar, ungefär lika mycket som om man skulle köra strikt, eftersom det är en tyngre vikt att flytta. Gunget gör inte hela arbetet om du trodde det, och sen så håller man emot automatiskt i det negativa läget, och eccentrisk träning med högre belastning är välkänd att vara effektivare än koncentrisk. Jag har alltid varit starkare, inte svagare, i det utsträckta läget, så när jag "cheatar" är det för att få en eccentrisk överbelastning i 90 graders läget, där det är som tyngst.
Däremot så tror jag personligen att det är bra att också köra i det utsträckta läget (för bl a ledstyrka, muskelfästen) men det finns det bättre övningar för, typ scottcurl eller dyl.
Du verkar inte ha läst mina inlägg särskillt ordentligt. Vet du vad vi diskuterar?

Jag pratar inte om det är bra eller dåligt att cheata. Läs inläggen en gång till.

John M
2009-01-18, 01:09
Blev en ganska intressant diskussion till slut.

Kommer man verkligen kunna öka styrkan i startläget av en strikt curl om man BARA cheatar?

Säg att man börja träna curl med 20 kg X 10 reps när man börja träna. Absolut första träningspasset man gör i sitt liv.

10 år senare och 400 biceps-pass så har man BARA kört cheatcurl som Skip La Cour, kommer man nu BARA kunna att curla 20 kg X 10 reps STRIKTA curl som man kunde första träningspasset eller har man blivit starkare ÄVEN I STARTLÄGET AV EN STRIKT CURL?

Naturligtvis har du blivit starkare även i startläget, du kan säkert curla minst 40-50 kg X 10 reps strikta curl efter 10 års tränings ÄVEN fast du bara kört cheat curls.

Finns det någon här som verkligen inte tror på det jag skriver? :cool:

ceejay
2009-01-18, 01:12
Blev en ganska intressant diskussion till slut.

Kommer man verkligen kunna öka styrkan i startläget av en strikt curl om man BARA cheatar?

Säg att man börja träna curl med 20 kg X 10 reps när man börja träna. Absolut första träningspasset man gör i sitt liv.

10 år senare och 400 biceps-pass så har man BARA kört cheatcurl som Skip La Cour, kommer man nu BARA kunna att curla 20 kg X 10 reps STRIKTA curl som man kunde första träningspasset eller har man blivit starkare ÄVEN I STARTLÄGET AV EN STRIKT CURL?

Naturligtvis har du blivit starkare även i startläget, du kan säkert curla minst 40-50 kg X 10 reps strikta curl efter 10 års tränings ÄVEN fast du bara kört cheat curls.

Finns det någon här som verkligen inte tror på det jag skriver? :cool:

hmm, vad har detta inlägg med diskussionen att göra ? :S

Rockhard
2009-01-18, 01:35
hmm, vad har detta inlägg med diskussionen att göra ? :S

Han menar att man blir starkare i startläget även om man "cheatar förbi det". Dvs inlägget tar upp den fråga som diskuterats i den senare halvan av tråden.

J.V
2009-01-18, 01:51
Vet du vad vi diskuterar?Jag vet vad vi diskuterar.Växer ni mer när ni cheatar såhär?Vet du?

Deceiver85
2009-01-18, 01:55
Folk tycks glömma att cheatcurla ruskigt tunga vikter är bra för rygg- och benträningen också *rolleyes*

ceejay
2009-01-18, 02:12
Han menar att man blir starkare i startläget även om man "cheatar förbi det". Dvs inlägget tar upp den fråga som diskuterats i den senare halvan av tråden.

Tar upp saker som redan blivit sagda ja. Lite obvious

Commando1980
2009-01-18, 02:14
Han menar att man blir starkare i startläget även om man "cheatar förbi det". Dvs inlägget tar upp den fråga som diskuterats i den senare halvan av tråden.

klart man blir, förutsatt att du tar ut hela rörelsen (översträck ej armbågen och studsa inte i bottenläget ) i den negativa fasen. man kanske t o m blir starkare i startläget än vad man skulle blivit om man kört superstrikt hela tiden p g a att man kommer att göra större styrkeökningar genom att köra cheat curls.

sen så är det ju inget som hindrar att man köra några strikta set och några cheat set. problem solved.

Rockhard
2009-01-18, 02:33
Tar upp saker som redan blivit sagda ja. Lite obvious

Men då har det väl med diskussionen att göra?

ceejay
2009-01-18, 02:35
Men då har det väl med diskussionen att göra?

suck, drygt när man inte kan få folk att förstå vad man sj menar :/

Sverker
2009-01-18, 07:38
Jag tror att jag förstår.




Vi är stjärnor här på Kolozzeum allihop. Vi vet vad vi gör och klubborna växer.
Men tittar jag på gymmen så finns det inte många wannabees som kör både fuskcurl och ROM för att nå både max muskeltillväxt samt nå optimal styrka i fästen och leder.
De flesta curlar som Skip, i alla övningar. Att räta ut armen är bortom horisonten. T o m i scottcurlen går man ned och vänder i det läget som styrkan är som störst.



Mina egna tankar kring träningen är att köra strikt i alla övningar men tillåta fusk en bit in i seten för att nå större belastning över muskeln.

Anders The Peak
2009-01-18, 12:52
Självklart ska man försöka träna så att man inte får svagheter i senfästen osv. Problematiken gäller även då man använder otillåtna preparat, och att både använda preparat och träna i de banor som tillåter största möjliga vikt brukar sluta med kroniska skador.

Men tyvärr är det nog så att för att få maximal muskelvolym måste man köra i förkortade banor för att kunna överbelasta muskulaturen att bli större än vad naturen egentligen tillåter.

Men jag tycker att man kan lämna det till proffsen som har träningen som arbete. På amatörnivå ska man fungera i familj- och arbetsliv...

Sniggel
2009-01-18, 14:05
Jag fick mina armar (biceps) att gå från att släpa efter till att bli en av mina bästa muskelgrupper genom att cheata tunga vikter och köra strikt eccentriskt (ända ner till bottenläget).

08-dude
2009-01-19, 19:43
fan ska man köra strikt för?

Just för att kör du för tungt och ostrikt så kommer leder och senor slitas fort.
Du kommer gunga, gunga och gungt och sedan en dag kommer kroppen säga ifrån och du kanske måste vila i just biceps i flera månader.

I korta perioder går det ofta bra men inget som håller månad efter månad med tunga vikter.

Hälften så mycket gung brukar jag som högst köra med.

När jag tränar armarna så tränar jag armarna, när jag tränar rygg så tränar jag rygg osv.

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:30
Blev en ganska intressant diskussion till slut.

Kommer man verkligen kunna öka styrkan i startläget av en strikt curl om man BARA cheatar?

Säg att man börja träna curl med 20 kg X 10 reps när man börja träna. Absolut första träningspasset man gör i sitt liv.

10 år senare och 400 biceps-pass så har man BARA kört cheatcurl som Skip La Cour, kommer man nu BARA kunna att curla 20 kg X 10 reps STRIKTA curl som man kunde första träningspasset eller har man blivit starkare ÄVEN I STARTLÄGET AV EN STRIKT CURL?

Naturligtvis har du blivit starkare även i startläget, du kan säkert curla minst 40-50 kg X 10 reps strikta curl efter 10 års tränings ÄVEN fast du bara kört cheat curls.

Finns det någon här som verkligen inte tror på det jag skriver? :cool:Jag förespråkar strikt träning men även fusk med kontroll men att bli starkare i hela muskeln ROm (och startläge) utav att gunga förbi dessa grader köper jag inte.

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:31
Jag tror att jag förstår.




Vi är stjärnor här på Kolozzeum allihop. Vi vet vad vi gör och klubborna växer.
Men tittar jag på gymmen så finns det inte många wannabees som kör både fuskcurl och ROM för att nå både max muskeltillväxt samt nå optimal styrka i fästen och leder.
De flesta curlar som Skip, i alla övningar. Att räta ut armen är bortom horisonten. T o m i scottcurlen går man ned och vänder i det läget som styrkan är som störst.



Mina egna tankar kring träningen är att köra strikt i alla övningar men tillåta fusk en bit in i seten för att nå större belastning över muskeln.Amen broder!

Martin Löwgren
2009-01-19, 21:32
Just för att kör du för tungt och ostrikt så kommer leder och senor slitas fort.
Du kommer gunga, gunga och gungt och sedan en dag kommer kroppen säga ifrån och du kanske måste vila i just biceps i flera månader.

I korta perioder går det ofta bra men inget som håller månad efter månad med tunga vikter.

Hälften så mycket gung brukar jag som högst köra med.

När jag tränar armarna så tränar jag armarna, när jag tränar rygg så tränar jag rygg osv.
Sånt tänker inte starka upp-tuppar på :naughty:

ceejay
2009-01-19, 23:21
Visst kör jag vissa övningar strikta, tex hammercurls, men spelar det någon roll om jag kör curlsen ungefär som på filmen men tunga vikter 1 gång / vecka ?

Mats J
2009-01-20, 09:09
I min värd - extrema cheat curls. Kör med ryggen mot väggen fixerat, 2-3 sek negativ och explosiva positiv fas.

Kischen
2009-01-20, 09:31
I min värd - extrema cheat curls. Kör med ryggen mot väggen fixerat, 2-3 sek negativ och explosiva positiv fas.

Skulle vara ballt med explosiv negativ fas *flex*

ceejay
2009-01-20, 21:18
Skulle vara ballt med explosiv negativ fas *flex*

Tricepsträning :D

akerstrom
2009-01-20, 21:30
Skulle vara ballt med explosiv negativ fas *flex*

Tricepsträning :D

Pang så är bicep av:D

hultman
2009-01-21, 11:54
Utförandet i filmen var det väl inget fel på. Tränar nog ungefär sådär själv, möjligt att det blir mindre strikt de sista repetitionerna.

j2b
2009-01-21, 21:01
känns som mma-jämförelsen missar målet ganska rejält

inte direkt som att man bicepscurlar sig ur en armbar...