handdator

Visa fullständig version : Hur ska gravad lax lukta?

Torwald
2009-01-16, 20:27
Nu kommer jag och tjötar om min gravade lax igen :D

Jag köpte gravad lax (färsk, nyförpackad) för ett tag sedan, som jag öppnade och omförpackade. Jag kan inte för mitt liv minnas när jag gjorde detta. Jag tror på 1-2 veckor. Nu tog jag fram den, för jag blev så jävla sugen på en laxmacka, och luktade på den. Jag tyckte den luktade en aning surt, fast inte som i filmjölk utan det påminde om hur jag tycker att rimmad lax smakar. Så jag undrar: Hur ska det lukta egentligen? Är det "farligt" att smaka? Känns ju farligare än att råka dricka sur mjölk om inte annat. Jag tycker det känns lite tvetydigt, jag menar fisk luktar ju ändå lite fisk. Dill luktade det inte så mycket för det tvättade jag bort när jag öppnade den.

skaparn
2009-01-17, 16:57
Tyvärr har jag ingen hjälp att ge, då luktbeskrivning inte är min forté.

Däremot är jag väldigt nyfiken om du provat äta den än, och ifall du lever.

TheGredde
2009-01-17, 17:14
Jag brukar skicka sånt som jag inte är säker på eller vet brukar kunna bli dåligt fort, typ feta saker, Lax tillhör denna grupp av produkter som jag gärna gör mig av med lite fortare, även om den är "tillagad".

Vill minnas att jag ätit lax som smakade lite skumt och det är nog åt det surare hållet i både lukt och smak, det uppskattades inte av mitt personliga tycke.

Torwald
2009-01-18, 16:17
Jag har testat, och det har flickvännen också. Jag lever fortfarande, och laxen var god. Tror nog den klarar 1-2 veckor i kylen utan problem.

Ska tillägga att smaken var det inget fel på alls, och förmodligen inte lukten heller (men det luktade ju ändå lite fisk). Finns till och med lite kvar att ha på en kvällsmacka med sallad, gravad lax, några skivor kokt ägg och alldeles för mycket gravlax- eller hovmästarsås. Riktig mästarmacka!

tsp
2009-01-18, 21:34
Jag skulle inte ätit den laxen efter 2 veckor. :D

Tolkia
2009-01-18, 22:43
Skall du spara den så länge som två veckor tycker jag att du skall lägga den i frysen istället, och tina den när du vill äta den. Två veckor är nog över hållbarhetsgränsen.

Scratch89
2009-01-18, 22:48
Gravering är ju en konserveringsform, men jag tror precis som Tolkia att två veckor är att tumma på gränsen rätt så bra. Problemet med fisk är att det luktar illa oavsett hur fräscht det är. ;)

christofer79
2009-01-19, 08:25
Sånt e jobbisgit, kläm alltid på förpackningen, har vakuumet försvunnit finns de ju risk att den rutnar.. Har själv varit o rensat lax i norge. Råkar du pajja gallan i laxen kan detta ge en konstig doft, men tro inte det är de.. Smaka känns den ok så e de säkert smakämnen som håller smaken uppe heheh

Torwald
2009-01-19, 12:24
Mjo men det var inte fullt så länge som två veckor, snarare drygt en vecka. Problemet var att det var tentaperiod och jag tappade tidsuppfattningen :) Blev lite kvar och den lär jag kasta nu tror jag.

Men point taken såklart!