handdator

Visa fullständig version : Skulle högreps göra mig symmetrisk?


Raindrop
2009-01-16, 19:39
Efter en viktminskning på ca 20 kg känner jag mig aningen osymmetisk då fettet inte har släppt på "rätt ställen".

Nu är jag inte så dum att jag tror att punktförbränning fungerar eller att man skulle få magrutor av 100 situps/dag. :smash: Men hur som helst undrar jag om högreps* skulle vara magiskt av nån anledning? Fick aldrig riktigt svar på den frågan.

Jag har kört en högrepsperiod på ca 1 månad tidigt i höstas och körde tungt** innan det. Efter högreps perioden har jag inte "kommit tillbaka" ännu till samma vikter som innan, men vikten har ju fortsatt neråt iag, vilket är det primära målet. Men symmetrin? Jag snacka lite med gymägarn och han sa att jag skulle köra högreps igen och hålla i -tålamod! *gah!*

Jag har påbörjat högreps, men orkar inte alls lika mycket som tidigare... Skulle man bli svagare automatiskt av en viktminskning? Eller vad är det som händer? :confused:

*Högreps, 4 set a' 30 reps.
**Tungt, 2-3 set a' 12-15 reps.

Nuevo
2009-01-16, 19:54
är 15 reps dina tunga pass?

Ja det är svårt att hålla kvar styrkan vid en relativt snabb viktminskning.

Ja det är helt klart negativt för styrkan och volymen att köra över 15 reps.

Vill du bli symmetrisk så får du antingen köpa nya gener (det lär väl finnas på nätet nu?) eller försöka fokusera mer på vissa muskler. Inte genom att högreppa på dem, snarare tvärtom ifall du aldrig går under 12 reps.

Ola Wallengren
2009-01-16, 19:57
Styrketräning för att förbruka energi och därmed kanske minska på sina fettreserver är ingen jättebra lösning. Även om du kör högreps så blir det inget jätte energikrävande, bara en aktivitet som är ganska dålig på att stimulera tillväxt (förmodligen, men det kan diskuteras, jmf occlusionsträning) och bränner mest kolhydrater som bränsle.

Träna styrketräning som för att bygga, ca 5-12reps och kör relativt lågintensiv träning för att förbruka extra energi.
Händer det inget så minska ytterligare på maten.

göste2009
2009-01-16, 19:58
2-6 = tungt
:hbang::hbang::hbang::furious::furious:

Raindrop
2009-07-17, 16:58
Efter lite mer kunskap i både svenska, anatomi & biologi har jag väl egentligen fått svar på några frågor.

Det var proportionerlig jag menade. jag tänkte att osymmetrisk var samma som ojämn och jag känner mig ojämn då fettet "släppt" fortare på vissa ställen men vägrar försvinna på andra...

Vad gäller anatomi och biologi så var det tydligen så att män håller mer fett runt buken och har svårare att bli av med det, medan kvinnor har svårast för att tappa fett runt höfter, stuss och lår.... Så det är väl bara att gilla läget *gah!*
När man förlorat tillräckligt mycket fett så kanske man ser ut som en människa igen.... :em:

Caveman_91
2009-07-17, 17:04
15 reps är väl knappast tungt, som iof sig redan påpekats. 6-8 reps, då börjar det bli tungt.