handdator

Visa fullständig version : Kritisk till Artickel om stretch från F&S


Emil.o
2009-01-16, 14:47
forskning visar att stretching inte ökar rörligheten, lindrar träningsvärk eller minskar skaderisken på det sätt vi tidigare trott. Ändå avslutas alla friskis&svettis träningspass med just stretch.

Att stretching inte lindrar träningsverk eller minskar skaderisken var ju ett tag sen man hörde, men att stretching inte ökar rörligheten var nytt för mig.

Är ganska kritisk till dessa forskningsresultat eftersom jag tränar kampsport och stretchar en hel del.
Jag har ju själv blivit mycket rörligare framförallt i benen tack vare allt stretchande på träningarna och hemma.
Man känner ju från gång till gång när man stretchar att man gör framsteg.


eller varför har jag gått från "smidig som ett kylskåp" till att känna mig relativt vig?


och om stretching inte "förlänger" musklerna vad säger det då om all stretching i "rehab" syfte? varför säger läkaren att jag ska stretchar axlarna om jag har ont där eller ryggen om jag har ont där?

ofta beror ju värk på "förkortade" muskler och då säger läkarna "stretcha!"

Rahf
2009-01-16, 14:51
Muskler blir inte längre, däremot blir deras reflexmässiga tolerans till ett uttöjt läge mycket bättre. Stela muskler slappnar av och släpper en del spänning om man stretchar dem.

jontet
2009-01-16, 15:25
http://fp.sitereactor.se/fp2-08/slutastretcha.aspx , länk eftersom trådstartaren missat att det är kutym o länka när man hänvisar till en artikel

-S-T-
2009-01-16, 16:03
"Forskning visar att stretching inte ökar rörligheten, lindrar träningsvärk eller minskar skaderisken på det sätt vi tidigare trott".

Ja?

Madame
2009-01-16, 16:21
Även om stretching inte direkt lindrar träningsverken så tycker jag ändå att det gör det på ett sätt.
Träningsvärken känns ju av ganska mycket dagen efter när man drar i muskeln, om man då är riktigt ostretchad så kan man ju knappt röra sig innan man når ett lätt sträckläge där träningsvärken känns av.
Har man lite längre muskler så kan man röra lederna mer innan värken känns av.

Så även om träningsvärken är teoretiskt likadan i en stretchad som ostretchad muskel, så upplever man den ju inte lika kraftigt om man kan röra sig någorlunda smidigt!

tsp
2009-01-16, 16:29
Om jag inte stretchar benmusklerna efter ett benpass på gymmet eller en löprunda har jag sån sjuk träningsvärk att jag inte ens kan sitta på dass och skita för det smärtar så mycket. Stretchar jag efter passet uppstår inte dessa problem.. Vetenskapsmän får säga vad fan dem vill, mäta och hålla på men vanligt sunt förnuft säger mig att jag min träningsvärk blir obefintlig om jag stretchar, vad forskarna än hittar på för dumheter.

Emil.o
2009-01-16, 16:48
http://fp.sitereactor.se/fp2-08/slutastretcha.aspx , länk eftersom trådstartaren missat att det är kutym o länka när man hänvisar till en artikel

Förlåt! jag visste väl att det var nått jag missat =)

tack!

Emil.o
2009-01-16, 16:49
"Forskning visar att stretching inte ökar rörligheten, lindrar träningsvärk eller minskar skaderisken på det sätt vi tidigare trott".

Ja?

läs artickeln (som jag glömde posta sorry) så förstår du bättre vad dom menar.

ceejay
2009-01-16, 17:41
träningsvärk skiter jag i, det är nice, men att de börjar tvivla på att det inte ger så mycket rörlighet i att stretcha, det är ju fan bullshit?

Emil.o
2009-01-16, 18:53
träningsvärk skiter jag i, det är nice, men att de börjar tvivla på att det inte ger så mycket rörlighet i att stretcha, det är ju fan bullshit?

precis min poäng, fråga vilken gymnast eller kampsportsutövare som helst.

tar ett tag innan man lär sig hur mycket man kan ta i och det är kanske möjligt att testpersonerna "fuskat". anstärnger man sig inte så händer det ju så klart inget, precis som med byggandet :P

Madame
2009-01-16, 19:17
Det visade sig att testpersonerna blev rörligare direkt efteråt, men att effekten var borta dagen efter. Däremot fick de som stretchade extremt lång tid och ofta något ökad rörlighet.

Jag tycker det låter som att de gjort ganska simpel forskning. Tänk om de skulle göra likadant om styrketräning hur skulle det låta då?

"Man får lite större muskler direkt efteråt men dagen efter är muskeln lika liten igen, tränar man extremt tungt och länge kanske man kan få en liten storleksökning"

De verkar inte riktigt förstå att om man ska bli vig (ja vig på riktigt, inte bara en sne ful-spgat) så krävs det mycket jobb, vila och lång tid, precis som i styrketräning, man kan inte mäta resultatet bara direkt efter utan det är ju långtidsresultaten som är intressanta!

oooh, jag kan verkligen bli trött på sån här forskning...

ceejay
2009-01-16, 20:00
Jag tycker det låter som att de gjort ganska simpel forskning. Tänk om de skulle göra likadant om styrketräning hur skulle det låta då?

"Man får lite större muskler direkt efteråt men dagen efter är muskeln lika liten igen, tränar man extremt tungt och länge kanske man kan få en liten storleksökning"

De verkar inte riktigt förstå att om man ska bli vig (ja vig på riktigt, inte bara en sne ful-spgat) så krävs det mycket jobb, vila och lång tid, precis som i styrketräning, man kan inte mäta resultatet bara direkt efter utan det är ju långtidsresultaten som är intressanta!

oooh, jag kan verkligen bli trött på sån här forskning...

Egentligen behövs det inte särskilt mycket tid för att bli vig, en kvart om dagen räcker för att bli väldigt vig om man jämför med vanliga träningsmänniskor

Anders The Peak
2009-01-16, 20:04
Som styrketränade är antagligen stretchning av värde men kanske av andra orsaker än för att minska träningsvärk.

Muskler blir inte längre Jo det blir dom.

Madame
2009-01-16, 20:24
Egentligen behövs det inte särskilt mycket tid för att bli vig, en kvart om dagen räcker för att bli väldigt vig om man jämför med vanliga träningsmänniskor

ja det beror ju på hur man definierar väldigt vig. Visst har vissa lättare att bli viga än andra, men att stretcha en kvart om dagen räcker bara till en viss nivå.

Jag har en del erfarenhet av vighetsträning då jag varit akrobat och tränat balett och konståkning på hyffsad nivå under min uppväxt. Och min erfarenhet är att det krävs rätt mycket jobb för att bli vig (vig på riktigt) på lite mer avancerad nivå.
Men om du tycker att en spagat räknas som väldigt vig så kanske det kan räcka med en kvart om dan.

ceejay
2009-01-16, 20:27
ja det beror ju på hur man definierar väldigt vig. Visst har vissa lättare att bli viga än andra, men att stretcha en kvart om dagen räcker bara till en viss nivå.

Jag har en del erfarenhet av vighetsträning då jag varit akrobat och tränat balett och konståkning på hyffsad nivå under min uppväxt. Och min erfarenhet är att det krävs rätt mycket jobb för att bli vig (vig på riktigt) på lite mer avancerad nivå.
Men om du tycker att en spagat räknas som väldigt vig så kanske det kan räcka med en kvart om dan.

Spagat är väldigt vigt! Om man skulle klara av det så vore det nästan bara dåligt för en idrottare att försöka bli vigare då man tappar spänst och styrka

CiCoro
2009-01-16, 20:46
konstigt att ingen har nämnt att det stavas artikel och inte artickel !

Madame
2009-01-16, 20:50
Spagat är väldigt vigt! Om man skulle klara av det så vore det nästan bara dåligt för en idrottare att försöka bli vigare då man tappar spänst och styrka

okej, då har vi olika referensramar, så bra att vi redde ut det :)

Men kontentan av det hela är ändå att artikeln är knäpp, och kolozzeum vet bäst :D

Eddie Vedder
2009-01-16, 20:58
Vetenskapsmän får säga vad fan dem vill, mäta och hålla på men vanligt sunt förnuft säger mig att jag min träningsvärk blir obefintlig om jag stretchar, vad forskarna än hittar på för dumheter.

Vad pratar du för strunt? Vaddå "hittar på"?

Det är människor man gör mätningarna på, forskarna sitter ju inte i ett slutet rum och gissar.

ceejay
2009-01-16, 21:02
Vad pratar du för strunt? Vaddå "hittar på"?

Det är människor man gör mätningarna på, forskarna sitter ju inte i ett slutet rum och gissar.


vad vet du? :D

konstigt att ingen har nämnt att det stavas artikel och inte artickel !

Här på kolo finns inga svensklärare!

Tolkia
2009-01-16, 21:55
Spagat är väldigt vigt! Om man skulle klara av det så vore det nästan bara dåligt för en idrottare att försöka bli vigare då man tappar spänst och styrka
Obs. att spagat är EN grej av många. Det går ju utmärkt att ha dålig rörlighet på en hel massa ställen och ändå fixa spagat. Så det där kanske var att generalisera lite grovt.

Många (däribland jag) upplever ju att stretching minskar träningsvärken, men det kanske lika gärna kan vara en effekt av stretchingen som en form av nedvarvning. Jag kan ha fel, men jag har för mig att det finns visst stöd för att nedvarvning efter ett pass kan minska träningsvärken dagen efter. Kanske skulle en promenad och lite allmänt viftande med kroppsdelar ge samma effekt, men man gör ju sällan det så att man kan jämföra. Personligen tycker jag att det är skönt att sträcka ut trötta muskler, och det kan ju vara en anledning att stretcha så god som någon.

Madame
2009-01-16, 22:48
Många (däribland jag) upplever ju att stretching minskar träningsvärken, men det kanske lika gärna kan vara en effekt av stretchingen som en form av nedvarvning. Jag kan ha fel, men jag har för mig att det finns visst stöd för att nedvarvning efter ett pass kan minska träningsvärken dagen efter. Kanske skulle en promenad och lite allmänt viftande med kroppsdelar ge samma effekt, men man gör ju sällan det så att man kan jämföra. Personligen tycker jag att det är skönt att sträcka ut trötta muskler, och det kan ju vara en anledning att stretcha så god som någon.

aha, där sa du nåt tror jag!
jag var på nån föreläsning där han som pratade var naprapat. Han sa att det precis som uppvärmning även är bra att "värma ned" efteråt med tex rask promenad för att man då får en fräsch blodgenomströmmning som sköljer bort rester av mjöljksyra och annat grunk som bildats i nån kemisk process när man belastade muskeln hårt under passet. Det låter ju vettigt.

aelgen
2009-01-16, 22:57
Tidigare knallade jag hem och till gymmet, ca 20 min. På hemvägen brukade jag vifta lite med armarna och ta extra långa steg osv (såg mongo ut, minst sagt) men jag stretchade aldrig. träningsverk hade jag ofta men inte så överjävligt. Sedan flyttade jag så jag nu har busresa istället. Träningsverken var överjävlig så jag började stretcha efteråt för att se om det hjälpte och voila: lindrad träningsverk. Tror Tolkia har en bra poäng.

JakobS
2009-01-16, 23:34
Tidigare knallade jag hem och till gymmet, ca 20 min. På hemvägen brukade jag vifta lite med armarna och ta extra långa steg osv (såg mongo ut, minst sagt) men jag stretchade aldrig. träningsverk hade jag ofta men inte så överjävligt. Sedan flyttade jag så jag nu har busresa istället. Träningsverken var överjävlig så jag började stretcha efteråt för att se om det hjälpte och voila: lindrad träningsverk. Tror Tolkia har en bra poäng.

Hur vet du att du egentligen att du har mindre träningsvärk av stretching, testat att bara stretcha ena halvan av kroppen?

Ganymedes
2009-01-16, 23:44
Jag har inte uppmärksammat någon som helst skillnad i träningsvärk sedan jag slutade med stretching. Att man UPPLEVER det som att det skulle minska träningsvärken när man stretchar, är inte det samma som att det finns ett orsakssamband. Precis som med homeoptatiska "läkemedel" - bara för att förkylningen försvann när man åt ett sockerpiller, betyder det inte nödvändigtvis att det var just för att man åt sockerpillret. Det kan lika gärna (mera troligt!) vara för att förkylningar brukar gå över av sig självt efter hand. Och i träningsvärksdiskussionen - upplever du det som att du inte får värk om du stretchar, så stretcha då. Men du kan lika gärna notera att du hade blåa strumpor de gångerna du fick värk. Betyder det att du bör ha vita trumpor för att undkomma värken? Visar inte kontrollerade försök på att stretching minskar risken för värk så är inte den jämförelsen felaktig.

Forskning är EXAKT vad som krävs för att slippa gissande och självbekräftelsejäv. Det är typiskt mänskligt att bara räkna "träffarna" och ignorera "missarna". Magkänslan är inte alltid rätt och det gäller att kontrollera för den aspekten.

Därmed inte sagt att jag varken tagit del av studierna (finns absolut dåliga studier!) eller att jag är expert i ämnet. Jag vill mest påpeka hur lätt det är att lura sig själv.

Saft und Kraft
2009-01-17, 00:39
Men mycket handlar om att diverse tränare ordinerat stretching på lösa grunder i tid och otid. -Stretcha, det är bra för dig. Men huruvida det är så eller inte, kan bero på en mängd faktorer. Är stretchingen ändamålsenlig och effektiv? om den är den relevant, gör den i praktisk mening stor skillnad för utövare av pajaseri, de dödliga konsterna (som trådskaparen var inne på) och gymnaster etc.

Madame har också kommit med några koll-på-läget grejor grundade på praktisk erfarenhet.

Saft und Kraft
2009-01-17, 00:51
Det blev visst något litet bitfel där.

"Damn computers don't work." Chuck Vogelpohl

Cerberus
2009-01-17, 01:39
var fan kom idén ifrån att stretching är bra när all vetenskap pekar på att det suger total balle?

talan
2009-01-17, 01:59
placebo effekt :naughty:

Tricklev
2009-01-17, 02:39
Strechningens effekt eller inte på träningsvärk är rätt svårt att bedöma, när det kommer till personliga anekdoter. Då väldigt många gör såhär. Tränar första dagen på en halv evighet, eller när dom precis kommit igång, får en bedövande träningsvärk (förvånande), tränar samma pass veckan senare, fast med streching, voila, strechning lindrar träningsvärk.


Om jag får göra tråden till lite dagbok med personliga anekdoter så strechar jag förövrigt en del själv, när jag finner att jag behöver det för att utföra någon övning/whatnot bättre. Annars inte.

Cerberus
2009-01-17, 02:59
akut stretching om ens några sekunder gör en svagare märkbart, minns ej siffrorna. Läste i något nummer av MD om jag inte minns fel.

Ganymedes
2009-01-17, 08:04
var fan kom idén ifrån att stretching är bra när all vetenskap pekar på att det suger total balle?

Om du bara visste hur mycket psuedovetenskap det florerar bland gemene man. På sätt och vis råder det en slags intellektuell medeltid i samhället. Man tror på magiska stenar, homeopati, spöken, medium, slagrotor, och massa annat strunt. Att vetenskapen har visat si eller så, betyder inte nödvändigtvis att medelsvensson fått/tagit reda på den uppgiften. Många som inte vill/kan tro på evolutionsteorin använder samma invändningar som man hade redan på Darwins tid, trots att dessa totalkrossats redan då. De flesta nöjer sig med Aftonbladet som vetenskapsrapportör. Och då blir det bara feeeel.

Stretchingen och dess effekter är en världslig sak.

Tolkia
2009-01-17, 11:12
Jag för min del skulle gärna vilja ha belägg för att stretching suger total balle (en definition på "suger balle" i sammanhanget kanske också vore på sin plats). Det som finns visat är väl, om jag inte tar fel, att stretching inte reducerar träningsvärk och inte att stretching i något slags allmänt perspektiv är döts dåligt på alla plan.

Mago
2009-01-17, 11:42
akut stretching om ens några sekunder gör en svagare märkbart, minns ej siffrorna. Läste i något nummer av MD om jag inte minns fel.

Tillfälligt.

Cerberus
2009-01-17, 12:03
Tillfälligt.

det e sant.

Cerberus
2009-01-17, 12:07
Jag för min del skulle gärna vilja ha belägg för att stretching suger total balle (en definition på "suger balle" i sammanhanget kanske också vore på sin plats). Det som finns visat är väl, om jag inte tar fel, att stretching inte reducerar träningsvärk och inte att stretching i något slags allmänt perspektiv är döts dåligt på alla plan.

http://www.nsca-lift.org/Perform/Issues/0503.pdf sida 6 , stretching ska öka skaderisk = kasst.

King Grub
2009-01-17, 12:13
Stretching och träningsvärk:

http://mrw.interscience.wiley.com/cochrane/clsysrev/articles/CD004577/pdf_fs.html

Stretching och skaderisk:

http://www.informaworld.com/smpp/1600425131-72815467/content~db=all?content=10.1080/15438620802310784

j2b
2009-01-17, 13:23
här är en annan artikel i ämnet
http://www.hejalinkoping.nu/klart/artikel_stretching-nya_ron.htm


Does stretching help to prevent injuries?
Ian Shrier

Conclusion
Stretching before exercise does not reduce the risk of injury and stretching at other times may or may not be beneficial.


Stretching and Injury Prevention
An obscure relationship Witvrouw et al. Sports Medicine 2004

►”Apparently, no scientific based prescription for stretching exercises exists and no
conclusive statements can be made about the relationship of stretching and athletic
injuries.”

Cochrane Database of Systematic Reviews Herbert RD, de Noronha M.
Stretching to prevent or reduce muscle soreness after exercise. 2007

”The best available evidence indicates that stretching
does not reduce DOMS”
”Further research into the effects of stretching on DOMS is not necessary.”

MEN!

Recently, it has been shown that stretching is able to increase the compliance of human tendons, and as a result increase the capacity of the tendon to absorb energy. Consequently, in these sports (sports involving “explosive” type skills) we suggest that stretching is important as a prophylactic measure for injury prevention.

Stretching and Injury Prevention
An obscure relationship
Witvrouw et al. Sports Medicine 2004

Elfsberg
2009-01-17, 17:11
Jag har ju själv blivit mycket rörligare framförallt i benen tack vare allt stretchande på träningarna och hemma.

Om du kontinuerligt tränar höga sparkar så är det nog ganska definitivt därför du faktiskt är rörlig.

Saft und Kraft
2009-01-18, 08:41
Jag för min del skulle gärna vilja ha belägg för att stretching suger total balle (en definition på "suger balle" i sammanhanget kanske också vore på sin plats).

Ja, jag förstår inte ens om du menar att det skulle vara dåligt eller bra.

Om du kontinuerligt tränar höga sparkar så är det nog ganska definitivt därför du faktiskt är rörlig.

Men då kan man likna sparkarna vid något slags dynamisk stretching.

nyrjoh
2009-01-18, 11:31
Enligt min uppfattning så har stretching fått oförtjänt dåligt rykte. Många avfärdar det som att det inte har någon effekt alls rakt över. Men som jag ser det så har stretchingen sin plats och då ffa för att öka eller bibehålla rörligheten.
Problemet är att många inte inser att det krävs mer än 10 sekunder slarvigt töjande för att öka rörligheten. Och när de stretchat bröst efter varje pass en gång i veckan i några veckor på detta sätt och inte fått någon inverkan på rörligheten så avfärdar de stretchingen som verkningslös.

Men grejen är att för mig och många med mig så kan det krävas att man stretchar muskeln varje dag under längre tid(månader) för att det verkligen skall ske några förändringar.