handdator

Visa fullständig version : Olika konsistens på fett under deff?


Ulden
2009-01-15, 22:52
Hej alla,

Jag har nu deffat i 5 veckor med ett underskott på initialt 1000 kcal per dag (v. 1-4) och sedan en nedtrappning till 500 kcal (v.5 och framåt). Förutom att konturerna har börjat framträda har jag märkt att de områden där fettet verkar släppa snabbare blir grynigare i konsistensen, ungefär som en beanbag (eller vad dem nu kallas..) fast med mindre kulor i. De berörda områdena är framför allt överarmar, bröst, midja och ben. Rygg, rumpa, underarmar och vader har en slätare fettmassa.

Finns det någon rimlig förklaring till detta och är det en säker indikation på att fettet mobiliseras från just dessa områden?

Tack på förhand! :hbang:

Rahf
2009-01-15, 22:59
Har för mig att Mirre beskrev ett liknande fenomen. Kan kanske vara att kroppen förbereder den mängd som är lös och "grynig" som energikälla?

Ulden
2009-01-16, 10:28
Har för mig att Mirre beskrev ett liknande fenomen. Kan kanske vara att kroppen förbereder den mängd som är lös och "grynig" som energikälla?

Låter logiskt. Finns det några studier gjorda på detta fenomen? Vissa av 'grynen' är avsevärt mycket större än andra dessutom. Är det så att fettceller är mer sammansmetade under energibalans för att under kalorirestriktion separeras aningen för att på ett effektivare sätt mobilisera fettsyror?

cerial
2009-01-17, 10:08
Jag har också varit med om samma sak. Gick ner från 113-100kilo under två års tid (ingen medveten deff utan började träna mer helt enkelt) och upplevde att jag fick "keso" i överarmarna (inte musklerna). Nån förklaring har jag dock inte.