handdator

Visa fullständig version : Orimlig kaloriförbrukning?


dannegavle
2009-01-15, 22:25
Jag fick hem min nya pulsklocka igår, en Polar RS800CX, och för att ha nåt data att labba med så hade jag den på mig till, från och under dagens innebandyträning (kommer mest använda den vid ren konditionsträning annars, t.ex. mountainbike-träning).

Enligt klockan gjorde jag av med 1966 kcal under 2h27m vilket låter väldigt högt.

Hela passet ser ut ungefär så här:
* 5 km cykling till träningen i bra fart (25-30 km/h)
* snabbt ombyte
* bygga sarg + snacka skit + trixa lite med bollen
* 25 minuter övningar
* 50 minuter intensivt spel
* riva sarg + armhävningar + situps + stretch
* snabbt ombyte
* 5 km cykling hem (25-30 km/h)

Utan pulsklocka hade jag uppskattat att ett sånt här pass bränner runt 1000-1200 kcal.

Jag tror mig ha konfigurerat och ställt in klockan rätt, så frågan är om klockan visar för mycket eller om jag gissat fel förut?

MasterChief
2009-01-15, 22:42
Helt orimligt är det inte. Det är svårt att se vad du hade för medelpuls men kanske runt 125-130?

Din förbrukning ger ca 13,3 Kcal/min och det motsvarar grovt att du ligger på ca 2,7 liter O2/min i förbrukning och då har du ett maxvärde på lite över 4 liter O2/min (som är ganska normalt för en hyggligt tränad ung man). Då ligger du på ungefär en sådan förbrukning.

dannegavle
2009-01-15, 23:02
128 i medelpuls hade jag enligt klockan.

Speciellt ung är jag inte (snart 37), men jag tränar väl ganska hårt och vilopulsen ligger runt 46-48. Har inte gjort nåt riktigt VO2max-test, men klockan hade nåt fitness-test den körde som uppskattade mitt VO2max till 59 (vilket jag tycker låter lite högt).

MasterChief
2009-01-15, 23:15
128 i medelpuls hade jag enligt klockan.

Speciellt ung är jag inte (snart 37), men jag tränar väl ganska hårt och vilopulsen ligger runt 46-48. Har inte gjort nåt riktigt VO2max-test, men klockan hade nåt fitness-test den körde som uppskattade mitt VO2max till 59 (vilket jag tycker låter lite högt).

Det som kan ge för högt värde är att du haft en ganska hög puls under de delar du vilat (som stretchen). Då har du hög puls men förbrukningen är lägre än om du haft samma puls och varit aktiv.

59 säger inte så mycket utan att man får veta din vikt. Jag utgick ifrån en maxpuls runt 200. Den kanske är neråt 190 med tanke på din ålder.

Men förbrukningen är inte på något sätt orimlig med tanke på de värden du presenterat.

dannegavle
2009-01-15, 23:49
Tack så väldigt mycket för dina svar MasterChief!

Jag brukar köra ett set armhävningar, en stretchövning, situps, stretch, armhävningar, stretch, situps, stretch, osv. Det spar lite tid och det är därför pulsen inte dippar ner så djupt.

Jag väger 86 kg just nu. Maxpulsen är nog snarare i intervallet 185-190. Ska försöka köra ett maxtest så snart jag kan. Kanske redan imorgon på spinning-passet om jag känner mig fräsch.

Eddie Vedder
2009-01-16, 05:28
Med de där aktiviteterna är pulsen som enskild faktor en värdelös indikator på energiförbrukning.

De klockor som ger hyfsat korrekta siffror är de som mäter sträcka, hastighet, tid och puls i förhållande till kroppsvikt, längd, vikt ålder och kön vid t.ex. löpning.

Men att utgå från pulsen när man styrketränar ger helt felaktiga siffror antagligen.

dannegavle
2009-01-16, 08:10
Tack för svaret Eddie! Jag köpte inte klockan gör att räkna kalorier utan för att mäta hastighet (den har cykelsensor), höjd (barometrisk mätning) och puls under mina cykelpass. Dessutom ska jag köpa till en GPS-sensor för att kunna plotta mina irrfärder, mest på skoj.

MasterChief
2009-01-16, 09:25
Med de där aktiviteterna är pulsen som enskild faktor en värdelös indikator på energiförbrukning.

De klockor som ger hyfsat korrekta siffror är de som mäter sträcka, hastighet, tid och puls i förhållande till kroppsvikt, längd, vikt ålder och kön vid t.ex. löpning.

Men att utgå från pulsen när man styrketränar ger helt felaktiga siffror antagligen.

Njae, Det var ju åtminstone 70 min ansträngande konditionsträning. Men jag tog nog också "övningar" som konditionskrävande, men är det fråga om sit-ups så det ju en annan sak.

Så vi säger väl att du gjorde av med 1600 kcal, taget?

;)

dannegavle
2009-01-16, 09:58
Det köper jag! :)

Problemet med dessa siffror för mig är att jag måste omvärdera de värden jag använt för att beräkna min energiförbrukning och mitt energiintag.

Jag deffar för närvarande och har sedan mitten på november gått ner runt 0.8 kg per vecka hyfsat stabilt. Inom en dryg månad borde jag vara nere i min målvikt och då måste jag försöka hitta energibalans. Det enkla svaret är ju att stoppa i mig 800 kcal mer per dygn, det finns det 2 månaders statistik som stödjer.

Egentligen är detta inget stort problem, men jag har uppenbarligen räknat fel på energiintag tidigare.

Eddie Vedder
2009-01-16, 12:01
Njae, Det var ju åtminstone 70 min ansträngande konditionsträning. Men jag tog nog också "övningar" som konditionskrävande, men är det fråga om sit-ups så det ju en annan sak.

Oavsett om det skulle råka vara siffror som motsvarar hur mycket dannegavle de facto har förbrukat så kan man inte tro att pulsen skall ge korrekta siffor.

Det skulle alltså enbart vara en slump OM energiförbrukningen är den som klockan anger. För att få ut hyfsade siffror från cykling måste man t.ex. få ut effekten i watt.

Vid löpning blir det en ekvation med redan nämnda faktorer och pulsen kan inte ensamt ge några som helst pålitliga uträkningar.

MasterChief
2009-01-16, 12:09
Det skulle alltså enbart vara en slump OM energiförbrukningen är den som klockan anger. För att få ut hyfsade siffror från cykling måste man t.ex. få ut effekten i watt.

Vid löpning blir det en ekvation med redan nämnda faktorer och pulsen kan inte ensamt ge några som helst pålitliga uträkningar.

Vet man sin syreupptagningsförmåga så funkar ju pulsen utmärkt för att ge ett bra närmevärde på energiförbrukning vid främst steady state aktiviteter.

Eddie Vedder
2009-01-16, 12:32
Vet man sin syreupptagningsförmåga så funkar ju pulsen utmärkt för att ge ett bra närmevärde på energiförbrukning vid främst steady state aktiviteter.

Är du verkligen säker på det? Det skulle ju i princip innebära att man kan sitta och titta på en otäck film som höjer pulsen och enligt klockan förbruka lika mycket energi som en promenad med likvärdig puls under lika lång tid.

Jag säger inte att du har fel men tror inte att bara syreupptagningsförmågan i kombination med pulsen säger så mycket, det blir fortfarande på tok för lika mätningar på helt olika aktiviteter.

MasterChief
2009-01-16, 13:53
Är du verkligen säker på det? Det skulle ju i princip innebära att man kan sitta och titta på en otäck film som höjer pulsen och enligt klockan förbruka lika mycket energi som en promenad med likvärdig puls under lika lång tid.

Jag säger inte att du har fel men tror inte att bara syreupptagningsförmågan i kombination med pulsen säger så mycket, det blir fortfarande på tok för lika mätningar på helt olika aktiviteter.

När jag skrev "steady state aktiviteter" syftade jag på pulsnivån under ett träningspass. Om pulsen är hög pga stress och dylikt är det givetvis andra spelregler. Men det finns ett klart samband mellan pulsnivå och grad av ansträngning och den är rimligt linjär. Vet man då sin max syreupptagningsförmåga är det inte speciellt svårt att få ett vettigt närmevärde på förbrukningen eftersom mängden förbrännt syre står i direkt proportion till energin.

Eddie Vedder
2009-01-16, 14:18
När jag skrev "steady state aktiviteter" syftade jag på pulsnivån under ett träningspass. Om pulsen är hög pga stress och dylikt är det givetvis andra spelregler.

Jo jag förstod att du menade så men min poäng var den att klockan skulle kunna ge samma siffror och är därför i sig ett dåligt mätinstrument om pulsen är den enda variabeln utöver vikt, ålder, längd och kön.

Men det finns ett klart samband mellan pulsnivå och grad av ansträngning och den är rimligt linjär. Vet man då sin max syreupptagningsförmåga är det inte speciellt svårt att få ett vettigt närmevärde på förbrukningen eftersom mängden förbrännt syre står i direkt proportion till energin.

Du kan ha rätt, jag skall inte säga emot.:) Men vi är i alla fall överense om att man i såfall själv måste ha koll på syreupptagningsförmågan och därefter skaffa sig ett hum ifrån de otillräckliga siffrorna klockan ger.;)

MasterChief
2009-01-16, 14:31
Du kan ha rätt, jag skall inte säga emot.:) Men vi är i alla fall överense om att man i såfall själv måste ha koll på syreupptagningsförmågan och därefter skaffa sig ett hum ifrån de otillräckliga siffrorna klockan ger.;)

Ja, det är sant. :)

WHITEFOLKS
2009-01-16, 15:53
Apropå att mäta kcal genom puls..

Jag har en garmin forerunner 305 som jag använder för att mäta sträcka/hastighet/kcal och allt såntdär när jag är ute och springer/knatar.

Vet nån om det finns något sätt att få den att uppskatta kcal baserat på bara puls vid inomhusträning? För allt jag lyckas få den att göra vid inomhusträning är just mäta puls. Eftersom man inte färdas någon sträcka (vad den kan räkna ut) så ger den ett värde på 0 kcal.

MasterChief
2009-01-16, 16:14
Vad gör du inomhus? Har du tillgång till en någorlunda effektmätare underlättar det ju en del. Annars är bästa vägen att ta reda på vad du har för syreupptagningsförmåga genom att köra tex ett Åstrandtest.

Eddie Vedder
2009-01-16, 17:12
Apropå att mäta kcal genom puls..

Jag har en garmin forerunner 305 som jag använder för att mäta sträcka/hastighet/kcal och allt såntdär när jag är ute och springer/knatar.

Vet nån om det finns något sätt att få den att uppskatta kcal baserat på bara puls vid inomhusträning? För allt jag lyckas få den att göra vid inomhusträning är just mäta puls. Eftersom man inte färdas någon sträcka (vad den kan räkna ut) så ger den ett värde på 0 kcal.

Jag har också min Garmin som pulsmätare inomhus och nej det finns inget sätt du kan få den att visa rätt energiförbrukning då.

Men är det verkligen så viktigt att veta? Ett bra pass är ju ett bra pass, att veta energiförbrukning borde inte kännas lika viktigt tycker jag.

dipper
2009-01-29, 22:43
Hur är det med energiuppskattningen hos garmin när man väl är utomhus?
Får runt 2080 kcal vid 80 min på cykeln. Det är dock en del start o stopp under turen då den till en stor del ligger i city. Men den märker ju när man stannar och att man cyklar.

dipper
2009-02-08, 10:28
Hur är det med energiuppskattningen hos garmin när man väl är utomhus?
Får runt 2080 kcal vid 80 min på cykeln. Det är dock en del start o stopp under turen då den till en stor del ligger i city. Men den märker ju när man stannar och att man cyklar.


Tar o testar igen :)

Garmin 305, hur är det med kcal förbrukningen ?

Eddie Vedder
2009-02-08, 10:35
Tar o testar igen :)

Garmin 305, hur är det med kcal förbrukningen ?

Den mäter sannolikt som löpning. Jag brukar själv få siffror som motsvarar löpningens distans när jag cyklat, d.v.s. 5 mil påcykeln har enligt klockan motsvarat så mycket kcal som löpning samma sträcka skulle ha gjort. Och det är ju förstås totalt fel.

Man behöver nog en wattmätare för att få ut mer korrekta siffror. X antal watt per timme förbrukar ju en viss mängd energi och det är bättre att utgå från på cykel. Att beräkna löpningens energiförbrukning kan man dock göra hyfsat korrekt genom att bara ta distans i km multiplicerat med kroppsvikten.

dipper
2009-02-08, 10:46
ok det var ju synd att det inte stämmer så bra då :)
men tackar för svaret.

OskarD
2009-02-08, 11:17
Garmin kan ge lite konstiga värden tycker jag. Har du kollat hur det räknas ut om du använder ett annat program på datorn än Garmins eget? SportsTracks eller Ascent t.ex?

Men 2080 kcal på 80 min (1560 kcal /h) är orlmligt mycket.

dipper
2009-02-09, 17:59
Nä det har jag nog inte gjort. Tyckte också det lär rätt orimligt. Men är ändå mest intresserad av rutten och sträckan när man använder den för cykeln. Får leva med att den inte knappar fram kcal förbrukningen korrekt :)

Handcuff
2009-02-09, 18:06
Tack för svaret Eddie! Jag köpte inte klockan gör att räkna kalorier utan för att mäta hastighet (den har cykelsensor), höjd (barometrisk mätning) och puls under mina cykelpass. Dessutom ska jag köpa till en GPS-sensor för att kunna plotta mina irrfärder, mest på skoj.

Låter skoj kunna se hur man irrat på stackars cykeln...vad behövs och hur billigt kan man komma undan? *popcorn*

ugly_kid
2009-05-08, 09:49
på Garmins forerunner 305 så kan man ju välja om man springer eller cyklar, nån som vet om den sen tar hänsyn till deta under uträkningarna?

Eddie Vedder
2009-05-08, 10:30
på Garmins forerunner 305 så kan man ju välja om man springer eller cyklar, nån som vet om den sen tar hänsyn till deta under uträkningarna?

Nej det gör den inte. Cyklar du 5 mil blir energiberäkningen som om du hade sprungit 5 mil. Åtminstone för mig, kanske kan man ändra det dock. Men då måste man ju ha effekten i watt från något håll.

Sniggel
2009-05-08, 11:05
Får man ställa en sidofråga?
Vårt löpband har ett "fitness-test" som går ut på att man ska gå på ett gångband i 10 minuter med händerna på en pulsmätare. Successivt höjs lutningen och efter det får man en uträkning på ens "fitness-nivå".
Har för mig att man får reda på VO2Max samt en beskrivning i ord, t ex "suverän kondition".
Hur tillförlitligt är ett sånt test (tänker på VO2Max) och vad kan påverka den? Man bör vara utvilad när man börjar antar jag?

machine gun
2009-05-08, 12:29
på Garmins forerunner 305 så kan man ju välja om man springer eller cyklar, nån som vet om den sen tar hänsyn till deta under uträkningarna?

Som Eddie skrev, så gör den inte det. Det är som sagt i princip omöjligt att räkna ut hur mkt man förbrukar under cykling utan wattmätare, eftersom så mkt spelar in - kupering, vind, om du cyklar själv eller i klunga, hur mkt cykeln väger, utväxling osv osv. Man kan förbruka jättemkt energi under cykling och så kan man förbruka i princip noll (typ sitta på cykeln och rulla).