handdator

Visa fullständig version : Marklyft, hur är detta möjligt?


sundvall
2009-01-15, 21:54
Tjena. Jag har tränat i ungefär 3 år nu, 3.5 kanske det är. När jag började så var jag väldigt tunn, vägde väl 55kg på 175cm. Idag väger jag runt 90 på 178. En hel del mycket starkare - rätt logiskt.

Hur som helst, mitt max i marklyft för ungefär 1.5år sen när jag la ner övningen var 175kg. Nu har jag fått för mig att prova övningen igen, och på något konstig t vis lyckades jag dra upp 160kg åtta gånger, vilket borde resultera i ett max på runt 200kg, hur är detta möjligt? Jag har inte tränat korsryggen primärt ett dugg under dessa 1.5år, mina ryggpass har i stort sett bestått av skivroddar, latdrag, hantelroddar och chins.

Någon som erfarat samma sak? Trodde verkligen att jag skulle vara rätt klen i övningen nu.

ceejay
2009-01-15, 21:55
Det är väl oftast inte korsryggen som en den begränsande faktorn? Den arbetar väl bara statiskt i marklyft? kanske har fel

dessutom tar ju andra övningar på korsryggen med:)

Arf Pingvin
2009-01-15, 21:56
Marklyft är inte en korsryggsövning.

Whistler
2009-01-15, 21:56
Du har väl fortfarande tränat hela kroppen?
Tror du att ditt personbästa i löpning inte blir bättre om du cyklar stenhårt varje dag?

Floddan
2009-01-15, 21:57
kanske knäböj

sundvall
2009-01-15, 22:11
Marklyft är inte en korsryggsövning.

Haha ofan, jag trodde marklyft tog primärt på korsryggen jag.

Arf Pingvin
2009-01-15, 22:14
Korsryggen, eller det mesta av bålen, jobbar statiskt. I huvudsak är det ben och höftsträckare som verkligen utför något arbete.

DSBM
2009-01-15, 22:51
Vänta nu här, är ni säkra på vad ni säger? Vad jag läst och hört ska marklyft ta mycket på korsrygg... Jag brukar även få träningsverk i korsrygg efter mark

enzodiac
2009-01-15, 22:52
Jag blir också starkare i marklyft av uppehåll... Stod ett tag stilla och tränade på 130. Sedan deffade jag och körde inte mark på 4-5 månader. När jag började igen kom jag upp och tränade på 165 ganska fort. Underligt det där. Det verkar inte fungera likadant i andra övningar.

delta_mats
2009-01-15, 22:54
Rätt logiskt. Du var nybörjare och hade inte tränat marklyft särskilt mycket, lyfte inte speciellt mycket heller. Du har efter det utvecklats och blivit starkare i hela kroppen. Därför lyfter du mer i marklyft nu än då, inget konstigt alls.

actiwe
2009-01-16, 00:16
du har fått starkare lår, bål och traps

Erik__
2009-01-16, 00:18
Vänta nu här, är ni säkra på vad ni säger? Vad jag läst och hört ska marklyft ta mycket på korsrygg... Jag brukar även få träningsverk i korsrygg efter mark

Tar massor på korsryggen, men det är inte den som lyfter vikterna.

datamg
2009-01-16, 06:26
Marklyft är inte en korsryggsövning.

Enligt Exrx.net finns det två "deadlift"-övningar. Utförandet ser ut på samma sätt men har olika huvudsakliga primära målmuskelgrupper. Tyvärr förstår jag inte skillnaden och varför man träffar olika målmuskelgrupper med precis samma övning.

Länkar nedam
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

//Micke

Arf Pingvin
2009-01-16, 07:17
Enligt Exrx.net finns det två "deadlift"-övningar. Utförandet ser ut på samma sätt men har olika huvudsakliga primära målmuskelgrupper. Tyvärr förstår jag inte skillnaden och varför man träffar olika målmuskelgrupper med precis samma övning.

//Micke

Det beror på att man på exrx utgår från en muskel och så listar de övningar för den. Target är erector spinae på den ena och det står i komments att den jobbar isometriskt. Alltså statiskt.

Marklyft är en helkroppsövning.

Desiato
2009-01-16, 09:26
Du har väl fortfarande tränat hela kroppen?
Tror du att ditt personbästa i löpning inte blir bättre om du cyklar stenhårt varje dag?

Nej?

Ungrim
2009-01-16, 09:29
Nej?

hmm...

Så om en helt otränad 15 åring som aldrig nånsin rört sig mer än mellan datorn och toan springer en kilometer, sen tränar han cykling stenhårt i 1,5 år för att sedan testa springa en kilmeter igen, det skulle inte gå lättare då??

Halldin
2009-01-16, 09:32
Motsvarar snarare 195x1, men jag tycker dylika tabeller stämmer sämre ju högre reps det handlar om.
Det är t.ex inte så konstigt om du tappar 3 rep om du höjer till 165kg och kör 165x5, då är du nere i trakterna kring 190kg.

http://www.weightrainer.net/training/coefficients.html (scrolla ner till tabellen med squat/bench/dead)

Det är väl dock inte så konstigt att bli starkare överlag på 1.5 års träning även om man inte kört en specifik övning.

LindaS
2009-01-16, 09:45
hmm...

Så om en helt otränad 15 åring som aldrig nånsin rört sig mer än mellan datorn och toan springer en kilometer, sen tränar han cykling stenhårt i 1,5 år för att sedan testa springa en kilmeter igen, det skulle inte gå lättare då??Han menade nej, som i att han inte tror att han inte blir bättre..

Slartibartfast
2009-01-16, 09:50
jag tränar inte heller marklyft. Men med några års mellanrum brukar jag testa var jag ligger i övningen, och kan alltid öka med något tiotal kg från gång till gång.

Ungrim
2009-01-16, 09:53
Han menade nej, som i att han inte tror att han inte blir bättre..

Sorry, my mistake :em: :smash:

Piranha
2009-01-16, 10:24
Nu har jag fått för mig att prova övningen igen, och på något konstig t vis lyckades jag dra upp 160kg åtta gånger, vilket borde resultera i ett max på runt 200kg,


Nej, kör du inte eller aldrig max så faller det där, viktvana / känsla krävs.

Men som sagt ett teoretiskt max är ett teoretiskt max.

KaptenKnäsvag
2009-01-16, 11:38
Du är ung, även om du inte hade tränat hade du blivit starkare med tiden.

Martin Löwgren
2009-01-16, 11:40
Haha ofan, jag trodde marklyft tog primärt på korsryggen jag.

Den tar i stort sett på allt mer eller mindre :thumbup:

130kg finsk sisu
2009-01-16, 11:51
Tar väl på alla muskler förutom triceps.

När skall folk fatta att knäböj,bänkpress,marklyft är övningar där många muskler utför lyftet? Att träna dessa med nåt sort "target" är som att kasta bort en bra övning!
Sen kanske först när man kommer i Pirres klass och fysik kan man börja omvärdera och kanske försöka prickskjuta mer.
Men BB är BB och SL är SL men att tro att marklyft är en övning för korsryggen enbart är så fel det kan vara. Enligt mej...

Slartibartfast
2009-01-16, 13:14
Tar väl på alla muskler förutom triceps.

När skall folk fatta att knäböj,bänkpress,marklyft är övningar där många muskler utför lyftet? Att träna dessa med nåt sort "target" är som att kasta bort en bra övning!
Sen kanske först när man kommer i Pirres klass och fysik kan man börja omvärdera och kanske försöka prickskjuta mer.
Men BB är BB och SL är SL men att tro att marklyft är en övning för korsryggen enbart är så fel det kan vara. Enligt mej...

Du har nog rätt till stor del, men jag tror inte att man kan bygga en AF eller CBB fysik med enbart Mark/bänk/böj. Krävs nog prickskjutning på långt lägre nivå än Pirres.

130kg finsk sisu
2009-01-16, 13:25
Slarti visst skall man prickskjuta men inte med hjälp av övningarna bänk,böj&mark. Dessa skall utgöra en bas för hela kroppen. Sen skall man lägga in andra övningar för att prickskjuta. Hoppas ni andra förstod detta, om inte så fick jag rätta mig! Tack slarti!

-S-T-
2009-01-16, 13:40
Har herr trådskapare kört böj och ökat i det då? Mark brukar följa böjs utveckling.

För övrigt instämmer jag i att det är inte bra att se vanlig böj, mark och bänk som "muskelövningar". Det är "kroppsövningar" precis som ryck och stöt.