handdator

Visa fullständig version : Äta efter träning, ett måste (?)


jonkel
2009-01-15, 20:15
Hej

har nyss varit på gymmet men jag har inte käkat något efter passet.

jag har käkat två middagar innan passet. behövs det att jag äter nu igen? eller delar kroppen ut protiein m.m sen dom andra måltiderna på dagen?

Frillan
2009-01-15, 20:24
Ät :)

ztiggee
2009-01-15, 20:30
Känns inte som man skulle behöva äta om du har massa mat i magen redan. bara för du tränar försvinner ju inte all mat direkt. Men är dock inte helt säker.

King Grub
2009-01-15, 20:36
Proteinsyntesen efter passet stimuleras en del av födointag före, men det är inte dramatiska siffror.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123467

Pungis
2009-01-15, 20:37
Ja, för att bibehålla proteinsyntesen under nattens gång

Sniggel
2009-01-16, 00:38
Hej

har nyss varit på gymmet men jag har inte käkat något efter passet.

jag har käkat två middagar innan passet. behövs det att jag äter nu igen? eller delar kroppen ut protiein m.m sen dom andra måltiderna på dagen?
Har du som mål att inte kompromissa muskelbyggandet så bör du äta efter träningen. Om det inte är så viktigt för dig att växa så snabbt det går (vilket oftast brukar vara jäkligt långsamt) så är det inte nödvändigt att äta efter träning. Om det nu inte är så att du tränar mitt på dagen och inte käkar något förrän nästa morgon då låter det ju snarare som en ätstörning.

ztiggee
2009-01-17, 00:12
Har du som mål att inte kompromissa muskelbyggandet så bör du äta efter träningen. Om det inte är så viktigt för dig att växa så snabbt det går (vilket oftast brukar vara jäkligt långsamt) så är det inte nödvändigt att äta efter träning. Om det nu inte är så att du tränar mitt på dagen och inte käkar något förrän nästa morgon då låter det ju snarare som en ätstörning.

Men om man har ätit typ lite innan passet behöver väl man inte trycka i sig mer mat direkt efter träningen? Utan räcker väl man äter lite senare på kvällen?

Rahf
2009-01-17, 00:14
Men om man har ätit typ lite innan passet behöver väl man inte trycka i sig mer mat direkt efter träningen? Utan räcker väl man äter lite senare på kvällen?

Kan du inte göra så att du sparar en måltid till efter passet? Det medför bara fördelar att äta efter träning.

Ganymedes
2009-01-17, 00:16
Att inte äta efter passet med motivationen "jag åt ju före", är som att inte tanka bilen när bensinen tar slut, med motiveringen "jag tankade ju innan resan började".

Eddie Vedder
2009-01-17, 07:21
Men om man har ätit typ lite innan passet behöver väl man inte trycka i sig mer mat direkt efter träningen? Utan räcker väl man äter lite senare på kvällen?

Den där frågan ställs väldigt väldigt ofta och finns besvarad i mängder av trådar. Det akuta matintaget förefaller alltså signalera att byggstenar finns att tillgå för nysyntes. Förlitar man sig på det man intagit innan kommer ju inte det ge någon ytterligare stimulans, bara mtverka nedbrytningen.

Och glöm inte att den är betydligt högre i samband med passet.

ztiggee
2009-01-17, 13:43
Att inte äta efter passet med motivationen "jag åt ju före", är som att inte tanka bilen när bensinen tar slut, med motiveringen "jag tankade ju innan resan började".

Ja men som om man äter innan passat,( och menar inte timmar innan passet,utan kanske 20 mins innan man drar till gymmet) har man ju redan mat i magen, en måltid bryts ju inte ner på 1.5 timme.

Känns lite dumt att man "måste" äta ännu mer mat direkt efter träning när det redan finns mat att ta till godo av.

King Grub
2009-01-17, 14:10
Det är höga nivåer av aminosyror i blodet som bygger muskler, inte en full magsäck.

ztiggee
2009-01-17, 14:35
okey, då var det problemet löst! ;)

Eddie Vedder
2009-01-17, 16:05
Ja men som om man äter innan passat,( och menar inte timmar innan passet,utan kanske 20 mins innan man drar till gymmet) har man ju redan mat i magen, en måltid bryts ju inte ner på 1.5 timme.

Känns lite dumt att man "måste" äta ännu mer mat direkt efter träning när det redan finns mat att ta till godo av.

Varför läser du inte bara en post ovanför din egen?;)

Chrillee
2009-01-17, 17:43
Vad är av störst vikt? Att äta ett stort mål mat direkt efter medel-hård styrketräning, eller direkt efter ett relativt högintensitets löppass på över 30 min?

Är väl två skilda aspekter, men ändå.

Eddie Vedder
2009-01-17, 21:04
Är väl två skilda aspekter, men ändå.

Så skilda aspekter är det ju inte, det är träningspass båda två. Den som förbrukar mest energi kommer krävs mer energi för återhämtning.

Jag skulle inte påstå att det är mindre viktigt att äta efter den ena än den andra. Dessutom vet ju ingen vad som är medelhårt respektive intensivt för dig.

Apos78
2009-01-18, 08:15
Beror lite på hur träningsupplägget ser ut överlag. Har du tränat uthållighet och ska inom snar framtid (samma dag, morgonen efter etc.) träna ytterligare ett pass finns klara fördelar med att fylla på med kolhydrater och gärna protein med tanke på glykogeninlagring. Ligger nästa pass två dagar bort är det inte lika akut men fortfarande inte någon dum idé.

Chrillee
2009-01-18, 17:19
Jo men löpning gör man ju inte för att få muskeluppbyggnad, det gör ju styrketräningen, så var mer så jag tänkte.
Så att tillföra energi efter ett styrkepass är viktigare för att återhämta och bygga 'bäst'.

Efter löpning känns det inte som det har samma negativa effekter eftersom man inte har belastat musklerna med väldigt tunga vikter.

Men slutsats kan man väl säga att det är rätt så viktigt att äta efter båda alternativen.

Eddie Vedder
2009-01-18, 17:29
Jo men löpning gör man ju inte för att få muskeluppbyggnad, det gör ju styrketräningen, så var mer så jag tänkte.


Nej men löpningen bryter ner kroppen precis som annan träning gör. Du jämför intensiv löpning med medelhård styrketräning och det antyder ju en mer krävande träning från löpningen. Då behövs givetvis påfyllning och reparation av kroppen.

alindvall
2009-01-19, 11:30
Om man äter en måltid innan gymmet och därefter tar smörgås samt proteindrink. Funkar det bättre?

King Grub
2009-01-19, 11:34
Bättre än... vad? Bättre än att fasta efter träning? Givetvis.

CaptainCharisma
2009-01-21, 14:03
Nej men löpningen bryter ner kroppen precis som annan träning gör. Du jämför intensiv löpning med medelhård styrketräning och det antyder ju en mer krävande träning från löpningen. Då behövs givetvis påfyllning och reparation av kroppen.

Måste bara fråga dig som kan det här. Hade en diskussion med en släkting om träning när man vill gå ner i vikt (överviktig). Måste han då äta nånting efter ett konditionspass? Jag hävdade att han måste det för att återhämta kroppen. Men han tyckte det var idiotiskt, eftersom han vill gå ner i vikt och inte lägga tillbaka det han tränat bort. Vad gäller??

Eddie Vedder
2009-01-21, 16:13
Jag hävdade att han måste det för att återhämta kroppen. Men han tyckte det var idiotiskt, eftersom han vill gå ner i vikt och inte lägga tillbaka det han tränat bort. Vad gäller??

Du har helt rätt. Är det något som verkligen gör mer skada än nytta vid viktnedgång så är det att minska ner just matintaget runt träning. Det är svårt nog att återhämta sig fullständigt när matintaget totalt sett är inadekvat (vilket det ju är vid bantning) och att då helt skippa det efter passet ger maximalt dåliga förutsättningar för återhämtning.

Det som avgör är helheten och energibalansen över tid, inte akut. Akut kommer han ju såklart få i sig kcal direkt efter den energiförbrukande aktiviteten, mycket väl i en mängd som överstiger passets förbrukning. Men det är bara positivt för återhämtningen och då är ALLA andra måltider på dagen bättre val att minska ner på.

CaptainCharisma
2009-01-22, 09:51
Du har helt rätt. Är det något som verkligen gör mer skada än nytta vid viktnedgång så är det att minska ner just matintaget runt träning. Det är svårt nog att återhämta sig fullständigt när matintaget totalt sett är inadekvat (vilket det ju är vid bantning) och att då helt skippa det efter passet ger maximalt dåliga förutsättningar för återhämtning.

Det som avgör är helheten och energibalansen över tid, inte akut. Akut kommer han ju såklart få i sig kcal direkt efter den energiförbrukande aktiviteten, mycket väl i en mängd som överstiger passets förbrukning. Men det är bara positivt för återhämtningen och då är ALLA andra måltider på dagen bättre val att minska ner på.

Tackar! :hbang:

Jacke89
2009-01-22, 20:25
Kroppen "vill" väl ha 25-30 gram protein efter träning, då borde man kunna äta efter dagens sista måltid om man tar en proteinshake med nämnd massa protein i, och det räcka? Eller är det mer optimalt med det + mat?

Eddie Vedder
2009-01-22, 20:30
Kroppen "vill" väl ha 25-30 gram protein efter träning, då borde man kunna äta efter dagens sista måltid om man tar en proteinshake med nämnd massa protein i, och det räcka? Eller är det mer optimalt med det + mat?

Du bör ju inte enbart tillföra exakt det som passet akut har förbrukat. Lite energi till nästa måltid kan ju vara en fördel.

Det är skillnad på den akuta påfyllningen och den totala protein- och energibalansen.

King Grub
2009-01-22, 20:30
Kroppen "vill" väl ha 25-30 gram protein efter träning, då borde man kunna äta efter dagens sista måltid om man tar en proteinshake med nämnd massa protein i, och det räcka? Eller är det mer optimalt med det + mat?

Definitivt det senare. Maxeffekten av ett enstaka proteinintag efter styrketräning ligger på runt 20 gram - resten oxiderar utan ytterligare stimulans av muskeluppbyggnaden. Då är det bättre att ta en proteindrink och därefter gå hem och äta ett vanligt mål mat som fyller på med mer långsamt utsöndrande aminosyror.