handdator

Visa fullständig version : Vaniljglass


MALLLE
2009-01-15, 17:46
Jag är Ny här och försöker läsa så många trådar som möjligt för att se om de finns sådana som jag själv söker svar på, ännu inte hittat nåt om glass, även sökt men inte fått fram det jag undrar över. Det jag undrar är, mitt största last är vaniljglass, någon som har en aning om hur man kan göra egen vaniljglass fast på ett nyttigt sätt?

Tack,

Malle

BigDwarf
2009-01-15, 17:52
vilken tycker du är bästa vanlijglassen!? :D

jompa
2009-01-15, 18:04
Vaniljyoghurt med kvarg skulle jag kunna tänka mig blir hyffsat gott annars får du väl testa de kalorifattigare glassvarianterna.

isterbuk
2009-01-15, 20:04
GB Vaniljglass Light
100g = 140 kcal
P: 2,7 g
K: 16 g
F: 5,5 g
http://www.gb.se/iceCreamInfo.asp?icid=58

Vet inte om det är något jättebra alternativ, men brukar käka den glassen ibland och tycker den är riktigt god, smaskigt o ha till en fruktsallad :)

cosmic_dancer
2009-01-15, 20:39
gbs carte do'r light vabniljglass är sjukt god. Skulle kunna äta ihjäl mig på den. De har ju även yoghurtglass som inte är så farlig rent kalorimässigt och ruskigt god.

jenni
2009-01-16, 15:11
tror det var på teknikmagasinet där de hade en billig glassmaskin, då kan man nog få ett gott resultat, för att göra det själv för hand brukar inte alltid bli bra, det blir isigt och ojämt

MALLLE
2009-01-17, 11:46
gbs carte do'r light vabniljglass är sjukt god. Skulle kunna äta ihjäl mig på den. De har ju även yoghurtglass som inte är så farlig rent kalorimässigt och ruskigt god.


Tack, den ska absolut testas! :thumbup:

MALLLE
2009-01-17, 11:47
tror det var på teknikmagasinet där de hade en billig glassmaskin, då kan man nog få ett gott resultat, för att göra det själv för hand brukar inte alltid bli bra, det blir isigt och ojämt


Den måste jag spana in! Tack ;)

MALLLE
2009-01-17, 11:50
Tack alla Er andra!

BigDwarf- Min favorit vaniljglass är
http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/dynamic/00429/CARTE_D_OR_vaniljgl_429026b.jpg
Helt klart smakvärd för er som inte ätit den ;)

Cilia
2009-01-17, 12:12
inte vaniljglass men kanske kan bli
jag brukar vispa äggvita, blanda med sötningsmedel och tillsätta kvarg. Sen smaksätter jag med bär och fryser. Går kanske att utesluta bären och tillsätta vanilin eller så.

cosmic_dancer
2009-01-17, 12:47
synd att inte sia har lightglassar. Sia har så sjukt goda sorter

fishy
2009-01-17, 15:30
synd att inte sia har lightglassar. Sia har så sjukt goda sorter

Verkligen! Sitter med en skål Sia Apelsinchoklad, rätt nice.

Floddan
2009-01-17, 16:19
Om du bantar kan du kanske unna dig lite God glass men halva mängden (istället för äcklig lightglass och större mängd) du kan ju dra ner lite på kalorierna i den övriga maten.

jenni
2009-01-17, 17:38
synd att inte sia har lightglassar. Sia har så sjukt goda sorter

men måste du verkligen äta light då? ät den glassen du vill oavsett light eller inte

Nordenator
2009-01-17, 17:46
Om du bantar kan du kanske unna dig lite God glass men halva mängden (istället för äcklig lightglass och större mängd) du kan ju dra ner lite på kalorierna i den övriga maten.

Håller delvis med dig.. men mängd är makt. Kan jag inte käka en hel Ben&Jerrys pga deff får det lika gärna vara för min del. Att bara småäta något sött eftersom det inte blir så mycket kalorier då är inte riktigt min grej. Tidigare åt jag light-glass för att hinna njuta lite innan det tog slut. Denna vända har jag dock skippat allt onyttigt förutom 1-2 öl per vecka. Kött är gött, och ju mer glass man äter ju mindre kött får man :)

cosmic_dancer
2009-01-17, 19:19
Verkligen! Sitter med en skål Sia Apelsinchoklad, rätt nice.


mmm. Har du testat deras citron lakrits. Its to die for

cosmic_dancer
2009-01-17, 19:20
men måste du verkligen äta light då? ät den glassen du vill oavsett light eller inte

nö det måste jag inte. Men är det light kan man äta dubbelt så mycket... *cupid*

jenni
2009-01-17, 19:59
nö det måste jag inte. Men är det light kan man äta dubbelt så mycket... *cupid*

men är det inte bättre att äta en god glass i måttlig mängd
än att välja en lightvariant som inte är lika god?

Kallingen
2009-01-20, 01:00
Vispa vaniljvisp, tillsätt bär eller choklad om du vill och häll över i en form och ställ in i frysen ett par timmar. Där har du glass, som är mycket nyttigare :)

Rooobiin
2009-01-20, 05:07
Ja, kör på light glass eller dylikt. Att göra egen blir aldrig riktig bra tycker jag iallafall.


Själv vaknade ja nyss åt 2L gammeldagsvanilj och 1 halv tub kolasås 1 hel tub daimkulor eller lämnade kanske 1/8 del! *flex*

Kanon gott!

Snorkelfarsan
2009-01-24, 21:20
Det finns många fall då jag gärna tar en lättare variant, men när det gäller glass ska det vara riktiga grejer med Grädde. Annars är det bara en massa skummjölk och tillsatser och annat skit. Är det första som står i innehållsförteckning inte grädde - då är det inte glass.
Och jag tror faktiskt att det är bättre med riktigt fett gräddglass än nån light-sörja, inte bara för att det har lägre GI tack vare den höga fetthalten. Den blir ju dock väldigt energirik, en pint Ben&Jerry's innehåller runt 1250 kcal tror jag och en sån är inte svår att dra i sig. Men som andra har påpekat så är det bara att äta mindre under övriga delar av dagen eller ta ett överskott.