handdator

Visa fullständig version : Rullande shrugs skaderisk(?)


8ball
2009-01-15, 17:30
Jag har verkligen sökt men inte hittat nånting, jag har fått för mig att rullande shrugs ökar skaderisken och att det räcker med att bara dra trapzen uppåt. Men jag har ingen källa och man får alltid höra olika att det är bra med rullande och dåligt i vissa fall, någon kunnig som kan förklara när man kör rullande och vad som händer i leden och kroppen.

/8ball

Rahf
2009-01-15, 17:42
Jag har verkligen sökt men inte hittat nånting, jag har fått för mig att rullande shrugs ökar skaderisken och att det räcker med att bara dra trapzen uppåt. Men jag har ingen källa och man får alltid höra olika att det är bra med rullande och dåligt i vissa fall, någon kunnig som kan förklara när man kör rullande och vad som händer i leden och kroppen.

/8ball

Shrugs skall utföras genom att bara dra axlarna uppåt. Rullandet ger inte ett smack.

8ball
2009-01-15, 17:55
Tja alltså kan du utveckla det lite mer? Liksom nu kan nån komma och säga att rullning ger mer för att man kommer åt små musklerna (bara som ett exempel) och då blir det svårt att veta vad som är rätt och fel.

MangeByggarn
2009-01-15, 18:00
Denna sorts tråd har förekommit flera gånger här och rullande shrugs kan skada, vet inte varför dock.

Rahf
2009-01-15, 18:06
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=98598&highlight=shrugs
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=34564
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=6456

8ball
2009-01-15, 18:06
Jo absolut fick upp några trådar härifrån och från flashback, men som sagt var det bara ord från båda hållen och inga förklaringar om varför det kan skada. Och det är just det jag vill få veta.

Rahf
2009-01-15, 18:10
Jo absolut fick upp några trådar härifrån och från flashback, men som sagt var det bara ord från båda hållen och inga förklaringar om varför det kan skada. Och det är just det jag vill få veta.

Det finns risk för skada och du flyttar mer vikt samt får den effekt du strävar efter om du bara drar upp och ner. Jag skulle tro att du utsätter axelleden för onödig påfrestning.

Om det inte är så att du behöver det som argument i någon diskussion eller för något skolarbete så torde därmed saken vara solklar.

8ball
2009-01-15, 18:12
Dumt av mig tack lås tråd

Martin Löwgren
2009-01-15, 19:12
Jo absolut fick upp några trådar härifrån och från flashback, men som sagt var det bara ord från båda hållen och inga förklaringar om varför det kan skada. Och det är just det jag vill få veta.

Ac och Sc led mår inte särskilt bra av en anteri-posterior rörelse (frammåt - bakåt) under samtidig belastning uppåt och nedåt.

Sen har det absolut ingen funktion med att rulla.

Fattar inte att den myten inte dör ut.

Kischen
2009-01-15, 19:25
Ac och Sc led mår inte särskilt bra av en anteri-posterior rörelse (frammåt - bakåt) under samtidig belastning uppåt och nedåt.

Sen har det absolut ingen funktion med att rulla.

Fattar inte att den myten inte dör ut.

Folk verkar inte fatta att tyngden vill neråt, och att rullningen flyttar vikten i sidled. Ganska enkelt egentligen.

Martin Löwgren
2009-01-15, 19:35
Folk verkar inte fatta att tyngden vill neråt, och att rullningen flyttar vikten i sidled. Ganska enkelt egentligen.

Inte för alla och då är det bättre att försöka förklara så de inte skadar sig *drool*

Mushan
2009-01-15, 19:44
usch, såg en snubbe på gymmet som körde militärpress bakom axlarna, sa till honom. Han sa då; "Har inte hört något om det är farligt, första gången jag kör nu ändå så det e lugnt". Senare såg jag honom i smithen där han gjorde rullande shrugs, ajaj.

enraged
2009-01-20, 09:20
usch, såg en snubbe på gymmet som körde militärpress bakom axlarna, sa till honom.

bakom axlarna?

Morrris
2009-01-20, 09:33
Ja, inga konstigheter. Han har bra rörlighet helt enkelt...