handdator

Visa fullständig version : Rigshospitalets diet


Kaisatasan
2009-01-15, 13:27
Hej,

Jag undrar om någon vet ett svar på min fråga. Om man har genomgått en operation som inte tillåter en att äta biff (oxkött) vilket är då bäst att ersätta detta genom? Fisk, kyckling eller fläsk?

Snälla svara! Börjar dieten på måndag

Mvh
Kajsa:smash:

King Grub
2009-01-15, 13:30
Låt bli den "dieten", eftersom den inte finns. Det är en ren bluff.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=109674&highlight=rikshospitalets

A.Steinbach
2009-01-15, 13:32
Ska du köra Danska Rikshospitalets dietmed tanke på rubriken?

Du vet att den är ren bullshit och någon som hittat på den.

edit: för långsam

Fatcan
2009-01-15, 15:14
Vart kommer den ifrån?

King Grub
2009-01-15, 15:16
Vem vet. Den har inget med riktiga Danska Rigshospitalet att göra i alla fall. Någon som suttit hemma och funderat ut en scam och lyckats sprida den.

wwraver
2009-01-15, 16:47
Det känns nästan som en skymf mot bättre vetande varje gång man ser personer som vill följa saker som sprids på nätet, särskilt utan klara referenser. Förlåt Kaisatasan, men det gör det.
Samma gäller i stort sett dessa veckotidnings-dieter som poppar upp här och var, vars bästa referens är till redaktionen själv eller ett företag som säljer det som dieten består av.

Lite av samma syndrom som dessa scams som förekommer dagligen, där någon person i Uganda eller England vill betala ett enormt överpris till det man har att sälja på någon annons-sida.
Jag minns någon som satt och beklagade sig i TV över att han blivit lurad på pengar för sin Volvo V70 han satte ut på Blocket för 200.000. När en person i England hörde av sig och erbjöd nästan 400.000 via check så nappade han direkt.... HALLÅ!?

Köp eller låna en bok som fått bra betyg, eller sök igenom forumet här så lovar jag att du hittar något som passar dig!

Kaisatasan
2009-01-15, 19:54
min kusin och hennes man går på exakt samma diet och de båda har gått ner JÄTTE mkt i vikt och nu äter dom "normalt" och motionerar, det håller sig verkligen! så jag förstår inte varför ni säger så?

om ni vet något om dieten mer än att det är "skam" så kanske ni kan ge ett svar på det jag frågade?

Jag har ju liksom redan fått mitt "bevis" på att den verkligen fungerar!

Eddie Vedder
2009-01-15, 19:59
Jag har ju liksom redan fått mitt "bevis" på att den verkligen fungerar!

Vem har någonsin ifrågasatt att svält leder till viktnedgång?

Det är en idiotdiet på alla tänkbara sätt och all teoretisk mumbojumbo som författaren hittar på är idioti även det. Men att man går ner i vikt genom att knappt äta ett dugg förstår ju vem som helst.

14K
2009-01-15, 20:29
Då är det lika bra köra denna diet.

http://www.starvation-diet.com/before.html

Resultat till 100%, vatten på menyn...varje dag... :)

Nordenator
2009-01-15, 21:46
min kusin och hennes man går på exakt samma diet och de båda har gått ner JÄTTE mkt i vikt och nu äter dom "normalt" och motionerar, det håller sig verkligen! så jag förstår inte varför ni säger så?

om ni vet något om dieten mer än att det är "skam" så kanske ni kan ge ett svar på det jag frågade?

Jag har ju liksom redan fått mitt "bevis" på att den verkligen fungerar!

Viktnedgången fungerar, visst. Man äter ju ingenting i stort sett. Konstigt att man rasar i vikt. Men det är 13 dagar. Även i svälttillstånd hinner man inte med några fantastiska mängder och det är ett utomordentligt bra sätt att neka sig själv näring. Allt om metabolismen är rent BS, förutom att då koffein ökar förbränningen. Man bränner muskler som tusan samtidigt som man får brist på viktiga näringsämnen. Inte bra alls, helt enkelt.

Fatcan
2009-01-15, 21:56
min kusin och hennes man går på exakt samma diet och de båda har gått ner JÄTTE mkt i vikt och nu äter dom "normalt" och motionerar, det håller sig verkligen! så jag förstår inte varför ni säger så?

om ni vet något om dieten mer än att det är "skam" så kanske ni kan ge ett svar på det jag frågade?

Jag har ju liksom redan fått mitt "bevis" på att den verkligen fungerar!

Kör på! :thumbup:. Spelar nog ingen roll för dig i alla fall.

Sniggel
2009-01-16, 00:48
min kusin och hennes man går på exakt samma diet och de båda har gått ner JÄTTE mkt i vikt och nu äter dom "normalt" och motionerar, det håller sig verkligen! så jag förstår inte varför ni säger så?

om ni vet något om dieten mer än att det är "skam" så kanske ni kan ge ett svar på det jag frågade?

Jag har ju liksom redan fått mitt "bevis" på att den verkligen fungerar!

Som redan sagt, det är klart man tappar vikt om man äter det lilla som finns på menyn. Men det är ett fruktansvärt korkat upplägg och en hel del av de påstådda effekterna är rent påhitt (som att man "sätter igång ämnesomsättningen igen"). Har för mig att det även beskrevs att man max skulle genomföra dieten 1 gång om året. vilket ju får till följd att den som läser det tror att den är så effektiv och "magisk", eller farlig att använda för ofta, att användaren förhoppningsvis får en rejäl dos placebo. Nu när jag sagt det kommer du tyvärr inte kunna dra nytta av den placeo-effekten tyvärr. Ledsen, det var taskigt av mig.

Men, ok, ska jag vara lite informativ så det dåliga med dietens upplägg är att den innehåller livsmedel som innehåller dåligt/uselt med näring. Därtill äter och dricker man föda som ej är speciellt mättande, vilket gör dieten jobbigare än vad den behöver vara. Den innehåller även lite protein, vilket gör att man lättare tappar muskelmassa och när man är färdig så blir det lättare att få tillbaka det man tappat pga av en mindre mängd muskelmassa. Att det har gått bra för dina bekanta att behålla sina resultat säger inte så mycket. Alla är olika och även dåliga upplägg kan funka. Men varför göra på det svåra sättet?

Mental
2009-01-16, 01:20
om ni vet något om dieten mer än att det är "skam" så kanske ni kan ge ett svar på det jag frågade?


Anledningen till att ingen svarar på frågan är för att det förutsätter att man tror på konceptet. Du kan ersätta köttet med vad du vill, allt från kebabpizza till gelehallon. Det kommer inte påverka upplägets magiska egenskaper, för de existerar inte.

Doctor Snuggles
2009-01-16, 01:30
Dietens ideer om metabolism osv kanske är bull, men så länge man lägger till en multivitamin så ser jag inget särskilt fel med den. Den verkar vara en blandning av lågkolhydrats och lågkalori diet. Kaffet torde funka bra för att iaf hålla bort hungern.

Scratch89
2009-01-16, 07:46
Dietens ideer om metabolism osv kanske är bull, men så länge man lägger till en multivitamin så ser jag inget särskilt fel med den. Den verkar vara en blandning av lågkolhydrats och lågkalori diet. Kaffet torde funka bra för att iaf hålla bort hungern.

Problemet är dock att man inte får i sig tillräckligt med näringsämnen, även fast den bara håller på i tretton dagar. Extravaganza eller Nutrilett är ju perfekt balanserade, och innehåller väl typ samma mängd kalorier.

Kischen
2009-01-16, 08:17
Historien upprepar sig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=53319

Doctor Snuggles
2009-01-16, 13:32
Problemet är dock att man inte får i sig tillräckligt med näringsämnen, även fast den bara håller på i tretton dagar. Extravaganza eller Nutrilett är ju perfekt balanserade, och innehåller väl typ samma mängd kalorier.

Vilka näringsämnen? Finns ju protein, och jag skrev att man ska ta en multivitamin. Sen så gör inte ens en fasta på 2 veckor någon skada (så länge man inte är anorektisk till att börja med), finns ju t.o.m. fog för att det kan vara tvärtom.

Scratch89
2009-01-17, 01:28
Vilka näringsämnen? Finns ju protein, och jag skrev att man ska ta en multivitamin. Sen så gör inte ens en fasta på 2 veckor någon skada (så länge man inte är anorektisk till att börja med), finns ju t.o.m. fog för att det kan vara tvärtom.

Vitaminer och mineraler. Syntetiska vitaminer ger en sämre verkan, och så brukar det vara rätt så kass sammansättning på dem (om det inte är dyra grejer, då kan det funka). Sen finns det även essentiella fettsyror; det är egentligen det som jag är mest orolig för. Finns inte mycket av det i riskhospitalens diet.

Doctor Snuggles
2009-01-17, 01:42
Vitaminer och mineraler. Syntetiska vitaminer ger en sämre verkan, och så brukar det vara rätt så kass sammansättning på dem (om det inte är dyra grejer, då kan det funka). Sen finns det även essentiella fettsyror; det är egentligen det som jag är mest orolig för. Finns inte mycket av det i riskhospitalens diet.

? Askorbinsyra är askorbinsyra. Du menar kanske hur vitaminer o dyl binds i kemiska föreningar med andra ämnen? Syntetisk a-vitamin är väl det klassiska exemplet på negativa hälsoeffekter. Men jag vill gärna ha en källa på hur syntetiska, eller extraherade vitaminer och mineraler skulle vara sämre utöver det

Scratch89
2009-01-17, 01:51
Det finns ett par studier som visar att x mg från tillskott är inte lika effektivt som x gram från riktig mat. Man är inte riktigt säker på om det beror på andra transportmekanismer, om det beror på olika varianter av vitaminer och liknande. Nu är klockan mitt i natten så jag kan bara hänvisa till Näringslära för högskolan (2006) så länge. Troligen kan någon med bättre pubmedskills leta rätt på enskilda studier.

jwzrd
2009-01-17, 01:52
? Askorbinsyra är askorbinsyra. Du menar kanske hur vitaminer o dyl binds i kemiska föreningar med andra ämnen? Syntetisk a-vitamin är väl det klassiska exemplet på negativa hälsoeffekter. Men jag vill gärna ha en källa på hur syntetiska, eller extraherade vitaminer och mineraler skulle vara sämre utöver det

Vad är bättre med den här dieten än andra?

Doctor Snuggles
2009-01-17, 02:22
Vad är bättre med den här dieten än andra?

Än alla andra dieter i hela vida världen?
Har jag påstått nåt sånt?
Däremot så finns det fog för att attributera positiva hälsoeffekter till lc och cr dieter.

Sparven från Minsk
2009-01-22, 08:33
Haha spanade just in hur dieten såg ut i tråden Grub länkade till.
Som alla säger, inte konstigt att man går ned i vikt :D
En skogsmus äter mer och bättre!

Lazius
2009-01-22, 11:14
Ica-Kuriren: "Leg. Dietist svarar på frågor och sågar Rikshospitalets diet" (http://www.icakuriren.se/halsa_dietist.asp?sAction=VIEW&iId=14835) :smash: