handdator

Visa fullständig version : Glukosamin och insulinresistens


C.E.J.
2009-01-15, 13:11
Jag läste förut en artikel som visade att glukosamin (Glc) inducerar insulinresistens (IR) i 3T3-L1 adipocyter; kollar jag vad 3T3-L1 är förstår jag inte riktigt om det är en sorts celler som finns i kroppen, eller om det är labbframställt. Men om Glc inducerar IR i adipocyter, då är det väl ett bra kosttillskott både under kaloriöverskott och kaloriunderskott?

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2000 Jan;278(1):E103-12. Glucosamine-induced insulin resistance in 3T3-L1 adipocytes.

Undersöker man Glc:s effekt på glukos/insulin närmare får man dock lite conflicting data, verkar det som. Bl.a. att det orsakar IR inte bara i adipocyter utan även i t.ex. myocyter - jag drar slutsatsen att det är "systemisk" IR det gäller när studierna inte differentierar mellan det och mer "lokal" IR, s.a.s. Och andra studier säger att Glc inte inducerar IR alls, eller insignifikant. Läkartidningens slutsats är att det inte påverkar insulin eller glukos.

FASEB J. 2008 Oct;22(10):3450-7. Epub 2008 Jun 19. Enhanced activation of a "nutrient-sensing" pathway with age contributes to insulin resistance.

Am J Med Sci. 2007 Jun;333(6):333-9. Oral glucosamine in doses used to treat osteoarthritis worsens insulin resistance.

Diabetes. 2006 Nov;55(11):3142-50. Oral glucosamine for 6 weeks at standard doses does not cause or worsen insulin resistance or endothelial dysfunction in lean or obese subjects.

Läkartidningen. 2008 Sep 24-30;105(39):2706. Påverkar glukosamin blodsockret?

Det jag undrar är... För det första, är 3T3-L1 adipocyter nåt som finns i kroppen eller är det syntetiskt framställt, och för det andra, är det hos adipocyter som Glc orsakar IR, eller hos alla celler? (spec. myocyter)

Ola Wallengren
2009-01-15, 15:38
Adopocyter är fettceller, och vad de har använt är förmodligen av en speciellt typ som de odlat fram från människa, mus eller något annat levande.
Myocyter är mågon form av muskelcell, och det är denna IR som formodligen är mest relevant även om det hänger ihop.
Jag har inte läst de artiklarna som är fån 2007-2008, så om det stämmer kan jag inte riktigt kommentera, men spontant tror jag inte attt det är något att oroa sig för.
Vad som är speciellt viktigt att tänka på är om det är en provrörsstudie eller om man faktiskt har mätt på hela människan.

Ola Wallengren
2009-01-15, 15:53
I läkartidningen konstarear man att glukosamin förmodligen inte påverkar IR hos människa som tar normala doser.

Am J Med Sci. 2007 Jun;333(6):333-9. Oral glucosamine in doses used to treat osteoarthritis worsens insulin resistance.

I den här studien finns en allvarlig brist i att de inte har en kontrollgrupp, så de kan inte säga vad som ggjort vad. De får dessutom en del resultat som förmodligen akn förklaras av regression to the mena effekten, ganska klantig studie.

Anconeus
2009-01-15, 16:53
3T3-L1 is a cell line derived from 3T3 cells that is used in biological research on adipose tissue. 3T3-L1 cells have a fibroblast-like morphology, but, under appropriate conditions, the cells differentiate into an adipocyte-like phenotype.

3T3-L1 cells of the adipocyte morphology increase the synthesis and accumulation of triglycerides and acquire the signet ring appearance of adipose cells. These cells are also sensitive to lipogenic and lipolytic hormones and drugs, including epinephrine, isoproterenol, and insulin. (wiki)

C.E.J.
2009-01-15, 19:42
Adopocyter är fettceller, och vad de har använt är förmodligen av en speciellt typ som de odlat fram från människa, mus eller något annat levande.

Japp, 3T3-L1 adipocyter har de använt, se ovan. Min första fråga var alltså, enligt ovan, om just den sortens adipocyter finns i kroppen eller om det är nån särskild sort som används i provrörsstudier.


Myocyter är mågon form av muskelcell, och det är denna IR som formodligen är mest relevant även om det hänger ihop.

Jo precis, och den sortens IR är ju inte positiv. Enligt första studien jag citerade ovan verkar dock glukosamin påverka just adipocyter, eller åtminstone 3T3-L1, medan de övriga artiklarna verkar antyda att det orsakar IR inte bara hos adipocyter, eller ingen IR alls.



I läkartidningen konstarear man att glukosamin förmodligen inte påverkar IR hos människa som tar normala doser.

Jepp:

Läkartidningen. 2008 Sep 24-30;105(39):2706. Påverkar glukosamin blodsockret?

;)




(wiki)

Mm det är där jag försökt kolla upp om 3T3-L1 är nåt som finns i oss människor, tycker inte det framgår riktigt.

Ola Wallengren
2009-01-16, 19:36
Japp, 3T3-L1 adipocyter har de använt, se ovan. Min första fråga var alltså, enligt ovan, om just den sortens adipocyter finns i kroppen eller om det är nån särskild sort som används i provrörsstudier.

Mm det är där jag försökt kolla upp om 3T3-L1 är nåt som finns i oss människor, tycker inte det framgår riktigt.

Product Name
3T3-L1 (Mouse embryonic fibroblast - adipose like cell line) Nuclear Lysate

Relevance
These cells are derived from the original line 3T3-Swiss albino and are used as an in vitro model of adipocytes to study insulin pathways, obesity and cardiovascular diseases. STATs 1, 3, 5A, 5B, and 6 are reported to be expressed in adipocytes
http://www.abcam.com/3T3-L1-Mouse-embryonic-fibroblast-adipose-like-cell-line-Nuclear-Lysate-ab14632.html

Vad det är för celler kan ju spela roll men det gör det formodligen inte här eftersom det rör sig om provrörsstudier och i studier på människa där man använt relevanta doser så ser man inget negativt med glukosamin

C.E.J.
2009-01-18, 13:41
http://www.abcam.com/3T3-L1-Mouse-embryonic-fibroblast-adipose-like-cell-line-Nuclear-Lysate-ab14632.html

Vad det är för celler kan ju spela roll men det gör det formodligen inte här eftersom det rör sig om provrörsstudier och i studier på människa där man använt relevanta doser så ser man inget negativt med glukosamin

Ok men då har jag till slut fått rätsida på saken, tack Ola!