handdator

Visa fullständig version : Dålig uthållighet vid styrketräning


ThisIsTheOne
2009-01-15, 13:03
På senare tid har jag märkt att jag tar slut fort på gymmet. Inleder jag med några set bänkpress (där jag kör så tungt jag kan) är det ett helvete att gå över till hantelpress sen eftersom sviterna från bänken sitter i. Tränar jag bröst på tisdagen kan jag inte ge max när jag kör axlar på torsdagen osv. Mina muskler återhämtar sig inte som jag tycker att de borde, helt enkelt.

Vad gör man åt det? Börjar äta HMB? Grönsaker?

Ungrim
2009-01-15, 13:08
Hade problem med det ett tag för länge sedan, jag löste det genom att öka kalori intaget. (Tror jag, det var när jag började med mer mat som problemet försvann iallafall.)

L-Sami
2009-01-15, 13:13
Har du börjat köra tyngre helt plötsligt? eller är det lika tungt som förut?
Kolhydrater direkt efter träningen förbättrar återhämtningen.

ThisIsTheOne
2009-01-15, 13:15
Har du börjat köra tyngre helt plötsligt? eller är det lika tungt som förut?
Kolhydrater direkt efter träningen förbättrar återhämtningen.

Inte markant tyngre. Aningen tyngre tack vare naturlig styrkeökning. Jag äter dessutom bra och häller i mig 50 gram kolhydrater och 25 gram protein i form av en portion Super Mass direkt i omklädningsrummet. Riktig mat någon timme senare.

Jag vet inte om det kan ha betydelse att jag nästan alltid tränar på morgonen, kl 7, direkt efter frukost.

manekin
2009-01-15, 13:22
känner samma sak, nästan alltid i samband med deff.. och konstigt nog nästan alltid i början av deffen. Tränar också morgon, har märkt att jag orkar mycket mer på eftermiddag/kväll, dock kan jag inte lägga om träningstiden.

L-Sami
2009-01-15, 13:23
Inte markant tyngre. Aningen tyngre tack vare naturlig styrkeökning. Jag äter dessutom bra och häller i mig 50 gram kolhydrater och 25 gram protein i form av en portion Super Mass direkt i omklädningsrummet. Riktig mat någon timme senare.

Jag vet inte om det kan ha betydelse att jag nästan alltid tränar på morgonen, kl 7, direkt efter frukost.

Okej, hur ser kalorintaget ut? Underskott, överskott? ... Är du övertränad?

ThisIsTheOne
2009-01-15, 13:33
Okej, hur ser kalorintaget ut? Underskott, överskott? ... Är du övertränad?

Överskott som snart ska bli underskott och deff. Fan vet hur det kommer att gå... Jag tränar 4-5 pass i veckan, men försöker lägga upp det så optimalt som möjligt.

ThisIsTheOne
2009-01-15, 13:46
känner samma sak, nästan alltid i samband med deff.. och konstigt nog nästan alltid i början av deffen. Tränar också morgon, har märkt att jag orkar mycket mer på eftermiddag/kväll, dock kan jag inte lägga om träningstiden.

Jag har för övrigt också märkt att jag har mer energi om jag tränar senare på dagen, men det är inte extrem skillnad och jag har inte heller möjlighet att träna senare. Dessutom hatar jag att trängas på gymmet och uppskattar verkligen det relativa lugnet som råder på morgonen.

L-Sami
2009-01-15, 14:02
Överskott som snart ska bli underskott och deff. Fan vet hur det kommer att gå... Jag tränar 4-5 pass i veckan, men försöker lägga upp det så optimalt som möjligt.

Vet inte vad det kan bero på då, men det är inte så fel att vila om du inte känner dig helt återhämtad.

Vespertilio
2009-01-15, 15:35
Överskott som snart ska bli underskott och deff. Fan vet hur det kommer att gå... Jag tränar 4-5 pass i veckan, men försöker lägga upp det så optimalt som möjligt.

räkna med att du kommer känna dig ännu svagare när du ligger på underskott. jag kör lite lättare tyngder än förrut (gamla vikten har blivit svinjobbig.) nu när jag deffar och det känns betydligt jobbigare. iofs har jag ett ganska stort underskott/dag. men iaf:smash:

Commando1980
2009-01-15, 16:15
På senare tid har jag märkt att jag tar slut fort på gymmet. Inleder jag med några set bänkpress (där jag kör så tungt jag kan) är det ett helvete att gå över till hantelpress sen eftersom sviterna från bänken sitter i. Tränar jag bröst på tisdagen kan jag inte ge max när jag kör axlar på torsdagen osv. Mina muskler återhämtar sig inte som jag tycker att de borde, helt enkelt.

Vad gör man åt det? Börjar äta HMB? Grönsaker?

periodiserar du din träning? vilken intensitet ( % av 1RM) ligger du oftast på? hur lång tid vilar du normalt mellan setten? kör du alltid till failure? använder du forced reps? hur är din allmänna 'kondis' ? hur ofta tränar du?

några saker du kan prova: (beroende på vad du gör nu)
-kör lite lättare i ett par veckor (ex: 6v tungt 2 v lätt).
-undvik att träna till failure under en period och 'kompensera' genom att köra ngt fler set. jobba upp arbetskapaciteten.
-vila mer mellan setten.
-öka kolhydrat intaget. (se även över kosten i övrigt)
- kreatintillskott.
-förbättra din kondition
-träna färre dagar
-gå till läkaren för att utesluta sjukdom

Eddie Vedder
2009-01-15, 16:16
Jag vet inte om det kan ha betydelse att jag nästan alltid tränar på morgonen, kl 7, direkt efter frukost.

Nu vet jag ju inte om kosten har någon del i det här eller om det främst beror på andra saker i upplägget både under passet och vid andra tidpunkter men EN förändring jag tycker du kan göra är att skippa frukost och bara ta t.ex. en gainer eller EAA+malto precis innan.

Käka istället extra mycket kvällen innan och så den där drinken på tom mage just innan passet. Det är sannolikt ett bättre upplägg, om inget förbättras lär inte kosten vara problemet. Den överskattas ofta skulle jag vilja säga, tror betydligt oftare att det är träningsupplägg som tryter.

Sniggel
2009-01-15, 16:17
Tränar jag bröst på tisdagen kan jag inte ge max när jag kör axlar på torsdagen osv.

Undrar om jag någonsin kunnat det :D

Om det mesta du har gjort under en lång period varit konstant (kost och schema, ungefär samma styrka) och din återhämtningsförmåga börjat minska kanske du helt enkelt bör köra en lättare vecka (60-80% av vad du brukar träna på), alternativt backa vikterna 1 eller 2 "steg" och gå tillbaka uppåt i en lagom takt (1 "steg" per vecka). Kompensera bara inte med att köra fler reps när du kör på lägre vikter, då missar du poängen med att ta det lugnare.

ThisIsTheOne
2009-01-15, 16:52
Konkreta, genomtänkta förslag från initerade människor. Tack! Det är inte konstigt att man verkligen uppskattar det här forumet. Jag tar till mig av allt ni skriver - framför allt i de senaste posterna signerade Commando1980, Eddie Vedder och Sniggel. :thumbup: