handdator

Visa fullständig version : desperat gå upp i vikt!


princeali
2009-01-15, 09:23
Hejsan!

Jag behöver desperat gå upp i vikt!
Jag är MAN på 172cm lång och väger runt 48kg är 18år..
Mitt BMI är 16!
Gymmar inte!

Jag vet :cryout:...

Jag behöver råd och motivation från er att gå upp i vikt tills sommaren.
Har NI något bra mat schema där det innehåller mycket kalorier och näring så jag går upp i vikt snabbt.
Så fort jag får ett bra mat schema och råd ska jag börja min nya LIVSSTIL.

Jag har letat & letat men hittar inget som är "skapt" för mig.
Snälla jag behöver verkligen hjälp från er som kan det hära.

Hur många kilo kan jag lyckas att gå upp inom 6 månader?
Mitt mål är 10kilo!! Är det möjligt ?

mvh ali :).

Slartibartfast
2009-01-15, 09:32
Ät mycket kolhydratmat och fett. Det är mest lättäten energi. Bröd, havregryn, pasta, ris, mjölk, rapsolja :thumbup:

Sprid ut intaget så mycket som möjligt under dagen. Inget vidare för tänderna kanske, men alltid när du inte är mätt så tryck i dig lite mat. Det gäller bara att vänja sig med att äta mycket. Jag var nästan lika smal som dig och trodde aldrig jag skulle kunna gå upp i vikt.

När jag sedan förstod hur det hela fungerade, att det bara handlar om energi in/ut, så var det bara att sätta i system och gå upp i vikt. No problem.

Ungrim
2009-01-15, 09:33
10 kilo på 6 månader är nog fullt möjligt, dock inte rena muskler utan totalt sett, fett, vatten mm mm och med tankte på din vikt & längd så kanske det behövs lite fett också??

Annars i matväg så är det väll bara att äta allt du kommer över, Läs runt lite här så hittar du massor av nyttiga tipps.

mini
2009-01-15, 09:43
Du behöver troligen inget som är anpassat just för dig, då du om du inte har någon sjukdom fungerar som oss andra: du måste äta mer för att gå upp i vikt. Äter du frukost, lunch och middag idag? Mellanmål? Varför tror du själv att du är så smal?

Slartibartfast
2009-01-15, 09:48
Du behöver troligen inget som är anpassat just för dig, då du om du inte har någon sjukdom fungerar som oss andra: du måste äta mer för att gå upp i vikt. Äter du frukost, lunch och middag idag? Mellanmål? Varför tror du själv att du är så smal?

När jag var smal så trodde jag att jag helt enkelt var skapt så. Även om jag åt med är alla andra så var jag ändå spinkig. Så är det ju inte. På samma sätt som feta människor tror att dom helt enkelt är skapta feta.

Nordenator
2009-01-15, 09:51
När jag var smal så trodde jag att jag helt enkelt var skapt så. Även om jag åt med är alla andra så var jag ändå spinkig. Så är det ju inte. På samma sätt som feta människor tror att dom helt enkelt är skapta feta.

Jag har testat ALLA aftonbladets dieter. Gud skapade mig fet! *äta falu direkt från ringen*

kaysim
2009-01-15, 10:24
Hejsan!

Jag behöver desperat gå upp i vikt!
Jag är MAN på 172cm lång och väger runt 48kg är 18år..
Mitt BMI är 16!
Gymmar inte!

Jag vet :cryout:...

Jag behöver råd och motivation från er att gå upp i vikt tills sommaren.
Har NI något bra mat schema där det innehåller mycket kalorier och näring så jag går upp i vikt snabbt.
Så fort jag får ett bra mat schema och råd ska jag börja min nya LIVSSTIL.

Jag har letat & letat men hittar inget som är "skapt" för mig.
Snälla jag behöver verkligen hjälp från er som kan det hära.

Hur många kilo kan jag lyckas att gå upp inom 6 månader?
Mitt mål är 10kilo!! Är det möjligt ?

mvh ali :).

Är lika lång som dig, 172. Vägde 52 för 1,5-2 år sen. Nu väger jag 70 *flex*.

Gymma 2-3 dagar i veckan, konditionstränar du jättemycket så kan du dra ner på det lite (det kommer gynna tillväxt). Ät mat med 2,5-3 timmars mellanrum ungefär, typ:

7:00 Frukost

09:30 mellanmål (typ macka + banan)

12:00 Lunch (typ potatis, pasta, ris, kött, fisk, kyckling med grönsaker)

15:00 mellanmål (typ proteinshake + frukt)

17:00 Ta en eller en halv gainer innan träning, träna 1 timme.

18:00 Gainer efter träning

19:00 Middag

22:00 Kvällsmål, typ nån proteindryck, lite gröt eller nåt.

Kör du på det hära i ett par veckor kommer du garanterat se resultat! Försök samtidigt att inte slarva med träningen, lär dig alla övningar ordentligt och sen är det bara att börja pumpa:) Försök ligga på en 12 repsx3 set per övning eller liknande. Du kan för enkelhetens skull i början köra helkroppspass 2-3 gånger i veckan. kör då 1 övning för bröst, 1 övning för biceps, 1 övning för ben osv. Kommer nog bli bra d där!

edit: såg nu att du inte gymmar, men som sagt, vill du börja med det är det ju bara bra=)

PiNG.
2009-01-15, 10:34
Jordnötter eller dylikt, finns en uppsjö av nötter att välja på, är ca 600 kcal/100 gram. Man behöver inte äta nötter hela tiden, men du kan ju gott stoppa i dig några efter maten för att öka intaget av kalorier.

Ungrim
2009-01-15, 10:39
Jag var nog lite för snabb med att läsa ditt inlägg, Du har inga planer på att börja gymma utan du vill bara gå upp i vikt??

Brooklyn
2009-01-15, 10:50
Är lika lång som dig, 172. Vägde 52 för 1,5-2 år sen. Nu väger jag 70 *flex*.

Gymma 2-3 dagar i veckan, konditionstränar du jättemycket så kan du dra ner på det lite (det kommer gynna tillväxt). Ät mat med 2,5-3 timmars mellanrum ungefär, typ:

7:00 Frukost

09:30 mellanmål (typ macka + banan) skippa banan, ta cirka 100g nötter till..
12:00 Lunch (typ potatis, pasta, ris, kött, fisk, kyckling med grönsaker) skippa grönsakerna, mättar för mkt och innehåller väldigt lite kcal.

15:00 mellanmål (typ proteinshake + frukt) byt ut frukten mot en rejäl macka eller som innan, en rejäl näve med nötter.
17:00 Ta en eller en halv gainer innan träning, träna 1 timme.

18:00 Gainer efter träning

19:00 Middag

22:00 Kvällsmål, typ nån proteindryck, lite gröt eller nåt. gröt har lite kcal om man tänker på hur mkt det mättar, gör proteindrinken till en gainer istället med mixade havregryn och ev släng in lite rapsolja.
Kör du på det hära i ett par veckor kommer du garanterat se resultat! Försök samtidigt att inte slarva med träningen, lär dig alla övningar ordentligt och sen är det bara att börja pumpa:) Försök ligga på en 12 repsx3 set per övning eller liknande. Du kan för enkelhetens skull i början köra helkroppspass 2-3 gånger i veckan. kör då 1 övning för bröst, 1 övning för biceps, 1 övning för ben osv. Kommer nog bli bra d där!

edit: såg nu att du inte gymmar, men som sagt, vill du börja med det är det ju bara bra=)

jag har lagt inte lite feedback med röd text.

kaysim
2009-01-15, 11:09
jag har lagt inte lite feedback med röd text.

SOM SAGT, var några förslag/exempel bara:) Sen är det väl inte så väldans överdrivet bra som vissa säger med supermycket nötter? (läste i nån tråd härom dagen). Jag ville mest visa hur ett kostupplägg kunde se ut för någon som förmodligen har dåliga matvanor och inte äter mellanmål!

Audrey
2009-01-15, 11:36
Calogen. 150kcal för en liten hutt på 30ml.

RandomC
2009-01-15, 12:11
Känner igen mig väl i din situation. Vägde cirka 63 kilo på 186 cm när jag var 17. Trodde på fullt allvar att jag inte kunde bli större. Om du fortfarande går i skolan tycker jag du ska utnyttja din skollunch till fullo. Sitt kvar vid bort hela lunchen och ta om ett par gånger. Om du har en stressig vardag kan du pröva att förbereda kalla matlådor dagen innan. Kyckling, kassler eller tonfisk blandat med pasta hade jag ofta med mig till skolan. Flytande kalorier eller godis (i lagom mängd) kan funka om du har svårt med matsug. Jag tycker du borde fokusera mindre på vad du äter och istället försöka äta mer överhuvudtaget. Mammas hemlagade mat kommer man ofta långt på. Själv ökade jag cirka 10 kilo första året. Ett par år senare låg vikten på strax under 90.

princeali
2009-01-15, 17:58
Tack så mycket grabbar!

Jag ska börja gymma och äta stora lass med mat nu!
Problemet är att jag inte orkar äta så stora portitioner för min magsäck är inte så stor ju :/

Anton Fräs
2009-01-15, 18:00
Blir du mätt lätt ät energitäta livsmedel. Använd grädde, oljor, gör goda såser, ät vit pasta och liknande. Gå rakt emot "hälsotrenden" skulle jag nästan vilja påstå, i ditt fall kaloritätt = bra

princeali
2009-01-15, 18:05
Har ni några bra maträtter jag kan be min mamma köpa hem med hög kalori nivå?
skulle varit super, eftersom jag har 0 aning om vilken mat jag ska köpa för att "lättare" gå upp i vikt samtidigt som jag pressar ner maten

WHITEFOLKS
2009-01-15, 18:11
En liter röd mjölk om dagen utöver din vanliga mat fixar nog ditt problem tills du har vant dig vid att äta större mängder.

mini
2009-01-15, 18:17
Ät det du gillar, men ha lite extra smör i pastan eller såsen, drick röd mjölk, ha dressing på salladen osv. Det finns många trådar som handlar om viktökning här. Sök och du skall finna.

CiCoro
2009-01-15, 18:26
hade samma problem som du! hela livet var jag den smala killen, hade perioder när jag rörde på mig 24/7 och perioder när man bara satt vid tvn och datan, men var lika smal hela tiden..allt handlar om att kämpa med maten, kommer ihåg att man kände sig mätt och inte var sugen på något men just då ska du tvinga in dig 1 extra macka..ska alltid försöka hitta något litet du kan knapra in dig..sen borde du köpa in kosttillskott - gainers..de hjälper riktigt mycket..ta 1 varje dag, så kommer det hjälpa..

Commando1980
2009-01-15, 18:34
prova även hemmagjorda shakes: mjölk+glass+frukt+gainer/proteinpulver+havregryn+honung

Icefire
2009-01-15, 18:48
Har ni några bra maträtter jag kan be min mamma köpa hem med hög kalori nivå?
skulle varit super, eftersom jag har 0 aning om vilken mat jag ska köpa för att "lättare" gå upp i vikt samtidigt som jag pressar ner maten

Olivolja och lite vinäger på alla sorters grönsaker ger lite extra energi, plus att det blir mycket godare.
Börja äta efterrätt, ta en bulle eller glass eller vad du kan tänka dig efter maten.
Det gäller ju också att maten inte blir alldeles för mäktig även om den är energität. Gör du tex en skinksås på grädde och har i någon fet ost är det ju stor skillnad mot motsvarande maträtt på vanlig mjölk utan någon ost i. Fast du måste ju orka peta i dig lika mycket av den energitätare varianten om det ska göra skillnad i slutändan.

Du har fått många bra tips i övrigt, att äta långsamt och lite oftare är bra. Inte pressa på för mycket på en gång. Och att äta sånt som du tycker om! Annars blir det nog jobbigt i längden.

1684_
2009-01-15, 18:50
tänk inte bara på msukler, du e som i mitt fall. Fett!
Du kmr få muskler grabben, lugn de kmr de med, Fyfan va kul de e egtnlgien å gå upp ifrån undervikt, när man ser tbk e man totalt olik den där magra stickan.

Ät mkt bananer, nötter, avokado, kolhydrater, protein, ja å bullar å sånt du kmr över.
Men kom ihåg, riktig mat varar i alla lägen.
Försöka stressa av, inte gå allt för mkt för de förbränner du stoppar i munnen. Se till att sova mkt med.

1684_
2009-01-15, 18:51
Har ni några bra maträtter jag kan be min mamma köpa hem med hög kalori nivå?
skulle varit super, eftersom jag har 0 aning om vilken mat jag ska köpa för att "lättare" gå upp i vikt samtidigt som jag pressar ner maten

Blodpudding e alla bulk, mumma. Åt det idag. :D

Annars om ni har överbliven kotk poatis, stek de med kött eller köttrester och rör ihop med annat. å ät några ägg till som pyttipanna :D

ceejay
2009-01-15, 18:57
Jag gillar att äta pasta med carbonarasås(färdig :P) och i såsen brukar jag slänga i 50g margarin = 360kcal, till detta brukar jag också steka ett paket bacon vilket är ytterligare 300+ kcal som jag lägger på, mycket kalorier och gott. Dessutom dricker jag 3% mjölk till vilket ökar kcal ca 300 till

tsp
2009-01-15, 19:01
Tack så mycket grabbar!

Jag ska börja gymma och äta stora lass med mat nu!
Problemet är att jag inte orkar äta så stora portitioner för min magsäck är inte så stor ju :/

Tänj ut den!

princeali
2009-01-25, 17:01
tack grabbar & tjejer

Sniggel
2009-01-25, 23:17
tack grabbar & tjejer

Se bara till att inte träna för ofta och för mycket. Det är viktigt att du inte gör av med för mycket energi om du har ett behov av att äta dig ur din undervikt och det krävs dessutom inte speciellt mycket träning för att stimulera kroppen att använda näring till att bygga muskler, iaf inte i ditt fall. Jag skulle rekommendera 2 styrkepass i veckan (hela eller halva kroppen varje gång), absolut max 3 om du tycker att 2 är för lite, försök hålla det till en timme eller mindre per gång. Konditionsträning är ju bra för hälsan men försök hålla det till ett minimum tills du lyckas gå upp stadigt, vecka efter vecka, då kan du, om du vill, lägga till mer konditionsträning.

Padda
2009-01-25, 23:32
Ägg! det är gött med ägg till det mesta, om du äter potatis, makaroner o pasta hemma, stek ett eller två ägg till. Det är väldigt gott och det tillför lite :)

Trance
2009-01-25, 23:39
Se bara till att inte träna för ofta och för mycket. Det är viktigt att du inte gör av med för mycket energi om du har ett behov av att äta dig ur din undervikt och det krävs dessutom inte speciellt mycket träning för att stimulera kroppen att använda näring till att bygga muskler, iaf inte i ditt fall. Jag skulle rekommendera 2 styrkepass i veckan (hela eller halva kroppen varje gång), absolut max 3 om du tycker att 2 är för lite, försök hålla det till en timme eller mindre per gång. Konditionsträning är ju bra för hälsan men försök hålla det till ett minimum tills du lyckas gå upp stadigt, vecka efter vecka, då kan du, om du vill, lägga till mer konditionsträning.

Styrketräning bränner inte mycket energi direkt, speciellt inte när man börjar träna då intensiteten inte är den högsta.

Sniggel
2009-01-25, 23:46
Styrketräning bränner inte mycket energi direkt, speciellt inte när man börjar träna då intensiteten inte är den högsta.

Du har rätt, men det fanns andra anledningar som jag inte skrev till varför jag tyckte han skulle undvika att träna för mycket (syftade dessutom även på konditionsträningen). Och någon som har svårt att äta tillräckligt kan behöva all extra hjälp den kan få och några extra onödiga pass blir iaf några hundra kalorier slösade.
Sen är det förstås klart att träning kan påverka hungern upp eller ner beroende på individ och visar det sig att han får mycket bättre aptit av t ex styrketräning kanske det kan vara bra att träna styrka 3 eller t om 4 ggr i veckan.

Masdonne
2009-01-26, 23:43
Vill bara låna tråden lite för en enkel fråga. Har gått upp ganska bra i vikt det senaste halvåret men blir lite nojjig när vågen svajar +-2 kg under månaden. Vill ju inte gå ner i vikt mer och antar att jag behöver äta ännu mer än jag redan gör. Väger 78 kg i träningskläder på 180 cm.

Det jag åt idag var följande:
Frukost: Proteindrink (Inget mer då jag äter lunch en timma senare, förbannade lärare som placerar lunchen som första lektion istället för sista!)
Lunch: Normalstor portion pasta med kyckling
Mellanmål: 2 bananer, havrekaka (flapjack), sesamkakor, bröd och en bar.
Middag: Stor portion ris med kyckling (en vanlig tallrik fylld till bredden)
Kvällsmål: 100 gram nötter och en "nattprotein".

Utan att gå in närmare på kaloriintag osv, verkar detta vara ett upplägg som håller mig på mitt nuvarande vikt eller kan jag fortsätta gå upp på det som tidigare?
Funderar på att börja med gainer igen.
Tog det förut på morgonen men ska ändra på det. Jag tar även Gainomax efter träning, blir dte för mycket med en gainer på det? Bör jag då hellre ta gainer än gainomax? Om det inte spelar någon roll, när bör jag då ta gainer?

ceejay
2009-01-26, 23:52
vilka tider äter du på masdonne?

Masdonne
2009-01-26, 23:57
vilka tider äter du på masdonne?

Hela dagen blev fucked up idag pga av mitt schema, ska ändra på detta snart så detta är inget vanligt schema.

Frukost: 11:20
Lunch: 12:30
Mellanmål: 16:30
Tog några nötter efter träning runt klockan 19:00
Middag: 20:20
Kvällsmål: 23:30

ceejay
2009-01-27, 00:00
Det är ju frukosten och lunchtiderna som sabbar det lite :) helst ska du ju inte bara ta en proteindrink till frukost, då det är ett tillskott

men det ska ju absolut inte vara några problem att hålla din vikt iaf! Då det inte är tiderna som egentligen spelar roll, utan mängden

Masdonne
2009-01-27, 00:02
Det är ju frukosten och lunchtiderna som sabbar det lite :) helst ska du ju inte bara ta en proteindrink till frukost, då det är ett tillskott

men det ska ju absolut inte vara några problem att hålla din vikt iaf! Då det inte är tiderna som egentligen spelar roll, utan mängden

Exakt, har alltid haft svårt för frukostarna. I normala fall tar jag 2 mackor utäver det. Men funderar starkt på att börja med gröt istället. Brukar ta gröt på kvällarna om jag äter middag i tid. Var förjävla mätt efter dagens middag så det blev lite nötter och nattprotein.
Problemet är att jag är en kvällsmänniska; på morgonen är jag trött och saknar aptit (något som inte förbättras utav skolmaten) men på kvällen är jag pigg och hungrig.

ceejay
2009-01-27, 00:04
försök att gå upp lite tidigare, om så bara en kvart, så kanske aptiten hinner komma till liv :) har liknande problem, eller hade
gröt är väldigt bra till frukost, brukar jag käka :) nuförtiden äter jag dock bacon och ägg :D

Masdonne
2009-01-27, 00:10
försök att gå upp lite tidigare, om så bara en kvart, så kanske aptiten hinner komma till liv :) har liknande problem, eller hade
gröt är väldigt bra till frukost, brukar jag käka :) nuförtiden äter jag dock bacon och ägg :D

Får väl kanske göra det. :/
Antar att det är där skon klämmer men jag är frukstansvärt morgontrött... F¨r väl rycka sig i kragen helt enkelt. Tack för tipsen!

CiCoro
2009-01-27, 00:17
Får väl kanske göra det. :/
Antar att det är där skon klämmer men jag är frukstansvärt morgontrött... F¨r väl rycka sig i kragen helt enkelt. Tack för tipsen!

Tyvärr funkar inte det, är likadan själv - kan inte käka frukost och går upp helt för sent trots att jag vet att det påverkar min aptit och träning men likadant varje kväll..på kvällen säger man :"imon ska jag upp och käka tidigt och börja med en ny rytm", men sen på morgonen tänker man bara "fuck it" ,och vänder sig om och vaknar vid 13.00..blah

Masdonne
2009-01-27, 00:21
Tyvärr funkar inte det, är likadan själv - kan inte käka frukost och går upp helt för sent trots att jag vet att det påverkar min aptit och träning men likadant varje kväll..på kvällen säger man :"imon ska jag upp och käka tidigt och börja med en ny rytm", men sen på morgonen tänker man bara "fuck it" ,och vänder sig om och vaknar vid 13.00..blah

Haha, tyvärr stämmer det in. På helger då. Går ju i skolan så jag måste gå upp tidigt på vardagar (förutom måndagar då jag börjar 13!)

Sadde
2009-01-27, 00:48
Om du nu inte är hungrig på morgonen så behöver du inte tvinga i dig något mer förutom din proteindrink med tanke på att du ändå äter lunch en timme efteråt. Jag personligen är likadan, brukar aldrig vara hungrig på morgonen, men på kvällarna däremot, då kan jag äta som ett djur. Lägg till ett par kvällsmackor, ät lite fetare/kaloririkare kött än kyckling (som är ett ganska magert kött), lägg till någon fet gräddsås till middagen, feta pålägg på mackorna osv, allt för att öka kcal-intaget. Lycka till!