handdator

Visa fullständig version : Varför lite kolhydrater vid deff?


värstingen
2009-01-14, 20:29
Jag har märkt att många stryper kolhydratsintaget vid deff - varför?
Har sökt och hittat såndär forskningstext som jag icke förstår någonting av.

Eddie Vedder
2009-01-14, 20:38
Ett högt proteinintag är viktigt för att bibehålla muskelmassan vid energiunderskott så därför bör en relativt hög andel av energiintaget utgöras av protein. Vidare är proteinrik mat ofta något som många upplever som mest mättande.

Fett är livsnödvändigt vilket kolhydrater inte är.

Det brukar gå lite upp och ner för vilken diet som är mest populär och i dagsläget verkar de flesta föredra att sänka just kolhydratintaget. I min mening är det antagligen det bästa valet men inget är i seg "fel".

L-Sami
2009-01-14, 20:41
Protein och fett är viktigt att få i sig alltid, kolhydrater är inte det, det är därför bättre att minska på kolhydraterna för att uppnå energiunderskott. Dessutom mättar protein och fett bättre. Det betyder inte att man ska utesluta kolhydrater helt för då orkar man inte träna ordentligt, inte jag iaf.

King Grub
2009-01-14, 20:41
Ja, generellt brukar en kost med lite kolhydrater ge en något effektivare viktminskning än en kost med lite fett, om det totala energiintaget är detsamma. Skillnaderna är dock inte så stora, och det är genetiskt betingat och individuellt hur väl man svarar på en lågkolhydratdiet.

Eddie Vedder
2009-01-14, 20:55
Abnormal fatty acid metabolism and dyslipidemia play an intimate role in the pathogenesis of metabolic syndrome and cardiovascular diseases. The availability of glucose and insulin predominate as upstream regulatory elements that operate through a collection of transcription factors to partition lipids toward anabolic pathways. The unraveling of the details of these cellular events has proceeded rapidly, but their physiologic relevance to lifestyle modification has been largely ignored. Here we highlight the role of dietary input, specifically carbohydrate intake, in the mechanism of metabolic regulation germane to metabolic syndrome. The key principle is that carbohydrate, directly or indirectly through the effect of insulin, controls the disposition of excess dietary nutrients. Dietary carbohydrate modulates lipolysis, lipoprotein assembly and processing and affects the relation between dietary intake of saturated fat intake and circulating levels. Several of these processes are the subject of intense investigation at the cellular level. We see the need to integrate these cellular mechanisms with results from low-carbohydrate diet trials that have shown reduced cardiovascular risk through improvement in hepatic, intravascular, and peripheral processing of lipoproteins, alterations in fatty acid composition, and reductions in other cardiovascular risk factors, notably inflammation. From the current state of the literature, however, low-carbohydrate diets are grounded in basic metabolic principles and the data suggest that some form of carbohydrate restriction is a candidate to be the preferred dietary strategy for cardiovascular health beyond weight regulation.

Dietary carbohydrate restriction induces a unique metabolic state positively affecting atherogenic dyslipidemia, fatty acid partitioning, and metabolic syndrome. Prog Lipid Res. 2008 Sep;47(5):307-18.

http://www.sciencedirect.com/science?_ob=MImg&_imagekey=B6TBP-4S2F5GX-1-H&_cdi=5148&_user=10&_orig=browse&_coverDate=09%2F30%2F2008&_sk=999529994&view=c&wchp=dGLbVlz-zSkWb&_valck=1&md5=852c8057f9a81cc3790f8069d12fcdae&ie=/sdarticle.pdf

ABSTRACT

Background Trials comparing the effectiveness and safety of weight-loss diets are frequently limited by short follow-up times and high dropout rates.

Methods In this 2-year trial, we randomly assigned 322 moderately obese subjects (mean age, 52 years; mean body-mass index [the weight in kilograms divided by the square of the height in meters], 31; male sex, 86%) to one of three diets: low-fat, restricted-calorie; Mediterranean, restricted-calorie; or low-carbohydrate, non–restricted-calorie.

Results The rate of adherence to a study diet was 95.4% at 1 year and 84.6% at 2 years. The Mediterranean-diet group consumed the largest amounts of dietary fiber and had the highest ratio of monounsaturated to saturated fat (P<0.05 for all comparisons among treatment groups). The low-carbohydrate group consumed the smallest amount of carbohydrates and the largest amounts of fat, protein, and cholesterol and had the highest percentage of participants with detectable urinary ketones (P<0.05 for all comparisons among treatment groups). The mean weight loss was 2.9 kg for the low-fat group, 4.4 kg for the Mediterranean-diet group, and 4.7 kg for the low-carbohydrate group (P<0.001 for the interaction between diet group and time); among the 272 participants who completed the intervention, the mean weight losses were 3.3 kg, 4.6 kg, and 5.5 kg, respectively. The relative reduction in the ratio of total cholesterol to high-density lipoprotein cholesterol was 20% in the low-carbohydrate group and 12% in the low-fat group (P=0.01). Among the 36 subjects with diabetes, changes in fasting plasma glucose and insulin levels were more favorable among those assigned to the Mediterranean diet than among those assigned to the low-fat diet (P<0.001 for the interaction among diabetes and Mediterranean diet and time with respect to fasting glucose levels).

Conclusions Mediterranean and low-carbohydrate diets may be effective alternatives to low-fat diets. The more favorable effects on lipids (with the low-carbohydrate diet) and on glycemic control (with the Mediterranean diet) suggest that personal preferences and metabolic considerations might inform individualized tailoring of dietary interventions.

http://content.nejm.org/cgi/content/full/359/3/229

Shai et al. Weight Loss with a Low-Carbohydrate, Mediterranean, or Low-Fat Diet. N Engl J Med 359(3):229-241 July 17, 2008.

Background
Ketogenic diets are an effective healthy way of losing weight since they promote a non-atherogenic lipid profile, lower blood pressure and decrease resistance to insulin with an improvement in blood levels of glucose and insulin. On the other hand, Mediterranean diet is well known to be one of the healthiest diets, being the basic ingredients of such diet the olive oil, red wine and vegetables. In Spain the fish is an important component of such diet. The objective of this study was to determine the dietary effects of a protein ketogenic diet rich in olive oil, salad, fish and red wine.

Methods
A prospective study was carried out in 31 obese subjects (22 male and 19 female) with the inclusion criteria whose body mass index and age was 36.46 ± 2.22 and 38.48 ± 2.27, respectively. This Ketogenic diet was called "Spanish Ketogenic Mediterranean Diet" (SKMD) due to the incorporation of virgin olive oil as the principal source of fat (≥30 ml/day), moderate red wine intake (200–400 ml/day), green vegetables and salads as the main source of carbohydrates and fish as the main source of proteins. It was an unlimited calorie diet. Statistical differences between the parameters studied before and after the administration of the "Spanish Ketogenic Mediterranean diet" (week 0 and 12) were analyzed by paired Student's t test.

Results
There was an extremely significant (p < 0.0001) reduction in body weight (108.62 kg→ 94.48 kg), body mass index (36.46 kg/m2→31.76 kg/m2), systolic blood pressure (125.71 mmHg→109.05 mmHg), diastolic blood pressure (84.52 mmHg→ 75.24 mmHg), total cholesterol (208.24 mg/dl→186.62 mg/dl), triacylglicerols (218.67 mg/dl→113.90 mg/dl) and glucose (109.81 mg/dl→ 93.33 mg/dl). There was a significant (p = 0.0167) reduction in LDLc (114.52 mg/dl→105.95 mg/dl) and an extremely significant increase in HDLc (50.10 mg/dl→54.57 mg/dl). The most affected parameter was the triacylglicerols (47.91% of reduction).

Conclusion
The SKMD is safe, an effective way of losing weight, promoting non-atherogenic lipid profiles, lowering blood pressure and improving fasting blood glucose levels. Future research should include a larger sample size, a longer term use and a comparison with other ketogenic diets.

http://www.nutritionj.com/content/7/1/30

Spanish Ketogenic Mediterranean diet: a healthy cardiovascular diet for weight loss. Nutrition Journal 2008, 7:30

Zhang
2009-01-14, 21:05
Skulle vilja kapa tråden lite och frågar; Jag har själv inledet deffen lite smått nu och letar efter ställen att kapa / ersätta med protein. Ett utav de här ställena jag funderar på är att ta bort Malton ur gainers vid pre / post träning.

Jag kör de igenom varje muskelgrupp 2 ggr / vecka med ett 72 timmars spann av vila mellan passen ( muskelgrupperna ). Kommer glykogenet att fyllas på utan vidare problem med kolhydrater som kommer ifrån kosten istället för att övermätta dem med malton också?

Detta handlar alltså om allting förutom ben-passen då vilket jag antar skulle fortfarande gynnsamt med malton i samband med träning eftersom det är 3 cardio pass under veckan likaväl.

Tack på förhand!

King Grub
2009-01-14, 21:17
Maltodextrin är aldrig nödvändigt i samband med något som inte kräver mer energi än styrketräning.

värstingen
2009-01-14, 21:23
Så jag behöver egentligen bara tänka på kalori in kalori ut när jag deffar?

Mickeee?
2009-01-14, 21:38
Så jag behöver egentligen bara tänka på kalori in kalori ut när jag deffar?

Alltså ingen skillnad om du kör 3000 kcal glass eller om du kör 3000 kcal grönsaker och kyckling? ;)

King Grub
2009-01-14, 21:51
Så jag behöver egentligen bara tänka på kalori in kalori ut när jag deffar?

Absolut inte. Kostens sammansättning är av stor betydelse. Hur kan du dra den slutsatsen av svaret du fick?

Alfred Nobel
2009-01-14, 21:58
En person på gymmet påstod att om man stryper kolhydratsintaget helt och enbart äter animaliskt fett och gräddiga såser går man ner i vikt, oavsett mängden energi man får i sig. Jag var såklart skeptiskt till påståendet och kritiserade med energilagarna - dvs, energiöverskott lagras som fettfri eller fettmassa. Men han säger att oavsett hur mycket man stoppar i sig, så längde det inte är kolhydrater, går man ner i vikt. Bullshit, eller hur?

King Grub
2009-01-14, 22:05
Ja.

värstingen
2009-01-14, 22:12
Absolut inte. Kostens sammansättning är av stor betydelse. Hur kan du dra den slutsatsen av svaret du fick?
Jag förkortade det helt enkelt. Jag bör inte tänka på kolhydrater sålänge jag äter nog med protein och fett, (vanlig mat), alltså tänka mest på att ligga i kaloriunderskott?

Scratch89
2009-01-14, 22:13
En person på gymmet påstod att om man stryper kolhydratsintaget helt och enbart äter animaliskt fett och gräddiga såser går man ner i vikt, oavsett mängden energi man får i sig. Jag var såklart skeptiskt till påståendet och kritiserade med energilagarna - dvs, energiöverskott lagras som fettfri eller fettmassa. Men han säger att oavsett hur mycket man stoppar i sig, så längde det inte är kolhydrater, går man ner i vikt. Bullshit, eller hur?

Det där är ett väldigt typiskt uttalande från någon som går från soffpotatis och chipsätare, till att faktiskt röra på sig och kontrollera sina portionsstorlekar.

Workoutboy234
2009-01-14, 22:23
Ja, generellt brukar en kost med lite kolhydrater ge en något effektivare viktminskning än en kost med lite fett, om det totala energiintaget är detsamma. Skillnaderna är dock inte så stora, och det är genetiskt betingat och individuellt hur väl man svarar på en lågkolhydratdiet.

oj det visste jag inte, vad beror det på?

Workoutboy234
2009-01-14, 22:29
nevermind, skyller på sjukdom ^^, såg precis vad studierna Eddie la upp handlade om.

Eddie Vedder
2009-01-15, 06:41
Jag förkortade det helt enkelt. Jag bör inte tänka på kolhydrater sålänge jag äter nog med protein och fett, (vanlig mat), alltså tänka mest på att ligga i kaloriunderskott?

Om du menar som så att sålänge du ligger på kcalunderskott och får i dig de mängder protein och fett kroppen behöver så är det sedan lugnt att gå hur lågt du vil på kolhydraterna utan att oroa dig för brister så stämmer det.

Men energiminus måste du ju åstadkomma och essentiella näringsämnen måste du få i dig.:)

zomban
2009-01-15, 08:53
En person på gymmet påstod att om man stryper kolhydratsintaget helt och enbart äter animaliskt fett och gräddiga såser går man ner i vikt, oavsett mängden energi man får i sig. Jag var såklart skeptiskt till påståendet och kritiserade med energilagarna - dvs, energiöverskott lagras som fettfri eller fettmassa. Men han säger att oavsett hur mycket man stoppar i sig, så längde det inte är kolhydrater, går man ner i vikt. Bullshit, eller hur?


En snubbe som predikade samma sak på gymmet jag tränade på förr, men precis som du själv sa, rent bullshit *bs* men låt honom stoppa i sig 1000kcal överskott/dag med beasås om han vill det, det får bli hans problem känns det som :)

manekin
2009-01-15, 09:24
jag är både "fett och -kolhydratsrädd" när jag deffar... hur mycket fett bör jag ta in som minimum, körde min förra deff i 6 månader (strikt) och mådde bättre än någonsin. Kan det vara så att jag ändå fick i mig tillräckligt eller bör jag tänka på att langa lite olivolja över grönsakerna? Har annars aldrig såser el. liknande kör till 90% mat där kyckling el. tonfisk är huvudingr, dvs både kolhydrats och fettfattigt... :-(

Lexidos
2009-01-15, 09:41
Jag har kört igång min deff nu o mina riktlinjer är 2g/kg kroppsvikt protein och 1 g/kg fett, jag har märkt att det svåraste är att få i sig tillräckligt med fett. Men jag går mest omkring och är mätt hela tiden så det blir inte så väldigt mycket kolisar.

zomban
2009-01-15, 10:20
jag är både "fett och -kolhydratsrädd" när jag deffar... hur mycket fett bör jag ta in som minimum, körde min förra deff i 6 månader (strikt) och mådde bättre än någonsin. Kan det vara så att jag ändå fick i mig tillräckligt eller bör jag tänka på att langa lite olivolja över grönsakerna? Har annars aldrig såser el. liknande kör till 90% mat där kyckling el. tonfisk är huvudingr, dvs både kolhydrats och fettfattigt... :-(


har för mig att runt kroppsvikt x 0,5 är rimligt intag i fett

LoTiX
2009-01-15, 18:51
har för mig att runt kroppsvikt x 0,5 är rimligt intag i fett

Jag kör på 1g per kg kroppsvikt från Grubs deffguide.

Cerberus
2009-01-15, 20:15
vad käkar ni för erat fett-intag?

Eddie Vedder
2009-01-15, 20:19
vad käkar ni för erat fett-intag?

Ägg, standardyoghurt, fet fisk och havregryn utgör nog mina primära fettkällor i alla fall. Därutöver är det en del grädde, gräddfil, ost, majonnäs, en omega-3 kapsel varannan dag m.m.

zomban
2009-01-15, 21:18
Jag kör på 1g per kg kroppsvikt från Grubs deffguide.

ja, det är kanske bättre att ligga där omkring..skrev 0,5g eftersom han undrade vad han bör ligga på i minimum.

Guddi
2009-01-15, 22:00
Vad jag vet så finns det bara tre studier som tittat på fett och testosteronnivåer mm, dem har alla tittat på energiprocent fett, dvs inte hur mycket fett man behöver i förhållande till kg kroppsvikt. Finns det någon mer studie på detta?

Ägg, standardyoghurt, fet fisk och havregryn utgör nog mina primära fettkällor i alla fall. Därutöver är det en del grädde, gräddfil, ost, majonnäs, en omega-3 kapsel varannan dag m.m.En omega-3 kapsel varannan dag? :) Vad är det för monsterkapslar?

Scratch89
2009-01-15, 22:25
En omega-3 kapsel varannan dag? :) Vad är det för monsterkapslar?

Skojar du nu? Omega 3-kapslar är rätt onödigt om man äter en vettig kost.

Scratchen
2009-01-15, 22:44
Det är nog en liten modefluga att minska på kolhydraterna också (tror det nämndes tidigare..). För Svensson som vill gå ner i vikt så kommer metoden att minska på kolhydraterna förmodligen ge snabbast effekt. Minskar man på kolhydraterna så minskas även glykogendepåerna.

Glykogen binder sin egen vikt 4 gånger i vatten, därav en snabb viktnedgång, vilket är vad Svensson vill åt.

antonio
2009-01-16, 01:22
Skojar du nu? Omega 3-kapslar är rätt onödigt om man äter en vettig kost.

Ursäkta om jag bryter in men gillar man inte fisk och äter fet fisk högst 1 ggn varannan vecka så bör det väl vara bättre med omega3 i kosttillskottsform än inget alls ?

/A

WHITEFOLKS
2009-01-16, 01:56
Jag tror att ett dagligt tillskott av omega3 skulle ha positiv effekt för de allra flesta. Hur stor effekt är givetvis beroende av många faktorer men det är nog ett utav de vettigaste tillskotten.

Eddie Vedder
2009-01-16, 05:26
En omega-3 kapsel varannan dag? :) Vad är det för monsterkapslar?

Jag äter fet fisk 3-4 gånger i veckan och varannan dag tar jag en Möller's Total. Det är en kapsel multivitamin och en kapsel fiskolja. Jag äter ju hyfsat okej så mer tror jag inte behövs, det blir ju alltså nästan fet fisk eller en kapsel fiskolja varje dag så intaget av omega-3 är nog inga fel.

Dessutom försöker jag ju medvetet äta ganska återhållssamt av sådana saker som är rika på fleromättat fett i övrigt så balansen n-3:n-6 är nog bra den också.

Scratch89
2009-01-16, 07:42
Ursäkta om jag bryter in men gillar man inte fisk och äter fet fisk högst 1 ggn varannan vecka så bör det väl vara bättre med omega3 i kosttillskottsform än inget alls ?

/A

Det beror väl på. Jag tror inte att en överdosering av omega 3 kommer ge mer effekter än att bara dosera normalt.

Jag äter väldigt sällan fisk. Ägg, ost och rapsolja är väl de tre stora fettkällorna, och jag får i mig tillräckligt med EFA ändå.

antonio
2009-01-16, 13:49
Det beror väl på. Jag tror inte att en överdosering av omega 3 kommer ge mer effekter än att bara dosera normalt.

Jag äter väldigt sällan fisk. Ägg, ost och rapsolja är väl de tre stora fettkällorna, och jag får i mig tillräckligt med EFA ändå.

Okej. Men hur vet man att man får i sig tillräckligt ? Jag har såklart inga vetenskapliga bevis för detta men särskilt under vintermånaderna så känner jag att jag blir piggare samt på ett bättre humör när jag intagit lite större mängder omega-3 (från fisk men främst i kosttillskottsform). Nu har min kosthållning den senaste tiden varit långt ifrån bra (undantaget sista 2 veckorna) så du kan mkt väl ha rätt i att man klarar sig mer än väl på en välbalanserad kost.

/A

Guddi
2009-01-16, 19:25
Skojar du nu? Omega 3-kapslar är rätt onödigt om man äter en vettig kost.Det var en liten skämtsam fråga till Eddie ja :) Men 1g fiskolja varannan dag ger knappast något om man inte får i sig omega 3 från andra källor med som ju Eddie får (och jag även trodde).

Angående att få i sig tillräckligt med EFA så är det mera DHA & EPA som man vill komma åt och det är mer eller mindre omöjligt att få om man inte tar kapslar eller äter fisk.

Scratch89
2009-01-17, 01:30
Angående att få i sig tillräckligt med EFA så är det mera DHA & EPA som man vill komma åt och det är mer eller mindre omöjligt att få om man inte tar kapslar eller äter fisk.

DHA och EPA är ju de två essentiella fettsyrorna... och de kan man få i sig utan fisk eller tillskott.

Sverker
2009-01-17, 07:45
Ägg skulle jag satsa på. Omega-3 ägg ifall man vill slippa fisk.

Lexidos
2009-01-17, 10:48
ägg, avokado, olivolja, hasselnötter och fisk är mina främsta fettkällor

50cent
2009-01-17, 15:50
stämmer det verkligen att kroppen inte kan ta upp allt fett? taget från wikipedia:

"Dessutom visar försök som publicerats i the Lancet 1956 att energi i form av intaget fett inte tas upp av kroppen till lika stor del som energi från protein eller kolhydrat. Detta skulle alltså tala mot teorin om att "en kalori alltid är en kalori" oavsett vad den kommer ifrån. En diet bestående av 1000 kcal om dygnet från fett gör eventuellt att man går ner i vikt fortare än 1000 kcal från protein, och i synnerhet 1000 kcal från kolhydrater."

isf hur stor skillnad

Eddie Vedder
2009-01-17, 15:57
stämmer det verkligen att kroppen inte kan ta upp allt fett? taget från wikipedia:

"Dessutom visar försök som publicerats i the Lancet 1956 att energi i form av intaget fett inte tas upp av kroppen till lika stor del som energi från protein eller kolhydrat. Detta skulle alltså tala mot teorin om att "en kalori alltid är en kalori" oavsett vad den kommer ifrån. En diet bestående av 1000 kcal om dygnet från fett gör eventuellt att man går ner i vikt fortare än 1000 kcal från protein, och i synnerhet 1000 kcal från kolhydrater."

isf hur stor skillnad

Det där är helt enkelt inkorrekt och med tanke på att den här fettdebatten inbegriper en hel del minst sagt osanasade människor skulle jag vara väldigt försiktig med wikipedia som källa.

Där kan ju vem som helst faktiskt skriva "fakta". Just det här ämnet är ett typexempel då jag själv inte skulle lita på wikipedia.

50cent
2009-01-17, 16:04
tack för svaret:thumbup:

Guddi
2009-01-17, 21:20
DHA och EPA är ju de två essentiella fettsyrorna... och de kan man få i sig utan fisk eller tillskott.Kroppens egna produktion av DHA och EPA från ALA är väldigt begränsad. Vill man uppnå de nivåer av DHA och EPA som har visat sig ge hälsofördelar så måste man få i sig DHA och EPA direkt. Det i särklass bästa sättet är genom fisk eller tillskott. Man kan även, som Sverker skriver kan man även få i sig lite genom ägg med omega 3.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/6/S1467

Klein
2009-01-17, 23:09
Kroppens egna produktion av DHA och EPA från ALA är väldigt begränsad. Vill man uppnå de nivåer av DHA och EPA som har visat sig ge hälsofördelar så måste man få i sig DHA och EPA direkt. Det i särklass bästa sättet är genom fisk eller tillskott. Man kan även, som Sverker skriver kan man även få i sig lite genom ägg med omega 3.

http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/83/6/S1467

Benmärg och hjärna är ju andra källor. Åtminstone benmärg har ju varit traditionell mat i Sverige ända fram till 80-talet i form av soppkött och kalvlägg. Osso Bucco erbjuds väl än idag på finare restauranger.

Eddie Vedder
2009-01-18, 07:55
Benmärg och hjärna är ju andra källor.

Även om få av oss kanske skulle ha lite svårt för att äta hjärna (och även svårt att ens få tag på om man nu skulle vilja) så har du nog rätt i att det borde vara en ypperlig källa till omega-3.

Det är ju delvis just för hjärnans skull vi rekommenderas ett högt intag och hjärnan är ju väldigt fet. Utan att veta mer noggrant (samt utan ork att söka upp svaret;)) kan jag tänka mig att hjärnan är rik på n-3 helt klart.

värstingen
2009-03-29, 20:33
Hur är det med kolhydrater på kvällen då, lagras det in som fett över natten såsom många påstår?

mikaelj
2009-03-29, 20:36
Hur är det med kolhydrater på kvällen då, lagras det in som fett över natten såsom många påstår?

Kolhydrater sänker nivån hGH, och eftersom muskeluppbyggnad/reparation är som störst på natten är det bättre att äta något som är mindre kolhydratrikt senare på kvällen.

Sedan påverkas fettinlagring troligen en smula eftersom du inte rör dig på natten och förbrukar kolhydraterna i samma takt som på dagen. Såvida du inte tränat precis innan, förstås.

Det är nog svårt att komma fram till något bra om just fettinlagringen, men för musklernas skull -- vad jag förstått -- är det bättre att minska.

värstingen
2009-03-29, 20:45
Kolhydrater sänker nivån hGH, och eftersom muskeluppbyggnad/reparation är som störst på natten är det bättre att äta något som är mindre kolhydratrikt senare på kvällen.

Sedan påverkas fettinlagring troligen en smula eftersom du inte rör dig på natten och förbrukar kolhydraterna i samma takt som på dagen. Såvida du inte tränat precis innan, förstås.

Det är nog svårt att komma fram till något bra om just fettinlagringen, men för musklernas skull -- vad jag förstått -- är det bättre att minska.
Så med andra ord så om jag ligger på underskott och äter kolhydrater på kvällen kommer inte fettminskningen "förstöras"?

mikaelj
2009-03-29, 20:49
Så med andra ord så om jag ligger på underskott och äter kolhydrater på kvällen kommer inte fettminskningen "förstöras"?

Inte en aning! :-) Det beror på så oerhört mycket att det är svårt att avgöra hur något påverkar saker fram och tillbaka.

Jag helgarderar och gömmer mig för kolhydraterna dygnet runt, enklast så.

värstingen
2009-03-29, 20:52
Inte en aning! :-) Det beror på så oerhört mycket att det är svårt att avgöra hur något påverkar saker fram och tillbaka.

Jag helgarderar och gömmer mig för kolhydraterna dygnet runt, enklast så.
Jaha =P

Mm jag försöker skippa kolhydraterna men nu till kvällen var jag så jävla hungrig och låg på 1000kcal så jag åt två mackor. Den gamla goda ångesten gör sig påmind!

King Grub
2009-03-29, 20:53
Så med andra ord så om jag ligger på underskott och äter kolhydrater på kvällen kommer inte fettminskningen "förstöras"?


Det finns det inget som säger.

Men kolhydrat- och fettrika mål på kvällen påverkar kroppen olika.

Ett högfettmål på kvällen påverkar nästa dags glukosmetabolism negativt (medan ett högkolhydratmål vid det tillfället påverkar triacylglycerolmetabolismen i stället).

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/75/3/505

Den här studien på flickor visade att ett sent, fettsnålt mål resulterade i en betydligt mer negativ fettbalans än ett fettrikt mål:

http://www.nature.com/oby/journal/v12/n7/full/oby2004141a.html

A.Steinbach
2009-03-29, 20:58
Kolhydrater sänker nivån hGH, och eftersom muskeluppbyggnad/reparation är som störst på natten är det bättre att äta något som är mindre kolhydratrikt senare på kvällen.

Sedan påverkas fettinlagring troligen en smula eftersom du inte rör dig på natten och förbrukar kolhydraterna i samma takt som på dagen. Såvida du inte tränat precis innan, förstås.

Det är nog svårt att komma fram till något bra om just fettinlagringen, men för musklernas skull -- vad jag förstått -- är det bättre att minska.

Och du tror att bara för att kolhydrater utsöndrar insulin och därmed motverkar GH utsöndring så kommer det vara negativt för muskeluppbyggnaden? GH har ju verkligen så otroliga anabola egenskaper för en vuxen person med normal GH-produktion.

Äter man mer kolhydrater på kvällen givet samma energiintag betyder det lägre kolhydratintag en annan gång på dygnet vilket leder till större negativ fettbalans då och det spelar alltså ingen roll om då fettbalansen blir högre då på kvällen, balans i slutänden.

mikaelj
2009-03-29, 21:11
Och du tror att bara för att kolhydrater utsöndrar insulin och därmed motverkar GH utsöndring så kommer det vara negativt för muskeluppbyggnaden? GH har ju verkligen så otroliga anabola egenskaper för en vuxen person med normal GH-produktion.

Vad jag har lärt mig är blodglukos omvänt proportionellt mot GH. Om det pytsas ut lite socker då och då i blodbanan borde ju då nivåerna GH bli mindre. Å andra sidan har jag också läst att GH + insulin = IGF-1, så nettoeffekten kanske ändå blir samma?

Guddi
2009-03-29, 23:28
Vad jag har lärt mig är blodglukos omvänt proportionellt mot GH. Om det pytsas ut lite socker då och då i blodbanan borde ju då nivåerna GH bli mindre.Det verkar som att även mängden fria fettsyror i blodet påverkar GH-nivåerna.

Conclusions: Our results strongly suggest the existence of a negative feedback loop, whereby effects of GH may be dampened by FFA inhibition of GH dependent STAT5 phosphorylation. The mechanisms behind and biological consequences of this finding awaits additional studies
Free fatty acids inhibit growth hormone/STAT5 signaling in human muscle: a potential feed-back mechanism
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19276230

Sverker
2009-03-30, 06:08
Vad jag har lärt mig är blodglukos omvänt proportionellt mot GH. Om det pytsas ut lite socker då och då i blodbanan borde ju då nivåerna GH bli mindre. Å andra sidan har jag också läst att GH + insulin = IGF-1, så nettoeffekten kanske ändå blir samma?


Samt att tillväxthormon hos färdigvuxna, dvs +20 år , enbart påverkar frisättningen av fett från fettdepåerna.

Vilket då bakvägen bevisas av att fria fettsyror bromsar frisättningen av tillväxthormon.

mikaelj
2009-03-30, 07:38
Tack, Sverker och Guddi!