handdator

Visa fullständig version : Hjälp med kosttillskott! Från grunden.


denniiizh
2009-01-14, 19:54
Hejsan alla trogna kollo medlemmar!

Så nu börjar det brinna i krokarna och även jag ska ta till kosttillskott, valen är många och i brist på kunskap behöver jag hjälp! Jag har tittar igenom diverse trådar och i shopen. Men finner att allt säger detsamma, dvs "ökar muskelmassa, återhämtning och trettiotolv andra grejer"

Jag behöver alltså hjälp att ta mig genom denna ofantliga labyrint av produkter. Jag planerar att träna fyra pass i veckan på gymmet. Även några konditionspass som erbjuds på gymmet(vilket förjävla fult ord..) som jag planerar att använda.

Just nu följer jag ingen speciell diet, inte heller väger jag min mat. Men äter rätt gör jag. Jag är relativt smal och lång. 192 lång och 83kg stor (född 92). Har absolut inget fett på kroppen, ganska stor runt axlarna och brösten. Har tidigare sysslat med konditionssporter där jag varit riktigt framgångsfull.

Så vad rådgiver ni mig att ta ? Och någon kanske vill ge en enkel förklaring av några produkter? Skulle vara guld värt. Om jag nu missat en likadan tråd ber jag om ursäkt.:em::em:

denniiizh
2009-01-14, 20:09
Efter att ha läst lite på http://http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105194 så verkar det vara klart att kreatin is the way to go,

pwnyou
2009-01-14, 20:36
Alla individer svarar dock inte på kreatin. Jag tror att det var 20% som inte fick svar.

denniiizh
2009-01-14, 20:37
Jo jag läste det också, Icke-responders som han kallade dem. Men vad använder du själv och vad skulle du rekommendera?

pwnyou
2009-01-14, 20:39
Jag har knappt någon erfarenhet alls. Det finns bättre folk på forumet som kan svara och förhoppningsvis också gör det.

denniiizh
2009-01-14, 20:45
Jag har knappt någon erfarenhet alls. Det finns bättre folk på forumet som kan svara och förhoppningsvis också gör det.

Jo jag får helt enkelt göra det! Men tack för din tid!

dannegavle
2009-01-14, 22:32
Kanske jag är blind, men vad är ditt mål med träningen? Det påverkar valet av kosttillskott...

denniiizh
2009-01-14, 22:44
Kanske jag är blind, men vad är ditt mål med träningen? Det påverkar valet av kosttillskott...

Mitt mål med träningen är att få en bättre fysik, men eftersom denna tråd är åt kosttillskott så är det vad som nämns, vilket du borde kunna läsa.

Protein
2009-01-14, 22:57
Om du nu vill biffa upp dig lite, och inte klarar att få i dig det som krävs genom din mat, så rekomenderar jag ...

Kreatin, billigt och bra
Proteinpulver/Gainer, som du kan ta innan och efter träning, eller hur du nu vill.
Det är väl dem 2 vanligaste produkterna..

Tänk bara på att XplodeSuperMegaProteinXXL inte är något annat än just mat i pulverform. så försök att styra upp kosten så mycket som möjligt och få i dig kolhydrader och protein!

kalajset
2009-01-14, 23:15
Tänk bara på att XplodeSuperMegaProteinXXL inte är något annat än just mat i pulverform. så försök att styra upp kosten så mycket som möjligt och få i dig kolhydrader och protein!

+1

Kan inte understrykas nog.

Inga kosttillskott är några måsten, och allt som oftast kommer man heller inte märka av några drastiska skillnader i sin träning, utan de flesta verkar på ett mer långtgående sätt. Ta t ex EAA i samband med träning. EAA är ett kosttillskott man skulle kunna förklara är tänkt att ersätta vassleprotein, i träningssammanhang. Det är starkt i ropet nu, "alla kör på det", och rent teoretiskt är det så att säga "bättre" än vassleprotein. Kanske kan man också bygga någon procents mer muskler till följd med den ökade stimuleringen av proteinsyntesen EAA ger jämfört med vassleprotein, men det är inget som kommer märkas första dagen, andra dagen, och inte heller tredje månaden. Detta är något man får acceptera före man ger sig ut och letar "mirakelprodukter", som just min erfarenhet iaf säger att många hyffsat nya styrketränanden tycks göra. Inte ens kreatin, som nog ändå får anses som det mest potenta, lagliga, (med bevisad effekt)-medlet vi har när det snackas styrketräning, kommer utföra några mirakel, särskilt inte om man inte lärt sig träna nära/på sin gräns än. Kanske orkar man någon reps eller två till, och kanske kan man lägga på sisådär 5% mer vikt än vanligt om man har tur, det är i princip allt man märker.

Hursomhelst, det finns fortfarande några vettiga kosttillskott de flesta har nytta av, till vettiga priser:

Kreatin - som redan nämts. Väldigt billigt sätt att öka sin prestationsförmåga.

EAA - teoretiskt som sagt "bättre" än vanligt vassleprotein.

Maltodextrin - snabba kolhydrater i pulverform. Kan hjälpa en fylla glykogendepåerna efter tunga/långvariga styrkepass, men kan med ännu större fördel användas efter konditionspass. Kan dessutom användas under själva passen, för att teoretiskt kanske kunna ge några bråkdelar mer energi.

Koffein - ett ämne 90% av alla garanterat kommer märke av vid intag, p ga sin akuta effekt. Koffein i högre doser hjälper en att prestera bättre än annars helt enkelt, varken mer eller varken mindre. Dock är inte skillnaderna som natt och dag direkt, utan koffein passar bäst vid långa pass när man behöver "något extra" som pushar på en.

Finns, trots det jag skrev tidigare, en hel del annat bra på marknaden, men generellt gäller att ju nyare man är på gymmet, desto mindre anledning har man att börja gå på de senaste Hi-techprodukterna direkt.

denniiizh
2009-01-15, 09:42
Tackar, finns det något mer att nämna om ämnet? Jag vet att det inte är nå mirakelsaker. Mina träningsvanor är bra och jag gymmat ett tag redan.

dannegavle
2009-01-15, 11:46
Mitt mål med träningen är att få en bättre fysik, men eftersom denna tråd är åt kosttillskott så är det vad som nämns, vilket du borde kunna läsa.

Du missförstod min fråga. Utan att veta vilka mål du har är det svårt att rekommendera kosttillskott.

Ökad uthållighet vid t.ex. löpning och större muskelmassa är två ganska skilda mål och "behandlas" inte på samma sätt eller med samma kosttillskott.

Du skrev heller inte varför du känner att du behöver kosttillskott. Återhämtar du dig långsamt? Orkar du inte igenom passen? Ökar du inte i volym tillräckligt snabbt? Annan anledning?

Imni
2009-01-15, 16:53
Personligen skulle jag satsa på proteintillskott och/eller kreatin. Sedan får du se över hur mycket magnesium och zink du får i dig, men om du ligger lågt där kan eventuellt ett tillskott vara att föredra.

Men viktigast av allt - ÄT. ÄT JÄVLIGT MYCKET.

Erik.L
2009-01-15, 18:32
+1

Kan inte understrykas nog.

Inga kosttillskott är några måsten, och allt som oftast kommer man heller inte märka av några drastiska skillnader i sin träning, utan de flesta verkar på ett mer långtgående sätt. Ta t ex EAA i samband med träning. EAA är ett kosttillskott man skulle kunna förklara är tänkt att ersätta vassleprotein, i träningssammanhang. Det är starkt i ropet nu, "alla kör på det", och rent teoretiskt är det så att säga "bättre" än vassleprotein. Kanske kan man också bygga någon procents mer muskler till följd med den ökade stimuleringen av proteinsyntesen EAA ger jämfört med vassleprotein, men det är inget som kommer märkas första dagen, andra dagen, och inte heller tredje månaden. Detta är något man får acceptera före man ger sig ut och letar "mirakelprodukter", som just min erfarenhet iaf säger att många hyffsat nya styrketränanden tycks göra. Inte ens kreatin, som nog ändå får anses som det mest potenta, lagliga, (med bevisad effekt)-medlet vi har när det snackas styrketräning, kommer utföra några mirakel, särskilt inte om man inte lärt sig träna nära/på sin gräns än. Kanske orkar man någon reps eller två till, och kanske kan man lägga på sisådär 5% mer vikt än vanligt om man har tur, det är i princip allt man märker.

Hursomhelst, det finns fortfarande några vettiga kosttillskott de flesta har nytta av, till vettiga priser:

Kreatin - som redan nämts. Väldigt billigt sätt att öka sin prestationsförmåga.

EAA - teoretiskt som sagt "bättre" än vanligt vassleprotein.

Maltodextrin - snabba kolhydrater i pulverform. Kan hjälpa en fylla glykogendepåerna efter tunga/långvariga styrkepass, men kan med ännu större fördel användas efter konditionspass. Kan dessutom användas under själva passen, för att teoretiskt kanske kunna ge några bråkdelar mer energi.

Koffein - ett ämne 90% av alla garanterat kommer märke av vid intag, p ga sin akuta effekt. Koffein i högre doser hjälper en att prestera bättre än annars helt enkelt, varken mer eller varken mindre. Dock är inte skillnaderna som natt och dag direkt, utan koffein passar bäst vid långa pass när man behöver "något extra" som pushar på en.

Finns, trots det jag skrev tidigare, en hel del annat bra på marknaden, men generellt gäller att ju nyare man är på gymmet, desto mindre anledning har man att börja gå på de senaste Hi-techprodukterna direkt.

Det här är nog ett av de bästa inläggen jag läst som någon har skrivit ang. kosttillskott/träningstillskott! +1! :thumbup:

Skulle också villja lägga till HMB till listan, som har ungefär samma effekt på muskelökning som kreatin, och dessutom är det liksom kreatin billigt. :)

ChrisDEFC
2009-01-16, 01:27
+1 på allt kalajset skrev

+1 på dannegavle åxå för du måste veta vad dina mål är. en snygg fysik får du nog definera lite bättre då det kan va extremt olika från person till person. vissa tycker coleman har snygg fysik och andra dras till rippade maratonlöpare osv. eftersom du nämner lågt kroppsfett och låg vikt i förhållande till längd så antar jag att du vill biffa på dig lite och då är ju gainer bra, lätt sätt att fylla på energi direkt efter passet och ett lätt sätt att få i sig mycket kcal på kort tid men som sagt förklara målen så blir det lättare och läs det kalajset skrivit en extra gång!