handdator

Visa fullständig version : Världens bästa spjutkastare leker gymnast


bigtraps
2009-01-14, 19:28
http://www.youtube.com/watch?v=F-zEYIe0EKA&feature=related

trebby
2009-01-14, 19:47
http://www.youtube.com/watch?v=tJzJjIMna5E&feature=related

Inte helt klen i bänken heller.

Visst är det med studs osv men det kan väl ändå inte vara 180 kg?
Någon som kan se vad det kan vara, 140 tycker jag det ser ut som?

Killen är 190 cm och på 90 pannor. Att då ta dubbla kroppsvikten känns otroligt när han inte ens tränar för det målet.
(http://www.friidrottaren.se/163.aspx)

ceejay
2009-01-14, 20:17
Woa, han är sjuk

jZL_TGXQj-w&feature=related

MaF
2009-01-14, 20:27
http://www.youtube.com/watch?v=tJzJjIMna5E&feature=related

Inte helt klen i bänken heller.

Visst är det med studs osv men det kan väl ändå inte vara 180 kg?
Någon som kan se vad det kan vara, 140 tycker jag det ser ut som?

Killen är 190 cm och på 90 pannor. Att då ta dubbla kroppsvikten känns otroligt när han inte ens tränar för det målet.
(http://www.friidrottaren.se/163.aspx)

nää...om det var 180kg så lägger jag fan ner träningen nu alltså.. så känns det.

tobbo
2009-01-14, 20:31
Det är säkert 180kg, om man klarar av att bli världsmästare i spjut måste man ha otroliga gener.

Pudzianovski
2009-01-14, 20:34
De flesta är väldigt starka som tävlar i spjut på den nivån. Ingen jättenyhet direkt. :thumbup:

PowPow
2009-01-14, 21:26
Woa, han är sjuk

jZL_TGXQj-w&feature=related

Sjukt ägd av Stefan Holm :D
WVZ3ZcorTF0

Inte så oväntat iofs.

ceejay
2009-01-14, 22:06
Sjukt ägd av Stefan Holm :D
WVZ3ZcorTF0

Inte så oväntat iofs.

QoKhEiAHfYs
:D

Herr Oberst
2009-01-14, 22:31
QoKhEiAHfYs
:D

Tror inte den snubben gör 2 meter ens, en höjd som Holm saxar över utan att anstränga sig

*ontopic* Om jag får slänga iväg min egen gissning så finns nog inte många världsspjutare som inte bänkar över 150kg

ceejay
2009-01-14, 22:44
Tror inte den snubben gör 2 meter ens, en höjd som Holm saxar över utan att anstränga sig

*ontopic* Om jag får slänga iväg min egen gissning så finns nog inte många världsspjutare som inte bänkar över 150kg

:confused::confused::confused:

Nikki
2009-01-14, 22:56
Tror inte den snubben gör 2 meter ens, en höjd som Holm saxar över utan att anstränga sig

*ontopic* Om jag får slänga iväg min egen gissning så finns nog inte många världsspjutare som inte bänkar över 150kg

Arvidsson? Han gör/har gjort en bit till.. Tycker inte han ser så överdrivet stor ut jämfört med andra konkurrenter i världseliten.. Mitt antagande därför är att många andra spjutkastare kan vara rätt hyfsade i bänk ändå, för att vara motionärer och inte tävlingslyftare..:thumbup:

Herr Oberst
2009-01-14, 23:11
Arvidsson? Han gör/har gjort en bit till.. Tycker inte han ser så överdrivet stor ut jämfört med andra konkurrenter i världseliten.. Mitt antagande därför är att många andra spjutkastare kan vara rätt hyfsade i bänk ändå, för att vara motionärer och inte tävlingslyftare..:thumbup:

Vet att han tagit 170kg nånting på tävling, då troligtvis med utrustning.

bigtraps
2009-01-15, 07:06
Tror han gjort +190 på tävling med tröja. Mera imponerande är väl runt 320 i mark.

Slartibartfast
2009-01-15, 08:52
Här är en film på Tero Pitkämäki där han bl.a. tränar här i Vasa, bänkar 170 (grymt fult iofs) och frontböjer 167,5. Ganska hyffsat. Han har även sprungit marathon. Verkar vara en väldigt ödmjuk och bra typ i övrigt också. Finlands Yankeee, typ.

WdTREvANpjg

Börje H
2009-01-15, 08:58
nää...om det var 180kg så lägger jag fan ner träningen nu alltså.. så känns det.

Det är säkert 180kg, om man klarar av att bli världsmästare i spjut måste man ha otroliga gener.

De flesta är väldigt starka som tävlar i spjut på den nivån. Ingen jättenyhet direkt. :thumbup:

Som så många gånger förr:
Är man bäst i världen på något och elitidrottare ut i fingerspetsarna så är man långt ifrån "normal".

Hemi
2009-01-15, 10:45
Här är en film på Tero Pitkämäki där han bl.a. tränar här i Vasa, bänkar 170 (grymt fult iofs) och frontböjer 167,5. Ganska hyffsat. Han har även sprungit marathon. Verkar vara en väldigt ödmjuk och bra typ i övrigt också. Finlands Yankeee, typ.

...

Gudars...fast fult är det ju bara för att han är så så spinkig själv så stången nästan drar ned honom från bänken, ser ju roligt ut.

Hemi
2009-01-15, 10:47
Fast iofs är det väl ett regelmässigt grymt 'ogiltigt´ lyft också.

jwzrd
2009-01-15, 10:52
Fast iofs är det väl ett regelmässigt grymt 'ogiltigt´ lyft också.

Det är ändå 170 bananer som flyttas. Det som slår mig när man ser elitatleter är att de verkligen lägger in hela satans jävla insatsen på bordet i alla lyft och i deras respektive tävlingsmoment.

bubbe
2009-01-15, 11:09
Det är ändå 170 bananer som flyttas.

:hbang:

Dessutom utan att någon tallar på stången.

Rycken tyckte jag nog var mer imponerande dock.

z_bumbi
2009-01-15, 12:29
Tror inte den snubben gör 2 meter ens, en höjd som Holm saxar över utan att anstränga sig

Hur många servar sätter Holm?

obesogen
2009-01-15, 12:30
Spjutkast är coolt tycker jag. Synd bara att man slaktar axeln och armbågen på kastarmen.

Herr Oberst
2009-01-15, 14:34
Hur många servar sätter Holm?

Har aldrig sett någon som kalla Holm för en av världens bästa servare heller så vad är din poäng?

z_bumbi
2009-01-15, 14:57
Har aldrig sett någon som kalla Holm för en av världens bästa servare heller så vad är din poäng?

Det är mig veterligen ingen heller som kallat killen i videon för världens bästa höjdhoppare så frågan är ju lika relevant som det du rabblade upp.

jwzrd
2009-01-15, 15:01
Har aldrig sett någon som kalla Holm för en av världens bästa servare heller så vad är din poäng?

Varför dissar du snubbens förmåga undrar jag. Han har en sjukt bra spänst och det första du säger om den [spänsten] är att han aldrig skulle klara 2 meter i höjd. Ok. Ja det var intressant. Jag gissar att du själv saknar både spänst och 2 meter i höjd.

Herr Oberst
2009-01-15, 15:17
Det är mig veterligen ingen heller som kallat killen i videon för världens bästa höjdhoppare så frågan är ju lika relevant som det du rabblade upp.

"One of the world's greatest jumpers" som svar på klippet om Holm. Som om volleybollspelaren skulle äga Holms spänst, vilket jag ställer mig något tveksam till.
Jag snackade inte om höjdhopp heller utan saxning, något som jag skulle gissa på kräver en viss spänst.

bigtraps
2009-01-15, 16:28
Kan aldrig sluta imponeras av den här bilden
http://www.trackandfieldnews.com/general/features/2003/brumel_obit.html
60 talets kung i höjdhopp. Tragiskt nog råkade han ut för en MColycka som
spolierade hans karriär. Skulle vart kul att sett hur högt han kunnat hoppa annars.

trebby
2009-01-16, 13:24
Verkar som att man får ta tillbaka sina antaganden, 180 kg är imponerande

130kg finsk sisu
2009-01-16, 13:31
friidrottares styrkeresultat är intressanta. De flesta äger random gymmare bara av den orsaken att de dedikerar sitt liv till idrotten!

bigtraps
2009-01-16, 16:25
friidrottares styrkeresultat är intressanta. De flesta äger random gymmare bara av den orsaken att de dedikerar sitt liv till idrotten!


+1:thumbup:

Yankeee
2009-01-16, 16:31
friidrottares styrkeresultat är intressanta. De flesta äger random gymmare bara av den orsaken att de dedikerar sitt liv till idrotten!

Och för att de styrketränar rätt mycket.

Kwon
2009-01-16, 16:33
Tror inte den snubben gör 2 meter ens, en höjd som Holm saxar över utan att anstränga sig


Tror ej heller snubben skulle vinna över Paul Morphy i ett parti schack.

Herr Oberst
2009-01-16, 16:37
Nähe...

MasterChief
2009-01-16, 16:37
Tror ej heller snubben skulle vinna över Paul Morphy i ett parti schack.

Det gör han garanterat.

Kwon
2009-01-16, 16:41
Det gör han garanterat.

Då måste du först kunna skicka Thorkildsen till 1800-talet för att påvisa denna garant.

MasterChief
2009-01-16, 16:42
Då måste du först kunna skicka Thorkildsen till 1800-talet för att påvisa denna garant.

Tänkte mest att det är ganska lätt att slå någon som är död.



;)

Kwon
2009-01-16, 16:47
Tänkte mest att det är ganska lätt att slå någon som är död. ;)

Hehe, well det e lite som att skuggboxas 30 sekunder i källaren och plötsligt utbrista "WOW i beat Bruce Lee!" :D

Herr Oberst
2009-01-16, 16:49
Hehe, well det e lite som att skuggboxas 30 sekunder i källaren och plötsligt utbrista "WOW i beat Bruce Lee!" :D

Men man kan inte vara säker på om Bruce är vassare än mig då?

Kwon
2009-01-16, 16:53
Men man kan inte vara säker på om Bruce är vassare än mig då?

Säker kan man aldrig vara.

On a good day, Herr Oberst may very well be a BEAST in the dojo.

Herr Oberst
2009-01-16, 16:57
On a good day, Herr Oberst may very well be a BEAST in the dojo.

Hoppas det :)
Fast det var nog snart 20 år sedan jag var i en dojo senast då jag lekte jiu jutsu

CrazyJoeDavola
2009-01-16, 17:53
Kommer ihåg dokumentären om stefan fernholm som gick på tv för ett tag sedan. Han var grymt snabb, stark och spänstig. NFL ville ju ha honom eftersom han var så mångsidig! Bodybuilding-tävling vann han ju också :) Visserligen var han dopad men endå.

http://www.dn.se/content/1/c6/80/85/26/fernholm.jpg

Janne69
2009-01-16, 18:18
Att den finske spjutkastaren kan hantera stora vikter är väl inte så överraskande, men hur kan Stefan Holm frivända 140kg??

http://news.bbc.co.uk/media/images/39406000/jpg/_39406193_holm144.jpg

Jacksatan
2009-01-16, 18:38
Att den finske spjutkastaren kan hantera stora vikter är väl inte så överraskande, men hur kan Stefan Holm frivända 140kg??

http://news.bbc.co.uk/media/images/39406000/jpg/_39406193_holm144.jpg

var det inte Christian Olsson som gjorde det?

Nitrometan
2009-01-16, 18:50
Arvidsson? Han gör/har gjort en bit till.. Tycker inte han ser så överdrivet stor ut jämfört med andra konkurrenter i världseliten.. Mitt antagande därför är att många andra spjutkastare kan vara rätt hyfsade i bänk ändå, för att vara motionärer och inte tävlingslyftare..:thumbup:

Vet att han tagit 170kg nånting på tävling, då troligtvis med utrustning.

Tror han gjort +190 på tävling med tröja. Mera imponerande är väl runt 320 i mark.

200 eller 205 har han gjort med tröja på tävling. 175 har jag sett honom göra på träning. 160 med fötterna uppe.

325 har han dragit i marken på tävling.

Vi brukar reta honom för att han är mycket starkare än de andra två nordborna i världstoppen i spjut men inte kastar längre än dem. ;)


Visst är friidrottare imponerande starka.

obesogen
2009-01-16, 18:52
var det inte Christian Olsson som gjorde det?

Jo stämmer. Holm har gjort 116 kg i frivändning

Här finns flera styrkeresultat från Holm:
http://www.scholm.com/blogg/blogg.asp?RubrikID=25&Femton=&Class=

MaF
2009-01-16, 19:04
Som så många gånger förr:
Är man bäst i världen på något och elitidrottare ut i fingerspetsarna så är man långt ifrån "normal".
Har inte sagt något annat utan det var just därför jag skrev som jag gjorde.

Janne69
2009-01-16, 19:32
Jo stämmer. Holm har gjort 116 kg i frivändning

Här finns flera styrkeresultat från Holm:
http://www.scholm.com/blogg/blogg.asp?RubrikID=25&Femton=&Class=

Ursäkta mig. det var 3-stegshopparen som gjorde 140. Hursomhelst, 116kg är mer än vad de flesta klarar i en vändning, trots avsevärt större muskelmassa.

obesogen
2009-01-16, 19:45
Ursäkta mig. det var 3-stegshopparen som gjorde 140. Hursomhelst, 116kg är mer än vad de flesta klarar i en vändning, trots avsevärt större muskelmassa.

Du är förlåten :) Tror ingen ifrågasätter att Holm har power, ffa vid den vikten.

joriice
2009-01-16, 20:05
Tror inte de jobbar 8-17 varje dag, har oregelbundna mattider och tränar orgelbundet. Det finns väldigt mycket rutin och exakthet i deras träning. Men visst, det är imponerande.

KniveN
2009-01-19, 04:58
"One of the world's greatest jumpers" som svar på klippet om Holm. Som om volleybollspelaren skulle äga Holms spänst, vilket jag ställer mig något tveksam till.
Jag snackade inte om höjdhopp heller utan saxning, något som jag skulle gissa på kräver en viss spänst.

Tror att volleybollspelaren slår Holm i spänst, även att spjutkastaren kan så honom då spänst mäts jämfota stillastående och vad jag har hört så ska Holm inte vara speciellt bra stillastående, (jämfört med fart) siffrorna jag har hört om Holms vertikalspänst är 75cm vilket inte är speciellt imponerande.

bubbe
2009-01-19, 08:38
Tror inte de jobbar 8-17 varje dag, har oregelbundna mattider och tränar orgelbundet. Det finns väldigt mycket rutin och exakthet i deras träning. Men visst, det är imponerande.

Menar du att resultaten är mindre värda därför de värderar idrotten högre än annat? Det är väl ffs en orsak att imponeras ännu mer.

Manta
2009-01-19, 08:46
Menar du att resultaten är mindre värda därför de värderar idrotten högre än annat? Det är väl ffs en orsak att imponeras ännu mer.

Att jämföra en elitidrottares resultat med en "vanlig" persons, känns ganska meningslöst. Klart att en prestation måste ses i förhållande till förutsättningarna.

Arne Persson
2009-01-19, 09:09
Jag förstår inte hur tex spjutkastares styrka kan ifrågasättas? Alla kastare är och måste vara jävligt starka vid sidan om tekniken. Många här är nog lite väl inskränkta i sitt gymtänkande...

Börje H
2009-01-19, 09:24
Jag förstår inte hur tex spjutkastares styrka kan ifrågasättas? Alla kastare är och måste vara jävligt starka vid sidan om tekniken. Många här är nog lite väl inskränkta i sitt gymtänkande...

Vafaaan!!? Om man kör DC++ 4 dagar i veckan stenhårt och trycker EAA optimalt borde man ju kunna vara starkare än friidrottsnördar *grr27*

Arne Persson
2009-01-19, 10:24
Vafaaan!!? Om man kör DC++ 4 dagar i veckan stenhårt och trycker EAA optimalt borde man ju kunna vara starkare än friidrottsnördar *grr27*

Ha ha ha!:D

bigtraps
2009-01-19, 14:10
Tror att volleybollspelaren slår Holm i spänst, även att spjutkastaren kan så honom då spänst mäts jämfota stillastående och vad jag har hört så ska Holm inte vara speciellt bra stillastående, (jämfört med fart) siffrorna jag har hört om Holms vertikalspänst är 75cm vilket inte är speciellt imponerande.

Det kan mycket väl stämma. Många kastare och tyngdlyftare kan mycket väl matcha hoppare. Men med fart blir det förstås en helt annan sak

130kg finsk sisu
2009-01-19, 14:26
Och för att de styrketränar rätt mycket.
Ja, har jag sagt något annat?

Tycker bara att vi styrkelyftare och random gymmare som kör DC och esapro har så jäkla mycket att lära av friidrottarna.
När jag tränade i Vasa hade jag förmånen att träna med världstjärnor i olika grenar och se deras målmedvetenhet och kunnande!
Framförallt kan vi lära oss mycket om deras explosiva träning.

Börje H
2009-01-19, 14:47
Tycker bara att vi styrkelyftare och random gymmare som kör DC och esapro har så jäkla mycket att lära av friidrottarna.

Det tror jag också. Friidrottarna är nog en av de atletgrupper som har mest gemensamt med oss lyftare. Nu är jag inte alls speciellt insatt i detaljplaneringen runt dem men det intryck man får är iaf att de är minutiösa i sin planering och satsar 100% på sin sport. Vågar vila när det skall vilas och kör mängd när det skall köras mängd. Dessutom tror jag att det, likt många seriösa lyftre, slutat leta efter den heliga gralen vad gäller kosttillskott och träningsmodeller. De utvecklar det som fungerar och underkastar sig systemet de väljer tillsammans med sin coach.

130kg finsk sisu
2009-01-19, 16:19
Det tror jag också. Friidrottarna är nog en av de atletgrupper som har mest gemensamt med oss lyftare. Nu är jag inte alls speciellt insatt i detaljplaneringen runt dem men det intryck man får är iaf att de är minutiösa i sin planering och satsar 100% på sin sport. Vågar vila när det skall vilas och kör mängd när det skall köras mängd. Dessutom tror jag att det, likt många seriösa lyftre, slutat leta efter den heliga gralen vad gäller kosttillskott och träningsmodeller. De utvecklar det som fungerar och underkastar sig systemet de väljer tillsammans med sin coach.
Exakt. De letar som sagt inte efter nåt mirakel program eller kosttillskott men de uppgraderar sin träning hela tiden med nya intryck. Och med tekniken är det mycket nogranna. OBS! Tekniken i tävlingsgrenarna.
En annan sak jag har lärt mig av dem är att de mesta eller allt man gör skall ha en transfer till tävlingsgrenen. De borde många styrkelyftare göra oxå.
De skall i princip vara så extremt så att kör man biceps så kör man det för att bli starkare i SL och ingenting annat!

kjell33
2009-01-19, 16:41
Finns ju en del exempel på friidrottare som klivit över till OL och gör riktigt bra resultat...tänker på berndtssonskorna och hanna ledin först och främst

Yankeee
2009-01-19, 16:44
Ja, har jag sagt något annat?

Tycker bara att vi styrkelyftare och random gymmare som kör DC och esapro har så jäkla mycket att lära av friidrottarna.
När jag tränade i Vasa hade jag förmånen att träna med världstjärnor i olika grenar och se deras målmedvetenhet och kunnande!
Framförallt kan vi lära oss mycket om deras explosiva träning.

Va? Läs vad jag citerade.


Originally Posted by 130kg finsk sisu View Post
friidrottares styrkeresultat är intressanta. De flesta äger random gymmare bara av den orsaken att de dedikerar sitt liv till idrotten!

För det första är det inte så att det är speciellt svårt att äga random gymmare. För det andra så äger de inte random gymmare för att de dedikerar sina liv till idrotten, det är det många som gör utan att äga random gymmare. Det handlar helt enkelt bara om att de styrketränar, mycket, och antagligen mer än random gymmare.

joriice
2009-01-19, 18:00
Menar du att resultaten är mindre värda därför de värderar idrotten högre än annat? Det är väl ffs en orsak att imponeras ännu mer.

Menar att det är knas att vissa jämför sig och tänker "hur fan!"
Det är inte som om att man själv har varken tid, ork eller ofta ens förutsättningarna för att träna som dessa idrottare gör.

Men hade alla idrottat som arbete då hade inte lika många höjt på ögonbrynen här tror jag.

130kg finsk sisu
2009-01-19, 19:55
Nåt man lär sig på kolo dagligen är att "diskutera aldrig med en STKare!" :). Är lika omöjligt som att diskutera utrikespolitik med en Stalinist. ;9

Trots att elitfriidrottarna är yrkesmän så är även random friidrottares gym resultat anmärkningsvärda. Jag vill fortfarande påstå att vi har mycket att lära av friidrottarna.
Finns få dåligt tränade friidrottare men många dåligt tränade "random gymmare"

Yankeee
2009-01-19, 20:09
Nåt man lär sig på kolo dagligen är att "diskutera aldrig med en STKare!" :). Är lika omöjligt som att diskutera utrikespolitik med en Stalinist. ;9

Trots att elitfriidrottarna är yrkesmän så är även random friidrottares gym resultat anmärkningsvärda. Jag vill fortfarande påstå att vi har mycket att lära av friidrottarna.
Finns få dåligt tränade friidrottare men många dåligt tränade "random gymmare"

Om du har problem med att diskutera med folk, var tror du att problemet finns?

Ja, vi kan lära mycket från friidrottare och många andra elitidrottare. Det är dock en brutal skillnad på det och på att påstå att friidrottare äger random gymmare för att de har dedikerat sitt liv till sin idrott. Om du bara inser att friidrottare tränar mycket styrketräning så skulle det hela inte vara speciellt konstigt för dig heller.

Nu drar du en slutsats utan någon som helst tanke bakom igen. Anledningen till att det finns fler otränade gymmare är naturligtvis att det finns fler motionärer och svenssons i styrketräningsgruppen. Jämför t.ex. hur stor del av landets friidrottare som tävlar med hur många landets styrketränande som tävlar.

bubbe
2009-01-19, 20:15
Menar att det är knas att vissa jämför sig och tänker "hur fan!"
Det är inte som om att man själv har varken tid, ork eller ofta ens förutsättningarna för att träna som dessa idrottare gör.

Men hade alla idrottat som arbete då hade inte lika många höjt på ögonbrynen här tror jag.

Klart man inte kan jämföra sig, dessa personer är elitidrottare. Med en vilja och engagemang som är svår att hitta på andra ställen. Tillgång till träningstid är bara en liten del av dessa otroliga prestationer. Tycker inte det finns anledning att förminska dessa personers prestationer genom att påstå något sådant.

130kg finsk sisu
2009-01-19, 20:40
Om du har problem med att diskutera med folk, var tror du att problemet finns?

Ja, vi kan lära mycket från friidrottare och många andra elitidrottare. Det är dock en brutal skillnad på det och på att påstå att friidrottare äger random gymmare för att de har dedikerat sitt liv till sin idrott. Om du bara inser att friidrottare tränar mycket styrketräning så skulle det hela inte vara speciellt konstigt för dig heller.

Nu drar du en slutsats utan någon som helst tanke bakom igen. Anledningen till att det finns fler otränade gymmare är naturligtvis att det finns fler motionärer och svenssons i styrketräningsgruppen. Jämför t.ex. hur stor del av landets friidrottare som tävlar med hur många landets styrketränande som tävlar.
Jag tycker mycket om att diskutera. Men jag tycker bara att det alltid blir vildast med STKarna. :)
Jag inser att friidrottarna tränar mycket styrka, men pointen jag vill få fram att jag anser att friidrottarna oavsett nivå har en bättre tanke och vilja bakom sin träning än de som tränar på gym. Och även många såna som här skulle kallas för "biff".

130kg finsk sisu
2009-01-19, 20:48
Sen kan jag utifrån mina egna erfarenheter säga att efter 3 år på ett gym där många friidrottare körde att de trots rent av mindre träning än vanliga gymmare hade friidrottarna oftast märkbart bättre styrkeresultat än gymmarna. Orsakerna är många, men det är inte enbart att de "tränar mycket styrketräning". Utan de tränar enligt mej med en större dedikation, vilja, målmedvetenhet och framgång än de flesta gymmarna.