handdator

Visa fullständig version : Störande Granne - Tips? please?


porja
2009-01-14, 18:56
Min granne är verkligen störa mig med flit:

mån 14 januari kl ca 6.10-6.35 :
går med klackskor(under ca 20 min) i lägenheten "igen". Det hörs tydligt
när hon går med skorna och jag väcks av det, får stress, kan inte sova osv....
Tydligen förstår hon ingenting att detta störande. Hur många gånger ska man säga till denna människa.


förra året när vi pratade:

Jag:

vad är det för pang ljud som pågick hela tiden från 6.45 idag. du väckte mig pga det,
varför gör du så här, du går oxå med högklackad skor varje dag under lång tid innan avfärden
från lägenheten. varför gör du så här, du gjorde det inte ett tag förut, sedan började du
göra det igen mer och mer... du väcker mig varje dag nu. varför?


Hon:

Du måste låta mig vara! Jag har inte skor inne och tassar på tå för din skull.
Jag kan knappast väcka dig varje dag, då jag sällan är hemma eller gör ljud ifrån mig. Jag har kommit överens med ordföranden om vad som gäller.


Allt hon säger är inte sant, alltså det motsatta har hon gjort...

vad ska man göra....hur ska man bevisa det för hyresvärden? tips? ev vittne mm...???

Granatgiraffen
2009-01-14, 19:00
Min granne är verkligen störa mig med flit:

mån 14 januari kl ca 6.10-6.35 :
går med klackskor(under ca 20 min) i lägenheten "igen". Det hörs tydligt
när hon går med skorna och jag väcks av det, får stress, kan inte sova osv....
Tydligen förstår hon ingenting att detta störande. Hur många gånger ska man säga till denna människa.


förra året när vi pratade:

Jag:

vad är det för pang ljud som pågick hela tiden från 6.45 idag. du väckte mig pga det,
varför gör du så här, du går oxå med högklackad skor varje dag under lång tid innan avfärden
från lägenheten. varför gör du så här, du gjorde det inte ett tag förut, sedan började du
göra det igen mer och mer... du väcker mig varje dag nu. varför?


Hon:

Du måste låta mig vara! Jag har inte skor inne och tassar på tå för din skull.
Jag kan knappast väcka dig varje dag, då jag sällan är hemma eller gör ljud ifrån mig. Jag har kommit överens med ordföranden om vad som gäller.


Allt hon säger är inte sant, alltså det motsatta har hon gjort...

vad ska man göra....hur ska man bevisa det för hyresvärden? tips? ev vittne mm...???

Om du sa sådär som du skrev här ovan så kan jag förstå att hon blev förvirrad, låter ju helt galen. :)

Gå upp och banka på hennes dörr på morgonen nästa gång hon gör det, värt att förlora lite sömn för att hon ska förstå.

fåret
2009-01-14, 19:01
filma lite när hon går, alltså nerifrån din lägenhet och gå runt lite. Kan mycket väl fungera om hyresvärden är trevlig/gillar dig :)

rooz
2009-01-14, 19:04
1. Låt "ordförande" komma hem och lyssna på detta. Problemet är ju att om detta bara händer tidigt på morgonen så kanske svårt att få dit någon vid den tiden på morgonen

2. Stå på dig, verkligen övertyga allt och alla om att du har rätt, kan gå om man verkligen försöker.

delta_mats
2009-01-14, 19:05
Hon ska väl förmodligen till jobbet och har klackskor på sitt jobb. Låt henne vara, sedan när ska man inte få stiga upp och gå till arbetet i fred, i de kläder man själv vill?

Förmodligen sämsta gnälltråden på kolozzeum so far.

coxie
2009-01-14, 19:08
Mitt tips är att flytta ut i en stuga i norrland med 50 mil till närmsta granne.

Att väsnas lite när man går till jobbet får man tåla.

porja
2009-01-14, 19:09
Mitt tips är att flytta ut i en stuga i norrland med 50 mil till närmsta granne.

Att väsnas lite när man går till jobbet får man tåla.


hahaha skön tips :laugh:

porja
2009-01-14, 19:12
Hon ska väl förmodligen till jobbet och har klackskor på sitt jobb. Låt henne vara, sedan när ska man inte få stiga upp och gå till arbetet i fred, i de kläder man själv vill?

Förmodligen sämsta gnälltråden på kolozzeum so far.

1. Låt "ordförande" komma hem och lyssna på detta. Problemet är ju att om detta bara händer tidigt på morgonen så kanske svårt att få dit någon vid den tiden på morgonen

2. Stå på dig, verkligen övertyga allt och alla om att du har rätt, kan gå om man verkligen försöker.

det låter rätt, tack kolo bro :)

tack för stödet alla.

porja
2009-01-14, 19:13
Om du sa sådär som du skrev här ovan så kan jag förstå att hon blev förvirrad, låter ju helt galen. :)

Gå upp och banka på hennes dörr på morgonen nästa gång hon gör det, värt att förlora lite sömn för att hon ska förstå.


men då blir det motbevis med många vittnen på hennes våning.

L-Sami
2009-01-14, 19:16
Öronproppar är ett tips.

Snobbe
2009-01-14, 19:20
Du prata me henne för ett år sen? Kanske ska ta o prata me henne igen. Denna gång kanske va lite trevlig säga att du faktist vaknar när hon går runt och undrar om det skulle gå att försöka va lite tystare nästa gång? När jag läser vad du skriver så låter de som någon 80+ tant som står o bankar me kvasten i taket varje gång någon gör ett ljud (något som kan funka btw om du vill det).

porja
2009-01-14, 19:22
Öronproppar är ett tips.

men de kommer ut... ska testa igen...
men det känns onaturligt för att täcka öronen hela natten

PowPow
2009-01-14, 19:26
Testa prata med henne igen, som någon sa. Var trevlig och försök få henne att förstå.

Det är ju inte någon större uppoffring hon måste göra. Det räcker ju att vänta att ta på sig skorna tills hon ska gå ut från lägenheten.

Edit: Är det henne du står och tittar på på din avatar?

Carolinew
2009-01-14, 19:27
Hon ska väl förmodligen till jobbet och har klackskor på sitt jobb. Låt henne vara, sedan när ska man inte få stiga upp och gå till arbetet i fred, i de kläder man själv vill?

Förmodligen sämsta gnälltråden på kolozzeum so far.

Jo, men är hon verkligen tvungen att ha på sig ytterskorna inomhus och gå runt, bara för att hon skall ha dem på jobbet en timma senare? Varför inte bara göra som normalt folk och ta på sig dem innan man går utanför dörren?

Hade själv tyckt att det varit skitstörande att höra. Visst kan man inte kräva att det skall vara helt tyst i en lägenhet, och på dagarna gör det mig ingenting om folk väsnas lite, men tidiga mornar och sena kvällar (efter 22) så tycker jag faktiskt att man skall visa lite hänsyn till sina grannar. Ni säger att man skall flytta ut i skogen om man inte tål oväsen, men kanske är det de som inte kan låta bli att föra oväsen på sådana tider som skall flytta :)

porja
2009-01-14, 19:28
Du prata me henne för ett år sen? Kanske ska ta o prata me henne igen. Denna gång kanske va lite trevlig säga att du faktist vaknar när hon går runt och undrar om det skulle gå att försöka va lite tystare nästa gång? När jag läser vad du skriver så låter de som någon 80+ tant som står o bankar me kvasten i taket varje gång någon gör ett ljud (något som kan funka btw om du vill det).

Jag har gjort det oxå.
____________________________
"LÅT MIG VARA" säger hon !!!!!!


varför går man med högklackade skor i 20 minuter innan avfärden från lägenheten??? dessutom innan klockan 7.00 på en vardag morgon???

Hon lyssnar inte alls...

Brian The Family Dog
2009-01-14, 19:29
Är det henne du står och tittar på på din avatar?

:laugh: :laugh: :laugh:

porja
2009-01-14, 19:30
Testa prata med henne igen, som någon sa. Var trevlig och försök få henne att förstå.

Det är ju inte någon större uppoffring hon måste göra. Det räcker ju att vänta att ta på sig skorna tills hon ska gå ut från lägenheten.

Edit: Är det henne du står och tittar på på din avatar?

hon lyssnar ej.

hon säger:
"LÅT MIG VARA"

PowPow
2009-01-14, 19:33
hon lyssnar ej.

hon säger:
"LÅT MIG VARA"

Men vadå. Om du säger: Låt mig bara förklara vad jag menar.
Vad säger hon då? Det känns inte som om några friska människor får panik och gormar "LÅT MIG VARA" varje gång någon försöker prata med dem. Det kanske är sättet du försöker prata med henne?

Eller så är hon tappad bara.

delta_mats
2009-01-14, 19:37
Jo, men är hon verkligen tvungen att ha på sig ytterskorna inomhus och gå runt, bara för att hon skall ha dem på jobbet en timma senare? Varför inte bara göra som normalt folk och ta på sig dem innan man går utanför dörren?

Hade själv tyckt att det varit skitstörande att höra. Visst kan man inte kräva att det skall vara helt tyst i en lägenhet, och på dagarna gör det mig ingenting om folk väsnas lite, men tidiga mornar och sena kvällar (efter 22) så tycker jag faktiskt att man skall visa lite hänsyn till sina grannar. Ni säger att man skall flytta ut i skogen om man inte tål oväsen, men kanske är det de som inte kan låta bli att föra oväsen på sådana tider som skall flytta :)


Det är tämligen normalt att folk åker till jobbet den tiden på morgonen, ska alla behöva smyga enbart för att någon ligger och sover den tiden?
Om någon jobbar natt och sover på dagen, ska alla andra i hyreshuset vara tysta då så att den personen kan sova?

PowPow
2009-01-14, 19:39
Det är tämligen normalt att folk åker till jobbet den tiden på morgonen, ska alla behöva smyga enbart för att någon ligger och sover den tiden?
Om någon jobbar natt och sover på dagen, ska alla andra i hyreshuset vara tysta då så att den personen kan sova?

Men samhället är ju anpassat efter att vi är aktiva på dagen och sover på natten. Det finns en anledning till att man ofta får extra betalt för Obekväm arbetstid :)

L-Sami
2009-01-14, 19:40
men de kommer ut... ska testa igen...
men det känns onaturligt för att täcka öronen hela natten

Vanliga gula öronproppar plattar du till innan du stoppar in i öroren, de svullnar till inne i öronen, ramlar inte ut om du stoppar in dem tillräckligt djupt.

porja
2009-01-14, 19:40
Jo, men är hon verkligen tvungen att ha på sig ytterskorna inomhus och gå runt, bara för att hon skall ha dem på jobbet en timma senare? Varför inte bara göra som normalt folk och ta på sig dem innan man går utanför dörren?

Hade själv tyckt att det varit skitstörande att höra. Visst kan man inte kräva att det skall vara helt tyst i en lägenhet, och på dagarna gör det mig ingenting om folk väsnas lite, men tidiga mornar och sena kvällar (efter 22) så tycker jag faktiskt att man skall visa lite hänsyn till sina grannar. Ni säger att man skall flytta ut i skogen om man inte tål oväsen, men kanske är det de som inte kan låta bli att föra oväsen på sådana tider som skall flytta :)

hon gör detta utanför föreningen regler 7.00-22.00.

hon har spelat upp högt musik förut oxå efter 22.00,,,alltså så höööög på en vardag kväll 23.30 . Men det har hon slutat med efter klagomål till föreningen av mig.

Nu vill hon störa mig alltså tidigt på morgonen för att det är svårt att kalla ditt vittnen på de 5-20 minuterna hon går med klackande skor.

egge
2009-01-14, 19:44
Är det normalt att höra om grannen ovanför går med klackskor i ett hyreshus? Jag tycker det låter som väldigt dålig ljudisolering. Iofs bor jag under en kille.

porja
2009-01-14, 19:44
Men vadå. Om du säger: Låt mig bara förklara vad jag menar.
Vad säger hon då? Det känns inte som om några friska människor får panik och gormar "LÅT MIG VARA" varje gång någon försöker prata med dem. Det kanske är sättet du försöker prata med henne?

Eller så är hon tappad bara.


Jag försöker alltid vara lugn, rättvis som möjligt.....väljer alltså den bästa vägen för konservation...

Har aldrig varit högljud eller använt ovårdat språk

Scratch89
2009-01-14, 19:44
Men samhället är ju anpassat efter att vi är aktiva på dagen och sover på natten. Det finns en anledning till att man ofta får extra betalt för Obekväm arbetstid :)

Fast det är ju efter 6 på morgonen, då ska det ju inte vara knäpptyst. Här är det iallafall mellan 6 och 22 det får vara lite ljud. Kanske andra regler i porjas hus?

Dreas
2009-01-14, 19:44
Finns andra öronproppar på apoteket, har själv köpt ett par för liknande anledning. De är av silikon de jag har. Funkar hyffsat bra.

Jag skulle nog spelat in henne om det blev för mycket, vem går omkring i lägenheten med skorna på 20 minuter innan man går? delta mats du verkar inte tänka speciellt långt, lika långt som hans granne. "Hmmm, klockan är 06.45, jag ska till jobbet, vi hoppar i skorna lite i förväg och för oväsen så vi kanske lyckas väcka någon granne". Kära nån, när slutade människan tänka ett steg längre än sig själva?

Mantus
2009-01-14, 19:45
Det är tämligen normalt att folk åker till jobbet den tiden på morgonen, ska alla behöva smyga enbart för att någon ligger och sover den tiden?
Om någon jobbar natt och sover på dagen, ska alla andra i hyreshuset vara tysta då så att den personen kan sova?

Är det också vanligt att gå i högklackade skor inomhus? Att normalt gå runt är en sak men jag kan lova att jag blivit irriterad av högklackat, de för oljud som fan själv.

PowPow
2009-01-14, 19:48
Fast det är ju efter 6 på morgonen, då ska det ju inte vara knäpptyst. Här är det iallafall mellan 6 och 22 det får vara lite ljud. Kanske andra regler i porjas hus?

Jag syftade på det andra stycket i hans post.

Angående "regler" så ska det väl snarare ses som riktlinjer. Allt handlar om att komma överens med sina grannar. Sen hur det går till spelar väl mindre roll. Stör man ingen får man ju föra liv dygnet runt. Stör man någon klockan ett på dagen så kan man ju försöka vara tystare, om det inte är för jobbigt. Osv.

porja
2009-01-14, 19:48
Min granne är verkligen störa mig med flit:

mån 14 januari kl ca 6.10-6.35 :
går med klackskor(under ca 20 min) i lägenheten "igen". Det hörs tydligt
när hon går med skorna och jag väcks av det, får stress, kan inte sova osv....
Tydligen förstår hon ingenting att detta störande. Hur många gånger ska man säga till denna människa.




Glömde helt och hållet läggta till i det som jag skrev ovan i början av trådet.


Hon bytte till gympadojor när hon gick ut från byggnaden. med mjukbyxa på...Dessförinnan gick hon med högklackande skor i lägenheten.

Vad vill hon?

Mantus
2009-01-14, 19:48
Är det normalt att höra om grannen ovanför går med klackskor i ett hyreshus? Jag tycker det låter som väldigt dålig ljudisolering. Iofs bor jag under en kille.

Jag hörde rätt tydligt när killen ovanför mig hade med sig damsällskap hem, hans säng stod och slog mot väggen vilket nog kan anses vara ett ekvivalent ljud till högklackat. Då har vi ändå ett tjockt betonggolv emellan oss. Vissa ljud färdas igenom.

Dreas
2009-01-14, 19:50
Glömde helt och hållet läggta till i det som jag skrev ovan i början av tråden.

Vad vill hon?
Det är ju tydligt vad hon vill: :kinky:

Lite mer seriöst då, hon beter sig ju oacepptabelt. Ta ett snack med henne eller ordföranden.

Snobbe
2009-01-14, 19:51
Glömde helt och hållet läggta till i det som jag skrev ovan i början av trådet.


Hon bytte till gympadojor när hon gick ut från byggnaden. med mjukbyxa på...Dessförinnan gick hon med högklackande skor i lägenheten.

Vad vill hon?


Min syrra brukar knalla runt i sina nya skor inte bara högklackat dock som låter cp. Iaf så går hon i dem för o få dem o passa bättre eller något sådant. Kanske det hon gör men då kan man ju fråga varför hon gör det kl 6 på morgonen.

saab900
2009-01-14, 20:00
Öronproppar är ett tips.


+1

Sover alltid med öronproppar, och man får garanterat sova ostört tills man vaknar av väckarklockan. Annars skulle jag också vakna av mina pensionärsgrannar som går med träskor inomhus *screwy* och går upp kl. 4.00 och läser tidningen.

delta_mats
2009-01-14, 20:04
Glömde helt och hållet läggta till i det som jag skrev ovan i början av trådet.


Hon bytte till gympadojor när hon gick ut från byggnaden. med mjukbyxa på...Dessförinnan gick hon med högklackande skor i lägenheten.

Vad vill hon?



Hon kanske går in skorna lite före hon åker till jobbet, sedan byter hon om till mer bekväma skor att färdas till jobbet med, byter sedan om till klackskorna igen.

Yankeee
2009-01-14, 20:07
Mina grannar gör samma sak ibland, dock på kvällarna, problemet löses med öronproppar.

rooz
2009-01-14, 20:51
Hon kanske går in skorna lite före hon åker till jobbet, sedan byter hon om till mer bekväma skor att färdas till jobbet med, byter sedan om till klackskorna igen.
Behöver man gå in skor varje dag då? Stackars människa att behöva göra så:confused:

Carolinew
2009-01-14, 20:58
Det är tämligen normalt att folk åker till jobbet den tiden på morgonen, ska alla behöva smyga enbart för att någon ligger och sover den tiden?
Om någon jobbar natt och sover på dagen, ska alla andra i hyreshuset vara tysta då så att den personen kan sova?

När man går runt utan skor hörs det ej. Men när man drar på sig högklackat och stampar runt DÅ hörs det mer än man tror. Skall hon tvunget ha skor på sig inomhus får hon välja ett par utan klack.

WHITEFOLKS
2009-01-14, 21:19
Det kanske inte ens är den grannen.

Zuljin
2009-01-14, 21:28
Om du pratat med henne och hon inte lyssnar så är mitt tips att ge tillbaka... tryck upp massor med lappar med hennes exakta adress och skriv nåt liknande inbjudan till swingersfest (eller nåt annat kul) med datum och tid och lägg i alla brevlådor i närliggande kvarter... Man får hitta det positiva i allt :)

Solros
2009-01-14, 21:38
Hade själv lite problem med min granne ovanför. Med rätt mängd hot/humor så brukar det mesta gå att lösa. Prata med henne, och förklara att du inte kan sova och verkligen lider.

Man får kompromissa när man bor i lägenhet, i det här fallet tycker jag dock att det är hon som ska anpassa sig. Att inte kunna få sova ut känns som ett jävligt jobbigt problem, medan att inte kunna få stapla runt i klackskor innan klockan sju inomhus känns mindre jobbigt. Hela hennes dag blir knappast förstörd om hon väntar med att ta på sig skorna tills hon ska gå utomhus.

n1tro
2009-01-14, 21:55
i med öronproppar snälla alltså. ja du kommer höra larmet till din mobil och nej du får inte huvudvärk av öronproppar och nej de kommer inte fastna i dina öron och förstöra din hjärna inifrån.

kör hårt

delta_mats
2009-01-14, 22:08
När man går runt utan skor hörs det ej. Men när man drar på sig högklackat och stampar runt DÅ hörs det mer än man tror. Skall hon tvunget ha skor på sig inomhus får hon välja ett par utan klack.


Kan inte låta bli att känna att det här problemet är ett I-lands problem deluxe.

Mantus
2009-01-14, 22:24
Kan inte låta bli att känna att det här problemet är ett I-lands problem deluxe.

Nej, det är sant. Vi borde ju alla flytta från våra lägenheter och börja bo under en bro. Då först har vi rätt att klaga.

Hur tänker du när du förringar ett problem med att det är ett I-landsproblem? Bara för att man har tak över huvudet och mat på bordet har man inte någon rätt att försöka förbättra sin situation? Du inser väl hur dumt det låter?

Viktor_Balck
2009-01-14, 22:31
Kan inte låta bli att känna att det här problemet är ett I-lands problem deluxe.

Du har inget emot att bli väckt av dina grannar ett par dagar i veckan mao, det är ju trots allt ett I-landsproblem.

porja
2009-01-14, 22:36
Det är ju tydligt vad hon vill: :kinky:

Lite mer seriöst då, hon beter sig ju oacepptabelt. Ta ett snack med henne eller ordföranden.


Hon vet nu att jag kommer kalla en vittne om det händer igen.
ni ska veta bara, hon har gjort så här i nästan ett år, mer eller mindre....

ceejay
2009-01-14, 22:39
att du stått ut med det så länge :S

porja
2009-01-14, 22:40
+1

Sover alltid med öronproppar, och man får garanterat sova ostört tills man vaknar av väckarklockan. Annars skulle jag också vakna av mina pensionärsgrannar som går med träskor inomhus *screwy* och går upp kl. 4.00 och läser tidningen.

Öronproppar !!!! fungerade inte så bra:

ljud-pulsen kommer ändå genom väggen genom min sängpelare till mina öron.

eller jag hör ändå.... men det känns ändå onaturligt, äckligt, icke full fungerbar med öronproppar...

CiCoro
2009-01-14, 22:42
Hon vet nu att jag kommer kalla en vittne om det händer igen.
ni ska veta bara, hon har gjort så här i nästan ett år, mer eller mindre....

märker att du är vuxen! själv hade jag efter högst 2 veckor (efter att jag pratat med henne om det) kastat in något illaluktande medel eller hittat på n¨ågot annat genom brevlådan medan hon va på arbetet, just för att kämpa..pröva det, så kanske hon lägger av när hon märker hur mycket hon får tillbaka ;)

Fatcan
2009-01-14, 22:42
Om jag var du skulle jag sitta och planera nått attentat mot henne just nu, men jag är rätt barnslig också. Är hon gammal eller ung?

delta_mats
2009-01-14, 22:49
Nej, det är sant. Vi borde ju alla flytta från våra lägenheter och börja bo under en bro. Då först har vi rätt att klaga.

Hur tänker du när du förringar ett problem med att det är ett I-landsproblem? Bara för att man har tak över huvudet och mat på bordet har man inte någon rätt att försöka förbättra sin situation? Du inser väl hur dumt det låter?

Ja man kan förbättra sin situation genom att bo någonstans där man inte blir störd. Är man lättväckt eller stör sig enormt på ljud som grannarna för, får man leta efter bostad där det är lugnt och tyst.

Du har inget emot att bli väckt av dina grannar ett par dagar i veckan mao, det är ju trots allt ett I-landsproblem.


Jag stör mig inte på mina grannar. Jag har aldrig hört ett ljud från någon granne.

PixelMiner
2009-01-14, 22:50
Du får väl ta upp el-gitarr eller trumpet som hobby. Ett tapto på morgonen borde väl passa bra till din grannes sko-klapprande. :hbang:

Viktor_Balck
2009-01-14, 22:50
Jag stör mig inte på mina grannar. Jag har aldrig hört ett ljud från någon granne.

Dessa två saker kan hänga samman.

delta_mats
2009-01-14, 22:52
Jag är ingen expert men dessa två faktorer kanske har ett samband.

Jag är ingen expert, men jag har valt lägenhet själv. Skulle aldrig flytta in i ett lyhört hus.

porja
2009-01-14, 22:52
Det kanske inte ens är den grannen.

Fast det är ju efter 6 på morgonen, då ska det ju inte vara knäpptyst. Här är det iallafall mellan 6 och 22 det får vara lite ljud. Kanske andra regler i porjas hus?

Tjena Scratchen, var länge sen.

kl 7 - 22 är våran bostadsrättsförenings regler

coxie
2009-01-14, 22:53
Vafan är det för folk som tycker att du ska "hämnas" med småaktiga metoder? Nä nu får det banne mig vara nog med oväsendet, jag vet jag slänger en rutten banan i brevinkastet.

Bättre att visa att du är en Alpha-hanne mitt tips är våldtäkt kombinerat med styckmord.

delta_mats
2009-01-14, 22:56
Tjena Scratchen, var länge sen.

kl 7 - 22 är våran bostadsrättsförenings regler


Du menar alltså att du har stört dig på henne i ett års tid, har pratat med henne två gånger? Inte tagit upp saken med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen?
Nu har du emellertid fått nog och startar därför en tråd på kolozzeum=)

porja
2009-01-14, 22:57
märker att du är vuxen! själv hade jag efter högst 2 veckor (efter att jag pratat med henne om det) kastat in något illaluktande medel eller hittat på n¨ågot annat genom brevlådan medan hon va på arbetet, just för att kämpa..pröva det, så kanske hon lägger av när hon märker hur mycket hon får tillbaka ;)

fel fel

Våld Föder Våld.

Jag tar nog rättvisans väg, den lagliga....

porja
2009-01-14, 23:01
Du menar alltså att du har stört dig på henne i ett års tid, har pratat med henne två gånger? Inte tagit upp saken med hyresvärden eller bostadsrättsföreningen?
Nu har du emellertid fått nog och startar därför en tråd på kolozzeum=)

jo, tänkte inte skriva för mkt här. Jag har skickat brev till hyresvärden, och han har skickat en kopia till henne och dessutom pratat i telefon med henne. och sedan har han fått ett svar av henne.
Efter det tog han en resultatslös beslut med kopia till båda två...
Detta hände för några månader sedan

Hon nekar till klackandet

porja
2009-01-14, 23:04
Om jag var du skulle jag sitta och planera nått attentat mot henne just nu, men jag är rätt barnslig också. Är hon gammal eller ung?

Hon är ung. mer säger jag inte,,,,jag är inte ute efter henne.....hon är seriös med sin handlande...

Solros
2009-01-14, 23:14
Ja man kan förbättra sin situation genom att bo någonstans där man inte blir störd. Är man lättväckt eller stör sig enormt på ljud som grannarna för, får man leta efter bostad där det är lugnt och tyst.

Eller så kan den som måste dansa med klackskor på sig klockan sex på morgonen flytta till ett ställe där ingen störs av att man dansar. Ska det vara tyst mellan 22-07 så får man respektera det om man ska bo bland annat folk.

Inte fan drar jag på mitt surroundsystem på 100 decibel och lirar Gears of War klockan 00.00. Jag kör med hörlurar. Det är inte lika häftigt, men man får anpassa sig.

Trance
2009-01-14, 23:15
Holy shit. Denna tråden är som en inledning till en bok om en mördare eller liknande. Den lär sluta:

HON VILLE INTE SLUTA GÅ MED KLACKARNA, JAG KAN FORTFARANDE HÖRA DEM. KLACK KLACK KLICK! Skrivet över alla väggar på ett mentalsjukhus...

porja
2009-01-14, 23:18
Holy shit. Denna tråden är som en inledning till en bok om en mördare eller liknande. Den lär sluta:

HON VILLE INTE SLUTA GÅ MED KLACKARNA, JAG KAN FORTFARANDE HÖRA DEM. KLACK KLACK KLICK! Skrivet över alla väggar på ett mentalsjukhus...

Trance: ta det lungt och gå ut och träna så du håller dig lugn.

Övrigt:

tack alla för alla tips o råd.

Estremo
2009-01-14, 23:18
Jag är ingen expert, men jag har valt lägenhet själv. Skulle aldrig flytta in i ett lyhört hus.
Jag bor själv i ett hus där man aldrig kan höra ett tecken på om grannarna överhuvudtaget lever, men när hon ovanför mig tar på sig sina högklackade skor och går runt hörs det definitivt.

Själv tar jag på mig mina skor när jag går ut. Varför man skulle vilja gå runt och skita ner med dem i sitt hem övergår mitt förstånd.

Scratch89
2009-01-14, 23:20
Tjena Scratchen, var länge sen.

kl 7 - 22 är våran bostadsrättsförenings regler

Hej. :)

Var bor du? Du är ju student, så jag antar att du bor i något av alla studentkomplex?

Exhale_
2009-01-14, 23:22
Jag tycker hela situationen känns överdriven. Hon går med klackskor i sin lägenhet 5-20 minuter. Vaknar du av det är du ju otroligt lättväckt.

Jag har varit med om grannar som klagat på mig när jag spolat toaletten mitt i natten. Ska jag liksom lämna den i vattenlåset?

Bor man i lägenhet får man ta att det inte är knäpptyst hela tiden. Om du nu störs så otroligt av det hela tycker jag att du ska ta upp det igen med både ordförande och henne. Förklara för henne, på ett sakligt sätt, hur du upplever det hela. Blir det ingen bättring efter det kanske det är dags för en flytt eller skaffa några ordentliga öronproppar.

Exhale_
2009-01-14, 23:23
Själv tar jag på mig mina skor när jag går ut. Varför man skulle vilja gå runt och skita ner med dem i sitt hem övergår mitt förstånd.

Om hon aldrig bär sina skor utomhus kan de ju inte bli så smutsiga tycker jag.

Durre
2009-01-14, 23:23
En kompis har en granne över sig som spelar hög musik 24/7. En dag brast allt, han blev galen och sprang upp till grannen och sparkade flera ggr på hans dörr, ringklockan gick sönder och dörren blev manglad. Testa det :D

porja
2009-01-14, 23:28
hehe nejdå inga studentkojor :)
bor i en vanlig bostadsrätt här i Frölunda.

porja
2009-01-14, 23:32
Jag bor själv i ett hus där man aldrig kan höra ett tecken på om grannarna överhuvudtaget lever, men när hon ovanför mig tar på sig sina högklackade skor och går runt hörs det definitivt.

Själv tar jag på mig mina skor när jag går ut. Varför man skulle vilja gå runt och skita ner med dem i sitt hem övergår mitt förstånd.

Hon kanske har ett problem som hon behöver hjälp med....

delta_mats
2009-01-14, 23:35
Eller så kan den som måste dansa med klackskor på sig klockan sex på morgonen flytta till ett ställe där ingen störs av att man dansar. Ska det vara tyst mellan 22-07 så får man respektera det om man ska bo bland annat folk.

Inte fan drar jag på mitt surroundsystem på 100 decibel och lirar Gears of War klockan 00.00. Jag kör med hörlurar. Det är inte lika häftigt, men man får anpassa sig.


Ja fast nu handlar det om vardagliga saker. Vissa går med skor inomhus, det är inte olagligt. Vissa går på toaletten mitt i natten, ska dom inte spola ifall det låter mycket från vattenledningarna?

hultman
2009-01-14, 23:36
Palla vara lättstörd. Har nog aldrig störts av att en granne spelat musik eller levt runt. Är väl bara att somna framför tv:n eller whatever om man är en mes.

Mantus
2009-01-14, 23:38
Jag har varit med om grannar som klagat på mig när jag spolat toaletten mitt i natten. Ska jag liksom lämna den i vattenlåset?


Det är skillnad på ljud och ljud. Jag bor i en lägenhet med dörr tunn som papp och stentrappa i trappuppgången, vilket gör att jag hör allt som försigår i trappen kristallklart. Jag klagar inte när folk går i trappen, oavsett vilken tid. Men när folk står och fylleskriker i trappen klockan 03.00 på natten så kan jag vara lyckligare eller när ungarna i grannuppgången (vad fan gör de i min uppgång öht) skrikande leker tafatt i trappuppgången klockan åtta en lördagsmorgon, till saken hör att alla vet att dörrarna är dåliga.

Att gå på toan mitt i natten är en helt legitim aktivitet, att dansa polka eller hoppa hopprep är det inte.

Carolinew
2009-01-14, 23:39
hehe nejdå inga studentkojor :)
bor i en vanlig bostadsrätt här i Frölunda.

Samma som jag då :D fast jag lovar att det inte är jag :Virro

Carolinew
2009-01-14, 23:39
det är skillnad på ljud och ljud. Jag bor i en lägenhet med dörr tunn som papp och stentrappa i trappuppgången, vilket gör att jag hör allt som försigår i trappen kristallklart. Jag klagar inte när folk går i trappen, oavsett vilken tid. Men när folk står och fylleskriker i trappen klockan 03.00 på natten så kan jag vara lyckligare eller när ungarna i grannuppgången (vad fan gör de i min uppgång öht) skrikande leker tafatt i trappuppgången klockan åtta en lördagsmorgon, till saken hör att alla vet att dörrarna är dåliga.

Att gå på toan mitt i natten är en helt legitim aktivitet, att dansa polka eller hoppa hopprep är det inte.

+1

Krampus
2009-01-14, 23:40
Hon kanske har ett problem som hon behöver hjälp med....

Ska du skjuta henne?
Pics please.. *popcorn*

Viktor_Balck
2009-01-14, 23:45
Ja fast nu handlar det om vardagliga saker. Vissa går med skor inomhus, det är inte olagligt. Vissa går på toaletten mitt i natten, ska dom inte spola ifall det låter mycket från vattenledningarna?

Bara för att det är en vardaglig sak för dig att gå med klackskor inomhus på mornarna så anser nog inte alla det, jag tror det är vanligare att gå på toaletten på natten dock.

Jorpa
2009-01-14, 23:58
Alltså jag förstår inte vilka det är som säger det är helt okej att spela fotboll med klackskor kl 6 på morgonen?

De verkar som att 50 % klankar ner på trådskaparen och säger han är mes...

Jag håller med dig, har någon ovanför mig som har en kvarn (låter de som) som de kör på ungeför 3 timmar om dagen. Det är irriterande fast jag är vaken när de händer och jag har aldrig klagat, men om det är på morgonen... usch va jag hade lackat då

Jorpa
2009-01-15, 00:00
Holy shit. Denna tråden är som en inledning till en bok om en mördare eller liknande. Den lär sluta:

HON VILLE INTE SLUTA GÅ MED KLACKARNA, JAG KAN FORTFARANDE HÖRA DEM. KLACK KLACK KLICK! Skrivet över alla väggar på ett mentalsjukhus...


Sjukt kul sagt :) skrattade högt när jag läste de... hahaha

Fatcan
2009-01-15, 00:02
Ja fast nu handlar det om vardagliga saker. Vissa går med skor inomhus, det är inte olagligt. Vissa går på toaletten mitt i natten, ska dom inte spola ifall det låter mycket från vattenledningarna?

Fast du verkar inte fatta, måste man gå på muggen mitt i natten så måste man. Att gå med skor med hård sula inomhus tidigt på morgonen är inte acceptabelt, varför inte ta på sig dom innan man går?. På mitt förra jobb var jag ibland hemma så sent som 4:30, men enligt dig är det nånting man får acceptera då att bli väckt upprepade gånger av att grannen går med klackskor inomhus?

porja
2009-01-15, 00:25
Samma som jag då :D fast jag lovar att det inte är jag :Virro

kan jag få din MSN? :D

Solros
2009-01-15, 00:32
Ja fast nu handlar det om vardagliga saker.

Vad yrar du om? Hon för oväsen som får grannarna att vakna på det en tid det ska vara tyst. Spelar väl ingen roll att du anser att det är en vardaglig sak att klampa runt med klackskor inomhus?

Som jag sa innan, kan väl inte orsaka hennes sådant fruktansvärt lidande att inte gå med klackskorna inomhus på morgonen?

tjabon
2009-01-15, 01:00
Hon kanske har ett problem som hon behöver hjälp med....

Knacka på !!!
Se det som din manliga plikt att hjälpa henne bli av med sin energi/frustration,
....:naughty:......:D

porja
2009-01-15, 01:08
Knacka på !!!
Se det som din manliga plikt att hjälpa henne bli av med sin energi/frustration,
....:naughty:......:D

hahaha :D

:cool:

Tolkia
2009-01-15, 07:43
Det kanske inte ens är den grannen.
Det här är en relevant fråga. Jag antar att det finns flera lägenheter på varje våning, och ljud kan färdas ganska långt. Inte alltid så lätt att säga exakt varifrån de kommer.

Ang. öronproppar så är det obehagligt de första gångerna, men man vänjer sig fort.

Ignatius72
2009-01-15, 07:55
Om det nu är såna vansinniga störningar så borde ju fler i huset vara drabbade. Hade någon plingat på min dörr med den kommentaren som du postade först hade jag överhuvudtaget itne svarat utan sagt "jaha" och stängt dörren.

Trassel
2009-01-15, 08:49
Bara en liten tanke, du kan inte vara helt säker på att ljudet kommer av ett par klackskor från lägenheten ovanför. Det är rätt svårt att härleda exakt vad det är och varifrån, ljud färdas lite som det vill..

Jag lärde mig efter att ha skällt ut min granne som bor i lägenheten bredvid för att nu flera månader senare upptäcka att det egentligen är två lägenheter under honom som spelar musiken.

Så om det nu är så att hon inte går med klackskor, så kan det kanske vara svårt för henne att förstå vad du menar.

johan karlberg
2009-01-15, 10:14
Bara en liten tanke, du kan inte vara helt säker på att ljudet kommer av ett par klackskor från lägenheten ovanför. Det är rätt svårt att härleda exakt vad det är och varifrån, ljud färdas lite som det vill..

Jag lärde mig efter att ha skällt ut min granne som bor i lägenheten bredvid för att nu flera månader senare upptäcka att det egentligen är två lägenheter under honom som spelar musiken.

Så om det nu är så att hon inte går med klackskor, så kan det kanske vara svårt för henne att förstå vad du menar.

1+1 = 2 men hon kanske var dålig på matematik.

Men har du frågat dina grannar om dem hört samma?

Arnesson
2009-01-15, 11:57
Jag fick en varning från bostadsbolaget i en tidigare lägenhet en helg när jag inte var hemma.

Det var lite svårt att förklara för värden med "Det var inte jag det var lägenheten i nästa trappuppgång som spelade högt så det störde grannarna i min trappuppgång"

Fick som svar "Ja, ja, gör det inte igen så är det ingen fara"

Brian The Family Dog
2009-01-15, 12:15
Bättre att visa att du är en Alpha-hanne mitt tips är våldtäkt kombinerat med styckmord.

Du är ju läskig på riktigt Coxie :D

delta_mats
2009-01-15, 12:23
Fast du verkar inte fatta, måste man gå på muggen mitt i natten så måste man. Att gå med skor med hård sula inomhus tidigt på morgonen är inte acceptabelt, varför inte ta på sig dom innan man går?. På mitt förra jobb var jag ibland hemma så sent som 4:30, men enligt dig är det nånting man får acceptera då att bli väckt upprepade gånger av att grannen går med klackskor inomhus?


Du verkar inte fatta att majoriteten av folket börjat sitt arbete runt 07.00 och då stiger upp tidigt på morgonen. Jag vet inte heller varför hon springer runt med klackedojor inomhus, men vill hon det så är det inte förbjudet. Sen tror jag knappast hon kör 30 min steppass på morgonen.

Jens.Andersson
2009-01-15, 12:53
Du verkar inte fatta att majoriteten av folket börjat sitt arbete runt 07.00 och då stiger upp tidigt på morgonen. Jag vet inte heller varför hon springer runt med klackedojor inomhus, men vill hon det så är det inte förbjudet. Sen tror jag knappast hon kör 30 min steppass på morgonen.

Jo men då är det ju helt rättfärdigat. Det är ju inte olagligt :thumbup:

Löjligt att hämnas men om hon går upp tidigt så lägger hon sig också tidigt.
Banka lite i ventilation och liknande på natten så kanske hon fattar. Eller gör
som gamla kärringar och slå sopkvasten i taket.

delta_mats
2009-01-15, 13:02
Jo men då är det ju helt rättfärdigat. Det är ju inte olagligt :thumbup:

Löjligt att hämnas men om hon går upp tidigt så lägger hon sig också tidigt.
Banka lite i ventilation och liknande på natten så kanske hon fattar. Eller gör
som gamla kärringar och slå sopkvasten i taket.


Ena gnällkärringen avlöser den andre.

spoonchest
2009-01-15, 13:46
Hon gör inget för att medvetet störa dig på väldigt sena eller väldigt tidiga morgnar.
Bor man i lägenhet så får man leva med sånt.

egge
2009-01-15, 14:43
Hon gör inget för att medvetet störa dig på väldigt sena eller väldigt tidiga morgnar.
Bor man i lägenhet så får man leva med sånt.

Sant, fast det skadar ju aldrig att be snällt.

Fatcan
2009-01-15, 15:19
Du verkar inte fatta att majoriteten av folket börjat sitt arbete runt 07.00 och då stiger upp tidigt på morgonen. Jag vet inte heller varför hon springer runt med klackedojor inomhus, men vill hon det så är det inte förbjudet. Sen tror jag knappast hon kör 30 min steppass på morgonen.

Varför undviker du själva problemet? Jag vet att majoriteten av folket börjar jobba vid den tiden, måste man gå runt och klampa med klackskor inne i lägenheten för det?

coxie
2009-01-15, 16:14
Du är ju läskig på riktigt Coxie :D

Mitt exempel leder åtminstånde till något, vad fan får man ut av en rutten banan i brevinkastet?

delta_mats
2009-01-15, 16:16
Varför undviker du själva problemet? Jag vet att majoriteten av folket börjar jobba vid den tiden, måste man gå runt och klampa med klackskor inne i lägenheten för det?

Nej man måste inte. Men vill man göra det så är det tillåtet. Att föra oväsen mellan 22.00-07.00 innefattar knappast att man går inomhus i ett par skor. Vanligtvis brukar man syfta på dunkadunkamusik, borra hål i väggar, spika spik och annat som verkligen för oväsen.

Jorpa
2009-01-15, 16:49
Nej man måste inte. Men vill man göra det så är det tillåtet. Att föra oväsen mellan 22.00-07.00 innefattar knappast att man går inomhus i ett par skor. Vanligtvis brukar man syfta på dunkadunkamusik, borra hål i väggar, spika spik och annat som verkligen för oväsen.

Vet du vad klackskor är? istället för att spika in EN spik... hoppar hon runt på två.

"Vanligtvis brukar man syfta på" "man" ? du? Låter det här vanligt?

Sorry men blir bara irriterad när man utgår ifrån att man har rätt...

Fatcan
2009-01-15, 16:50
Nej man måste inte. Men vill man göra det så är det tillåtet. Att föra oväsen mellan 22.00-07.00 innefattar knappast att man går inomhus i ett par skor. Vanligtvis brukar man syfta på dunkadunkamusik, borra hål i väggar, spika spik och annat som verkligen för oväsen.

Klackskor...

delta_mats
2009-01-15, 17:18
Vet du vad klackskor är? istället för att spika in EN spik... hoppar hon runt på två.

"Vanligtvis brukar man syfta på" "man" ? du? Låter det här vanligt?

Sorry men blir bara irriterad när man utgår ifrån att man har rätt...


Men nu utgår du ifrån att du har rätt eller hur. Har inte läst någonstans att människan HOPPAR runt i sina skor.

Jorpa
2009-01-15, 17:26
Men nu utgår du ifrån att du har rätt eller hur. Har inte läst någonstans att människan HOPPAR runt i sina skor.


Om de inte märktes va de en gnutta skämtsamhet inblandat, om du inte förstod de. Min poäng var att du sa att de inte kunde låta och att störnings moment "knappast innefattade att man går inomhus i ett par skor"

delta_mats
2009-01-15, 17:28
Om de inte märktes va de en gnutta skämtsamhet inblandat, om du inte förstod de. Min poäng var att du sa att de inte kunde låta och att störnings moment "knappast innefattade att man går inomhus i ett par skor"

Nej jag förstod inte skämtet.

Ignatius72
2009-01-15, 17:29
Klackskor...

Tror han, måste man väl tillägga. När han sett människan så har hon ju gympadojjor. Troligtvis är Porja en helt vanlig gnällkärring.

erks
2009-01-15, 17:35
"vad är det för pang ljud som pågick hela tiden från 6.45 idag. du väckte mig pga det,
varför gör du så här, du går oxå med högklackad skor varje dag under lång tid innan avfärden
från lägenheten. varför gör du så här, du gjorde det inte ett tag förut, sedan började du
göra det igen mer och mer... du väcker mig varje dag nu. varför?"

Disturbing! :Virro

NikoLei
2009-01-22, 09:27
Du verkar inte fatta att majoriteten av folket börjat sitt arbete runt 07.00 och då stiger upp tidigt på morgonen. Jag vet inte heller varför hon springer runt med klackedojor inomhus, men vill hon det så är det inte förbjudet. Sen tror jag knappast hon kör 30 min steppass på morgonen.


Trådskaparen har väl inte gnällt över att hon börjar tidigt, utan att hon för oväsen som anses som ytterst onödigt, det är 2 helt skilda saker.
Sen att det inte är förbjudet att gå runt med klackskor är alldeles riktigt, men nog ska väl folk ha lite vett i skallen och visa respekt till sina medmänniskor? Att folk går runt och har den synen som du har, ("att sålänge det inte är förbjudet så kan jag göra det, skitsamma om någon annan tar skada av det") är en stor anledning varför det sker så mkt idiotiska saker i samhället.
Börja ta mer ansvar, folk har för mkt fokusering på rättigheter än skyldigheter.
Sen tycker jag faktiskt att trådskaparen, som verkar ha en idiot till granne, tar tag i saken och ryter till, vad är det som är svårt? Ska hon bete sig som en skit och det är omöjligt att för henne att förstå, gå (tyvärr) ner till hennes nivå så varelsen kanske förstår, stå på dej broder!

Brian The Family Dog
2009-01-27, 18:40
Hur har det gått med grannen Porja ? :)