handdator

Visa fullständig version : Blir inte mätt??

Neos
2009-01-14, 18:29
Nu är jag inne i en sån där period när jag inte riktigt blir mätt. Det blir alltid på kvällen av någon andledning och när jag är ledig. Händer alltid nån gång varje månad att jag kommer in i en sån här period.
Jag undrar mest varför det blir såhär?
Som igår t ex då tränade 1½ timme kom hem gjorde en smothie började laga mat. åt lax och pasta vart hungrig efter 2 timmar och åt en smörgås med ägg. vart sugen igen och åt en apelsin men den gjorde nästan så jag vart ännu hungrigare. Varför blir d så här?

Eddie Vedder
2009-01-14, 18:38
Hur ser din viktkurva ut? Ökar du inte i vikt så äter du ju precis s mycket du behöver och då är ju den hungern helt logisk.

Neos
2009-01-14, 19:31
Hur ser din viktkurva ut? Ökar du inte i vikt så äter du ju precis s mycket du behöver och då är ju den hungern helt logisk.

Jag går inte upp i vikt utan håller formen. Mest fundersam varför det kommer såna perioder. I vanligt fall så brukar jag kunna äta kvällsmat och sedan klara mig på det utan att känna mig sugen på något mer.

Eddie Vedder
2009-01-14, 19:34
Jag går inte upp i vikt utan håller formen. Mest fundersam varför det kommer såna perioder.

De perioderna är antagligen en följd av ett energibehov som kräver det. Det är helt enkelt inget ologiskt som jag kan se det. Hungrig blir man helt enkelt, äter du t.ex. relativt liten frukost och/eller lunch?

Då är det ju inte otänkbart att det lite lägre intaget under dagen visar sig i ökad aptit under kvällen.:)

Rahf
2009-01-14, 19:40
Sanshoun har satt igång igen samt återgång till tre styrkepass i veckan från ett nättare upplägg i julas. Jag kan lova att jag också känner hungerkänslor som inte infunnit sig på ett par veckor :D. Blev närmast chockad över hur hungrig jag var igår och dagen innan dess.

isterbuk
2009-01-14, 20:57
Är inne i en liknande period, men konstigt nog så är det inte först efter en måltid som jag känner mig mer hungrig. "Håller jag ut" och inte äter på hela förmiddagen så känner jag mig inte direkt hungrig mest energilös och tom men inte hungrig, men så fort jag käkat lunch/middag så kan jag väldigt snabbt känna mig hungrig igen. Skumt värre kan man tycka?

Onigiri
2009-01-14, 21:34
Jag skulle tro att det har med årstiden att göra faktiskt. Känner ofta likadant, aldrig känt så tidigare under sommar/höst

ceejay
2009-01-14, 23:04
var glad att du kan äta mycket :D

CiCoro
2009-01-14, 23:13
var glad att du kan äta mycket :D

+1! själv måste allt tvingas ner! hade jag valt själv hade frukost vid 13 och sen middag vid 19 räckt för mig, men men så funkar d inte..

JFO
2009-01-15, 13:22
Har du rpovat att äta tätare in på ditt träningspass, som direkt efter passet. Tar du något då? Eller är din smoothi din återhämtningsdrink?

jag brukar få den känslan du beskriver om jag inte tar mina återhämtningsmål efter ett träningspass. Tror det är för att glykogendepåerna inte återhämtat sig. och vill bli återhämtade.

Neos
2009-01-15, 15:00
Jag skulle tro att det har med årstiden att göra faktiskt. Känner ofta likadant, aldrig känt så tidigare under sommar/höst

Jag tror du kan ha en poäng där faktiskt.

ChrisDEFC
2009-01-15, 15:04
Nu är jag inne i en sån där period när jag inte riktigt blir mätt. Det blir alltid på kvällen av någon andledning och när jag är ledig. Händer alltid nån gång varje månad att jag kommer in i en sån här period.
Jag undrar mest varför det blir såhär?
Som igår t ex då tränade 1½ timme kom hem gjorde en smothie började laga mat. åt lax och pasta vart hungrig efter 2 timmar och åt en smörgås med ägg. vart sugen igen och åt en apelsin men den gjorde nästan så jag vart ännu hungrigare. Varför blir d så här?

får du problem med magen om du inte äter? kanske är det så satt kroppen säger till dig att du äter för lite, kan ju pröva med rejält större portioner och se hur kroppen reagerar på det. själv haft så och då trodde alla läkare att det va magkatarr el liknande men inga tester+gastroskopi 2ggr visade nått och såhär i efterhand kan jag nog enbart konstatera att det va på tok för mycket mjölk och på tok för lite mat. många magar är känsliga mot för mycket mjölk. men åxå för lite mat kan ju göra att magen skriker efter mat, det är ju rätt logiskt att den vill ha mer mat när man känner sig hungrig =)

Neos
2009-01-15, 15:08
Har du rpovat att äta tätare in på ditt träningspass, som direkt efter passet. Tar du något då? Eller är din smoothi din återhämtningsdrink?

jag brukar få den känslan du beskriver om jag inte tar mina återhämtningsmål efter ett träningspass. Tror det är för att glykogendepåerna inte återhämtat sig. och vill bli återhämtade.

Just denna gång vart de en smothie efter träningen för att hålla ut tills kvällsmaten skulle bli klar. Har du förslag på annan återhämtningsdryck som kanske är bättre att ta efter träning?
Kanske bör säga att jag går på gym 3ggr i veckan.

Ska iaf snart gå till gymmet o nu har jag dragit i mig en smothie och en kopp kaffe. Käkade en rätt rejäl lunch vid 12.

Har igentligen inte tänkt igenom kosten så mycket men det kankse är något jag gör som ställer till det. Jag jobbar förövrigt skift och ibland kan de vara lite svårt att hålla mat tiderna.

/Tomas

JFO
2009-01-15, 15:26
Måltiderna är nog inte själva felet, dvs tiden eller att du jobbar skift. Kanske istället det du äter på dina måltider. Smooti och kaffe mätter kanske för stunden. Hur långa är dina gym pass och vad tränar du där?

Det låter helt klart som du skulle kunna vara hjälpt av något tätt inpå träningen. Det kan vara en smooti, en gainer, proteinpulver. Svårt att säga din träning och övriga kost avgör det.

Sniggel
2009-01-15, 16:25
Hade också perioder tidigare då jag kunde bli "träningshungrig" flera gånger om under loppet av några timmar, dock under bulk och visst gick jag upp. Men det har inte hänt den senaste tiden (cirka 1½ år) på bulk.

alindvall
2009-01-21, 08:51
Jag kan känna exakt samma sak fast när jag väl tar en vilodag! då kan jag få världens hungerattack framför tv:n och det resulterar ofta i att man slänger i sig mackor, mat och det man hittar. Oerhört irriterande! Däremot på träningsdagar så är jag inte hungrig på samma sätt. Känns helt bakvänt.

MrPowa
2009-01-22, 22:55
känner av samma går jämt hungrig, specielt på kvällarna.. blir så varje dag

Nelli
2009-01-23, 00:38
Ja jag hade samma problem jag... konstant hungrig hur mycket jag an stoppade i mig... skit irriterande, at latt lika mycket som min 105kg pojkvan... visserligen efter tavlings diet. Men det kravdes ganska mycket sjalvbeharskning for att jag inte skulle ga upp i vikt jatte snabbt. Jag provade lite olika satt att ata, IF/Fler matider/farre maltider men fick inte bort hungern. At gigantiska sallader (fiberrika mm) drack vatten innan... Och jag bulkade (va - kul att "bulka" och vara hungrig hela tiden hahaha) Kunde ata sa mangen var fyrkantig men anda hungrig. tok knas och ganska frustrerande...

Nu har jag hittat nagot som funkar och det ar en hog fetts kost, inte ketogenisk eftersom jag ater mycket protein och (visserligen inte sarskillt manga) kolisar. Jag ater ca 70-80g fett (vager ca 58-59kg). Manga agg, ost, fet fisk och framforallt avocado. Nu kan jag ata "ratt" mangd kalorier och bli nojd/matt.
Ingen hunger efter maten sa som manga har beskriver och jag kande. Det jag blir mattast pa och nojdast med ar att borja dagen med minst 3 hela agg och ost.