handdator

Visa fullständig version : Frågor till experter/kunniga!


Beeenjamin
2009-01-14, 18:11
Hejsan svjesan! :D

Jag är väldigt nyfiken på flera frågor, så jag har skrivit ner alla frågor, så slipper jag öppna varje teman med varje fråga, men i alla fall i den här teman får jag ställa mina frågor då och då. Ni som är experter eller kunniga om styrke träning, kan svara på frågor. Tacksam för alla svar i förhand!
Jag har styrk tränat i cirka 3 månader, nybörjare.
Här är min tränings schema som ni kan ta en titt och kommentera om den är bra. Mitt mål med träningen är att ha massa muskelmassa, och bygga upp mig.
Har kört med tillskott, men inga stora framsteg. Gick på Gainer och kreatin.


1. Jag är 18 år, 176 cm längd, 74 kg. Är det normalt eller väger jag för lite för min ålder och längd?

2. Ser min tränings schema hyfsat ut?
http://www.speedyshare.com/798484231.html

3. Hur många år i vanliga fall tar det att få en så här kropp? Och vad ska man göra för att få sådan kropp? Regelbundet träning? Hålla mat kosten på bra nivå?
Se bild:

http://www.speedyshare.com/230117369.html

/Benjamin

Pepz
2009-01-14, 18:27
1.normal
2. skippa dag fem, mer träning är inte bättre
lägg på knäböj på dag två eller hellre kör enligt tvådagarprogrammet här
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2042311&postcount=1

3. lägg upp en bild på dig själv så man kan se vart du ligger nu.

4.kosten ska du alltid ha koll på om du vill ha resultat, ganska tydligt att gainer och kreatin inte hjälpte dig pga att övrig kost är dålig/otillräcklig

Beeenjamin
2009-01-14, 18:44
Här är två bilder från sommaren 2007, där vägde jag cirka 60-65 kg, jättesmal tycker jag. Jag åt inte så bra. Men nu äter jag bra tycker jag , slänger in mig även om jag är mätt :D
Men nu väger jag 73-74 kg.

http://www.speedyshare.com/441821883.html

Alltså hur lång tid tar det för nybörjare att bygga upp kroppen som den killen på bilden har?


Ps. Knäboj ska jag fixa in i schema. Tack

Rahf
2009-01-14, 19:15
Tar väl några år att fixa den formen och massan. Beroende på personlig utgångspunkt och hur intensivt man tränar.

Beeenjamin
2009-01-14, 19:16
Tar väl några år att fixa den formen och massan.
Hur många då? 4, 5 år eller mer ?

Rahf
2009-01-14, 19:20
Hur många då? 4, 5 år eller mer ?

Beror som sagt på utgångspunkt. Lägger man lätt på sig muskler och lite fläsk så tar det nog två till tre år. Se dock till att träna kroppen jämnt så att du inte står där med kycklingben och 40cm armar. Det ser förjävligt ut kan jag lova.

Beeenjamin
2009-01-14, 19:28
Ok. Men för mig är 2-3 år inte så mycket. När man är 21-22 år så har man förhoppningsvis den kroppen som man vill ha. Men du ser min schema, fast jag ska lägga knäböj på dag 2.
Vad säger du om min schema? Det är väldigt utspridd, alla musklar är med eller? Ta en titt.

akerstrom
2009-01-14, 19:33
Hur lång är ett snöre?

jag har själv ställt den frågan för längesedan.. det går faktisk inte att svara på.. Du kan få den massan på 1-2år eller 10år det är många variabler som ska spela in.. men kämpa på och träna så ska du se att du har kommit en bra bit på väg eller kanske ser ut sådär om några år.

Rahf
2009-01-14, 19:35
Ok. Men för mig är 2-3 år inte så mycket. När man är 21-22 år så har man förhoppningsvis den kroppen som man vill ha. Men du ser min schema, fast jag ska lägga knäböj på dag 2.
Vad säger du om min schema? Det är väldigt utspridd, alla musklar är med eller? Ta en titt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Beeenjamin
2009-01-17, 22:37
Hejsan igen! :cool:

Har två nya frågor :)


1. Jag har jättesmala handleder. Kan man träna dem? Hur ska man får dem bli lite bredare eller kommer dem småningom växa?

2. Ska man köra bara övningar som man tycker om eller måste man träna dem som är bra men tråkiga och svåra att utföra? Till exempel att ha i en schema övning Frontböj men man föredrar benpress istället?

ceejay
2009-01-17, 22:39
Frontböj är inte ngt jätteviktigt att köra egentligen och ja du kan byta ut den mot benpress.

Kör du vanlig knäböj? annars tycker jag att du ska köra den som förstaövning på bendagen

Beeenjamin
2009-01-17, 22:44
Frontböj är inte ngt jätteviktigt att köra egentligen och ja du kan byta ut den mot benpress.

Kör du vanlig knäböj? annars tycker jag att du ska köra den som förstaövning på bendagen

Alltså jag undrade bara ska man göra dem övningar som man tycker är roliga, eller ska man köra även dem övningar som är tråkiga men bra för muskler?

Jag har inget emot frontböj eller knäböj, det var bara exempel.

C.E.J.
2009-01-17, 22:51
1. Jag har jättesmala handleder. Kan man träna dem? Hur ska man får dem bli lite bredare eller kommer dem småningom växa?

Du kan inte träna dem nej.

ceejay
2009-01-17, 22:57
Alltså jag undrade bara ska man göra dem övningar som man tycker är roliga, eller ska man köra även dem övningar som är tråkiga men bra för muskler?
Jag har inget emot frontböj eller knäböj, det var bara exempel.

Menar du så så är det väldigt svårt att säga om du ska göra dem lr inte, jag menar det vore illa om du bara tränade rygg och inge mage tex, vore illa om du bara tränade biceps, så du får komma med en mer specifik fråga :)

Beeenjamin
2009-01-17, 23:07
Menar du så så är det väldigt svårt att säga om du ska göra dem lr inte, jag menar det vore illa om du bara tränade rygg och inge mage tex, vore illa om du bara tränade biceps, så du får komma med en mer specifik fråga :)

Här kommer en exempel;


Ben:
Knäböj, Frontböj, Utfall: Utfall med hantlar, Benpress, Hacksquat, Raka marklyft, Liggande lårcurl, Benspark, Goodmornings, Finnen (typ), Sittande lårcurl.


Ska jag välja ut dem ben övningar som jag tycker om eller ska jag lyssna på nån expert som säger att tex Frontböj är jättebra, men för mig är det tråkigt och svårt att utföra?

ceejay
2009-01-17, 23:18
Helst ska du välja ut en basövning, i det här fallet knäböj.
Som komplement till benen som resten är kan du välja lite som du vill, du kanske till köra benpress för mer framsida lår, visst, sen något för baksida som lårcurls, sen något för vaderna

Rahf
2009-01-18, 00:18
Som tillägg kan jag säga att de svåra övningarna oftast är de roligaste när man väl fått till tekniken på dem. De anses oftast vara roliga därför att man ser bäst resultat på dem.

Ceejay pratar vist.

Beeenjamin
2009-01-18, 00:40
Aha okej. Tackar


1. Jag har jättesmala handleder. Hur ska man får dem bli lite bredare eller kommer dem småningom växa?

Ingen som kan svara?
Fick svar att man kan inte träna dem.

Rahf
2009-01-18, 00:51
Aha okej. Tackar


1. Jag har jättesmala handleder. Hur ska man får dem bli lite bredare eller kommer dem småningom växa?

Ingen som kan svara?
Fick svar att man kan inte träna dem.

Handlederna växer inte av träning. Har du inte vuxit färdigt så kommer de nog att bli bredare. Chansen är också stor att du fokuserar på något som ingen annan lägger märke till.

Beeenjamin
2009-01-18, 01:02
Chansen är också stor att du fokuserar på något som ingen annan lägger märke till.


Vad menar du med det? Förstår inte riktigt.
Men jag är 18 år, tror inte att jag växer mig i längden i alla fall.
Svårt att dem kan bli bredare då.

Rahf
2009-01-18, 01:03
Vad menar du med det? Förstår inte riktigt.
Men jag är 18 år, tror inte att jag växer mig i längden i alla fall.
Svårt att dem kan bli bredare då.

Jag menar att du tycker de är jättesmala, men att det förmodligen inte är någonting som folk skulle lägga märke till eller bry sig om.

Du kommer kanske växa nån centimeter till, det gjorde jag.

Beeenjamin
2009-01-18, 01:10
Aha okej.
Tack ska du ha Rahf.

CiCoro
2009-01-18, 03:43
bara bra med smala handleder..då ser händerna, underarma och överarmarna? större ut ;)

Arf Pingvin
2009-01-18, 10:33
Helst ska du välja ut en basövning, i det här fallet knäböj.
Som komplement till benen som resten är kan du välja lite som du vill, du kanske till köra benpress för mer framsida lår, visst, sen något för baksida som lårcurls, sen något för vaderna

Jag brukar välja hacklift för mer träning framsida lår. Benpress om jag vill ha mer allmän benträning med fokus baksida+gluteus(jämfört med hacklift och frontböj).

Beeenjamin
2009-01-20, 16:31
Hallo grabbar!

Lite frågor till expertpanelen :thumbup:


1. Jag har ont i axlar på sistone. När jag kör övningen Hantellyft åt sidan för axlar, så får jag ont när jag kommer till slutpunkten på övningen, dvs. när axlar är helt raka uppe i luften. Varför har jag ont? Har jag översträngt muskeln? Träningsvärk? Jag får ont alltid när jag lyfter någonting helt enkelt, så fort axlar kommer i rörelse.


Tackar

Beeenjamin
2009-01-21, 12:41
Det ser ut som att ingen kan svara på den frågan ovanpå...*flex*

Rahf
2009-01-21, 12:45
Därför att internetdiagnoser inte är att lita på. Det kan vara precis vad som helst.

Är man skadad eller har smärtor så går man till den rätta instansen, läkare, sjukgymnast, naprapat, kiropraktor etc.

Vilket svar du än får så är risken väldigt stor att det bara är en ren gissning, en felaktig sådan.

Beeenjamin
2009-01-21, 13:47
Ja, där har du rätt. Det känns att det är bättre nu.



Är det viktig att träna underarmar? För att jag trodde att man kunde träna handleder på underarmars övning men det gick inte fick jag ta reda på.
Ska jag slippa träna underarmar då?

Scratch89
2009-01-21, 14:17
Du behöver inte träna underarmar, nej. Dock beror det väl på vad du har för mål. Vill du ha större underarmar, så är det väl dumt att utesluta underarmsträning.

Beeenjamin
2009-01-21, 14:27
Du behöver inte träna underarmar, nej. Dock beror det väl på vad du har för mål. Vill du ha större underarmar, så är det väl dumt att utesluta underarmsträning.

Min mål är helt enkelt skaffa muskelmassa och ser biff ut.
Påverkas underarmar av andra övningar? För när jag kör lats drag till bröstet känner jag hur det brinner i underarmars muskler.
Måste man träna underarmar separat då?

Janne69
2009-01-21, 19:36
Hallo grabbar!

Lite frågor till expertpanelen :thumbup:


1. Jag har ont i axlar på sistone. När jag kör övningen Hantellyft åt sidan för axlar, så får jag ont när jag kommer till slutpunkten på övningen, dvs. när axlar är helt raka uppe i luften. Varför har jag ont? Har jag översträngt muskeln? Träningsvärk? Jag får ont alltid när jag lyfter någonting helt enkelt, så fort axlar kommer i rörelse.


Tackar

Senast mina axlar brakade samman gick jag till en sjukgymnast. Hon föreslog att man endast går till 90 grader (-I-). Detta har hjälpt mig mycket. Lätt belastning och strikt utförande rekommenderas.

ceejay
2009-01-21, 20:01
kör du hantellyft åt sidan ända upp över huvet?! :S

Beeenjamin
2009-01-21, 20:07
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidLateral/DBLateralRaise.html

Precis som bilden visar utför jag på samma sätt.
Kanske ska inte gå hela vägen upp....:confused:

PiNG.
2009-01-21, 22:09
Jo de e rätt. Men om du har axelskada så kanske hälften räcker för att rehabilitera axeln. Har du ingen som kan visa dig på gymmet hur övningar ska göras? Så att du inte skadar dig.

Och du behöver inte köra underarmsträning separat.

Lycka till

Janne69
2009-01-22, 09:37
kör du hantellyft åt sidan ända upp över huvet?! :S

Det vanligaste sättet att utföra hantellyft åt sidan, på de gym jag brukar gå, är att grabba tag i ett par alldeles för tunga hantlar, ha en rejäl böjning i armvecket och sedan "rycklyfta". Ofta går man då lite för högt, kanske 100-110 grader. Det är säkert effektivt att träna på det sättet också, men har man problem med axlarna tror jag att ett mer strikt utförande är på sin plats.
Strikt utförande i denna övning, innebär för de flesta att man ska snegla åt silverhantlarna.

JohnRick
2009-01-22, 10:37
Sidlyft för axlarna är nog den övning man ser flest folk köra med ett utförande som är helt åt helvete. Inte bara med hantlar, utan även de som kastar hela kroppen i en "lateral raise" som de kör i kabeltrissan. En övning man med fördel borde köra lätt och strikt.

Ett alternativ som jag själv gillar om axlarna jävlas är att köra liggande sidlyft - vilket är precis som det låter. I det fallet räcker det om armen går till 45 graders vinkel mot överkroppen, men motståndet blir annorlunda med tanke på grundposition.

Beeenjamin
2009-01-22, 16:03
Jo de e rätt. Men om du har axelskada så kanske hälften räcker för att rehabilitera axeln. Har du ingen som kan visa dig på gymmet hur övningar ska göras? Så att du inte skadar dig.

Och du behöver inte köra underarmsträning separat.

Lycka till

Ibland får jag tips, men jag kan utföra de flesta övningar.
Har tittat på massa video på nätet och försökt utföra på rätt sätt.
Jag tycker att flesta övningar behärskar jag redan.



__________________________________
Frågor till er:

1. Vilken övning tar axelns baksida?

Jag kör följande övningar på axlar:
Hantellyft framåt
Hantellyft åt sidan
Stående militärpress


2. Är det okej att köra bänkpress två gånger i veckan och hur gör man att öka vikter i bänkpress? Mer reps, några sets?

Rahf
2009-01-22, 16:09
Baksida axlar är en muskel du arbetar med dragövningar och inte pressövningar som annars aktiverar alla andra delar av axelpartiet. Omvända flies brukar funka riktigt bra, kom ihåg att använda lätta vikter och strikt utförande här.

Träna med rätt intensitet, volym och frekvens så ökar du i bänkpress.

Beeenjamin
2009-01-22, 16:55
Tack för svaret Rahf.

Omvända flies

Jag hittar inte övningen på Övningsbank.
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=31071

Beeenjamin
2009-01-27, 11:40
Jag undrar hur utför man en omvända files eller omvända pec dec?
Vet inte ens hur övningen ser ut, sökte på nätet men hittar inte.

JohnRick
2009-01-27, 11:58
Jag undrar hur utför man en omvända files eller omvända pec dec?
Vet inte ens hur övningen ser ut, sökte på nätet men hittar inte.

http://www.bodybuilding.com/fun/exercises.php?Name=Reverse+Flyes

Rahf
2009-01-27, 15:26
Jag undrar hur utför man en omvända files eller omvända pec dec?
Vet inte ens hur övningen ser ut, sökte på nätet men hittar inte.

http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/DBRearLateralRaise.html

Kan med fördel göras liggande, sittande eller med stöd.