handdator

Visa fullständig version : Varit sjuk - lugnt att träna?


sundvall
2009-01-14, 17:11
Har haft feber i förrgår och igår, snorat och hostat en jävla massa, halsont etc.

Imorse när jag vaknade hade jag fortfarande lite ont i halsen, men det försvann, febern är borta men jag känner mig fortfarande lite halv-varm i kroppen så att säga. Hostar än och snyter mig titt och tätt.

Är det ofarligt att dra ett pass om någon timme? Jag har myror i kroppen och vill iväg till gymet.

obesogen
2009-01-14, 17:15
Jag skulle vänta tills imorn

Wao
2009-01-14, 17:38
Jag hade vilat någon dag extra. Hellre en dag för mycket än att du blir sjuk igen och får vila x antal veckor igen.

CVN
2009-01-14, 17:40
Träna men ta det lugnt kan man ju alltid göra, typ köra på 50 %.

jokem
2009-01-15, 23:12
Träna men ta det lugnt kan man ju alltid göra, typ köra på 50 %.

Eller också vilar man 1-2 dagar till och kör sedan max igen?

kaysim
2009-01-16, 09:39
Har haft feber i förrgår och igår, snorat och hostat en jävla massa, halsont etc.

Imorse när jag vaknade hade jag fortfarande lite ont i halsen, men det försvann, febern är borta men jag känner mig fortfarande lite halv-varm i kroppen så att säga. Hostar än och snyter mig titt och tätt.

Är det ofarligt att dra ett pass om någon timme? Jag har myror i kroppen och vill iväg till gymet.

Vila 1-2 dagar till. Ingen bra idé att springa till gymmet och smitta andra:smash:, dessutom finns det risk att du blir mer sjuk och tvingas avstå från träningen ännu längre om du tränar när du är krasslig. Vissa säger "du kan träna lugnt", men jag tycker att i så fall kan man lika gärna skita i det och vänta tills man är frisk. Hur kul är det att "träna lugnt", dessutom har jag svårt att tro att man skulle få några bra resultat av lugn träning (visserligen gäller det bara en gång, men ändå!)

Stanna hemma och vila några dagar till är mitt svar.

Onigiri
2009-01-16, 09:52
Känner du att du orkar med ett pass så kör, känner du att du inte orkar så kör ett lätt pass ;)

kaysim
2009-01-16, 09:55
Känner du att du orkar med ett pass så kör, känner du att du inte orkar så kör ett lätt pass ;)

Jag tänker fortfarande på smittorisken. Blir så irriterad på folk som går runt och hostar och nyser och snorar på gymmet. *grr27*

Onigiri
2009-01-16, 10:38
Visst. Men har han varit sjuk så smittar han inte, det är bara i början av förkylningen smittorisken är stor.

Turbonisse
2009-01-16, 11:22
Jag brukar använda regeln : +1 dag
Jag vilar den första dagen jag känner mig kry på och även dagen efter,sedan tränar , men tar det lungt säg 50-70%

kaysim
2009-01-16, 15:20
Visst. Men har han varit sjuk så smittar han inte, det är bara i början av förkylningen smittorisken är stor.

ja, men han skrev ju att han "hade feber i förrgår och igår", då är man ju oftast inte återställd första feberfria dagen, speciellt inte om man hostar och nyser osv. Jag skulle i alla fall inte dra och träna första dagen jag inte har feber men fortfarande känner mig sjuk med hosta och nysningar och snorig osv. Både för min egen samt för andras skull. Tycker det är rätt självklart om man tänker efter.

Även om smittorisken är större i början så tror jag inte den är obefintlig bara för att det har gått 2 dagar. Sist jag var sjuk hade jag feber i ca 3-4 dagar, kände mig krasslig långt efter det.