handdator

Visa fullständig version : Gainerbars och Natt-Protein träningsdagar?


Masdonne
2009-01-13, 23:25
Har köpt s.k. Night Protein som man ska ta innan sänggående då de utsöndrar aminosyror under 8 timmar (har säkert förklarat fel men ni förstår nog vad jag menar). Detta är ganska dyrt så jag tänkte ta det ANTINGEN träningsdagar eller vilodagar. Jag tänkte att man kanske behöver mer energi de dagar man tränar så jag funderade på att ta detta protein de dagar jag tränar.

Funderar även på att köpa Gainerbars som precis har kommit ut också, likaså här är de så pass dyra att jag bara tar de antingen eller. Bör jag resonera på samma sätt här att man bör ta barsen innan träning?

Tacksam för svar.

Rahf
2009-01-13, 23:31
Har köpt s.k. Night Protein som man ska ta innan sänggående då de utsöndrar aminosyror under 8 timmar (har säkert förklarat fel men ni förstår nog vad jag menar). Detta är ganska dyrt så jag tänkte ta det ANTINGEN träningsdagar eller vilodagar. Jag tänkte att man kanske behöver mer energi de dagar man tränar så jag funderade på att ta detta protein de dagar jag tränar.

Funderar även på att köpa Gainerbars som precis har kommit ut också, likaså här är de så pass dyra att jag bara tar de antingen eller. Bör jag resonera på samma sätt här att man bör ta barsen innan träning?

Tacksam för svar.

Gällande gainer bars så tycker jag att det är lite slöseri. Visst, det funkar nog men låt mig ställa en fråga först: Har du svårt att få i dig tillräckligt med käk för att tillfredsställa dina behov som det är? Om svaret är ja så kommer definitivt inte gainer bars tillföra ett smack.

Gainer bars tas med fördel efter passet då behovet av kolhydrater är större. Gällande nattprotein så skulle du kunna köra på ett flytande kaseinprotein (förmodligen billigare än det du köpt nu) eller bara dricka mjölk/äta keso. Jag föreslår fortfarande att du skippar dessa gainer bars då de förmodligen bara är en onödig utgift, tänk Dubbeljapp fast dyr och med lite finare ingredienser.

Att ha utsöndrande aminosyror under natten känns överskattat.

Masdonne
2009-01-13, 23:39
Gällande gainer bars så tycker jag att det är lite slöseri. Visst, det funkar nog men låt mig ställa en fråga först: Har du svårt att få i dig tillräckligt med käk för att tillfredsställa dina behov som det är? Om svaret är ja så kommer definitivt inte gainer bars tillföra ett smack.

Gainer bars tas med fördel efter passet då behovet av kolhydrater är större. Gällande nattprotein så skulle du kunna köra på ett flytande kaseinprotein (förmodligen billigare än det du köpt nu) eller bara dricka mjölk/äta keso. Jag föreslår fortfarande att du skippar dessa gainer bars då de förmodligen bara är en onödig utgift, tänk Dubbeljapp fast dyr och med lite finare ingredienser.

Att ha utsöndrande aminosyror under natten känns överskattat.

Ok, misstänkte att det var så. Har kört på proteinbars tidigare osm är billigare och fortästter väl så.
Jag har gått upp ganska mycket i vikt det senaste halvåret förutom den senaste dryga månaden. Äter ganska mycket, diverse kosttillskott och käkar nötter. Det var väl det som fick mig att gå upp i vikt men känns som jag ahr nått en platå då jag måste äta ännu mer, varför jag ansåg att Gainerbars kanske var en del av lösningen.
Flytande kaseinprotein, vart finns det att köpa och vad innebär det att det är "flytande"?

Kan nämna vad jag åt idag. Idag är dock den dagen som jag äter som minst men kan säga vad jag äter så ni får ett hum om vad det är.

Frukost: Proteindrink
Lunch: Soppa och Äpple (direkt efter proteindrinken, började skolan sent idag)
Mellanmål: 2 småbröd och Kexchoklad.
Mellanmål 3: En näve nötter
Middag: 8 Fiskpinnar och 5 potatisar.
Kvällsmål: Mer nötter (tillsammans med de andra = 100 gr) och gröt med banan.

Är det alldeles för lite? Idag blev det mindre än normalt och träningsdagar äter jag normalt sett mer.

Rahf
2009-01-13, 23:51
Nu vet jag inte om soppan är något du gjort själv eller om det är en skollunch. I vilket fall som helst så brukar det inte vara mycket energi i dom.

Med flytande kaseinprotein menar jag proteinpulver som du blandar. Skillnaden är bara att det är kaseinprotein istället för vassle. Ett tips är Eiselts double pro som anses vara riktigt god (kan skriva under på det). Skippa alla dessa bars, som jag sa så är de i princip en dubbeljapp med extra protein i, dyra i längden är dom också. Om du klarar av att skippa dem och fylla behovet med bara dina regelbundna måltider och mellanmål utan problem så kommer din personliga ekonomi vara tacksam.

Jag föreslår att du äter en stadig frukost istället för att bara dricka en proteindrink. Visst kan den vara kvar men en frukost är också ett bra sätt att få i dig energi och även ett bra sätt att hålla huvudet vaket under dygnets första vakna timmar ;).

Masdonne
2009-01-13, 23:57
Nu vet jag inte om soppan är något du gjort själv eller om det är en skollunch. I vilket fall som helst så brukar det inte vara mycket energi i dom.

Med flytande kaseinprotein menar jag proteinpulver som du blandar. Skillnaden är bara att det är kaseinprotein istället för vassle. Ett tips är Eiselts double pro som anses vara riktigt god (kan skriva under på det). Skippa alla dessa bars, som jag sa så är de i princip en dubbeljapp med extra protein i, dyra i längden är dom också. Om du klarar av att skippa dem och fylla behovet med bara dina regelbundna måltider och mellanmål utan problem så kommer din personliga ekonomi vara tacksam.

Jag föreslår att du äter en stadig frukost istället för att bara dricka en proteindrink. Visst kan den vara kvar men en frukost är också ett bra sätt att få i dig energi och även ett bra sätt att hålla huvudet vaket under dygnets första vakna timmar ;).

Ja, det är alltid soppa på tisdagar + att lunch är min första "lektion".
Ok, får kika på det.
Problemet är att jag har ingen aptit för fem öre på morgonen, och så har det alltid varit. Får dock ett nytt schema nästa vecka då jag har tid att äta åtminstone gröt och banan + proteindrink kanske 3 ggr i veckan. I vanliga fall äter jag 2 mackor till drinken.

Tack för alla svar!

ChrisDEFC
2009-01-14, 00:01
tar du några övriga kosttillskott? varför bars som är dyra när det finns billig gainer i pulverform som du blandar med vatten/mjölk. annars kan du köpa proteinpulver och maltodextrin och ta proteinpulver på kvällen sen ta en blandning av malto och proteinpulver vid träning (förslagsvis hälften innan passet och hälften efter). tycker du det blir för dyrt att dricka en portion varje kväll så kan du väl ta en halv portion varje kväll istället. eller så äter du proteinrik mat på kvällen. personligen gillar jag att dra en banan och en double pro drink på kvällskvisten så man kan gå och lägga sig mätt och go =)

Masdonne
2009-01-14, 00:03
tar du några övriga kosttillskott? varför bars som är dyra när det finns billig gainer i pulverform som du blandar med vatten/mjölk. annars kan du köpa proteinpulver och maltodextrin och ta proteinpulver på kvällen sen ta en blandning av malto och proteinpulver vid träning (förslagsvis hälften innan passet och hälften efter). tycker du det blir för dyrt att dricka en portion varje kväll så kan du väl ta en halv portion varje kväll istället. eller så äter du proteinrik mat på kvällen. personligen gillar jag att dra en banan och en double pro drink på kvällskvisten så man kan gå och lägga sig mätt och go =)

Jag har varit emot protein blandat med vatten då de jag testat smakat apa men det här Night Protein blandas med vatten och är inte så farligt, så kanske kan blanda nåt med vatten.

De kosttillskott jag tar är följande:
- Proteindrink på morgonen
- EsaPro innan träning
- Gainomax efter träning
- Kreatin i perioder

Funderar på att ta mer kolhydrater efter passet, eller räcker gainomaxen? Tränar ganska långt, 2 - 2,5 timmar per gång och då kanske det behövs mer?

Brooklyn
2009-01-14, 00:12
om ditt mål är att gå upp i vikt så är det ju ganska simpelt, går du inte upp i vikt -> ät mer kalorier! och för att optimera så ät dem kalorierna direkt efter träning.

Rahf
2009-01-14, 00:12
Styrketräning brukar inte vara alltför farligt på glykogenet. Gainomax räcker nog gott, du äter väl efteråt också?

Masdonne
2009-01-14, 00:14
Styrketräning brukar inte vara alltför farligt på glykogenet. Gainomax räcker nog gott, du äter väl efteråt också?

Absolut, men kanske dryga timmen efter. Borde väl vara rätt lagom?

Rahf
2009-01-14, 00:15
Absolut, men kanske dryga timmen efter. Borde väl vara rätt lagom?

Helt ok. Någon brådska bör du inte ha, Gainomaxen puttrar ju den också ;). Blir det inte dyrt i längden med Gainomax dock? Eller får du tag på dem billigt? Ifall du vill ha ett mer prisvärt alternativ så brukar oftast vanliga gainers vara billigare per portion. Tänkvärt för framtiden om ekonomin tryter lite.

ChrisDEFC
2009-01-14, 00:15
oj, tycker personligen dom flesta vassledrinkar varit riktigt goda med mjölk, dessutom är ju både pure whey(kolo) whey 80(gg) riktigt lättdruckna så man kan ju svepa om man inte vill lägga allt för stor vikt vid smaken. doublepro är åxå helt okej och den har kaseinprotein åxå så lämpar sig väl som mellanmål eller kvällsdrink, dock något dyrare.

den kombon jag själv kör som kanske är lite "overdoit" men gillar att lägga både tid och pengar på träning/kost då det är mitt största intresser men iaf:
esapro+rage före passet
gainerpro+kreatin(halv portion kreatin när jag tar rage före passet) direkt efter passet
mat 1,5-2h efter avslutat träningspass
double pro + banan 1h före sänggående

har även ett vasslepulver som jag tar när jag har slut på doublepro eller som mellanmål på jobbet osv. (körde tidigare med malto+vassle efter passet men tycker att det är betydligt godare med färdigblandadgainer och skiljer inte mycket i pris).

Masdonne
2009-01-14, 00:18
oj, tycker personligen dom flesta vassledrinkar varit riktigt goda med mjölk, dessutom är ju både pure whey(kolo) whey 80(gg) riktigt lättdruckna så man kan ju svepa om man inte vill lägga allt för stor vikt vid smaken. doublepro är åxå helt okej och den har kaseinprotein åxå så lämpar sig väl som mellanmål eller kvällsdrink, dock något dyrare.

den kombon jag själv kör som kanske är lite "overdoit" men gillar att lägga både tid och pengar på träning/kost då det är mitt största intresser men iaf:
esapro+rage före passet
gainerpro+kreatin(halv portion kreatin när jag tar rage före passet) direkt efter passet
mat 1,5-2h efter avslutat träningspass
double pro + banan 1h före sänggående

har även ett vasslepulver som jag tar när jag har slut på doublepro eller som mellanmål på jobbet osv. (körde tidigare med malto+vassle efter passet men tycker att det är betydligt godare med färdigblandadgainer och skiljer inte mycket i pris).

Ok, vad kostar doublepro och hur många gram?
Blev besviken på Rage och vill helst ta kreatin i cykler. Så jag tar enbart EsaPro nu och Kreatin emellanåt.

Rahf
2009-01-14, 00:20
Ok, vad kostar doublepro och hur många gram?
Blev besviken på Rage och vill helst ta kreatin i cykler. Så jag tar enbart EsaPro nu och Kreatin emellanåt.

Du kan kika i koloshoppen. Dyrare än de flesta proteinsorter men DUUUUU, smaken är himmelsk!

Masdonne
2009-01-14, 00:25
Du kan kika i koloshoppen. Dyrare än de flesta proteinsorter men DUUUUU, smaken är himmelsk!

Är det någon idé att ta det samtisigt som man dricker proteindrink på morgonen?

Rahf
2009-01-14, 00:30
Är det någon idé att ta det samtisigt som man dricker proteindrink på morgonen?

Nej, det tycker jag inte. Tycker du inte att du får i dig tillräckligt med protein över dagen? Om nej, kör på (dyrt blir det) om ja så skit i det.

Pressa lite siffror så får du reda på om du får i dig tillräckligt eller inte. Du får sköta räkningen själv om du orkar bry dig.

ChrisDEFC
2009-01-14, 00:31
Är det någon idé att ta det samtisigt som man dricker proteindrink på morgonen?

inte samtidigt men istället för, men som sagt det är dyrare, men du kan ju alltid käka mer och ta en mindre portion. double pro eiselt finns i shoppen för 199kr för 750g så inget superbilligt protein men kasein kostar bra mycket mer än vassle som du säkert vet. går nog att hitta nått bättre erbjudande på doublepro om man letar men finns ju massa annat bra i koloshoppen som man kan beställa samtidigt =)

Lukaspappa
2009-01-20, 23:07
Gainerbars eller proteinbars kan faktiskt vara bra att ha ibland som nödproviant. Brukar alltid ha minst en i jackfickan, som man kan äta om det krisar, t ex om man hälsar på en polare eller morsan eller är ute med bilen och inget annat finns tillgängligt.