Visa fullständig version : Tagliatelle
Martin Löwgren
2009-01-13, 20:24
Nån som vet varför Tagliatelle är så enormt mycket godare och dyrare än vanlig pasta?
Läser man innehållsförteckningen ska det vara ungefär samma sak
Mvh Axon
Nån som vet varför Tagliatelle är så enormt mycket godare och dyrare än vanlig pasta?
Mvh Axon
vanlig pasta innehåller inte ägg i samma utsträckning
Eddie Vedder
2009-01-13, 21:01
Skillnaden i smak är ju helt klart p.g.a. av ägget. En viss del av prisvariationen kan förstås tillskrivas ägg också. Vanlig pasta innehåller inget ägg alls.
Jag har dock inte koll på tillverkning o.s.v. men även där kan jag tänka mig att det skiljer lite även där.
Martin Löwgren
2009-01-13, 22:50
Skillnaden i smak är ju helt klart p.g.a. av ägget. En viss del av prisvariationen kan förstås tillskrivas ägg också. Vanlig pasta innehåller inget ägg alls.
Jag har dock inte koll på tillverkning o.s.v. men även där kan jag tänka mig att det skiljer lite även där.
All Tagliatelle innehåller väl inte ägg, eller?
Min gör det men trodde inte alla gjorde det och det kan ju förklara priset.
Tyvärr är det för gott för att avhållas (cirka 20kr för 500gram) *popcorn*
All färskpasta (alltså den som inte är torkad) innehåller väl ägg? Det är i alla fall ett ägg på den förpackning jag har i kylen.
Mvh Axon
Smaken kanske beror på formen.Hur tagliatelle mjuknar i kokvattnet, tuggmotståndet och hur såsen fastnar på pastan, vad vet jag:D
Priset beror säkert på att tagliatelle packas i nystan. Blir lite mer hantering än att bara spruta fram U-makaroner eller klippa spagettie som packas i påsar.
Martin Löwgren
2009-01-14, 11:34
Smaken kanske beror på formen.Hur tagliatelle mjuknar i kokvattnet, tuggmotståndet och hur såsen fastnar på pastan, vad vet jag:D
Priset beror säkert på att tagliatelle packas i nystan. Blir lite mer hantering än att bara spruta fram U-makaroner eller klippa spagettie som packas i påsar.
:thumbup:
Ja fy fan vad mkt godare de är *flex*
Tagliatelle med en god ost & skinksås! :thumbup:
Håller även med att just formen gör det hela mkt godare! tanken av en tallrik tagliatelle med sås istället för vanlig spaghetti är liksom mer hungerframkallande :)
Nattljus
2009-01-15, 06:38
tagliatelle *drool*
är det någon som vet om grön tagliatelle skiljer sig från den vanliga rent näringsmässigt? det gröna kommer från pulvriserad spenat, men annars är det nog samma saker i de båda.
Greven_2008
2009-01-15, 06:47
köpte ett antal påsar färsk sådan härom veckan 5kr styck på hemköp. men de va nog special pris!... 500kr/påse eller om det var 600.
:cool:
Toby Asp
2009-01-15, 08:45
tagliatelle *drool*
är det någon som vet om grön tagliatelle skiljer sig från den vanliga rent näringsmässigt? det gröna kommer från pulvriserad spenat, men annars är det nog samma saker i de båda.
GRÖN TAGL.
kcal 350
prot 13,5
kolh 70,7
fett 1,5
fiber 3,0
natrium 0,002
ÄGG TAGL.
kcal 362
prot 14,5
kolh 67
fett 4,0
fiber 3,0
natrium 0,03
Eddie Vedder
2009-01-15, 08:53
Tagliatelle är något jag ofta passerar i affären, tänker "Tagliatelle är sjukt gott, det måste jag snart köpa!", promenerar vidare och köper det gamla vanliga för att sedan komma på att jag glömde att köpa även denna gång.
Tack Martin Löwgren för att du påmint mig, i helgen SKA jag köpa tagliatelle!!!
Molle123
2009-01-15, 11:03
Går tagliatelle bra ihop med saker som man brukar ha till vanlig spagetti? Ex. köttfärssås?
Går tagliatelle bra ihop med saker som man brukar ha till vanlig spagetti? Ex. köttfärssås?
Absolut!
Nattljus
2009-01-15, 12:26
GRÖN TAGL.
kcal 350
prot 13,5
kolh 70,7
fett 1,5
fiber 3,0
natrium 0,002
ÄGG TAGL.
kcal 362
prot 14,5
kolh 67
fett 4,0
fiber 3,0
natrium 0,03
tack :)
Blev tvungen att köpa lite idag. Blir Tagliatelle men skink- och broccollisås ikväll.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.