handdator

Visa fullständig version : Axel/ bröst


Mpet
2009-01-13, 15:45
Tjena jag har nu kommit underfund med att jag har utfört bröstövningar felaktigt och har således fått ont i axeln. Jag har omedvetet dragit upp axeln mot huvudet samtidigt som jag lyft den i bröst pressarna. Jag tror att detta är anledningen till att jag fått ont i axeln/ryggen.

Det är i framsida axel och vid skulderbladet som smärtan uppstår. Är mycket möjligt att det är rotatorn enbart men vet ej. Min naprapat kollade lite snabbt när jag var hos honom med ett annat problem.

Det är även så att mitt högerbröst alltså samma sida som problemet ligger i är betydligt mindre än mitt vänstra. Jag tror att det är pga felaktiga pressar.

Vad ska man göra för att högerbröstet ska komma ikapp och för att smärtan ska upphöra.

Vill alltså ha övningar som är bra, kan tänka mig att det bästa är väl att sänka vikterna i pressarna och öva teknik. Men vilka muskler är antagonister med musklerna som jobbar i bröstpressar?


tyckte posten passade bättre här annars får ni flytta den :)

Rahf
2009-01-13, 15:47
Tjena jag har nu kommit underfund med att jag har utfört bröstövningar felaktigt och har således fått ont i axeln. Jag har omedvetet dragit upp axeln mot huvudet samtidigt som jag lyft den i bröst pressarna. Jag tror att detta är anledningen till att jag fått ont i axeln/ryggen.

Det är i framsida axel och vid skulderbladet som smärtan uppstår. Är mycket möjligt att det är rotatorn enbart men vet ej. Min naprapat kollade lite snabbt när jag var hos honom med ett annat problem.

Det är även så att mitt högerbröst alltså samma sida som problemet ligger i är betydligt mindre än mitt vänstra. Jag tror att det är pga felaktiga pressar.

Vad ska man göra för att högerbröstet ska komma ikapp och för att smärtan ska upphöra.

Vill alltså ha övningar som är bra, kan tänka mig att det bästa är väl att sänka vikterna i pressarna och öva teknik. Men vilka muskler är antagonister med musklerna som jobbar i bröstpressar?


tyckte posten passade bättre här annars får ni flytta den :)

Ryggen.

Mpet
2009-01-13, 16:19
Jo det förstår jag väl att det är ryggen. Men då kan jag informera dig att det är många muskler i ryggen.

Det är även ganska många övningar för ryggen.

vilka rygg övning är bra för att motverka dåliga effekter av till exempel bänkpress.

pwnyou
2009-01-13, 16:25
Rodd och Chins/latsdrag. Bakre axlar kan nog vara bra att träna också.

Rahf
2009-01-13, 16:26
Roddvarianter, omvända flies.

Mpet
2009-01-13, 16:46
Jo da allt det kör jag. Jag tänkte mig lite mer avancerade övningar.

Som sagt min naprapat sa att det var rotatorn som krampade, det var en anledning till smärtan.

Finns det nåt att göra så att rotatorn inte krampar?

Rahf
2009-01-13, 17:47
Du fick ingen vägledning från din naprapat? Frågade du om övningar?

Mourten
2009-01-13, 17:49
En napratpat lär ju kunna ge dig bättre råd än någon kan över the inthraweb. Men latisimus är en av musklerna som jobbar mot peccsen.

Mpet
2009-01-13, 18:50
Det var inte den "skadan" som var prio när jag var där. Men han använde tryckte på en tryckpunkt på ryggen så släppte krampen. Och nu har han semester.

Självklart ska jag fråga honom närsta gång jag träffar han igen.