handdator

Visa fullständig version : Strictly baby fight club (kanal 5)


Carolinew
2009-01-13, 13:58
Lät som ett intressant program, handlar om barn som "rekryteras" till thaiboxningen i en ålder av enbart 4-5 år. Är inte så insatt i det där med kampsport så har väl egentligen ingen riktig åsikt men det känns ju lite underligt kanske. Börjar 21.00.

Sparven från Minsk
2009-01-13, 14:18
Lät som ett intressant program, handlar om barn som "rekryteras" till thaiboxningen i en ålder av enbart 4-5 år. Är inte så insatt i det där med kampsport så har väl egentligen ingen riktig åsikt men det känns ju lite underligt kanske. Börjar 21.00.

Så har det varit länge om inte alltid, i Thailand. Ungefär som vår knatteishockey eller barnfotbollslag. Man får inte glömma att boxning för dem är lika naturligt som fotboll för oss :)

Carolinew
2009-01-13, 14:21
Så har det varit länge om inte alltid, i Thailand. Ungefär som vår knatteishockey eller barnfotbollslag. Man får inte glömma att boxning för dem är lika naturligt som fotboll för oss :)

Jo det är klart, men när 4-åringar börjar med fotboll här börjar de ju med att "leka boll" i princip. Inte att slåss med varandra :Virro I hockeyn är det väl till och med förbjudet att tacklas tills de är 13 år?

Sparven från Minsk
2009-01-13, 14:24
Jo det är klart, men när 4-åringar börjar med fotboll här börjar de ju med att "leka boll" i princip. Inte att slåss med varandra :Virro I hockeyn är det väl till och med förbjudet att tacklas tills de är 13 år?

Ändå har de fler skador i både fotboll och i hockey än i thaiboxning. Jag säger bara att det är deras kultur. ;)
Bra tips dock, ska ses!

kaer
2009-01-13, 14:59
Det känns som att upplägget kommer att bli: 'Titta vad kampsport är farligt och moraliskt förkastligt och vad andra länder utom sverige är hemska' som stöd för tesen har man gjort ett program om några extremexempel.

Hursomhels så tror jag nog inte att det är särskilt bra att för unga personer tränar sparring.

Däremot tror jag kampsport i sig är alldeles utmärkt för alla åldrar.

kaer
2009-01-13, 15:34
Såhär står det om programmet på www.tv.nu


Brittisk dokumentär från 2008. Här får vi inblick i den snabbt växande företeelsen thaiboxning för barn. I Storbritannien finns mer än 500 registrerade klubbar som lär ut den våldsamma sporten. Barn så unga som fyra och fem år rekryteras till de organiserade slagsmålen. Vi möter fyra familjer som investerar allt i sina barns träning för att de ska bli de bästa barnen i Storbritannien.

Whistler
2009-01-13, 15:35
De brukar vara rätt söta när de är 4-5 år. De går in med handskar lika stora som dem själva, viftar lite och till slut får en av dem in en träff på den andres näsa. Han börjar gråta lite, får tröstgodis och den andre är glad som vann. :)

När de blir 12-15 är det värre, då kan det bli ganska brutala matcher, just för att deras framtid ofta hänger på det. Får de till bra matcher och kan påbörja en karriär så är familjen/släkten försörjd sen. En bra fighter som går 1-2 matcher i veckan tjänar tillräckligt för att de ska kunna leva drägligt (efter deras standarder sett). Ändå är det managern/tränaren som tar större delen av förtjänsterna.

Vill ni se en riktigt bra film så rekommenderar jag Chok Dee (går lustigt nog under namnet Muay Thai i Sverige), den handlar om en fransman som under sin fängelsevistelse stöter på thaiboxning och åker till thailand för att bli proffs när han släpps ut. Baserad på verklig berättelse, och killen det handlar om spelar sig själv i huvudrollen. Speglar väldigt mycket hur det såg ut när jag själv bodde i Thailand och tränade där.

Vill ni ha mer actionbetonade thaiboxningsfilmer så är Tony Jaas filmer Ong Bak och Tom Yum Goong mycket bra. Lite väl Jackie Chan emellanåt, men Tony Jaa är en otroligt välkoreograferad thaiboxare och de visar ändå rätt bra hur det ser ut i Thailand.

Carolinew
2009-01-13, 16:47
Jag tycker inte heller det är fel att börja med kampsport i låga åldrar, men jag hoppas innerligt att de har strikta regler där om vad som är tillåtet och att barnen inte blir tvingade. Det är en sak att bli tvingad av sin mamma att spela flöjt, en annan att bli tvingad att slåss.

Jag hoppas också att de inte börjar med kampsporter där "allt är tillåtet" i så låga åldrar. För då känns det som att det kan gå ganska snett...

Jazen
2009-01-13, 17:39
är så dom bästa fighters blir till =)

Solros
2009-01-13, 17:53
Spontant ser jag inga problem med det. Något jag däremot inte gillar är skönhetstävlingar för barn.

Slutsats: Jag föredrar att barnen knäar varandra i huvudet, snarare än att pluta med läpparna :/

kalajset
2009-01-13, 18:08
Med tanke på programbeskrivningen låter det lite sådär, med tanke på ordval som "som lär ut den våldsamma sporten" och "organiserade slågsmål". Nej, thaiboxning är inte pingis, men man bör försöka se det hela ur ett litet större perspektiv än att haka upp sig på att det skulle vara någon form av organiserade slagsmål, (vilket det är, men på en helt annan nivå än jag får känslan av att programinformationen försöker framställa det som iaf).

Men vi får väl se, jag vill inte dömma ut det på förhand. Passar ju dessutom bra efter dagens kampsportsträning. :D

Kwon
2009-01-13, 19:26
Skall ses

Carolinew
2009-01-13, 21:12
Alltså, av det man sett tills nu så är det lite delade känslor. Vissa av kidsen ville ju verkligen boxas, och då är det ju lugnt, och att de tränar typ 15 timmar i veckan är ju bara imponerande.

Men däremot, att de i Thailand får slå mot huvudet med både armbågar och knän i ALLA åldersklasser, tycker jag är överdrivet. Jag menar hallå, att vuxna personer skall stå och hetsa två femåringar att slå varandra i huvudet? *screwy*

PowPow
2009-01-13, 21:48
Ha, snygga frontsparkar av lillkillen som fick måla benskydden.

Carolinew
2009-01-13, 22:02
De killarna som det handlade om i programmet tycker jag bara är så grymt imponerande. Riktigt duktiga killar och jag fick bara ett positivt intryck av sporten :)

Fast jag trodde det skulle handla om hur det gick till i thailand, där kanske det inte är lika trevligt.

PowPow
2009-01-13, 22:08
Antagligen därför England är så frånvarande på thaiboxningsfronten. De sparkar benen av varandra på fotbollsplanen istället :D

kalajset
2009-01-13, 22:25
Är väl inte så mycket att säga egentligen. Varken särskilt bra eller särskilt dålig film. Sporten framställdes trots allt hyffsat objektivt, däremot så ang. föräldrar som lever ut sina drömmar genom barnen så är det ju knappast något unikt för kampsport. Skillnaden är som sagt att det blir lite andra konsekvenser. Mest tveksam är jag till Thailandsbesöket med mer "hardcoreregler", och till fenomenet "cagefighting" med barn som inte ens är tonåringar än, oberoende av reglerna väl i buren. Jag tycker helt enkelt det sänder fel signaler s as, men jag kanske är "moralist" helt enkelt.

Herr Oberst
2009-01-13, 23:54
Såg inget märkligt i den dokumentären förutom en sak. Thais föräldrar borde förlorat vårdnaden om honom för många år sedan.

Langster
2009-01-14, 09:01
Är väl inte så mycket att säga egentligen. Varken särskilt bra eller särskilt dålig film. Sporten framställdes trots allt hyffsat objektivt, däremot så ang. föräldrar som lever ut sina drömmar genom barnen så är det ju knappast något unikt för kampsport. Skillnaden är som sagt att det blir lite andra konsekvenser. Mest tveksam är jag till Thailandsbesöket med mer "hardcoreregler", och till fenomenet "cagefighting" med barn som inte ens är tonåringar än, oberoende av reglerna väl i buren. Jag tycker helt enkelt det sänder fel signaler s as, men jag kanske är "moralist" helt enkelt.

Jag tyckte också att det var överdrivet att sätta ungarna i en bur.

kaer
2009-01-14, 09:44
Jag trodde nog att dokumentären skulle vara mycket mer vinklad åt det negativa hållet.

Det som jag var obekväm med var ju mest föräldrarna. Men den där typen av föräldrar finns ju inom alla idrotter.

Den trevliga stämning som jag alltid upplevt när jag tränat kampsport verkade inte existera någonstans. Tränar de inte med några jämnåriga alls?

Jag kan inte riktigt se poängen med att man går matcher där man tillåter slag och sparkar mot huvudet så tidigt, även om man kör det på träning.
Framförallt verkar det tveksamt med knockout's, men det var väl i thailand, även om de kastade in handuken i en match som var i england.
Jag tycker de hade en poäng nrä de klagade på domaren, han borde dömt för alla slag mot huvudet. När jag var yngre tävlade jag i kung-fu-sm (semi-kontakt) och blev diskad efter två slag mot huvudet =)

Till sist, tror ni att de kommer bli några namn inom thai, när det är säg 20-25?
Jag tycker det var svårt att se den träningsglädje och attityd som gör att man orkar fortsätta så länge. Men flera av dem var verkligen duktiga, gillade särskilts connors sidekicks =)

palme
2009-01-14, 10:01
Varför kallades det fight club? Anordnade de källarslagsmål utan skydd för kidsen?

Ser inga som helst problem med att barn får lära sig kampsport i en tidig ålder.

L-Sami
2009-01-14, 11:19
England verkar för övrigt vara ett land där man tvingar och pressar sina barn till prestation i större utsträckning än i Sverige, tydligt exempel är fotbollsföräldrar och nu fightföräldrar. Vi i Sverige kanske tycker det är absurt men det är den brittiska mentaliteten.

Nitrometan
2009-01-14, 11:24
England verkar för övrigt vara ett land där man tvingar och pressar sina barn till prestation i större utsträckning än i Sverige, tydligt exempel är fotbollsföräldrar och nu fightföräldrar. Vi i Sverige kanske tycker det är absurt men det är den brittiska mentaliteten.
Funkar det? Får de fram fler stjärnor i förhållande till sin folkmängd?

Herr Oberst
2009-01-14, 11:29
Funkar det? Får de fram fler stjärnor i förhållande till sin folkmängd?

Mja, man har ju gaaanska många duktiga fotbollsspelare åtminstone. Och en och annan duktig boxare.

L-Sami
2009-01-14, 11:33
Funkar det? Får de fram fler stjärnor i förhållande till sin folkmängd?

Antagligen inte för att det finns inte plats för alla, men säkerligen har de procentuellt många som kan spela riktigt bra fotboll som aldrig blir något.

Nitrometan
2009-01-14, 11:41
Mja, man har ju gaaanska många duktiga fotbollsspelare åtminstone. Och en och annan duktig boxare.
Calzhage (stavning?) är Walesare. ;)

young_george
2009-01-14, 12:16
Mja, man har ju gaaanska många duktiga fotbollsspelare åtminstone. Och en och annan duktig boxare.

Hur många duktiga fotbollsspelare har dom egentligen? PL är ju en ren importliga.

Trots att de har "världens största liga" och 50 miljoner invånare är jag inte särskilt imponerad av vad man sjävla lyckas producera.

kaer
2009-01-15, 13:15
eftermiddagsunderhållning
wIhOAwAojSU

Hela programmet verkar finnas i 4 delar.

Imni
2009-01-15, 13:20
är så dom bästa fighters blir till =)

True, men är det värt det?