handdator

Visa fullständig version : Räkna kalorier?


Siphon02
2009-01-12, 23:47
Hej! nu är det så att jag för tillfället bor hos morsan och farsan eftersom jag för tillfället pluggar. Nu är min fråga följande. Hur ska man lyckas räkna kalorierna när man inte själv lagar maten? :( och nu när det är dags att deffa blir detta ett stort problem. Någon som har några tips? *popcorn*

Siphon02.

Cohen
2009-01-13, 00:04
Fråga den som lagar maten vad som finns i, väg dina portioner. Äter du ute är det svårare.

Börjar du räkna kommer du snart att lära uppskatta vikt/energiinnehåll utan att behöva titta i tabeller eller använda vågen.

Nordenator
2009-01-13, 00:50
Lär dig vad livsmedel innehåller och uppskatta. Man kan utröna energin baserat på matens utseende och upplägg. Du kan annars väga alla råvaror som ska gå ned i mixen. Du vet rättens totala energimängd, sen får du uppskatta hur mycket du tar. Äter du en tredjedel med hyffsat jämn fördelning av ingredienserna kommer du över tiden få i dig 1/3 av energin också, ungefär. Om du får lite mer kött en dag kommer du troligtvis få mindre en annan dag.

Elfsberg
2009-01-13, 01:50
Ät som folk, dra ner på allt skit som du vet med dig att "du inte borde". Fungerar det inte, dra ner lite mer på maten.

Man måste inte räkna, gör det inte svårare än vad det är.