handdator

Visa fullständig version : byta biceps övning?


Jacke89
2009-01-12, 23:15
Hejsan.

Vore det dumt att byta ut stångcurl för biceps mot scottcurl?
( http://www.exrx.net/WeightExercises/Brachialis/BBPreacherCurl.html )

såg att den tog i huvudsak i nedre biceps. Men har tröttnat lite på stångcurl.

Kör biceps 2 gånger i veckan, vore det orimligt att köra 4 set stångcurl och sen 3 set scottcurl? Efter att ha kört marklyft och latsdrag innan.

KaptenKnäsvag
2009-01-12, 23:35
Det kommer inte göra någon skillnad, märkbar dvs...

ceejay
2009-01-12, 23:39
jag byter bicepspass från gång till gång, iaf lite grann


ena gångne kör jag pyramid från 15 ned till 2 reps, ökar vikt hela tiden, med stångcurl.
15 reps, 8 reps, 6 reps, 4 reps, 2 reps.
Efter kör jag hantelcurls 8 reps i 4 setoch försöker öka vikt efter varje set och avslutar med konc eller hammer curls.

Andra gångne kör jag 15 reps, 10 reps 10 reps, 15 reps, med stångcurls.
efter kör jag max 6 reps med hantelcurls i 4 set och försöker öka varje gång
avslutar med hammercurls eller konc curls


Tycker det ger lite variation och känns bra

Godfella
2009-01-13, 00:36
Att träna biceps 2 ggr/vecka är väl lite overkill, men det är bara vad jag tycker. Men whatever floats your boat.

Men vanliga basövningar är oftast ekvivalent med success. Alternerade hantelcurls och vanliga stångcurls är att rekommendera. Och det kommer inte göra någon nämnvärd skillnad om du byter ut, tex scottcurl mot konc.curl. Biceps will always be biceps.

Jacke89
2009-01-13, 10:21
Så det spelar ingen roll om jag tränar nedre biceps med scottcurl eller om jag kör allmän biceps med stångcurl, borde jag få samma utveckling eller? Jag tycker scottcurl ser skön som fan ut, men om den tränar nedre biceps så borde de inte bli lika snygga som om jag tränade övre/allmänt? Vad är skillnaden?

KaptenKnäsvag
2009-01-13, 10:22
Så det spelar ingen roll om jag tränar nedre biceps med scottcurl eller om jag kör allmän biceps med stångcurl, borde jag få samma utveckling eller? Jag tycker scottcurl ser skön som fan ut, men om den tränar nedre biceps så borde de inte bli lika snygga som om jag tränade övre/allmänt? Vad är skillnaden?

Du kan inte isolera "nedre biceps"...

King Grub
2009-01-13, 10:26
Du är född med formen på dina biceps, på gott och ont. Du kan inte ändra den genom att träna "nedre" eller övre "biceps" - det finns inte. Muskeln kan bli större eller mindre, inget annat. Den kan inte ändra form.

JohnRick
2009-01-13, 10:44
Så det spelar ingen roll om jag tränar nedre biceps med scottcurl eller om jag kör allmän biceps med stångcurl, borde jag få samma utveckling eller? Jag tycker scottcurl ser skön som fan ut, men om den tränar nedre biceps så borde de inte bli lika snygga som om jag tränade övre/allmänt? Vad är skillnaden?

Och jag försöker isolera 1a kvadranten av quadriceps...
Stångcurl är choice no1 för många av bicepsfantasterna, men
för egen del tycker jag att bicepscurl på lutande bänk (bakåt)
är ännu bättre då du får fullt sträck. Scottcurl är raka motsatsen.

MangeByggarn
2009-01-13, 11:02
Gör som jag, kör stångcurl, 21an, hantelcurl, arnold curl, och sen den sista som blir en ny övning varje pass :P

Anthem
2009-01-13, 11:52
Nån annan än mig som får urkass kontakt med scottscurlen?

Provat överdrivet strikt, snabbt, jadu de mesta.. och så sitter jag med arslet i bänken.. Men aldrig får jag minsta kontakt, alla andra bicce övningar får jag fina fisken på

JFO
2009-01-13, 16:25
Skulle kanske vara möjligt att det är en skillnad i biceps och brachialis. Vilket man kan mena med över och nedre biceps.

Erik.L
2009-01-13, 20:53
Den bicepsövning som ni får bäst kontakt i och kan köra hårdast i är den som är bäst för er! Biceps funktion är att den böjer underarmen mot och ifrån överarmen, och det gör den på ett sätt, oavsätt redskap du tränar med. Formen som man får på biceps är ju som King Grub sa genetisk, och beror inte på hur man tränar.
Ser man till att köra i hela rörelsebanan är din första bicepsövning lika god som din andra.
Följdaktligen är det helt individuellt vilken övning som är bäst; ogillar du scotcurl, kör inte den!
Så enkelt är det faktiskt.

Erik.L
2009-01-13, 21:06
Hrm, tänkte be om ursäkt för att mitt föregående inlägg lät så nedvärderande. Det var naturligtvis inte alls menat så.

Sacke
2009-01-13, 21:16
Gör som jag, kör stångcurl, 21an, hantelcurl, arnold curl, och sen den sista som blir en ny övning varje pass :P

Kör du 5 biceps övningar på ett pass? Hur många set är det?

MangeByggarn
2009-01-13, 21:30
Kör du 5 biceps övningar på ett pass? Hur många set är det?

21an = 3 sets
Stångcurl = 2
Hantelcurl = 2
Arnold curl = 2
Valfri bicepsövning = 1 set

manekin
2009-01-13, 21:36
Kör du 5 biceps övningar på ett pass? Hur många set är det?

jag kör minst 20 set / träningstillfälle.... man bör köra med det som funkar för ens kropp.

ceejay
2009-01-13, 21:40
jag kör minst 20 set / träningstillfälle.... man bör köra med det som funkar för ens kropp.

fan 20 set e inte o leka med :)

brukar ligga mellan 10 och 11 set och det tkr jag e mkt .

Jag_Emil
2009-04-28, 18:27
Om jag tyckermig känna att det är hög risk orörlighet i Biceps, inbillarjagmig då?

kungconny
2009-04-28, 19:28
Om jag tyckermig känna att det är hög risk orörlighet i Biceps, inbillarjagmig då?

Hur menar du?

vicarious
2009-04-29, 08:25
Skivstångscurl är överlägset den bästa bicepsövningen och jag tycker absolut inte att du ska byta ut den mot scottcurl. Scottcurlen låter dig inte hantera lika mycket vikt.

Förövrigt tycker jag 20 set låter väldigt mycket, jag brukar ligga runt 9-11 set.

Mer är inte alltid bättre.

värstingen
2009-04-29, 08:49
Jag brukar ligga på runt 6set biceps i veckan - är det för lite?!

Donner
2009-04-29, 09:12
Jag brukar ligga på runt 6set biceps i veckan - är det för lite?!

Det är där jag också ligger. Nu blir man ju orolig när man hör att folk mer än dubblar det. Dock så tränas ju bicep i diverse ryggövningar också, men vet inte, ska man piska bicce mer?

z_bumbi
2009-04-29, 09:13
Jag brukar ligga på runt 6set biceps i veckan - är det för lite?!

Det beror på vilka resultat du vill ha och, ännu viktigare, får av den träning du gör idag.

MrBulk
2009-04-29, 09:32
Hur noga är ni med full ROM? Jag är extremt klen när jag kör full rom så nu har jag börjat vända runt 100grader i armvecket, känns som brachialis och brachioradialis tar över nästan helt mellan 90-180grader i armvecket.
Ligger i deff nu så resultat lär jag väl inte märka än på den nya tekniken om inte Duravolen gör det den påstås kan göra.

DjaN
2010-02-28, 13:30
Du är född med formen på dina biceps, på gott och ont. Du kan inte ändra den genom att träna "nedre" eller övre "biceps" - det finns inte. Muskeln kan bli större eller mindre, inget annat. Den kan inte ändra form.

En fråga ang. detta:

Om man tränar biceps med hantlar med vertikalt grepp så ser man ju en annan form på biceps (mer jämn), jämfört om man tränar med horisontellt grepp, då man får en mer "bullform" på biceps.

Om det du skriver stämmer, då kan jag lika gärna träna endast med horisontellt grepp för att bygga biceps och ändå få samma form på den som om att jag även tränar med vertikalt grepp?

Ursäkta om denna post låter anklagande etc, men jag önskar endast få klarsida på detta då jag funderat en del på det. Om någon kan upplysa mig vidare vore jag tacksam! :)


Mvh,
DjaN