handdator

Visa fullständig version : Hur länge är influensa smittsamt?


wintersnowdrift
2009-01-12, 23:03
Jo, det är så att jag får en inneboende imorgon som ska bo hos mig i ett par veckor. Saken är den att han har legat däckad i influensan den senaste veckan (insjuknade i tisdags). Nu ikväll lät han ganska pigg och han är feberfri, men fortfarande snuvig och hostig. (Han befinner sig för närvarande ca 25 mil ifrån mig och jag har inte träffat honom under sjukdomsperioden.)

Detta hade inte oroat mig om det inte var så att jag åkter till Italien nästa fredag för att köra ett 7 mil långt längdskidlopp. Jag "har hört" att influensa är som mest smittsamt i början av insjuknandet, plus att jag vet att man kan bli smittad av influensa på bussen eller i skolan eller var som, men det känns ändå inte helt lugnt att jag nu kommer släppa in viruset i mitt eget hem...

Hur stor kan risken vara att jag blir smittad? Några åtgärder jag bör vidta i förebyggande syfte? Munskydd och latexhanskar? (Vaccinering, som jag såg att det fanns en annan tråd om, är det ju för sent för...)

//Nojig Kristin

shut teh face
2009-01-13, 06:54
Influensa - > Netdoktorn - > Värt att veta

Man smittar andra så fort hostan börjar och man smittar fram till dagen efter det febern försvunnit.

Bahir
2009-01-13, 08:00
Man är smittsam så länge man har sjukdomen - innan den bryter ut och efter. Allt annat är båg. Läkare har bekräftat.

CroCop
2009-01-13, 09:34
Du kan väl bo inne hos grannkärringen fram tills Italienresan? Det borde hon väl kunna bjuda på? Så kan han låna din lägenhet.

Så kan du kanske snoka runt lite efter din handuk osv...

skaparn
2009-01-13, 09:36
du kan väl bo inne hos grannkärringen fram tills italienresan? Det borde hon väl kunna bjuda på? Så kan han låna din lägenhet.

Så kan du kanske snoka runt lite efter din handuk osv...

+1

MasterChief
2009-01-13, 10:45
Jag vet inte om jag godkänt någon italiensk man som ska få bo hos dig?

Nitrometan
2009-01-13, 10:48
Jag vet inte om jag godkänt någon italiensk man som ska få bo hos dig?
Det är lugnt. Han är inte italienare.

wintersnowdrift
2009-01-13, 16:52
Man är smittsam så länge man har sjukdomen - innan den bryter ut och efter. Allt annat är båg. Läkare har bekräftat.

Om så är fallet är nog det kokta fläsket stek.

Du kan väl bo inne hos grannkärringen fram tills Italienresan? Det borde hon väl kunna bjuda på? Så kan han låna din lägenhet.

Så kan du kanske snoka runt lite efter din handuk osv...

Ingen dum idé. Handduken är fortfarande spårlöst försvunnen.

Jag vet inte om jag godkänt någon italiensk man som ska få bo hos dig?

Det är lugnt. Han är inte italienare.

Nitrometan har rätt. Han är inte italienare, och tack vare honom kommer jag med största sannolikhet inte att släpa med mig någon sådan hem heller.

Fast det är klart, om jag träffar Ivan Basso på någon Afterski så vetesjutton....

//Kristin

MaF
2009-01-13, 19:04
Man är smittsam så länge man har sjukdomen - innan den bryter ut och efter. Allt annat är båg. Läkare har bekräftat.

Olika bud från olika läkare tyvärr.

MaF
2009-01-13, 19:09
Några dagar innan insjuknande till några dagar efter är man mest smittsam har jag fått berättat för mig.

machine gun
2009-01-13, 19:10
Handsprit! (jag skämtar inte) De flesta virus får man i sig via händerna efter att ha varit i kontakt med någonting som blivit kontaminerat.

Undvik närkontakt och låt honom inte laga mat åt dig.

skaparn
2009-01-13, 19:59
Man är smittsam så länge man har sjukdomen - innan den bryter ut och efter. Allt annat är båg. Läkare har bekräftat.

Men vad är "innan" och vad är "efter"?

Cilia
2009-01-14, 08:37
Handsprit! (jag skämtar inte) De flesta virus får man i sig via händerna efter att ha varit i kontakt med någonting som blivit kontaminerat.

Undvik närkontakt och låt honom inte laga mat åt dig.
Meeeeen dom ska ju gulla, ska hon använda handsprit i munnen?

capture
2009-01-14, 08:44
Meeeeen dom ska ju gulla, ska hon använda handsprit i munnen?

:thumbup:

machine gun
2009-01-14, 20:53
Meeeeen dom ska ju gulla, ska hon använda handsprit i munnen?

Troligtvis mer spännande än munskydd iaf :D

Yankeee
2009-01-14, 20:58
Kondom ffs.