handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om att plugga ekonomi på universitet


Miiix
2009-01-12, 22:22
Jo alltså, går nu i trean och jag är lite sugen på att studera till ekonom av något slag efter gymnasiet, dock har jag lite frågor.

Jag är inte speciellt bra på matte alls, jag fick med nöd och näppe VG i matte B och Matte C har jag inte just nu på schemat, jag tänkte läsa det efter gymnasiet i kombination med jobb (som jag redan har) och studier till högskoleprovet som jag hoppas få ett bra resultat på då.

Så rent generellt, om jag inte har så jättelätt för matte, kommer det vara ett stort problem? Ber väl förstås också på vilken inriktning man har, men tänkte om någon har några allmänna tankar typ..

Förövrigt, nån som pluggar Ekonomie kandidatprogram 180p i Uppsala som har något att säga om det? Vill av flera anledningar plugga i Uppsala och det programmet verkar lovande.

coxie
2009-01-12, 22:25
Det blir en hel del statistik så om du har svårt för det så kanske du ska se dig om efter en annan utbildning. I övrigt är det inte direkt någon avancerad matte, absolut inget i närheten av en civ. ingenjörutbildning.

Jacksatan
2009-01-12, 22:33
Det blir en hel del statistik så om du har svårt för det så kanske du ska se dig om efter en annan utbildning. I övrigt är det inte direkt någon avancerad matte, absolut inget i närheten av en civ. ingenjörutbildning.

det beror ju på inriktning osv. Många kommer ju undan med 10 poäng statistik. Det är ju inte direkt mördande. Sen är det en fördel att ha lite mattetänk i t ex Nationalekonomi. Ska man inrikta sig mot att bli kanske revisor eller mot marknadsföring behöver man inte vara någon stjärna på matte.

skaparn
2009-01-12, 22:34
Det blir en hel del statistik så om du har svårt för det så kanske du ska se dig om efter en annan utbildning. I övrigt är det inte direkt någon avancerad matte, absolut inget i närheten av en civ. ingenjörutbildning.

Jag skulle nog vilja påstå att ifall man är inriktar sig på redovisning, marknadsföring, management och kanske något jag glömt är mängden statistik man måste ta sig igenom för en examen sådan att det går även om man har svårt för matte. Redovisning handlar förvisso om siffror, men det är inte så mycket matematik som det är flytta saker till sin rätta plats.

Så, vill du läsa ekonomi ska du inte vara rädd för matten. Vad vill du bli när du blir stor?

coxie
2009-01-12, 22:36
Sant, men 10p statistik är bra mycket tyngre än matte B.

Jacksatan
2009-01-12, 22:36
jag har inte själv läst civilekonom men har läst nationalekonomi, företagsekonomi A och statistik på ekonomikum i Uppsala och har bara bra saker att säga om det. HHS är ju så klart nummer ett utan konkurrens i Sverige men sedan står sig Uppsala väl i konkurrensen.

Nordenator
2009-01-12, 22:38
Nu vet jag inte hur det är i Uppsala, men i den linjen jag går nu är det löjligt att det ens krävs matte c. Visserligen bara läst några B-nivå-kurser, men det är ändå inte något svårare än enkel ekvationslösning hittils. Statistiken var inte den heller något av svårare sort. Standardavvikelse och liknande. Derivator har snabbt introducerats i litteraturen, men det är ingenting som lagts någon större vikt på. Kommer kanske mer intergraler och derivata i NEK B/C. Jag läser företagsekonomi så det är bara NEK A jag läst och kommer läsa. Det verkar helt enkelt inte så krävande rent matematiskt, men det kanske kommer mer tredje året. Jag har inte riktigt tittat upp vilka kurser jag har då. Börjar andra andra året LP3 nästa vecka.

Jag har läst upp till och med Matte E, men jag har inte haft behov av någon av den kunskapen hittils.

Miiix
2009-01-12, 22:39
jag har inte själv läst civilekonom men har läst nationalekonomi, företagsekonomi A och statistik på ekonomikum i Uppsala och har bara bra saker att säga om det. HHS är ju så klart nummer ett utan konkurrens i Sverige men sedan står sig Uppsala väl i konkurrensen.

Tack för era svar. Just statistik hade jag inga problem alls med, tror t.om. att det var det jag hade lättast för i gymnasiematten (dock inte börjat Matte C än).

capture
2009-01-12, 22:39
Stod i kön till kaffet på universitetet och framför mig stod ett par ekonomer som tjabbade om matten. De sa något sådant här: Det är nog 90% som tycker matte är tråkigt/svårt och resterande 10% tycker matte är skoj/lätt.

Kan tillägga att jag mös när man själv läser ganska mycket matte och har sina förutfattade meningar om ekonomerna.

Men som sagt om man bara vill och lägger ner tid på det så ska det säkert gå bra för dig !

Jacksatan
2009-01-12, 22:40
Sant, men 10p statistik är bra mycket tyngre än matte B.

nu kanske jag är fel person att uttala mig eftersom jag har 80 poäng statistik och såklart har viss fallenhet för det, men jag kan inte se att det skulle vara ett oöverstigligt hinder om man verkligen går in för det. Man kanske får ta nån omtenta, men är man så pass begåvad att man kommer in på civ.ekonom så klarar man det.

Clarkolofsson
2009-01-12, 22:40
"Svårt för matte" är enligt mig rent skitsnack. Alla i min klass läste matte A-E och vad jag minns klarade sig alla tom matte E. Skall tilläggas att det inte var någon stjärnklass på något sätt. Jag var inte någon av de smartaste och jag läser idag till ingenjör och har klarat mig utan omtentor hittils.

GL

coxie
2009-01-12, 22:41
nu kanske jag är fel person att uttala mig eftersom jag har 80 poäng statistik och såklart har viss fallenhet för det, men jag kan inte se att det skulle vara ett oöverstigligt hinder om man verkligen går in för det. Man kanske får ta nån omtenta, men är man så pass begåvad att man kommer in på civ.ekonom så klarar man det.

Det är nog sant, det krävs trots allt rätt höga betyg för att komma in på civ. ek.

Jacksatan
2009-01-12, 22:41
Tack för era svar. Just statistik hade jag inga problem alls med, tror t.om. att det var det jag hade lättast för i gymnasiematten (dock inte börjat Matte C än).

universitetsstatistiken kommer dock inte ha många likheter med den du stött på under gymnasiet. ;)

skaparn
2009-01-12, 22:42
"Svårt för matte" är enligt mig rent skitsnack. Alla i min klass läste matte A-E och vad jag minns klarade sig alla tom matte E. Skall tilläggas att det inte var någon stjärnklass på något sätt. Jag var inte någon av de smartaste och jag läser idag till ingenjör och har klarat mig utan omtentor hittils.

GL
Alltså, vad menar du med det; kan man inte ha svårt för matte?

Jacksatan
2009-01-12, 22:44
"Svårt för matte" är enligt mig rent skitsnack. Alla i min klass läste matte A-E och vad jag minns klarade sig alla tom matte E. Skall tilläggas att det inte var någon stjärnklass på något sätt. Jag var inte någon av de smartaste och jag läser idag till ingenjör och har klarat mig utan omtentor hittils.

GL

Det är väl klart som fan att vissa har svårare för matte än andra. På samma sätt som att vissa har lättare att minnas saker, bygga muskler eller you name it. Sen är det många av ekonomerna som har svårt med t ex statistikkurser för att de går in med inställningen att allt som har med räkning är svårt och tråkigt.

Salus
2009-01-12, 22:44
Läser själv ekomomi, vid Lunds universitet.

Du behöver inte vara en stjärna på matematik, såvida du inte vill inrikta dig mot tex finansiering(räntebärande papper osv).

Statistiken på grundnivå är ingen big deal heller, ett tips är att läsa Matematik diskret nu under vårterminen på gymnasiet :)

arremannen
2009-01-12, 22:44
Har läst 15hp statistik på civilekonom och kan säga att statistikmatten går att jämföra med max B. Dessutom är det inte så mycket "ren" matte i statistik, utan det svåra bottnar i att veta hur man ska tillämpa olika metoder, inte hur man ska räkna ut dem. Miniräknaren gör jobbet och formelsamling får du också.

coxie
2009-01-12, 22:44
"Svårt för matte" är enligt mig rent skitsnack. Alla i min klass läste matte A-E och vad jag minns klarade sig alla tom matte E. Skall tilläggas att det inte var någon stjärnklass på något sätt. Jag var inte någon av de smartaste och jag läser idag till ingenjör och har klarat mig utan omtentor hittils.

GL

Antar att du läste natur eller teknik? Tror inte alla i t.ex. en byggklass eller industriklass skulle klara A-E.

Clarkolofsson
2009-01-12, 22:49
Antar att du läste natur eller teknik? Tror inte alla i t.ex. en byggklass eller industriklass skulle klara A-E.

Vad har de för inställning till studierna då? Hamnar man i nån betongjutarklass där närvaron är obefintligt och grabbarna hellre kör epa och dricker hb, mja då blire svårt att lyckas med matte E.

Det jag menar är att det är förbannat lätt att hitta på nån ursäkt om att man har så himla svårt för matte. Men jag lovar dig att går du på alla lektioner, pluggar lite lagom och faktiskt lägger ner lite energi innan proven, kan alla som har ett normalt iq klara matte A-E HELT utan problem.

arremannen
2009-01-12, 23:02
Vad har de för inställning till studierna då? Hamnar man i nån betongjutarklass där närvaron är obefintligt och grabbarna hellre kör epa och dricker hb, mja då blire svårt att lyckas med matte E.

Det jag menar är att det är förbannat lätt att hitta på nån ursäkt om att man har så himla svårt för matte. Men jag lovar dig att går du på alla lektioner, pluggar lite lagom och faktiskt lägger ner lite energi innan proven, kan alla som har ett normalt iq klara matte A-E HELT utan problem.

Luuuuuuuugn nu.... anser mig själv ganska smart, går jävligt bra på universitet osv, gick ut medh öga betyg, men hade alltid svårt med matte... enda kursen jag fick G i. Klarade C genom att lägga ner rätt så mkt tid.

Det är rätt så svårt med matte, och inställning spelar en viss roll... däremot ett språk kan jag lära mig bara genom att höra orden en gång.

dared
2009-01-12, 23:32
Har läst 15p statistik för ekonomer som är obligatorisk för ekonomie kandidater i Uppsala. (har hört att kursen inte kommer vara obligatorisk i fortsättningen men det tror jag är BS)
Jag skolkade mycket och hade bara G i matte A-C och kunde egentligen knappt någon matte förutom plus, minus, gånger, delat med, samt lite bristfällig kunskap om ekvationer. De ekvationsregler som krävs repeterar man upp jäkligt snabbt och då klarar man statistiken rent "mattemässigt".

Dock är det väldigt många som kuggar första tentan (På tentan jag skrev var det 40% + 10% som inte skrev. Så något i kursen är svårt för många. Även om det inte krävs några större kunskaper inom mattematik så tror jag i princip att det är samma typ av tänk, så har du svårt för matte kommer du kanske inte ha så jättelätt för statistik. Många klarar dock kurser utan att ha direkt fallenhet i dem.

Personligen fattar jag inte alls hur så många kan kugga den i o m de hyffsade intagningsgränserna på kanditatprogrammet. Hade personligen inga problem alls med kursen fast jag trodde jag skulle ha det innan jag börja läsa den.

Mycket babbel men kontentan av det hela är att jag tycker du ska läsa ekonomi om du tycker det verkar givande. Lägger du ner lite tid blir statistiken inga problem.

---
I övrigt är Uppsala ett jättebra val.

hultman
2009-01-12, 23:43
Många kuggar statistik för ekonomer. Tror det var runt 50 % i min klass (~250 pers) som inte klarade första tentan och lite fler som kuggade omtentan. Det var nog den absolut tråkigaste kurs jag läst men den är knappast omöjlig om man lägger ned lite tid. Men visst, räkna med en annan nivå än gymnasiestudier.

Loke
2009-01-13, 00:13
"Svårt för matte" är enligt mig rent skitsnack. Alla i min klass läste matte A-E och vad jag minns klarade sig alla tom matte E. Skall tilläggas att det inte var någon stjärnklass på något sätt. Jag var inte någon av de smartaste och jag läser idag till ingenjör och har klarat mig utan omtentor hittils.

GL

Jag kan i viss mån hålla med. "Svårt för matte" betyder ofta "jag har inte lust att plugga något som faktiskt kräver stor ansträngning och är rätt tråkigt". Därmot är det helt klart så att folk har olika lätt för matten, vissa behöver inte anstränga sig så mycket ens på högskolan. Men det finns massor och åter massor med ingenjörer som klarat sig på ren vilja och höga ambitioner.

Antar att du läste natur eller teknik? Tror inte alla i t.ex. en byggklass eller industriklass skulle klara A-E.

Fast vad är det de har svårt för i så fall? Är det verkligen matten? Tror snarare de har svårt att sitta still och verkligen koncentrera sig ordentligt, och då är det ju inte bara matte som är svårt.

Andreas Guiance
2009-01-13, 00:51
Precis som Jacksatan skriver är det väldigt beroende på inriktning. Jag har själv läst mestadels nationalekonomi på HHS och där var det relativt mycket matte i de mer avancerade kurserna. Naturligtvis inte som tekfys eller något i den stilen, men har man svårt för matte tycker man nog att det är jobbigt.

Marknadsföring och management bör nog vara de minst matteintensiva ekonomiska inriktningarna. (Åtminstone räknade jag ingenting inom ramen för de ämnena.)

Avesta
2009-01-13, 00:56
Det som kan eventuellt ställa till det för dig är Ekonomiska kalkyler i FEK A 6 hp, Finansiering II i FEK B 6 hp, och Grundläggande statistik för ekonomer 15 hp, samt Financial accounting and corporate finance 15 hp (dessa är kurser i civ.ek.prog. i sthlm men då kan du kika på motsvarande kurser). Sedan bör du hålla dig ifrån finansieringsinriktningen om du tycker att ovanstående var dötråkiga.

Det handlar inte om matten i sig, utan det tråkiga med att hålla på med en massa betydelselösa tal som gör det "svårt". Man lär kunna klara sig bara med matte A enligt mig. För just nu har jag glömt hela matte C, det mesta av B och hälften av A, och ändå klarar jag skiten.

Kravet på på matte C visar dock på att man klarar av intensiva tråkiga sifferkurser. Så att det borde kvarstå.

Torwald
2009-01-13, 01:07
Har läst 15hp statistik på civilekonom och kan säga att statistikmatten går att jämföra med max B. Dessutom är det inte så mycket "ren" matte i statistik, utan det svåra bottnar i att veta hur man ska tillämpa olika metoder, inte hur man ska räkna ut dem. Miniräknaren gör jobbet och formelsamling får du också.

Även om matten på grundutbildningen (det jag har sett hittills) inte är rocket science direkt, så känns det som att du underskattar svårighetsgraden. Om du inte gör det verkar det skilja sig markant på olika skolr. Jag har också läst 15hp statistik. Min erfarenhet är att det är MYCKET fokus på hur man ska "räkna ut" metoder, inte bara hur man ska tillämpa dem, och jag har ALDRIG fått ha någon formelsamling varken på någon statisikkurs eller någon annan kurs.

Jag läser fjärde terminen på HHS nu.

Till TS: Räds dock inte för matten, den är inte oövervinnerlig. Vet inte hur det fungerar på andra civ.ek.utbildningar, men på HHS är det krav på Matte D för intagning, så det kan vara en ganska god idé att se till att man är lite förberedd åtminstone.

Mantus
2009-01-13, 01:09
Det jag menar är att det är förbannat lätt att hitta på nån ursäkt om att man har så himla svårt för matte. Men jag lovar dig att går du på alla lektioner, pluggar lite lagom och faktiskt lägger ner lite energi innan proven, kan alla som har ett normalt iq klara matte A-E HELT utan problem.

Det var det dummaste jag läst. Jag har på inget sätt svårt för mig inom något annat ämne än matte. I jämförelse med resten av kurserna fick jag lägga ned tredubbelt så mycket energi på matte för att lyckas få ett G på matte B. Resterande kurser på gymnasiet fick jag alltså MVG på med en tredjedel av den tid jag lade ner på matte. Hade jag hållt på till matte E hade jag antagligen blivit tvungen att satsa en så abnormt stor del av min studietid åt matte att resten av ämnena blivit lidande.

n1tro
2009-01-13, 01:12
pma Avesta här på forumet, han vet.

edit: såg att han redan hade svarat

Clarkolofsson
2009-01-13, 02:11
Det var det dummaste jag läst. Jag har på inget sätt svårt för mig inom något annat ämne än matte. I jämförelse med resten av kurserna fick jag lägga ned tredubbelt så mycket energi på matte för att lyckas få ett G på matte B. Resterande kurser på gymnasiet fick jag alltså MVG på med en tredjedel av den tid jag lade ner på matte. Hade jag hållt på till matte E hade jag antagligen blivit tvungen att satsa en så abnormt stor del av min studietid åt matte att resten av ämnena blivit lidande.

Tur att det är internet

skaparn
2009-01-13, 09:21
Tur att det är internet

Och vad menar du med det?

Manta
2009-01-13, 09:33
Sen när var gymnasiebetyg synonymt med fallenhet för ett visst ämne?

skaparn
2009-01-13, 09:35
Sen när var gymnasiebetyg synonymt med fallenhet för ett visst ämne?

Det var faktiskt en bra poäng. Man ska inte dra för stora växlar på gymnasiet. Då har man fullt upp med att leta skäggstrån, imponera på brudar och försöka få tag i starkcider för att det ska vara en bra indikator.

Prankie
2009-01-13, 09:37
MINST hälften av ekonomerna har ju inte direkt utvecklat från det stadiet. :D

Arnesson
2009-01-13, 10:59
Jag har pluggat i Uppsala och trivdes och har endast läst några poäng statistik. Men lär dig av mitt mistag och läs massor av statistik, det är något jag saknar nu när jag jobbar. Så slit dig igenom lite statistik så kommer du bli mer eftertraktad när du kommer ut i arbetslivet :)

Cilia
2009-01-13, 15:33
Kan tillägga att jag mös när man själv läser ganska mycket matte och har sina förutfattade meningar om ekonomerna.

Vad va det mysiga i det hela?



Det är en fördel när man pluggar eller senare arbetar som ekonom att man gillar siffror. Då menar jag inte att man framförallt behöver vara en hejare på att räkna svår matematik men man ska ha en fallenhet för att se samband i siffror annars blir det svårt.

Jag har kommit fram till att det svåraste som finns är plus och minus. Dom flesta skrattar när jag säger det enda till jag ger dom exempel på hur lätt man kan gå vilse i teckenvärden. Just nu sitter vi mitt i bokslut där det inte bara är en periodisering som har registrerats med felvänt tecken. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och gärna se långa följder av transaktioner framförsig i huvudet.

Eller så kan du läsa marknadsföring så kommer du nästan helt ifrån det i själva yrkeslivet. Vissa kurser måste du traggla dig igenom.

capture
2009-01-13, 16:14
Vad va det mysiga i det hela?


Saken är att de sa ungefär det som vi tror om dem.
Sen kan jag hålla med dig med minustecknen. Så löjligt lätt att göra fel. Vet inte hur många ggr man har suttit och slitit håret av skallen för att komma på att det bara är fel på ett minus någonstans. Sen kanske det inte riktigt kan jämföras med det du håller på med men men.

Snafu
2009-01-13, 16:16
Vad va det mysiga i det hela?



Det är en fördel när man pluggar eller senare arbetar som ekonom att man gillar siffror. Då menar jag inte att man framförallt behöver vara en hejare på att räkna svår matematik men man ska ha en fallenhet för att se samband i siffror annars blir det svårt.

Jag har kommit fram till att det svåraste som finns är plus och minus. Dom flesta skrattar när jag säger det enda till jag ger dom exempel på hur lätt man kan gå vilse i teckenvärden. Just nu sitter vi mitt i bokslut där det inte bara är en periodisering som har registrerats med felvänt tecken. Det gäller att hålla tungan rätt i mun och gärna se långa följder av transaktioner framförsig i huvudet.

Eller så kan du läsa marknadsföring så kommer du nästan helt ifrån det i själva yrkeslivet. Vissa kurser måste du traggla dig igenom.


Mmm, håller med. Jag skulle vilja säga att trots att ekonomi egentligen inte handlar om oerhört komplicerad matte i sig skulle jag vilja säga att person som har en fallenhet för matte möjligtvis har lättare att bolla omkring med flera olika faktorer samtidigt - som t ex ett bokslut eller dylikt.

Själv var jag värdelös på ekonomi på uni, men det skyller jag på quake.

Eddie Vedder
2009-01-13, 16:18
Jag har kommit fram till att det svåraste som finns är plus och minus. Dom flesta skrattar när jag säger det enda till jag ger dom exempel på hur lätt man kan gå vilse i teckenvärden.

Jag skrattar i alla fall inte åt dig. Jag gråter snarare och håller med dig till 110%. Jag är oduglig på matematik rent allmänt men just den här typen av samband för när x är en tillgång eller y en skuld, när en viss notering ger minus eller plus i balansräkningen, vilken kostnad som påverkar vilken post och hur etc. etc. har gett mig den värsta skolångesten jag någonsin upplevt.:(

Fetkuggade på en omtenta om verksamhetens ekonomi i lördags och har tenta i redovisning på fredag som känns mycket tveksam om jag klarar. Kul att min examen inom kostvetenskap kan gå åt h*vete för att jag inte hanterar bidragskalkylering, diskontering, hävstångseffekter o.s.v.*cry*

Och de inom kursen med intresset löser allt sånt här i sömnen.

Tolkia
2009-01-13, 16:26
Det är väldigt populärt bland t.ex. teknologer att göra sig lustig över ekonomerna och deras "barnsliga matte". Jag håller med Cilia och tror att det är fråga om att kunna se helt andra typer av samband när man räknar inom ekonomi än när man räknar inom ren matematik eller vissa tekniska tillämpningar. Det är inte alls så att den som är bäst i linjär algebra rockar arslet av alla ekonomer i redovisning; ekonomutbildningen är mycket mer än Företagsekonomi A på kvällstid.

wintersnowdrift
2009-01-13, 16:42
Många kuggar statistik för ekonomer. Tror det var runt 50 % i min klass (~250 pers) som inte klarade första tentan och lite fler som kuggade omtentan. Det var nog den absolut tråkigaste kurs jag läst men den är knappast omöjlig om man lägger ned lite tid. Men visst, räkna med en annan nivå än gymnasiestudier.

Vafalls? Jag läste "Grundläggande statistik" i höstas (exakt samma innehåll som "Statistik för ekonomer" och betygsstatistiken för min klass såg ut som följer:

Betyg/Grade Procent
---------------------
VG 36
G 49
U 14

Kanske var det en ovanligt lätt tenta (plus att de nu infört en kursspecifik formelsamling, vilket torde underlätta betydligt jämfört med den imho superröriga kursboken).

Till TS: Jag läser inte Ekonomprogrammet, men jag har läst A-kurserna i Nationalekonomi och Statistik i Uppsala och börjar läsa B-kursen i Nationalekonomi på måndag. Jag tycker inte att du ska vara rädd för statistiken. Det är en allmänt bespottad kurs men ser man möjligheterna i ämnet så ger den nyttiga kunskaper. De (flesta) lärare jag har haft i statistik har varit pedagogiska och strukturerade.

Uppsala är en underbar stad! Go for it.

//Kristin

WHITEFOLKS
2009-01-13, 16:52
Det är väldigt populärt bland t.ex. teknologer att göra sig lustig över ekonomerna och deras "barnsliga matte". Jag håller med Cilia och tror att det är fråga om att kunna se helt andra typer av samband när man räknar inom ekonomi än när man räknar inom ren matematik eller vissa tekniska tillämpningar. Det är inte alls så att den som är bäst i linjär algebra rockar arslet av alla ekonomer i redovisning; ekonomutbildningen är mycket mer än Företagsekonomi A på kvällstid.

Det känns lite som när "styrketränande" pekar på fotbollsspelarna och fnissar för att de "bara" böjer 100kg eller whatever.

Mantus
2009-01-13, 16:54
Det är väldigt populärt bland t.ex. teknologer att göra sig lustig över ekonomerna och deras "barnsliga matte". Jag håller med Cilia och tror att det är fråga om att kunna se helt andra typer av samband när man räknar inom ekonomi än när man räknar inom ren matematik eller vissa tekniska tillämpningar. Det är inte alls så att den som är bäst i linjär algebra rockar arslet av alla ekonomer i redovisning; ekonomutbildningen är mycket mer än Företagsekonomi A på kvällstid.

Sant. Det går inte riktigt att jämföra.

fiskarn
2009-05-24, 14:39
Lånar den här tråden lite grann. Tänker bli egenföretagare inom fastighetsbranchen och funderar därför på att läsa ett kurspaket med företagsekonomi 1 och 2 på handels i GBG till hösten. Jag undrar nu om nån här vet om man läser dessa kurser ihop med t.ex. civilare som går ett vanligt program eller läser man endast med andra studenter som valt denna fristående kurs?