handdator

Visa fullständig version : Astaxanthin


Emil.o
2009-01-12, 18:23
Läste en reklamannons i iForm om Astaxanthin (tabletter).

Det står att Astaxanthin är naturens starkaste antioxidant och dessutom inriktar sig direkt på att rena just musklerna från fria radikaler.

"Flera studier har visat att Astaxanthin bidrar till större muskelstyrka och uthållighet"


Är det så bra som dom påstår?
om man redan äter mycket frukt & grönt finns det någon vits?

är det inte ganska nytt att man käkar antioxidanter i pillerform?
nu vet jag inte exakt hur det funkar men det låter som om det vore ganska klokt att se till att man har mycket av denna antioxidant i kroppen när man tränar eftersom det frigörs mer fria radikaler då(newsflash).



Vet att Astaxanthin används till akvariefisk för att få ta fram extra starka färger hos fiskarna.
Det finns kemiskt framställt Astaxanthin, om det används på fisk kan dom förlora förmågan att föröka sig.
Det naturliga astaxanthinet kommer från alger och har motsat effekt på fiskarna(ökar deras förmåga att föröka sig).

Eddie Vedder
2009-01-12, 18:34
Är det så bra som dom påstår?
om man redan äter mycket frukt & grönt finns det någon vits?

Nej frukt och grönsaker kommer inte ge dig något astaxanthin om du nu vill ha i dig det. Då är det fisk så som lax och makrill som gäller. Det är just astaxanthinet som ger (den vilda) laxen sin färg.

är det inte ganska nytt att man käkar antioxidanter i pillerform?

Såhär skrev jag tidigare idag i en annan tråd:

När det kommer till just antioxidanter och dylika bioaktiva ämnen som anses värdefulla men inte essentiella så är det oftast på tok för komplext för att rakt av bara kunna separera ett identifierat ämne (t.ex. betakaroten, Q10, alfa-tokoferol etc.) och förvänta sig samma inverkan på kroppen.

Det går inte att säga att ämne x som förekommer i livsmedel A inverkar på kroppen på samma sätt "ensam" som i dess nativa biokemiska miljö där det samverkar med massa andra oidentifierade och identifierade bioaktiva ämnen i olika proportioner. Att en kost rik på betakarotenrika grönsaker visar positiva samband mellan med en viss hälsofaktor är långt ifrån samma sak som att tillskott av betakaroten är nyttigt för samma sak. Lungcancer och betakaroten är kanske det mest lysande exemplet, där har kosten visat positiva samband men supplementering snarare en försämring.

nu vet jag inte exakt hur det funkar men det låter som om det vore ganska klokt att se till att man har mycket av denna antioxidant i kroppen när man tränar eftersom det frigörs mer fria radikaler då(newsflash).


Jag vet ju inte vilken nivå just du ligger på men ytterst få personer tränar så mycket att det påfrestar kroppen så pass att en adekvat kost är otillräcklig.

Jag minns en annan tråd om astaxanthin (om det var här eller på BODY's forum vet jag dock inte) men hursomhelst finns studier som visar positiv inverkan, dock inte stor och jag tror primärt det var från kosten man såg sambanden (som det brukar vara med andra ord;)).