handdator

Visa fullständig version : Komma igång med arbetslivet.


Buken
2009-01-12, 17:47
Vill bara inleda att jag är en ganska tragisk människa som aldrig gjort någonting rätt i stor del, Nu har jag varit nykter ett tag nu, har haft eller har ganska stora alkoholproblem har även varit en hel del droger, är arbetslös går på socialbidrag måste verkligen börja jobba då jag inte står ut med mig själv mycket längre.

problemet är att jag har skrivit in mig på arbetsförmedligen fullgjort deras grundkurs etc, fullgjort flera praktiker dom har skickat ut mig på jag söker jobb hela tiden men jag får alltid avslag. På praktikerna arbetsförmedligen skickar ut mig på är det alltid samma visa "Duy kan inte få jobb här efter praktiken men däremot har andra som praktiserat här fått jobb"

Nu har jag gnällt av mig lite. frågan är ju, Hur skall jag gå till väga för att få ett jobb mina relationer i staden jag bor tillåter mig inte att flytta härifrån just nu, jag upplever att jag inte kan få ett jobb pga att jag aldrig får en chans att visa vad jag går för.

Nu är ju frågan, Hur bär man egentligen sig åt för att få ett jobb? Jag har aldrig haft en riktig anställning så jag vet inte....

Ignatius72
2009-01-12, 17:56
Börja med att leta upp ställen som du kan tänka dig att jobba på, gå dit, prata med chefen, säg att du kan göra vad som helst, jiddra inte om arbetstider och lön, gör detta på 20 ställen. Får du napp på ett ställe så får chefen vara nästan hur tokig som helst, du jobbar, håller käften stängd, är artig, passar tider, är på hugget, gör dig behövd och söker samtidigt andra jobb.
När du går och pratar om jobb så ha inte plåt i hela aniktet, utmärkande kläder osv.

Muskelbyggaren
2009-01-12, 17:58
Det gäller väl att få ett första jobb och sköta ordentligt så du har något att visa för en nästkommande arbetsgivare. Nu var ju precis det ditt problem, men kanske du kan hitta ett jobb genom någon du känner på något vis? Erbjuda sig jobba gratis ett tag för att visa att du är en okej typ? Har du nån särskilt färdighet, typ duktig på datorer, kan reparera cyklar etc. så kan det ju vara idé att gå till ett ställe som sysslar med sådant och helt sonika fråga om det finns möjlighet till någon sorts jobb. Även om det så bara är deltid. All arbetserfarenhet annat än ingenting är ju guld värt att visa upp vid senare jobbsökande. Lycka till!

Yankeee
2009-01-12, 17:59
Och samtidigt som du gör det Ignatius förslog så kollar du med alla som har en fot i arbetslivet om det behövs personal där de jobbar, eller om de känner någon vars företag behöver folk.

Mental
2009-01-12, 17:59
Har du barn? Annars skulle jag flyttat, söka jobb i hela landet, och även norge, köra truck, rensa fisk, jobba lager, vad som helst.

L-Sami
2009-01-12, 18:46
När du får visa framfötterna på praktiken

-Kom i tid till arbetsplatsen.
-Gör som din chef säger, exakt som den säger du ska göra.
-Följ reglerna.
-Var aktiv hela tiden, slappa inte.
-Visa att du vill lära dig mer, fråga vid behov.
-Gå hem endast när arbetstiden är slut.
-Inga onödiga frånvaron från jobbet, dyk upp varje dag i tid.