handdator

Visa fullständig version : För fet för pull-ups?


Diggler
2009-01-12, 17:28
Jag är rätt fet (105kg däromkring) men ändå om jag får säga det själv rätt duktig på pull-ups.

Jag körde med en 20kgs kaka som extravikt, då en PT som jag tror(trott?) var väldigt kunnig, informerade om att med min fetma (snällt uttryckt som "kroppshydda") att även utan extravikt att pull-ups kan skada axlarna, få dom att gå ur led rentav. Jag kontrade med att i marklyft har jag ju än mer vikt hängande i axlarna, men han sa att de var särskilt utsatta i det läget över huvudet.

Har själv aldrig skadat mig i den övningen, och kör den ofta, men ligger det nånting i det? Kan man pajja axlarna med kombinationen övervikt och pull-ups?

Hillheim
2009-01-12, 17:43
Nu kanske jag är ute och cyklar, men din pt verkar inte ha koll på vilken riktning kraften har i förhållande till vilken väg ledkulan skulle kunna hoppa ur. :confused:

Även om det skulle finnas en risk känns det som att den är ganska liten i förhållande till andra övningar

CrazyJoeDavola
2009-01-12, 18:24
Skulle axeln hoppa ur led så är det väl bara att smacka dit den igen som i Dödligt Vapen! *Hardcore* :D

ceejay
2009-01-12, 18:50
jadu, vore nog bättre om han kom med ngn studie för det istället för att bara säga det.
Jag vet inte om det är så, men det verkar väldigt otroligt att pullups skulle vara skadliga.

Tänk då alla crossfittare som kör 100st kippade pullups.

aelgen
2009-01-12, 18:51
Det funkar faktiskt rätt bra att smacka in den om man drar den ur led, dock är den begränsat funktionell. Lyckades med den bedriften i snowboard åkning förra året, dock var jag långt åt helvete bort från pisten så jag fick trycka armen mot brädan tills den ploppa in och jag kunde röra den ordentligt igen, hade blivit lite svårt att komma hem annars :D (gjorde jävligt ont dock).

OnT: känns ju som att den PTn inte har alla hästar i hagen. Så han menar då att folk som väger 120-130 kg muskler inte ska göra pullups för det är farligt för axlarna? Eller menade han folk som är tunga på grund av fett övervikt?

Pah, bitch please. Sätt dig på honom nästa gång.

Madame
2009-01-12, 18:55
Det är värre om man tex har en ap-tung stång över huvudet, då kanske axlarna kan dra iväg om man inte orkar stabilisera vikten, man feluppskattade vad man orkar. Men i chins så kan du ju inte göra övningen om du är för svag, då blir det ju bara att du hänger där och det är väl inte farligt :)
Dock, det som kan vara slitsamt för axlarna är om du kör snabba chins med fullt utsträck och samtidigt inte håller emot ordentligt på nervägen utan bara släpper tills du hänger rakt ner, och typ "studsar på lederna" eller vad man sak säga, i vändläget. Det ryckandet påfrestar axlarna och armbågarna och det blir naturligtvis värre om man då är tung.

vovlo
2009-01-12, 21:45
Min axel har hoppat ur led vid chins faktiskt, eller ja vet inte va de va men axeln for cirka 5cm innåt mot huvvet och ja kunde inte röra en muskel i armen så jag slutade me den övningen ett tag :P

Själv tror jag det var att jag hade för svaga runtikring muskler då detta har hänt då ja kört pecdec också :/ men nu funkar det bättre då jag tränat upp mig lite :cool:

Arf Pingvin
2009-01-12, 21:47
Rent empiriskt skulle jag oroa mig mer för armbågarna/underarmarna än axlarna.

G_lund
2009-01-12, 21:48
Allt går väl om man kör med tillräckligt mycket ryck :P
men jag har inte hört talas om det tidigare

Rahf
2009-01-12, 22:13
Kontrollerat i negativa fasen så borde leder klara sig. Inget ryckigt och inget avslappnat bottensläpp efter man fullbordat en koncentrisk rörelse.

The Swedish Oak
2009-01-12, 23:20
Själv tycker jag pull-ups och chins är väldigt naturliga rörelser. Så länge man gör dom kontrollerat och som Rahf säger, tar det lungt i negativa fasen så ser jag i alla fall inga problem med övningen.

Deceiver85
2009-01-13, 01:34
Jag har som tyngst gjort en 1:a med 50kg extravikt, vägandes 100kg, och mina armar hänger inte kvar i chinsräcket...

ARMSTARK
2009-01-13, 10:06
Skit i vad han säger, så länge du har kontroll och kör någolunda strikt kan ingenting hända. Däremot ser man folk som kör med underhands grepp och ändå inte klarar ett ROM på mer än 10 cm, då ligger man över gränsen för vad man klarar av med kraftigt förhöjd skaderisk.

obesogen
2009-01-13, 11:16
Chin-up-induced Bilateral Anterior Shoulder Dislocation: A Case Report
Purchase the full-text article


Howard Felderman MDCorresponding Author Contact Information, a, Richard Shih MDa and Victor Maroun MDa

aDepartment of Emergency Medicine, Morristown Memorial Hospital, Morristown, New Jersey

Received 20 February 2008;
revised 22 May 2008;
accepted 10 June 2008.
Available online 4 December 2008.

Abstract

Background: Simultaneous bilateral shoulder dislocations are extremely rare occurrences. Objective: We present an unusual case where the patient suffered simultaneous bilateral anterior shoulder dislocations during chin-up exercises. To our knowledge, this mechanism has not been previously reported. Case Report: A 44-year-old woman presented to the Emergency Department (ED) complaining of bilateral shoulder pain while doing chin-up exercises. She was completing her workout when she developed severe pain to both of her shoulders with associated parasthesias to both hands and the right forearm. The patient was found to have bilateral anterior shoulder dislocations; both were reduced using procedural sedation and traction-countertraction techniques. Conclusion: The mechanics of chin-up exercises places the glenohumeral joint in a position of instability, increasing the likelihood of dislocation.


Aj!
Men nu körde du väll pullups? ;)

Ontopic så tror jag inte det är någon fara om du inte har en historia av axelluxationer. Dock är det så att om du kör ett pronerat grepp kommer du påfresta främre ledkapseln mer än i ett supinerat grepp, exakt hur stor skillnad det blir vet jag inte. Jag har haft några axelpatienter med tidigare luxationer som absolut inte vill köra med pronerat grepp då det "känns" som att axeln ska hoppa ur led.

Scratch89
2009-01-13, 12:10
Det handlar väl lite om hur man vinklar armbågarna i förhållande till resten av armarna också. Har man ett supinerat grepp är det naturligast att armbågarna ska fram, men vid ett pronerat grepp ska armbågarna ut/bak.

Erik__
2009-01-13, 12:59
obesogen, chins är pullups är väl förväxlat i svenskan av någon anledning?

Öh jag har lite luxationshistoria bakom mig och kör ganska mycket både chins och pullups, det är väl inget problem då jag inte känner något? rädd att öka glappet jag har i ledkapseln eller vad man ska kalla tillståndet.

obesogen
2009-01-13, 13:02
obesogen, chins är pullups är väl förväxlat i svenskan av någon anledning?

Öh jag har lite luxationshistoria bakom mig och kör ganska mycket både chins och pullups, det är väl inget problem då jag inte känner något? rädd att öka glappet jag har i ledkapseln eller vad man ska kalla tillståndet.

Japp, förvirringen är total.

Nejdå det ska inte vara något problem om du inte känner något.

alindvall
2009-01-13, 13:16
Så länge som du har rätt teknik och kontroll genom hela övningen så ska det inte vara några problem. Börjar du uppleva värk av något slag runt axlar eller armar så kan du ju övergå till Latsdrag och andra ryggövningar för att kompensera.

Diggler
2009-01-13, 15:05
med pull-ups avser jag pronerat grepp. "chins" ja. förvirringen blir total:) pronerat grepp, något vidare än axelbrett. kör i kontrollerat tempo.

Dan S
2009-01-13, 16:04
Om du är avslappnad i nedre läget kan den ploppa ur, och få jävligt ont, men spänner du latsen så det inte kör ont runt trapezius så är du safe.