handdator

Visa fullständig version : Less på att laga mat?


clash
2003-07-18, 00:13
Jag hatar att laga mat. Jag börjar dessutom att tycka att det är rätt tråkigt att äta den oxå (till saken hör visserligen med att jag rör mig med ekonomi som ett u-land)

Så nu har jag skaffat mig min nya bästa vän - Stavmixern!

Den har haft en lång historia i mitt kök som redskap vid tillredandet av proteindrinkar ... Det är först på senare tid jag kommit på att även vanlig mat går att mixa!

så här kommer ett recept.

En tillbringare med 3 dl vatten
1 burk tonfisk
1-2 dl havregryn
1 dl slow carbs (varför inte Fairings med citronfromagesmak =)

obs. tillsätt aldrig banan med tonfisk (och då bör oxå akta dig till det yttersta för något med jordgubbssmak)

Så färdigt bara att svepa (och väst är då att göra det rätt fort)

AciDBL00D
2003-07-18, 02:08
det där kan bara inte bli gott...

zombiealex
2003-07-18, 02:13
Testa att mixa "Potatismos med köttbullar och lingonsylt"!

Säger bara :kickass:

Du får hälla i lite mjölk för att det ska bli lättare att dricka :thumbup:

Ibland orkar man helt enkelt inte att äta så ofta och därför är stavmixern ett mycket bra verktyg.

Lellan
2003-07-18, 08:47
Va är ni för ena pensionärer? :whipped: Snart anställer ni väl någon som tuggar maten åt er också.. Nåt att tugga på är bra för matsmältning, tänder, tandkött och sänker GI (oftast).

GE er... :rolleyes:

Gillar du inte att laga mat så ha i korngryn i en kastrull, massa vatten och koka tills det kokar över och så har du i tonfisk så att den blir ljummen nog att svepa. Om det nu ska va så svårt.. ;)

Grahn
2003-07-18, 08:56
Maten blir ju inte direkt nyttigare av att mixas...sloow carbs är inte det mest massa fruktos?

Herkulez
2003-07-18, 09:25
haha, det där lät inte gott, är oxå less på mat, därav min 45 proteindrinkar om dan :D

King Grub
2003-07-18, 09:46
Hur kan man ledsna på mat? :confused: Det är ju en av livets små glädjeämnen. Mat är goooott! :eating: Skulle aldrig falla mig in att blanda ihop saker som är goda var för sig till en vedervärdig sörja.

clash
2003-07-18, 11:37
Fan du måste laga skiten hela tiden och du skall dessutom sätta dig ner och äta den! Tar fan asmycket id ...och då skall vi inte tala om att det inte finns en realistiskt chans att jag lyckas trycka ner en svettig tonfiskburk i den här värmen!

perarvid
2003-07-18, 12:40
Lustigt det här, jag har gått omkring o funderat ett tag på detta.

De senaste veckorna eller så har jag tröttnat både på att äta och se mat. (trots att jag är hungrig har jag verkligen ingen matlust alls, även om jag normalt tycker maten är god) Kan det ha att göra med värmen tro?

Jag har aldrig lagt märke till det nån annan sommar.

Vad göra?

clash
2003-07-18, 12:44
Kan ju ha o göra med att man blir jävligt less på att käka 6-7 ggr om dan efter ett tag oxå ... fan jag blir aldrig riktigt hungrig för om jag blir det så kan jag ge mig fan på att jag har fuskat med kosten

Alex85
2003-07-18, 13:53
Originally posted by clash
Kan ju ha o göra med att man blir jävligt less på att käka 6-7 ggr om dan efter ett tag oxå ... fan jag blir aldrig riktigt hungrig för om jag blir det så kan jag ge mig fan på att jag har fuskat med kosten

jo håller med om att man blir less... iofs äter jag kanske 5 ggr per dag då jag tränar (inte speciellt mycke för tillfället)
en fråga som kanske inte har me denna tråd att göra är: hur gör ni med käket om ni t.ex ska till stan?

clash
2003-07-18, 14:18
Köper ute

AciDBL00D
2003-07-18, 14:49
Originally posted by Alex85


jo håller med om att man blir less... iofs äter jag kanske 5 ggr per dag då jag tränar (inte speciellt mycke för tillfället)
en fråga som kanske inte har me denna tråd att göra är: hur gör ni med käket om ni t.ex ska till stan?

Tar med lite mat eller köper en liter mjölk nånstans eller gör som clash...

Lellan
2003-07-18, 15:16
Lite tips här kanske? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=8806&highlight=korv+%E4rtsoppa

Och sen håller jag med Kingen, mat är gott! :hbang: I värmen väljer man svalare varianter bara, dricker mer och håller lite koll på klockan så det inte dröjer FÖR länge emellan.

Och allt är ju relativt förståss, försöker man få i sig 4000 kcal genom dietkost som torsk, grönsaker och potatis får man ju tugga mycket för rätt energiintag.

shirunai
2003-07-23, 23:52
Originally posted by clash
Fan du måste laga skiten hela tiden och du skall dessutom sätta dig ner och äta den! Tar fan asmycket id ...och då skall vi inte tala om att det inte finns en realistiskt chans att jag lyckas trycka ner en svettig tonfiskburk i den här värmen!

:laugh:

loboman
2003-07-24, 09:28
Varför kör du inte en måltidsersättare? Twinlabs RX, Met-Rx och allt vad de nu heter? Utan att räkna på det så blir det billigare än ditt hemkok :confused:

Prankie
2003-07-24, 10:22
clash är för lat att äta att han kör tonfiskpure via dropp. :D

LindaLo
2003-07-25, 12:54
Okej att det är sommar. Det är varmt o det är fullt naturligt att äta lite mindre under det ljusare sommarhalvåret. Jag äter mest bara för att jag vet att man borde äta.

Hur som helst så har jag ett litet hett tips:
Bjud vännerna på middag en dag o se sen till att dom bjuder tillbaka. Bjuder du fyra stycken så har du fyra innestående tillagade mål. Enkelt o trevligt!

Ha en bra fredag :cheers:
/ LindaLo

Nate
2003-07-25, 13:35
Noll inspiration, kan de inte bara förbjuda mat och tvinga alla att inta närinstabletter istället??

Niclaaas
2003-07-25, 13:52
Originally posted by Nate
Noll inspiration, kan de inte bara förbjuda mat och tvinga alla att inta närinstabletter istället??


jag röstar för den idén :bow:

skulle byta ut alla mina mål utom middag direkt

Muaytudd
2003-07-26, 00:03
Originally posted by Nate
Noll inspiration, kan de inte bara förbjuda mat och tvinga alla att inta närinstabletter istället??



matrix-varning på det där..

Ankarby
2003-08-04, 10:58
äsch vafan man kokar en påse ris och några kilo köttfärs sedan har man för hel veckan, slipper man st i köket :hbang:

AciDBL00D
2003-08-04, 11:03
Köttfärs :nono:
tonfisk :thumbup:

King Grub
2003-08-04, 11:15
Originally posted by AciDBL00D
Köttfärs :nono:
tonfisk :thumbup:

Jag tror nog jag väljer nötkött över fisk i många fall.